Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 09:44

Så fik regeringen indgået sig et smalt medieforlig, hvor et element er, at Radio 24-7 skal delvist til Vestdanmark: https://www.b.dk/politiko/fakta-medieaf ... vedpunkter

Hovedsædet skal placeres vest for Storebælt, hvor der etableres studiefaciliteter. Udgangspunktet er, at mindst halvdelen af de redaktionelle medarbejdere, inklusiv freelancemedarbejdere, samt alle administrative medarbejdere skal være ansat vest for Storebælt.


Jeg synes, det er en rigtig elendig beslutning. Kulturministeren synes heller ikke om den - adspurgt på selvsamme Radio 24-7 i morges svarede hun: "Fordi Dansk Folkeparti ville have det" på spørgsmålet om grunden til flytningen. Og forklarede så uddybende, at regeringen i det mindste havde sikret at halvdelen af kanalen kunne blive.

Som udgangspunkt går jeg slet ikke ind for tvangsflytning. Radiokanalen er i udbud med nogle bestemte krav om taleradio, og hvor der sendes fra må være op til kanalen selv. Hvis nogen i Jylland så gerne vil have den radio, så kan de sgu da bare byde på den. I stedet for at vente på, at nogle skaber en kæmpesucces med deres kanal, og så begynde at hyle at de vil have den. Skab dog noget selv, provinstyper. Og med provinstyper mener jeg ikke folk, der bor uden for København, men folk, der absolut vil have tvangsflyttet 24-7 til 'vest for Storebælt'.

Og hvis man så endelig vil flytte den, så skal man da ikke flytte den halvt. Det er for latterligt.
9
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Stars » 29. jun 2018, 10:07

Mistermor skrev:Jeg gad nok vide, om nogen i Jylland har bedt om det?
Der er jo masser af muligheder for at drive lokalradio. Nu hører jeg aldrig 24/7 selv, men for mig har det ingen betydning, hvor udsendelserne sendes fra eller produceres. Det ville være indholdet, jeg ville gå efter.

Jeg undrer mig også over, hvad det skal gøre godt for? Hvad skal det forestille at tilføre Jylland? Arbejdspladser? Omtale?


Ifølge DF er det for, at der er mere fokus på nyhder "udenfor København", når studiet ligger i provinsen.

Jeg hører heller ikke 24/7, men kan forstå, at de ofte bruger folketingspolitikkere i deres programmer.

Næste "udflytning" må logisk set være, at folketingspolitikkere kun må stille op i den kreds, de har bopæl, og at de skal være på deres hjemegn mindst halvdelen af mødefri dage :-D
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf fisken80 » 29. jun 2018, 10:14

Stars skrev:
Mistermor skrev:Jeg gad nok vide, om nogen i Jylland har bedt om det?
Der er jo masser af muligheder for at drive lokalradio. Nu hører jeg aldrig 24/7 selv, men for mig har det ingen betydning, hvor udsendelserne sendes fra eller produceres. Det ville være indholdet, jeg ville gå efter.

Jeg undrer mig også over, hvad det skal gøre godt for? Hvad skal det forestille at tilføre Jylland? Arbejdspladser? Omtale?


Ifølge DF er det for, at der er mere fokus på nyhder "udenfor København", når studiet ligger i provinsen.

Jeg hører heller ikke 24/7, men kan forstå, at de ofte bruger folketingspolitikkere i deres programmer.

Næste "udflytning" må logisk set være, at folketingspolitikkere kun må stille op i den kreds, de har bopæl, og at de skal være på deres hjemegn mindst halvdelen af mødefri dage :-D


Og det er simpelthen det dummeste argument lige i forhold til Radio24/7. For det var rent faktisk 24/7, der optrevlede sagen om VUC Syd i Haderslev/Sønderjylland, så at påstå, at de ikke interesserer sig for, hvad der sker i resten af landet er simpelthen løgn.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2018, 10:14

Jeg har ikke meget at tilføje til TS indlæg, hun er en klog quinde.

Regeringen lige nu, er klar til at bukke sig sammen og slikke sig selv bagi, hvis DF ønsker det. Det er en pinlig forestilling.

