Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Wizzze » 4. jul 2018, 10:21

paint skrev:Hvis Kurderne vurderer, at han skal sendes videre til Tyrkiet, hvor han er statsborger, må de gøre det. Men de skal have hjælp til det (økonomisk og diplomatisk) fra Danmark.


Problemet der er så at kurderne reelt er i krig med Tyrkiet, som ikke ønsker en selvstændig kurdisk stat, eller bare et stærkt kurdisk autonomt område på deres sydgrænse, fordi de selv aldrig har fået løst det kurdiske problem inde i Tyrkiet. Og som Tyrkiet ledes lige nu, så tror jeg ikke vi skal regne med en løsning hvor Tyrkiet indgår :tie:

Så lad os (Europa) finde en løsning direkte sammen med kurderne, måske en sådan løsning også kunne hjælpe med at sikre tilbagerejse for nogen af de flygtninge som kom til Europa da krigen i Syrien og kampen mod IS var på sit højeste.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Iznogood » 4. jul 2018, 10:56

Pax Romana skrev:Det er naivt at tro vi har set enden på Islamisk Stat. Som ideologi vil Jihadismen ikke forsvinde. Det er en ide som spreder sig, og selv om kalifatet er faldet vil den dukke op andre steder. Det er allerede sket på Den Arabiske Halvø, Afghanistan og Pakistan.

Naturligvis skal vi tage dem hjem. Og her er min tankegang bag hvorfor.

Hold dine venner tæt, og dine fjender tættere. Du kan måske ikke lide dem, men det betyder ikke, at de ikke kan være nyttige for dig. For at få din fjende over på den gode side, skal man stoppe med at spille deres fjende. Hvis man fortsætter, vil de fortsætte med at skubbe dig væk, uanset hvilke tricks du har i ærmet. Hvis du stadig ser dem som modstander i dit sind, er det okay; at have rivaler kan være gavnlige. Nøglen er at vise dem, at du ikke længere er interesseret i krig.

Tjenester er perfekte til at omvende nogen. Når du gør din fjende til en tjeneste uden at blive spurgt, præmierer de dig senere. Folk kan ikke lide at føle, at de skylder nogen noget, så de begynder at søge efter måder at hjælpe dig på. Det lyder meget som starten på en alliance, ikke? For eksempel kan du få bonuspoint ved at komme til redning, når din fjende er i en krise. Jo mere stressende deres situation er, desto mere taknemmelige vil de være for din hjælpende hånd.

Når du har omvendt dem, vil du få en fordel fra din nyfundet allierede. Den bedste del er, at de faktisk kan lide dig mere takket være "Benjamin Franklin-effekten" - de vil faktisk overbevise sig selv om, at de gjorde dig en tjeneste, fordi de kan lide dig. Bare sørg for, at de får så simpelt et tilbud, de ikke kan nægte. Med dem endelig i dit hjørne kan du nu få hjælp fra dem til det næste store projekt.

Med denne metode bliver de pludselig din kammerat i kampen mod hvem eller hvad som helst. Naturligvis er det langt mere kompliceret end hvad jeg her skriver. Men at vinde "hearts and minds" er en taktik som har været sat i system siden tidernes morgen. Ved at række hånden ud og gøre følelsesmæssige eller intellektuelle appeller kan man gøre fjende til ven. I krig og kærlighed gælder alle kneb og jeg er kynisk nok til at gøre min fjende til ven, ikke af barmhjertighed, men fordi det tjener mit formål.
Ian Fleming har ikke levet forgæves. ;)
Det er da muligt at der er noget efterretningsmæssigt værdi i det. Det er bare meget svært at gennemskue for en lægmand.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Stars » 4. jul 2018, 12:00

Iznogood skrev:
Pax Romana skrev:Det er naivt at tro vi har set enden på Islamisk Stat. Som ideologi vil Jihadismen ikke forsvinde. Det er en ide som spreder sig, og selv om kalifatet er faldet vil den dukke op andre steder. Det er allerede sket på Den Arabiske Halvø, Afghanistan og Pakistan.

