Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf FruitFly » 6. jul 2018, 06:46

Nå, man er jo kun et menneske. Efter at have læst interviewet med Ömer Kücükavci, så synes jeg vi skal hjælpe ham til Danmark.
"Jeg har det ikke godt. Jeg har virkelig lavet lort i den. Ødelagt det for min mor, min bror og min kone, og jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Tilgiv mig. Hvis jeg siger ”tilgiv mig”, vil ingen tage det seriøst alligevel. Hvis jeg sagde "giv mig en chance, så jeg kan bevise det".. Jeg tror, ingen vil tage det seriøst. Det eneste de vil tage seriøst, det er, at jeg er et dyr. Det er det eneste, de kan tage seriøst. "Du er et dyr." Det er det eneste, de vil sige."
http://nyheder.tv2.dk/2018-07-04-foedt- ... -danskerne

Og så skal han til gengæld hjælpe med at få fat i de unge, der er ved at blive radikaliseret. Det er ikke os at sætte hårdt mod hårdt. Vi må ikke miste hvem vi er. Og vi VED jo at IS er noget lort - selvfølgelig har han ikke været igennem hvad han var været igennem og er forblevet islamist.

Hvis vi virkelig tror på at vores kultur er overlegen, så er det det rigtige at gøre.

Eller i det mindste hjælpe ham og hans kone til at få en ordentlig rettergang og så kan de afsone i Danmark, og evt. udleveres til Tyrkiet bagefter, om nødvendigt. Når vi har gjort det samme for de danske statsborgere først.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Pax Romana » 6. jul 2018, 08:37

Conway skrev:Jeg kunne jo være lidt sarkastisk og spørge dig hvorfor den psykologiske løsning ikke har haft nogen effekt overhovedet i kampen mod IS. Mig bekendt er det kun krudt og kugler der har virket.
I forhold til denne sag forstår jeg ikke hvorfor i alverden vi skulle bruge tid og penge på en udenlandsk statsborger der trækker det ynkelige offerkort når slaget er tabt.
Jeg mistænker at du prioriterer den propagandamæssige værdi i at afradikalisere dette umenneske høje-re end hensynet til de ofre han har på samvittigheden.
Jeg Sætter min lid til at det ikke er akademikere fra forsvaret der skal bestemme bandittens videre skæb-ne...

L

Hvorfra ved du at det ikke har haft nogen effekt? Hvorfra har du fået din information om at kun krudt og kugler virker? (spørger jeg sarkastisk). De her informationer kommer nødvendigvis ikke til offentlighedens kendskab. Jeg har ikke den helt store erfaring med IS og Syrien, men jeg har meget stor erfaring med Taliban og Afghanistan. Og teknikkerne virker.

I denne sag er Ömer Kücükavci som person ligegyldig. De kurdiske myndigheder har bedt de lande som var med i koalitionen om hjælp til at løse et problem. Har vi deltaget i festen, må vi også deltage i oprydningen. Det nytter ikke noget at vi i Europa hytter vores eget skind. Så på den baggrund kan vi godt tage ham hjem. Hvad der så skal ske med ham, må de relevante myndigheder her i landet tage sig af.

Ömer Kücükavci har, ud fra min ringe erfaring, ingen efterretnings- og propaganda værdi. Men ja, der findes situationer hvor en persons værdi opvejer hans ofre. Det er kynisk og modbydeligt, men man må bare konstatere at målet helliger midlet i visse situationer. Det findes der flere eksempler i historien på. Bl.a. Klaus Barbie, Gestapo chef i Frankrig og kendt som Slagteren fra Lyon under anden verdenskrig. Han bliver hvervet af den amerikanske kontraspionage efter krigen fordi man mente at den efterretningsmæssige værdi af ham langt overgik de forbrydelser han var medvirkende til under krigen. Frankrig krævede han udleveret, men amerikanerne fik ham skaffet af vejen i Sydamerika indtil han i 1983 blev udleveret. Så havde Ömer været højtstående IS medlem, havde tonen nok været en anden. Til gængæld ville du og jeg nok aldrig have hørt om ham.