Der var engang en statsminister der ikke ville være statsminister for enhver pris, hvad blev der egentlig af ham? :gruble:

Danmark og verden står overfor nogle virkelige problemer, hele måden vi handler men hinanden på, er under pres. Danmarks eksport er allerede i tilbagegang. De internationale samarbejdsrelationer er under pres. Vores samfundsmodel er udfordret af at de store årgange går på pension, samtidig med at de små årgange skal finansierer det, og så går vores politikere op i småting :rulle:
4
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf fisken80 » 29. jun 2018, 10:17

Confucius skrev:
Mistermor skrev:
Jeg undrer mig også over, hvad det skal gøre godt for?


Arbejdspladser, omtale, erkendelse af at der også findes en interessant verden uden for København, at komme væk fra den irriterende tendens med at lokalnyheder i København behandles som landsnyheder.

Der ER nu bare en forskel på hvordan en lokalradio i provinsen hhv. en landsdækkende radio i provinsen prioriterer dækning og nyheder. Vi mangler i den grad det sidste. Der er også en tendens til at nyheder præsenteres på en måde, der implicit kræver lokalkendskab til københavnsk geografi og infrastruktur, mens det skæres ud i pap, hvis man kommer bare en smule ud i provinsen.

Jeg hilser det velkommen.


Men 24/7 HAR jo dækket hele landet. Deres dækning og optrevling af sagen om VUC Syd i Sønderjylland var dét, der satte lavinen i gang og førte til et massivt ledelsesskift i organisationen.
Så jeg synes kritikken er totalt forfejlet. Og så er det altså stadig en kanal i udbud, andre i landet kan, som en anden skriver, for fanden da bare byde på det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 10:36

Confucius skrev:
Mistermor skrev:
Jeg undrer mig også over, hvad det skal gøre godt for?


Arbejdspladser, omtale, erkendelse af at der også findes en interessant verden uden for København, at komme væk fra den irriterende tendens med at lokalnyheder i København behandles som landsnyheder.

Der ER nu bare en forskel på hvordan en lokalradio i provinsen hhv. en landsdækkende radio i provinsen prioriterer dækning og nyheder. Vi mangler i den grad det sidste. Der er også en tendens til at nyheder præsenteres på en måde, der implicit kræver lokalkendskab til københavnsk geografi og infrastruktur, mens det skæres ud i pap, hvis man kommer bare en smule ud i provinsen.

Jeg hilser det velkommen.


Men hvis det var så vigtigt at den nye landsdækkende kanal kom til at ligge i Jylland, hvorfor var der så ikke nogen jyder der bød på det dengang?
1
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 11:57

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Men hvis det var så vigtigt at den nye landsdækkende kanal kom til at ligge i Jylland, hvorfor var der så ikke nogen jyder der bød på det dengang?


Det aner jeg da virkelig ikke. Jeg har ikke adgang til jyders strategi, økonomi, visioner, forretningsbehov, m.v.. Spørg jyderne.


Det er selvsagt svært for nogen andre at gætte, hvorfor de ikke bød.

Men jeg synes godt nok, det er tyndt at sidde og lurepasse til nogen andre udviser initiativ og risikovillighed og så kannibalisere på deres succes.
0
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 11:59

fisken80 skrev:
Confucius skrev:
Mistermor skrev:
Jeg undrer mig også over, hvad det skal gøre godt for?


Arbejdspladser, omtale, erkendelse af at der også findes en interessant verden uden for København, at komme væk fra den irriterende tendens med at lokalnyheder i København behandles som landsnyheder.

Der ER nu bare en forskel på hvordan en lokalradio i provinsen hhv. en landsdækkende radio i provinsen prioriterer dækning og nyheder. Vi mangler i den grad det sidste. Der er også en tendens til at nyheder præsenteres på en måde, der implicit kræver lokalkendskab til københavnsk geografi og infrastruktur, mens det skæres ud i pap, hvis man kommer bare en smule ud i provinsen.

Jeg hilser det velkommen.


Men 24/7 HAR jo dækket hele landet. Deres dækning og optrevling af sagen om VUC Syd i Sønderjylland var dét, der satte lavinen i gang og førte til et massivt ledelsesskift i organisationen.
Så jeg synes kritikken er totalt forfejlet. Og så er det altså stadig en kanal i udbud, andre i landet kan, som en anden skriver, for fanden da bare byde på det.