Naturligvis skal vi tage dem hjem. Og her er min tankegang bag hvorfor.

Hold dine venner tæt, og dine fjender tættere. Du kan måske ikke lide dem, men det betyder ikke, at de ikke kan være nyttige for dig. For at få din fjende over på den gode side, skal man stoppe med at spille deres fjende. Hvis man fortsætter, vil de fortsætte med at skubbe dig væk, uanset hvilke tricks du har i ærmet. Hvis du stadig ser dem som modstander i dit sind, er det okay; at have rivaler kan være gavnlige. Nøglen er at vise dem, at du ikke længere er interesseret i krig.

Tjenester er perfekte til at omvende nogen. Når du gør din fjende til en tjeneste uden at blive spurgt, præmierer de dig senere. Folk kan ikke lide at føle, at de skylder nogen noget, så de begynder at søge efter måder at hjælpe dig på. Det lyder meget som starten på en alliance, ikke? For eksempel kan du få bonuspoint ved at komme til redning, når din fjende er i en krise. Jo mere stressende deres situation er, desto mere taknemmelige vil de være for din hjælpende hånd.

Når du har omvendt dem, vil du få en fordel fra din nyfundet allierede. Den bedste del er, at de faktisk kan lide dig mere takket være "Benjamin Franklin-effekten" - de vil faktisk overbevise sig selv om, at de gjorde dig en tjeneste, fordi de kan lide dig. Bare sørg for, at de får så simpelt et tilbud, de ikke kan nægte. Med dem endelig i dit hjørne kan du nu få hjælp fra dem til det næste store projekt.

Med denne metode bliver de pludselig din kammerat i kampen mod hvem eller hvad som helst. Naturligvis er det langt mere kompliceret end hvad jeg her skriver. Men at vinde "hearts and minds" er en taktik som har været sat i system siden tidernes morgen. Ved at række hånden ud og gøre følelsesmæssige eller intellektuelle appeller kan man gøre fjende til ven. I krig og kærlighed gælder alle kneb og jeg er kynisk nok til at gøre min fjende til ven, ikke af barmhjertighed, men fordi det tjener mit formål.
Ian Fleming har ikke levet forgæves. ;)
Det er da muligt at der er noget efterretningsmæssigt værdi i det. Det er bare meget svært at gennemskue for en lægmand.


Men idéen i "Hold dine venner tæt, og dine fjender tættere" er jo god nok.

HVIS han stadig er IS-fanatist, vil du så helst have ham i et dansk fængsel og efterfølgende under PET's observation, eller vil du have ham gående frit rundt i Tyrkiet uden at ane, om han får lyst til at rejse til Danmark og springe en bombe eller to. For selvom DF har fået lidt grænsekontrol, er det jo stadig piece of cake at komme til Danmark uden PET opdager det.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf dgd2007 » 4. jul 2018, 13:43

Jeg må indrømme jeg ikke har fulgt med i sagen, men er der nogen politikere der arbejder for at få den pågældende til Danmark?
0
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Brok » 4. jul 2018, 13:58

Hvorfor skulle danmark yde hjælp til krigsforbrydere, som ikke har fortjent andet end, hvad de har
Fået, at de har misbrugt alt, hvad de er blevet tilbudt til nu er ren dumhed, men det er helt eget
Valg de har som morskab.

Så der er ikke plads til alle tyrkiske borgere der har været krigere for islamismen.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7919

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Nicolait » 4. jul 2018, 14:06

dgd2007 skrev:Jeg må indrømme jeg ikke har fulgt med i sagen, men er der nogen politikere der arbejder for at få den pågældende til Danmark?


Næppe. Det er en politisk tabersag.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Conway » 4. jul 2018, 21:52

Pax Romana skrev:Det er naivt at tro vi har set enden på Islamisk Stat. Som ideologi vil Jihadismen ikke forsvinde. Det er en ide som spreder sig, og selv om kalifatet er faldet vil den dukke op andre steder. Det er allerede sket på Den Arabiske Halvø, Afghanistan og Pakistan.