Jeg er så ikke klar over hvem du henviser til som akademikere fra forsvaret.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Conway » 6. jul 2018, 09:55

Pax Romana skrev:
Conway skrev:Jeg kunne jo være lidt sarkastisk og spørge dig hvorfor den psykologiske løsning ikke har haft nogen effekt overhovedet i kampen mod IS. Mig bekendt er det kun krudt og kugler der har virket.
I forhold til denne sag forstår jeg ikke hvorfor i alverden vi skulle bruge tid og penge på en udenlandsk statsborger der trækker det ynkelige offerkort når slaget er tabt.
Jeg mistænker at du prioriterer den propagandamæssige værdi i at afradikalisere dette umenneske høje-re end hensynet til de ofre han har på samvittigheden.
Jeg Sætter min lid til at det ikke er akademikere fra forsvaret der skal bestemme bandittens videre skæb-ne...

L

Hvorfra ved du at det ikke har haft nogen effekt? Hvorfra har du fået din information om at kun krudt og kugler virker? (spørger jeg sarkastisk). De her informationer kommer nødvendigvis ikke til offentlighedens kendskab. Jeg har ikke den helt store erfaring med IS og Syrien, men jeg har meget stor erfaring med Taliban og Afghanistan. Og teknikkerne virker.

I denne sag er Ömer Kücükavci som person ligegyldig. De kurdiske myndigheder har bedt de lande som var med i koalitionen om hjælp til at løse et problem. Har vi deltaget i festen, må vi også deltage i oprydningen. Det nytter ikke noget at vi i Europa hytter vores eget skind. Så på den baggrund kan vi godt tage ham hjem. Hvad der så skal ske med ham, må de relevante myndigheder her i landet tage sig af.

Ömer Kücükavci har, ud fra min ringe erfaring, ingen efterretnings- og propaganda værdi. Men ja, der findes situationer hvor en persons værdi opvejer hans ofre. Det er kynisk og modbydeligt, men man må bare konstatere at målet helliger midlet i visse situationer. Det findes der flere eksempler i historien på. Bl.a. Klaus Barbie, Gestapo chef i Frankrig og kendt som Slagteren fra Lyon under anden verdenskrig. Han bliver hvervet af den amerikanske kontraspionage efter krigen fordi man mente at den efterretningsmæssige værdi af ham langt overgik de forbrydelser han var medvirkende til under krigen. Frankrig krævede han udleveret, men amerikanerne fik ham skaffet af vejen i Sydamerika indtil han i 1983 blev udleveret. Så havde Ömer været højtstående IS medlem, havde tonen nok været en anden. Til gængæld ville du og jeg nok aldrig have hørt om ham.

Jeg er så ikke klar over hvem du henviser til som akademikere fra forsvaret.


Efterretningstjenester er kendetegnende ved at deres resultater kun kommer til offentlighedens kendskab hvis det gavner regering og tjenestens selv.
Seneste eksempel er Skripal giftsagen i England hvor efterretningens larmende tavshed tydeligt beviser at T.May’s bombastiske udmelding om russisk medvirken var en efterretningsmæssig fadæse, men da tjenesten’s resultater og mangel på samme automatisk udstiller både regering og tjenesten selv forbliver fadæser en hemmelighed.
Mens vi er ved England må vi også hellere nævne irak’s masseødelæggelsesvåben som ligeledes var en efterretningsmæssig skandale af dimensioner og som heldigvis ikke kunne holdes hemmelig fordi hele verden fulgte med i eftersøgningen på tv.
At dine psykologiske teknikker virker overfor Taleban er et postulat uden værdi da ingen beviser derpå er kontrollable.
Det modsatte virker til gengæld mere troværdigt da Taleban i Afghanistan stadig er en stor magtfaktor trods psykologi, udenlandske tropper og mia. af dollars.
Den efterretningsmæssige værdi ved at holde svinet fra Lyon i live er ligeledes et postulat baseret på at man formoder at disse tjenester altid handler i det godes tjeneste og til alles bedste.
Desværre har det vist sig gang på gang at disse tjenester overvejende baserer sine sikkerhedspolitiske hensyn og dispositioner på baggrund af våbenindustriens ønsker.

Jeg henviser til akademikere fra forsvaret fordi du oplyste det bla. er derfra du selv erhverver din viden :gruble:
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Pax Romana » 6. jul 2018, 11:00

Fantastisk så klog man kan være på et arbejdsområde man ikke er en del af.
Så Forsvarsakademiet og Forsvarets efterretningstjeneste består udelukkende af akademikere :gruble:
Nå, newer mind. Time to move on.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf vibbsen » 6. jul 2018, 11:02

Danske statsborgere=vores sag = rettergang og strafafsoning i DK
Alle andre landes statsborgere= de pågældende landes sag= rettergang og stsfafsoning i de pågældende lande.

