Uffe Elbæk vil være kalif i stedet for kaliffen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2875
Likede indlæg: 18383

Uffe Elbæk vil være kalif i stedet for kaliffen

Indlægaf Wizzze » 26. jun 2018, 22:53

Uffe og de Alternative, vil ikke være grundlag for hverken Mette F eller Lars Løkke til næste valg. De vil i stedet pege på sig selv, og er der ingen andre der vil pege på Uffe, så vil de trække deres mandater helt ud af magtspillet. Hvis de holder fast i det, så kan Danmark reelt stå med 2 regeringer efter et valg. En regering behøver jo ikke have et flertal for sig, den må bare ikke have et flertal imod. Men hvis Alternativet ikke vil lade deres mandater tælle med på nogen sider, så kan det ende med 2 blokke, som ikke har et flertal for sig, men heller ikke et flertal imod sig = total forvirring.

Hvad tænker I om Alternativets og Uffes udmelding?

http://nyheder.tv2.dk/2018-06-26-uffe-e ... rederiksen

https://www.dr.dk/nyheder/politik/socia ... sk-politik

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1 ... -syretrip/

https://www.b.dk/politiko/thomas-larsen ... ror-jeg-at

https://politiken.dk/indland/politik/ar ... -eksistens
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Re: Uffe Elbæk vil være kalif i stedet for kaliffen

Indlægaf Juki » 26. jun 2018, 23:11

Uanset hvem der måtte få flest stemmer til næste folketingsvalg, og hvad man måtte synes om partiets værdier, mærkesager osv. så synes jeg umiddelbart at det er mere problematisk hvis man ignorerer og "modarbejder" hvad folket ønsker, som det er set før med andre politiske forhandlinger og konstellationer. Det har jeg svært ved at tage seriøst i et angiveligt demokratisk samfund. Selvom vi godt nok indimellem har folkeafstemninger og vedtager ting, når resultatet endelig er som vi vil have det.

Jeg er ikke 100% inde i Alternativets politik eller mener at Uffe skal være statsminister, men sådan overordnet set synes jeg det er spændende og virker sundt at der engang imellem bliver rusket op i det vante, der ikke bliver stillet spørgsmåltegn ved kan lade sig gøre fordi "sådan har det altid været", "det kan nok alligevel ikke ændres" og "det virker jo for mig/nogen som det kører nu".

Hvis de tror på at det er det der er det rigtige så skal de da også bare give los og arbejde for at opnå det. Og går det ikke så har de da i det mindste prøvet og gjort hvad de kunne for at opnå det.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 839
Likede indlæg: 12031

Indlægaf dgd2007 » 27. jun 2018, 00:02

Wizzze skrev:[...]
Hvad tænker I om Alternativets og Uffes udmelding?
[...]

Han har måske svært ved at finde på noget nyt efterhånden. :fløjt:

Jeg tror han får svært ved at samle en flertalskoalition bag sig, though.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3129

Indlægaf Falstria » 27. jun 2018, 00:34

Tænker det jeg hele tiden har tænkt, at en stemme på dem er en spildt stemme.

Intet nyt.
2
Modesty Blame
Kort karma: 217
Likede indlæg: 2795

Indlægaf Modesty Blame » 27. jun 2018, 04:45

Nu er han jo ikke ligefrem Sidse Babett-Knudsen...
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 484
Likede indlæg: 4039

Indlægaf Sophies-mor » 27. jun 2018, 04:54

Well... Han er ...alternativ.
Jeg tvivler på, at han har pondus nok.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1419

Indlægaf Pølsemix » 27. jun 2018, 06:20

Det er naivt at tro at Alternativet har reelle statsministerambitioner med sådan en udmelding, det handler om at sætte en dagsorden og mobilisere vælgere. Det kan sikkert godt virke, men der kan også meget let gå "Marianne Helvede" i den.
1
Bergen
Kort karma: 14
Likede indlæg: 874

Indlægaf Bergen » 27. jun 2018, 07:19

Storhedsvanvid.
0
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13069

Indlægaf Akehurst2 » 27. jun 2018, 08:18

De præsenterer det som om, det er helt logisk, at de nu peger på sig selv:

Situationen i dansk politik ændrer sig lige nu dag for dag. Blokkene er i opløsning. Flere partier ønsker at stå frit. Det er i sig selv glædeligt. I Alternativet mener vi faktisk, at alle partier bør stille med deres egen kandidat, så borgerne, inden de sætter deres kryds, præsenteres for en klar politik, der ikke er dikteret af kompromiser og alliancer. Men hvad vi kræver af andre, skal vi også kræve af os selv. For os er det derfor både et demokratisk og principielt valg at stille os selv til rådighed. 