Naturligvis skal vi tage dem hjem. Og her er min tankegang bag hvorfor.

Hold dine venner tæt, og dine fjender tættere. Du kan måske ikke lide dem, men det betyder ikke, at de ikke kan være nyttige for dig. For at få din fjende over på den gode side, skal man stoppe med at spille deres fjende. Hvis man fortsætter, vil de fortsætte med at skubbe dig væk, uanset hvilke tricks du har i ærmet. Hvis du stadig ser dem som modstander i dit sind, er det okay; at have rivaler kan være gavnlige. Nøglen er at vise dem, at du ikke længere er interesseret i krig.

Tjenester er perfekte til at omvende nogen. Når du gør din fjende til en tjeneste uden at blive spurgt, præmierer de dig senere. Folk kan ikke lide at føle, at de skylder nogen noget, så de begynder at søge efter måder at hjælpe dig på. Det lyder meget som starten på en alliance, ikke? For eksempel kan du få bonuspoint ved at komme til redning, når din fjende er i en krise. Jo mere stressende deres situation er, desto mere taknemmelige vil de være for din hjælpende hånd.

Når du har omvendt dem, vil du få en fordel fra din nyfundet allierede. Den bedste del er, at de faktisk kan lide dig mere takket være "Benjamin Franklin-effekten" - de vil faktisk overbevise sig selv om, at de gjorde dig en tjeneste, fordi de kan lide dig. Bare sørg for, at de får så simpelt et tilbud, de ikke kan nægte. Med dem endelig i dit hjørne kan du nu få hjælp fra dem til det næste store projekt.

Med denne metode bliver de pludselig din kammerat i kampen mod hvem eller hvad som helst. Naturligvis er det langt mere kompliceret end hvad jeg her skriver. Men at vinde "hearts and minds" er en taktik som har været sat i system siden tidernes morgen. Ved at række hånden ud og gøre følelsesmæssige eller intellektuelle appeller kan man gøre fjende til ven. I krig og kærlighed gælder alle kneb og jeg er kynisk nok til at gøre min fjende til ven, ikke af barmhjertighed, men fordi det tjener mit formål.


“Nøglen er at vise dem, at du ikke længere er interesseret i krig”
“Ved at række hånden ud og gøre følelsesmæssige eller intellektuelle appeller kan man gøre fjende til ven”

PaxRomana - jeg vil anbefale dig at læse islamisme for begyndere.
Begge ovenstående forslag er ynkelige svaghedstegn indenfor islam og overfor en vantro fjende ensbetydende med døden.

“I krig og kærlighed gælder alle kneb og jeg er kynisk nok til at gøre min fjende til ven, ikke af barmhjertighed men fordi det tjener mit formål”

Du er forhåbentlig klar over at ovenstående er præcis den strategi islam bruger overfor vantro indtil de selv er i overtal :gruble:
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Tux » 4. jul 2018, 22:08

FruitFly skrev:
Seladon skrev:
LaScrooge skrev:Men hvis nu man glemmer ham et øjeblik og i stedet forholder sig til hvad den kurdiske minister siger. De skal stable deres samfund på benene igen og har brug for at kunne fokusere på det, de har hverken kapacitet eller ressourcer til at håndtere andre landes problemmennesker. De skal bare af med dem, så de kan komme i gang. Er det fair, at de skal opbevare vores skrald mens vi skændes om hvor det skrald hører mest hjemme? Er det konstruktivt?


den kurdiske myndighed skal have hjælp til at udvikle deres infrastruktur mm, det er jeg enig i.
Men de kan udlevere ham til Tyrkiet, uden at vi blander os i det.

Vil de gerne udlevere ham til Tyrkiet? Jamen, hvad er så problemet?