Hvor man er hvervet og rejst ud fra er i princippet lige meget.

Jeg synes det er ret enkelt og kan slet ikke forstå problematikken. Selvfølgelig skal de enkelte lande tage imod deres egne statsborgere som har kæmpe for IS.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf paint » 6. jul 2018, 12:31

vibbsen skrev:Danske statsborgere=vores sag = rettergang og strafafsoning i DK
Alle andre landes statsborgere= de pågældende landes sag= rettergang og stsfafsoning i de pågældende lande.

Hvor man er hvervet og rejst ud fra er i princippet lige meget.

Jeg synes det er ret enkelt og kan slet ikke forstå problematikken. Selvfølgelig skal de enkelte lande tage imod deres egne statsborgere som har kæmpe for IS.


I lige netop dette tilfælde, er der dog det problem, at tyrkerne slet ikke anerkender kurdernes eksistens, ej heller deres landområde. Derfor vil de ikke tage imod noget som helst fra kurderne.

Tog vi ham hjem, fordi han har dansk opholdstilladelse og er født og opvokset i Danmark, vil han få en fængselsstraf på 5-7 år, og fordi han ikke er dansk statsborger, vil han (sandsynligvis) blive udvist bagefter - hvilket tyrkerne ville blive nødt til at tage imod (altså IS-fyren). Muligvis vil tyrkerne så give ham yderligere en straf i en tyrkisk ret.

Kort sagt, vil han alligevel ende i Tyrkiet, blot med en lettere forsinkelse (afsoning i dk)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jul 2018, 12:50

Sof skrev:Jeg vil håbe at de her fætre og onkler ikke kommer tilbage til Danmark, for den næste generations skyld.

Er 120% sikker på det er samme familie, hvor jeg gik i folkeskole med nogen af dem. De var i lokalmiljøet kendt for våben, stoffer og anden (bande-)kriminalitet og der var meget få af dem, der gjorde et forsøg på at integrere sig. Hvis det er samme familie, har han en fætter der er udvist fra Danmark for et par år siden. Tror ikke 2 sekunder på nogen former for undskyldning eller anger der kommer derfra.

Nu er det næste hold små drenge og piger nok så snart på vej og det ville da være helt forfærdeligt hvis de påvirkes af ældre familiemedlemmers holdning til Danmark, vores samfundstype og rigtigt/forkert.


Har ikke nogen helt generel holdning tror jeg, måske vil jeg være enig i at ansvaret i de fleste tilfælde ligger hos landet hvor en given person har statsborgerskab. Lige i det her tilfælde ringede navnet en klokke hos mig og når jeg tænker på alle dem der er berørt af den familie, herhjemme, så bliver jeg virkelig sur.


Med forbehold for at klokken muligvis ringer hos dig pga. kombinationen af navn og geografi, det kan jeg nemlig ikke rigtig afgøre, om den gør, eller om du alene baserer dine tanker på navnet, vil jeg lige nævne, at Kücükavci er et forholdsvist almindeligt kurdisk efternavn, og at den håndfuld mennesker med samme efternavn, som jeg kender til, ikke har relation til noget kriminelt.

Det lyder mildest talt ikke som en videre behagelig eller gavnlig familie, som du har mødt, så min kommentar er på ingen måde en anfægtelse af din holdning; jeg synes bare, at det ville være ærgerligt, hvis udenforstående kommer til at tro, at lige det efternavn betyder tilhørsforhold til kriminelle cirkler.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf hotlips » 6. jul 2018, 13:55

FruitFly skrev:Nå, man er jo kun et menneske. Efter at have læst interviewet med Ömer Kücükavci, så synes jeg vi skal hjælpe ham til Danmark.
"Jeg har det ikke godt. Jeg har virkelig lavet lort i den. Ødelagt det for min mor, min bror og min kone, og jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Tilgiv mig. Hvis jeg siger ”tilgiv mig”, vil ingen tage det seriøst alligevel. Hvis jeg sagde "giv mig en chance, så jeg kan bevise det".. Jeg tror, ingen vil tage det seriøst. Det eneste de vil tage seriøst, det er, at jeg er et dyr. Det er det eneste, de kan tage seriøst. "Du er et dyr." Det er det eneste, de vil sige."
http://nyheder.tv2.dk/2018-07-04-foedt- ... -danskerne

Og så skal han til gengæld hjælpe med at få fat i de unge, der er ved at blive radikaliseret. Det er ikke os at sætte hårdt mod hårdt. Vi må ikke miste hvem vi er. Og vi VED jo at IS er noget lort - selvfølgelig har han ikke været igennem hvad han var været igennem og er forblevet islamist.

