Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf annellaII » 10. jul 2018, 06:12

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/partier-vil-klarlaegge-om-mobilen-skader-vores-sundhed

Politisk flertal vil oprette center, der skal forske i, hvad et stort digitalt forbrug gør ved helbredet.Hvad betyder det for vores mentale og fysiske sundhed, at vi i timevis hver dag har øjnene rettet mod en mobil, tablet eller computerskærm?Det vil et flertal i Folketinget have undersøgt i et nyt videnscenter - Center for Digital Sundhed - skriver Politiken tirsdag.De Radikale ønsker at afsætte ti millioner kroner fra satspuljemidlerne, der skal fordeles i efteråret, til oprettelsen af centret.Idéen får støtte fra Dansk Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet.- Vi oplever i øjeblikket en stor digitalisering, og vi ved faktisk ikke, hvilke bagsider den kan have. Det kan være ting som søvnbesvær, stress og koncentrationsbesvær, siger De Radikales it-ordfører, Ida Auken, til Ritzau.Videnscentret skal klæde politikerne på til at lovgive på området, og det skal give forældre viden, som kan bruges i opdragelsen af deres børn.


Hvad mener du om oprettelsen af sådan et center? og tror du, at den digitale verden skader vores sundhed?

Jeg mener ikke, at vi har brug for sådan et center, selv hvis det bliver bevist, at den digitale verden skader vores sundhed, tror jeg ikke på, at der sker nævneværdige ændringer hos flertallet med brugen af den digitale verden, det må hver enkelt selv stå til ansvar for, hvor meget eller hvor lidt vedkommende bruger sin tid i denne digitale verden - det minder mig forøvrigt om selvsamme undersøgelser for år tilbage med vores forbrug af fjernsynet med samme formodninger/påstande/beviser om, hvor skadeligt det er for vores sundhed at se fjernsyn i timevis.

Jeg tror forøvrigt ikke på, at den digitale verden skader os mere end andre former for overforbrug.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf Bergen » 10. jul 2018, 06:16

Spild af penge.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf Bergen » 10. jul 2018, 06:22

Lovgive på område? Gad vide, hvad det dækker over.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf paint » 10. jul 2018, 08:19

Oprettelsen af et 'Videnscenter', er ikke ensbetydende med restriktive love omkring brugen af digitale medier. Et Videnscenter indsamler alle tilgængelige oplysninger, forskningsrapporter, forskningsfund etc. fra hele verden. Man skiller skidt fra kanel, og opbygger efterhånden en vidensbase på et givet område. Hér kan politikere, sundhedsstyrelser og andre, indhente oplysninger og viden om et givet område.

Dette kan munde ud i oplysningskampagner a la 'stop rygning' eller et vist antal genstande (alkohol) om ugen, som led i anbefalinger til befolkningen.

I de seneste år er f.eks forekomsten af stress steget gevaldigt. Hvis nogen (f.eks politikere) gerne vil vide noget konkret omkring en evt sammenhæng mellem afhængighed/brug af digitale medier/devices og stigningen i stressfrekvensen, så har man med et sådant Videnscenter ét sted, hvor man kan indhente de nyeste og de mest valide oplysninger om emnet. På en lang række områder (inden for emnet) kan et sådan Videnscenter, bidrage med nyeste viden. Det kan f.eks også være i pædagogisk sammenhæng - f.eks hvilken effekt har brugen af digitale medier ved brug i undervisningen/skolen
osv. osv.

Nu har vi haft 20 år med fuld knald på en faktor i tilværelsen, som ikke har været der før - den digitale. Nu er det så på tide, at man begynder at indhente viden om, hvilken effekt dette har.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2018, 11:07

Jeg synes, det er en rigtig fin idé. Det er i mine øjne helt logisk, at brugen af digitale medier har ændret både vores privatsfære og arbejdsliv markant, og det er meget oplagt at forske i denne påvirkning.