De vil selvfølgelig gerne af med ham, men som bekendt taler kurderne og tyrkerne ikke super godt sammen - og så er der kun Danmark tilbage.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf landsbytossen » 4. jul 2018, 22:18

DK kan godt yde økonomisk bistand til at føre dem for en domstol, hvor de har begået deres krigsforbrydelser. Det løser problemet med, hvem der skal tage imod dem.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Goozilla » 4. jul 2018, 23:52

landsbytossen skrev:DK kan godt yde økonomisk bistand til at føre dem for en domstol, hvor de har begået deres krigsforbrydelser. Det løser problemet med, hvem der skal tage imod dem.


Hvorfor i alverden skulle DK dog det? De er begge opvokset i DK og har derfor fået alle rammerne til at skabe sig en god og fornuftig tilværelse. Til trods for det, så har de ikke fået sig dansk statsborgerskab og de har vendt DK ryggen og sluttet sig til en erklæret fjende. DK har ingen forpligtigelser i forhold til tyrkiske statsborgere uden for DK og da slet ikke de to!

Så kan man diskutere om, hvorvidt DK skal yde bistand til kurdere, syrere og andre, der skal igang med at opbygge et nyt samfund, men det er en helt anden fornuftig debat, som intet har med det store fjols og hans kone at gøre.
4
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Wizzze » 5. jul 2018, 06:09

Hvad så med hende her? Hun er dansker, så ikke noget med tyrkisk statsborgerskab.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-07-0 ... -is-kriger

Vi henter jo også narkodømte hjem fra asien og lader dem afsone herhjemme, det er vel det samme her? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf FruitFly » 5. jul 2018, 06:18

Wizzze skrev:Hvad så med hende her? Hun er dansker, så ikke noget med tyrkisk statsborgerskab.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-07-0 ... -is-kriger

Vi henter jo også narkodømte hjem fra asien og lader dem afsone herhjemme, det er vel det samme her? :gruble:

Hun er dansker, ikke? Hende hænger vi sørme på og vi skal i al fald tage hende tilbage efter endt afsoning. Ligegyldigt hvor åndssvag hun er.

Når det er sagt, så må narkodømte i Thailand da gerne afsone i Thailand. Vi kan også tage dem hjem til afsoning, hvis forbrydelsen var af mindre alvorlig grad (f.eks. lidt hash i rygsækken), men det er en anden snak.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf ExCoastal » 5. jul 2018, 06:20

Wizzze skrev:Hvad så med hende her? Hun er dansker, så ikke noget med tyrkisk statsborgerskab.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-07-0 ... -is-kriger

Vi henter jo også narkodømte hjem fra asien og lader dem afsone herhjemme, det er vel det samme her? :gruble:


Hun er dansker, så ja. Men hvis man erklærer sit tilhørsforhold til IS, så skal hun lukkes væk et eller andet sted. I lang tid.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Tux » 5. jul 2018, 06:21

Wizzze skrev:Hvad så med hende her? Hun er dansker, så ikke noget med tyrkisk statsborgerskab.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-07-0 ... -is-kriger

Vi henter jo også narkodømte hjem fra asien og lader dem afsone herhjemme, det er vel det samme her? :gruble:

Hun er dansk statsborger, så selvfølgelig skal hun til Danmark.

Dem der mener andet, skal i hvert fald ikke brokke sig hvis andre lande ikke vil tage imod dem vi gerne vil af med.
6
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40714

Re: Har Danmark et ansvar, eller er det ikke vores problem?

Indlægaf Akehurst2 » 5. jul 2018, 07:13

Wizzze skrev:Hvad så med hende her? Hun er dansker, så ikke noget med tyrkisk statsborgerskab.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-07-0 ... -is-kriger

Vi henter jo også narkodømte hjem fra asien og lader dem afsone herhjemme, det er vel det samme her? :gruble:


Vi henter dem jo ikke uden videre hjem. Vi anmoder om at de udleveres til afsoning, og det ønsker det land, de er dømt i ofte ikke at medvirke til, og så bliver de siddende indtil det pågældende land synes, de har siddet længe nok.

Man er bestemt ikke garanteret at komme til at afsopne i Danmark hvis man dømmes i udlandet, særligt ikke uden for EU.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"