De har også brugt en del energi på Carl Holst og Vejle Havn, fx.

Og så kan jeg bare ikke genkende, at deres nyheder generelt skulle være særligt Københavnerfokuserede. Kommunalvalget synes jeg fx blev dækket meget bredt.
0
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 12:32

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
De har også brugt en del energi på Carl Holst og Vejle Havn, fx.

Og så kan jeg bare ikke genkende, at deres nyheder generelt skulle være særligt Københavnerfokuserede. Kommunalvalget synes jeg fx blev dækket meget bredt.


VUC Syd, Carl Holst og Vejle Havn. Så er vi oppe på 3 sager. Hvor ensidigt tror du billedet bliver, hvis vi for alvor begynder at sammenligne geografisk fokus?

Et kommunalvalg er de af gode grunde nødt til at dække bredt.

Men lad os vende den om - hvad vil Radio 24/7 ikke kunne med et hovedkvarter vest for Storebælt, som de kan nu?


Men hvad er det for Københavnersager, der er blevet behandlet som landsnyheder? Det kan jeg slet ikke genkende. Bandekrigen er dækket ganske meget, men det betragter jeg også som relevant for hele landet, og ikke som en Københavnernyhed.

Og selvfølgelig kan man drive taleradio fra Jylland. Men det bliver ikke som det Radio 24-7, der er skabt over de seneste år.

Som Jacob Engel-Schmidt meget præcist har formuleret det: https://engelschmidt.blogs.berlingske.d ... provinsen/

Engelbrecht overser desværre sagens kerne fuldstændig. Radio 24Syv er sat i verden ud fra en ambition om at give DRs P1 flade konkurrence og tilbyde radiolytterne et kvalitetsalternativ inden for samme emnefelt. Kort sagt konkurrerer 24Syv med P1 på samfundsrelevant indhold primært båret af kilder, der bor, arbejder og har deres daglige gang i hovedstaden. Flyttes redaktionens hovedkvarter til enten Sønderborg, Tønder eller Randers vil det betyde et voldsomt fald i den radiofoniske kvalitet, da de før benævnte kilder, vil være fysisk meget langt fra studiet.

Et tilsvarende vigtigt forhold er radioens økonomi og anvendelse af producerende medarbejdere. P1 opererer med et årligt budget i omegnen af kr. 200 mio. Tilsvarende producerer 24Syv mere originalt redaktionelt indhold for ca. det halve. Når det kan lade gøre, skyldes det i høj grad, at hovedparten af 24Syvs radioværter er freelancere, der møder ind på redaktionen i København, optager deres program og derfra tager videre til deres næste opgave. Det er naivt at forestille sig, at de nuværende værter vil tage den lange tur til Sønderjylland medmindre budgettet hæves kraftigt. Resultatet af en udflytningen uden massiv opjustering af budgettet vil derfor være en kvalitativ massakre af en ellers succesfuld radiosatsning og implicit en stærk konkurrenceforvridning til DR-stationens fordel. Jeg ønsker ingen af delene og tror, at begge radiostationer bliver bedre af den daglige konkurrence og vedvarende kappestrid.
0
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 12:41

Wizzze skrev:
Regeringen lige nu, er klar til at bukke sig sammen og slikke sig selv bagi, hvis DF ønsker det. Det er en pinlig forestilling.

Der var engang en statsminister der ikke ville være statsminister for enhver pris, hvad blev der egentlig af ham? :gruble:



Ja, DF erkender også, at de har fået det som de ville have det: https://politiken.dk/kultur/medier/art6 ... ville-have

Morten Marinus må tænke sig længe om, inden han besvarer spørgsmålet, om der er noget Dansk Folkeparti ikke er kommet igennem med i medieforhandlingerne. Så svarer partiets medieordfører:

»Jaa, det er der jo nok«.

Kan du komme i tanke om nogen?

»Nej, ikke lige på stående fod...«, siger Morten Marinus så, inden han endelig kommer i tanke om noget:

»Jo, vi havde jo faktisk et ønske om, at P3 skulle leveres af andre end DR. Det er vi ikke kommet igennem med. Der er sikkert også nogle andre mindre ting«.