Det er bare lige som om, de ikke forholder sig til, at dansk politik indeholder et element af blokpolitik uanset hvad, fordi der ikke må være et flertal imod regeringen. Så partierne skal jo samle sig på en eller anden måde.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 27. jun 2018, 08:22

Pølsemix skrev:Det er naivt at tro at Alternativet har reelle statsministerambitioner med sådan en udmelding, det handler om at sætte en dagsorden og mobilisere vælgere. Det kan sikkert godt virke, men der kan også meget let gå "Marianne Helvede" i den.

Ja, det er vel ikke så meget anderledes end at de radikale i øjeblikket gør meget ud af at understrege at de ikke støtter Mette Frederiksen, hvis hun ikke lader dem få indflydelse på politikken.

De peger ikke på sig selv i denne omgang, men det er på sin vis lige så tom en trussel som Elbæk som statsminister, for de radikale ved jo godt, at V, S og DF tilsammen har flertal.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 27. jun 2018, 09:01

Det minder lidt om dengang fru håndtaske fik storhedsvanvid oven på radicool perioden og mente hun skulle være statsminister. Det var reelt ved at koste partiet livet, og kun Vestagers kraftindsats fik reddet stumperne.

Det skal blive interessant at se med Alternativet for de er jo langt fra tocifrede procenter, de har ikke så meget at give af, før de slet ikke er mere :gruble:
0
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 50

Indlægaf Iznogood » 27. jun 2018, 09:16

Jeg tror at den kære Uffe skal se sig om efter et andet job end Kalif. Jeg tvivler på hans parti sider i folketinget efter næste valg. De har haft lidt for mange interne møgsager og det straffes man for.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 27. jun 2018, 09:23

Iznogood skrev:Jeg tror at den kære Uffe skal se sig om efter et andet job end Kalif. Jeg tvivler på hans parti sider i folketinget efter næste valg. De har haft lidt for mange interne møgsager og det straffes man for.

Hvis ens vælgere var som i de andre partier, men de er jo netop alternative, så jeg tror ikke "interne skandaler" tæller helt så meget som hos andre partier. :gruble: Alternativets vælgere er dog meget styret af tidsånden, og er det ikke hos Uffe det sneer, så skifter de videre.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Indlægaf Juki » 27. jun 2018, 09:25

Akehurst2 skrev:De præsenterer det som om, det er helt logisk, at de nu peger på sig selv:

Situationen i dansk politik ændrer sig lige nu dag for dag. Blokkene er i opløsning. Flere partier ønsker at stå frit. Det er i sig selv glædeligt. I Alternativet mener vi faktisk, at alle partier bør stille med deres egen kandidat, så borgerne, inden de sætter deres kryds, præsenteres for en klar politik, der ikke er dikteret af kompromiser og alliancer. Men hvad vi kræver af andre, skal vi også kræve af os selv. For os er det derfor både et demokratisk og principielt valg at stille os selv til rådighed. 

Det er bare lige som om, de ikke forholder sig til, at dansk politik indeholder et element af blokpolitik uanset hvad, fordi der ikke må være et flertal imod regeringen. Så partierne skal jo samle sig på en eller anden måde.

Jeg synes det lyder meget fornuftigt, omend det er lige alternativt og hippieagtigt nok til min smag.

Spørgsmålet er så om de vil bruge samme metoder som Dansk Folkeparti, der slår sig op på store ting der taler til mange, som det er svært at være uenig i. Fx bedre ældrepleje og ordentligt dyrevelfærd. Det er der vel ikke nogle partier der går til valg på at forringe.

Men med den utilfredshed der er med begge fløje, skuffelsen over Socialdemokraterne og manglen på alternativer til en rød eller socialdemokratisk statsministerkandidat er de da ret smarte at tilbyde et alternativ til de politiske konstellationer, der er årsag til utilfredsheden.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 27. jun 2018, 09:30

Juki skrev:Men med den utilfredshed der er med begge fløje, skuffelsen over Socialdemokraterne og manglen på alternativer til en rød eller socialdemokratisk statsministerkandidat er de da ret smarte at tilbyde et alternativ til de politiske konstellationer, der er årsag til utilfredsheden.

Ja, jeg er faktisk ved at overveje at stemme radikalt etfer deres melding om, at de ikke vil lægge stemmer til den udlændingepolitik, V, S og DF er så begejstrede for. Har ellers tidligere fholdt mig fra det, fordi jeg ønsker en borgerlig regering, men det får man jo ikke alligevel (jeg mener ikke den regering vi har nu er spor borgerlig) og så vil jeg hellere netop som du skriver gå efter et alternativ til de nuværende alliancer. Men dog ikke til Alternativet :-D
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"