Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 19
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 348

Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf annellaII » 30. jul 2018, 16:53

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/taesk-og-tugt-gud-det-er-paa-tide-jehovas-vidner-faar-frataget-deres-status-som?utm_source=eniro&utm_medium=partner

Samfundet skal hverken anerkende eller indirekte være med til økonomisk at understøtte trossamfund, der straffer frafaldne medlemmer og dermed ikke respekterer religionsfriheden

Hvad mener du, burde Jehovas Vidner få frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark?

Ud fra argumenterne i artiklen, er mit svar nej, da jeg mener, at alle har ret til at afbryde forbindelsen til et eller flere familiemedlemmer, hvad årsagen så end kan være til afbrydelsen med familien. Jeg anser ikke JV for at være kriminelle derimod for at være fanatiske, når trossamfundet 'straffer' de frafaldne medlemmer med bl.a. at forbyde børn kontakt til deres bedsteforældre.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 548
Likede indlæg: 9173

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Lemonella » 30. jul 2018, 17:22

Det synes jeg et meget svært at svare på. Martin Brahtz, som har skrevet artiklen, beskriver jo sine egne oplevelser og sin egen holdning og ikke nødvendigvis fakta.

Jeg boede sammen med en udstødt Jehovas Vidne i 22 år og vi var da ind imellem sammen med hans familie.
Når jeg spurgte min eks-svigerfar, som var ældste i menigheden, hvorfor andre udstødte, ikke så deres familie, var hans svar, “det er op til hver enkelt familie, hvordan de vil tolke bibelens ord”.
Han havde selv den holdning at blod var tykkere end vand, derfor blev min eks og jeg som regel inviteret til familiefester. Det foregik ikke altid uden ballade fra nogle få af familiemedlemmerne, men når min daværende svigerfar oplevede balladen, bad han dem om at opføre sig ordentligt og det gjorde de så.

Jeg har haft både positive og negative oplevelser med de Jehovas Vidner jeg var tæt på, men sådan vil det vel også være i alle andre familier også uden at der er blandet religion med ind i det.
7
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4067

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Confucius » 3. aug 2018, 11:00

annellaII skrev:https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/taesk-og-tugt-gud-det-er-paa-tide-jehovas-vidner-faar-frataget-deres-status-som?utm_source=eniro&utm_medium=partner

Samfundet skal hverken anerkende eller indirekte være med til økonomisk at understøtte trossamfund, der straffer frafaldne medlemmer og dermed ikke respekterer religionsfriheden

Hvad mener du, burde Jehovas Vidner få frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark?

Ud fra argumenterne i artiklen, er mit svar nej, da jeg mener, at alle har ret til at afbryde forbindelsen til et eller flere familiemedlemmer, hvad årsagen så end kan være til afbrydelsen med familien. Jeg anser ikke JV for at være kriminelle derimod for at være fanatiske, når trossamfundet 'straffer' de frafaldne medlemmer med bl.a. at forbyde børn kontakt til deres bedsteforældre.

Jeg er enig med dig. Jeg kan ikke få øje på ét eneste overbevisende argument for hvorfor de skulle fratages deres status. For det første betyder religionsfriheden ikke at man kan udøve sin tro som man vil. Kun at man må tro på det man vil. Så det står menigheden frit for at ekskludere medlemmer. For det andet står det familiemedlemmer frit for at slå hånden af familiemedlemmer.

Desuden har Jehovas Vidner været i Danmark siden 1900 og de blev først godkendt som trossamfund i 1970. Jeg er ret sikker på at de har kørt den praksis længe før de blev godkendt som trossamfund, og jeg er ret sikker på at de vil fortsætte den praksis længe efter de eventuelt mister den godkendelse. So what's the point?
4
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1434
Likede indlæg: 25461

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. aug 2018, 11:39

Det ser jeg på, som jeg gjorde, da vi havde en tråd om præster i Folkekirken, der ikke vil vie homoseksuelle.