Personligt tror jeg, både mobiltelefonen og den måde, vi bruger den på - herunder især sociale medier - har stor (og først og fremmest negativ) betydning for stress, selvbillede og sociale relationer hos især unge mennesker, men egentlig også for de lidt ældre. Men det er vigtigt, at det ikke bare er mine egne gisninger og erfaringer, men at de meget markante tendenser undersøges og bakkes op af forskningen.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf thomassneum » 10. jul 2018, 11:13

Vi er jo idag, bekendt med folk som f.eks. opfører nye huse med data afskærmning osv. - Det er nok på sin plads at kortlægge om der er en skadesvirkning ved brug af elektronik.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf DenBruneMunk » 10. jul 2018, 11:14

annellaII skrev:Jeg tror forøvrigt ikke på, at den digitale verden skader os mere end andre former for overforbrug.

Jeg tvivler på folk selv kan vurdere om de er skadet, omvendt, så er det måske det bedste bevis på at folk tror en ting men alt omkring dem siger noget andet, så budskabet bliver, vi tog ikke skade synes vi selv men vi har taget skade og kan ikke se det mere.

Jeg tror vi skal se på skolerne , allerede her har de effektiviseret skolen og blækregningen er væk og stavekontrol hedder google til fornavn. Er der noget i galt med tænke selv? Ja, kan godt forstå man ikke har behov for at regne 7x8 ud men det ville da være lækkert at kunne uden en telefon.

Så jo, inden de begynder, så har vi allerede taget skade, vi skal motivere unge fra at sidde med mobilen eller pc'n hjemme hele dagen, der kommunikeres mere på telefonen end verbalt.

Jo, de er ved at være online alle sammen. Os andre vi forsøger men er så småt begyndt at være mere offline, da det er blevet en meget hård verden og alle vil hedde Ella og alle har ordets magt, og man kan fordømme uden at blive mærket, man kan råbe uden at man får dårlig hals og høres hvor man ikke skal.
2
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2018, 12:30

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg tror forøvrigt ikke på, at den digitale verden skader os mere end andre former for overforbrug.

Jeg tvivler på folk selv kan vurdere om de er skadet, omvendt, så er det måske det bedste bevis på at folk tror en ting men alt omkring dem siger noget andet, så budskabet bliver, vi tog ikke skade synes vi selv men vi har taget skade og kan ikke se det mere.

Jeg tror vi skal se på skolerne , allerede her har de effektiviseret skolen og blækregningen er væk og stavekontrol hedder google til fornavn. Er der noget i galt med tænke selv? Ja, kan godt forstå man ikke har behov for at regne 7x8 ud men det ville da være lækkert at kunne uden en telefon.

Så jo, inden de begynder, så har vi allerede taget skade, vi skal motivere unge fra at sidde med mobilen eller pc'n hjemme hele dagen, der kommunikeres mere på telefonen end verbalt.

Jo, de er ved at være online alle sammen. Os andre vi forsøger men er så småt begyndt at være mere offline, da det er blevet en meget hård verden og alle vil hedde Ella og alle har ordets magt, og man kan fordømme uden at blive mærket, man kan råbe uden at man får dårlig hals og høres hvor man ikke skal.


Forskningen peger i andre sammenhænge på betydningen af koblingen mellem krop/hænder og hjerne, eksempelvis i forbindelse med skrivning. Det er ikke ligemeget om børn trykker på en iPad eller skriver i hånden. Eller om man stikker sin 2-årige en iPad eller lægger rigtige puslespil osv. Den mentale og den fysiske udvikling går hånd i hånd.

Derudover er børn og unge fysisk mindre sammen med deres kammerater end tidligere. Det synes jeg er en helt vildt vigtig - og skræmmende - udvikling. De indgår i stigende grad i digitale fællesskaber, der ikke er voksenstyrede eller -overvågede, og hvor der hersker nogle regler og normer, forældrene ikke kan/formår at sætte sig ind i. Det er SÅ vigtigt, at vi får belyst dette, så vi som forældre (og lærere) hverken bliver bange for udviklingen eller bare giver op.

Denne artikel er en af mine all time favoritter, som jeg gerne henviser til igen. :D Meget spændende, hvis man interesserer sig for børn og teknologi... https://www.information.dk/moti/2016/06 ... e-forstaar
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf Zorglup » 10. jul 2018, 12:50

1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf LadyFox » 10. jul 2018, 13:04

Jeg synes det er en god idé. Jeg er klart fortaler for at have så meget viden som muligt omkring de konsekvenser der er ved de ting langt de fleste af os fortager os. Ikke for at lovgive os ud af alt ting, eller noget i den stil. Men så den viden bliver tilgængelig for os alle sammen så vi selv hvis vi har lyst kan undersøge nærmere og tage et oplyst valg om hvordan vi vil forholde os til udviklingen og hvordan vi selv ønsker at leve med den.