Hvis vi virkelig tror på at vores kultur er overlegen, så er det det rigtige at gøre.

Eller i det mindste hjælpe ham og hans kone til at få en ordentlig rettergang og så kan de afsone i Danmark, og evt. udleveres til Tyrkiet bagefter, om nødvendigt. Når vi har gjort det samme for de danske statsborgere først.


Vi kan ikke sætte sådan en mand sammen med unge der er ved at blive radikaliseret, det er simpelthen for risikabelt.

Det eneste vi ved om ham er at han ikke har ønsket dansk statsborgerskab på trods af at han er født her og at han siden tog i krig for radikale muslimer.

Det er bare ikke godt nok at han så siger tilgiv mig, og så får han adgang til de unge der er allerlettest at få gjort til skingrende islamister.

Heller ikke selvom vi skulle vælge at ignorere hvad der ligger i at man er statsborger i en situation som denne.

Det er muligt han i så fald kan bevise at han har ændret sig med tiden og det vil da være ønskeligt, men at tage krigere fra is og uden andet end deres ord for at de har ændret sig give dem frit slag med unge mennesker der er grænsetadikale.. Så naive må vi bare ikke være på de unges vegne.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Sof » 6. jul 2018, 14:56

DetSorteCirkus skrev:
Sof skrev:Jeg vil håbe at de her fætre og onkler ikke kommer tilbage til Danmark, for den næste generations skyld.

Er 120% sikker på det er samme familie, hvor jeg gik i folkeskole med nogen af dem. De var i lokalmiljøet kendt for våben, stoffer og anden (bande-)kriminalitet og der var meget få af dem, der gjorde et forsøg på at integrere sig. Hvis det er samme familie, har han en fætter der er udvist fra Danmark for et par år siden. Tror ikke 2 sekunder på nogen former for undskyldning eller anger der kommer derfra.

Nu er det næste hold små drenge og piger nok så snart på vej og det ville da være helt forfærdeligt hvis de påvirkes af ældre familiemedlemmers holdning til Danmark, vores samfundstype og rigtigt/forkert.


Har ikke nogen helt generel holdning tror jeg, måske vil jeg være enig i at ansvaret i de fleste tilfælde ligger hos landet hvor en given person har statsborgerskab. Lige i det her tilfælde ringede navnet en klokke hos mig og når jeg tænker på alle dem der er berørt af den familie, herhjemme, så bliver jeg virkelig sur.


Med forbehold for at klokken muligvis ringer hos dig pga. kombinationen af navn og geografi, det kan jeg nemlig ikke rigtig afgøre, om den gør, eller om du alene baserer dine tanker på navnet, vil jeg lige nævne, at Kücükavci er et forholdsvist almindeligt kurdisk efternavn, og at den håndfuld mennesker med samme efternavn, som jeg kender til, ikke har relation til noget kriminelt.

Det lyder mildest talt ikke som en videre behagelig eller gavnlig familie, som du har mødt, så min kommentar er på ingen måde en anfægtelse af din holdning; jeg synes bare, at det ville være ærgerligt, hvis udenforstående kommer til at tro, at lige det efternavn betyder tilhørsforhold til kriminelle cirkler.


Efterfølgende har jeg læst en artikel, der peger på at det er samme familie, den nævnte i hvert fald de 2 fætre, hvor den ene er udvist og den anden måske også er nede og kæmpe, man fik faktisk lidt det indtryk at ham fra denne tråd og hans kone, tog afsted pga den ene fætter. Den nævnte også at de har “ordentlige” (mener jeg var ordet de brugte) familiemedlemmer, men det var der ikke umiddelbart meget af dengang, i hvert fald i den gren jeg kender til.

Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis det er den kurdiske udgave af Hansen og det ikke er den samme familie. Er kun selv stødt på denne familie og gik i skole med en del kurdere og tyrkere.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"