Gudfaderbevares.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf vibbsen » 29. jun 2018, 12:48

Stars skrev:
Mistermor skrev:Jeg gad nok vide, om nogen i Jylland har bedt om det?
Der er jo masser af muligheder for at drive lokalradio. Nu hører jeg aldrig 24/7 selv, men for mig har det ingen betydning, hvor udsendelserne sendes fra eller produceres. Det ville være indholdet, jeg ville gå efter.

Jeg undrer mig også over, hvad det skal gøre godt for? Hvad skal det forestille at tilføre Jylland? Arbejdspladser? Omtale?


Ifølge DF er det for, at der er mere fokus på nyhder "udenfor København", når studiet ligger i provinsen.

Jeg hører heller ikke 24/7, men kan forstå, at de ofte bruger folketingspolitikkere i deres programmer.

Næste "udflytning" må logisk set være, at folketingspolitikkere kun må stille op i den kreds, de har bopæl, og at de skal være på deres hjemegn mindst halvdelen af mødefri dage :-
D


Naaaaaarrrrrrrjjjjjjjjj.....For det er lizzzom noget HEEEEELT andet....Man kan ikke sammenligne de 2 ting. Og iøvrigt så er det fuldstændig urimeligt at forvente at man som folkevalgt skal rive sin familie op med rode hvis de nu f.eks. flytter valgkreds...Man kan ikke bare forvente at deres ægtefæller bare sådan kan få et job i det nye område....Og hvad med børnene, Berit ??? De er jo ikke engang garanteret at de bliver valgt næste gang.......Hvis man laver sådan nogen regler så bliver det fuldstændig umuligt at rekrutterer egnede kandidater *indsæt-selv-flere-forklaringer*
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Brok » 29. jun 2018, 14:09

Hvis politikere stiller op til valg (folketinget) så ved de jo godt hvor Christiansborg ligger,
Så jo politikere kunne godt foregå med et godt eksempel.
De stiller jo også gladelig op til EU valg, så det er nok magt og indflydelse de tænker på, og ikke
Hvor de bor.
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Conway » 29. jun 2018, 14:41

Underligt at man som (måske) lytter farer i flint over udflytning af en radiokanal.
Man kan sku da være ligeglad med hvorfra i landet der sendes og med tanke på det trafikale ragnarok der eksisterer i og omkring Kbh. er det da bare med at flytte alt hvad der kan flyttes.
Københavnerne er jo i forvejen skide utilfredse med trafik forholdene i byen så hvorfor ikke hjælpe dem af med trafiksynderne ind og ud af byen.
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 15:06

Conway skrev:Underligt at man som (måske) lytter farer i flint over udflytning af en radiokanal.
Man kan sku da være ligeglad med hvorfra i landet der sendes og med tanke på det trafikale ragnarok der eksisterer i og omkring Kbh. er det da bare med at flytte alt hvad der kan flyttes.
Københavnerne er jo i forvejen skide utilfredse med trafik forholdene i byen så hvorfor ikke hjælpe dem af med trafiksynderne ind og ud af byen.


Jeg er en trofat lytter af Radio 24-7, og når jeg "farer i flint" over udflytningen er det fordi, de meget klart har meldt ud, at de ikke kan være den samme radiokanal som udflyttet. Og eftersom jeg godt kan lide dem i dag synes jeg selvsagt ikke, de skal ændres totalt.

Det med trafikken betragter jeg som ret irrelevant i den her diskussion.
2
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Nyt medieforlig - Radio 24-7 skal til Jylland

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 15:08

Confucius skrev:Det er jo ikke en hemmelighed, at københavnersager behandles som landsnyheder. Det har været et større tema for ikke så længe siden, og været fremmet i den offentlige debat.

Bjarke Larsen kommer ind på det her. https://www.information.dk/debat/2017/0 ... -provinsen


Du siger det meget skråsikkert, og det gør ham Bjarke Larsen også. Jeg synes bare, I begge er meget ukonkrete. Hvordan kommer det her Københavnerfokus konkret til udtryk?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"