Jeg bruger selv rigtig meget tid på at kigge på min telefon, både i undervisningen og i fritiden - og det vil jeg sandsynligvis blive ved med, på trods af jeg på nuværende tidspunkt tror der er nogle bagsider ved det. Kommer der mere viden omkring konsekvenserne vil jeg sandsynligvis forsat bruge min telefon til alt muligt, men afhængig af hvilke konsekvenser kunne det da godt ske jeg besluttede at bruge min telefon på en anden måde, eller i et andet omfang. Men det finder jeg jo kun ud af hvis nogen undersøger det.
0
...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf vibbsen » 10. jul 2018, 17:29

Jeg synes det er en god ide.....Viden er da om noget vejen frem. Om folk så vil bruge denne viden er jo i den sidste ende op til dem selv. Sådan er det jo med al viden hvad enten den handler om solcreme, rygning, alkohol eller brug af mobil.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf Seladon » 13. jul 2018, 06:58

Synes det er helt ok med mere viden om mobilbrug, men hvorfor er det nødvendigt at oprette et center, når vi allerede har udmærkede forskningsmiljøer ved universiteterne?
Skal man oprette et nyt center for hver eneste problematik, som opstår i samfundet?
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf ajnaM » 13. jul 2018, 07:24

Seladon skrev:Synes det er helt ok med mere viden om mobilbrug, men hvorfor er det nødvendigt at oprette et center, når vi allerede har udmærkede forskningsmiljøer ved universiteterne?
Skal man oprette et nyt center for hver eneste problematik, som opstår i samfundet?


Jeg er normalt meget enig, men lige i dette tilfælde synes jeg faktisk, det giver mening med en form for tværfaglig enhed. Der er allerede meget forskning i teknologiens betydning, men det er spredt ud på forskellige områder, og det gør det svært at navigere og finde et fælles udgangspunkt.

Eksempelvis er mit eget område, medieforskningen, meget interesseret i, hvordan vi bruger ny teknologi, sociale medier osv. Men der er ikke nødvendigvis nogen pædagogiske kompetencer, så hele forståelsen for, hvad det gør ved børn. Og pædagogikken er også interesseret, men mangler måske noget lægefaglig viden eller noget statistik.

Der er så mange indgange, at forskningen nogle gange ender med at stå og råbe af sig selv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf Bergen » 13. jul 2018, 07:30

ajnaM skrev:
Seladon skrev:Synes det er helt ok med mere viden om mobilbrug, men hvorfor er det nødvendigt at oprette et center, når vi allerede har udmærkede forskningsmiljøer ved universiteterne?
Skal man oprette et nyt center for hver eneste problematik, som opstår i samfundet?


Jeg er normalt meget enig, men lige i dette tilfælde synes jeg faktisk, det giver mening med en form for tværfaglig enhed. Der er allerede meget forskning i teknologiens betydning, men det er spredt ud på forskellige områder, og det gør det svært at navigere og finde et fælles udgangspunkt.

Eksempelvis er mit eget område, medieforskningen, meget interesseret i, hvordan vi bruger ny teknologi, sociale medier osv. Men der er ikke nødvendigvis nogen pædagogiske kompetencer, så hele forståelsen for, hvad det gør ved børn. Og pædagogikken er også interesseret, men mangler måske noget lægefaglig viden eller noget statistik.

Der er så mange indgange, at forskningen nogle gange ender med at stå og råbe af sig selv.


Reelt hvad får man for 10 millioner om året? Ikke særlig meget.
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Partier vil klarlægge om mobilen skader vores sundhed

Indlægaf Seladon » 13. jul 2018, 07:44

jeg er fuldstandig enig i at en kompleks problematik skal undersøges/analyseres/behandles tværfagligt, men er vores forskerteams ikke gode nok til at snakke sammen og udveksle info? Og så er der altid konferenser og seminarer, som kan sikre den tværfaglige tilgang, ikke nødvendigvis et nyt center.

Bergen har en god pointe: vi får ikke meget for 10 millioner. :gruble:
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"