Religionsfrihed betyder ikke straffrihed i forhold til gældende lovgivning, men det betyder så sandelig heller ikke pligt til at følge flertallets normer og værdier i den troendes samtid.
2
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4800

Indlægaf hotlips » 3. aug 2018, 12:25

Jeg læste godt den artikel forleden, jeg synes det er en interessant diskussion for det er jo problematisk at have en religion der har pres skrevet ind i deres regler, så går det pr definition jo ud over andres frihed.

Jeg er utvivlsomt partisk, jeg har efterhånden kendt en del der har været frafaldne, blandt andet havde vi et søskendepar på min skole hvor han gik ud og så nægtede hans søster at tale til ham.
0
AstaPasta
Kort karma: 20
Likede indlæg: 1027

Indlægaf AstaPasta » 3. aug 2018, 13:14

Man kan jo ikke tvinge nogen til at opretholde et bånd og inkludere folk, de ikke ønsker at inkludere.
Jeg synes ikke, man skal skabe en "os" og "dem"-retorik eller gøre det sværere at være Jehovas vidne. Jeg tror kun, det styrker dem i gruppen, der gerne vil isolere dem fra resten af samfundet, og gør det sværere at komme ud af gruppen.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4800

Indlægaf hotlips » 3. aug 2018, 13:33

AstaPasta skrev:Man kan jo ikke tvinge nogen til at opretholde et bånd og inkludere folk, de ikke ønsker at inkludere.
Jeg synes ikke, man skal skabe en "os" og "dem"-retorik eller gøre det sværere at være Jehovas vidne. Jeg tror kun, det styrker dem i gruppen, der gerne vil isolere dem fra resten af samfundet, og gør det sværere at komme ud af gruppen.

Men hvis man har det som fast regel at gøre det så svært som overhovedet muligt at melde sig ud så er vi der hvor man må se på om de selv reelt prøver at undgå at deres medlemmer har religionsfrihed, og om det er acceptabelt at børn vokser op med at lære at de ikke har et valg.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1497

Indlægaf Artem » 3. aug 2018, 14:10

Synes det vil være mere simpelt bare at ophæve alle religioner.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1289
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21523

Indlægaf LadyFox » 3. aug 2018, 15:02

Mine følelser siger Ja, men min fornuft siger nej. Så nej.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 824
Likede indlæg: 11752

Indlægaf dgd2007 » 3. aug 2018, 15:19

Der var tidligere en del diskussion vedr. at JV (er næste sikker på det var dem) ikke ville lade deres børn få blodtransfusion hvis de havde brug for det. Det er i høj grad juridisk betænkeligt. Barnet kunne dø pga. forældrenes "tro". Jeg ved faktisk ikke hvad det endte med.

Men at nogen ikke vil se deres famile, det kan man ikke lovgive imod. Man kan synes det er usympatisk. Men det er jo en anden snak.
0
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 3. aug 2018, 15:44

hotlips skrev:
AstaPasta skrev:Man kan jo ikke tvinge nogen til at opretholde et bånd og inkludere folk, de ikke ønsker at inkludere.

Men hvis man har det som fast regel at gøre det så svært som overhovedet muligt at melde sig ud så er vi der hvor man må se på om de selv reelt prøver at undgå at deres medlemmer har religionsfrihed, og om det er acceptabelt at børn vokser op med at lære at de ikke har et valg.

Det er jo ikke svært at melde sig ud. Det er bare træls for dem, at det får andre folk til at give dem negative sociale sanktioner. Vi tvangsopløser heller ikke fodboldklubber, hvis dét at stoppe til fodbold, reelt kommer til at betyde at man ikke længere hænger ud med de andre fra holdet.
2
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 3. aug 2018, 15:47

dgd2007 skrev:Der var tidligere en del diskussion vedr. at JV (er næste sikker på det var dem) ikke ville lade deres børn få blodtransfusion hvis de havde brug for det. Det er i høj grad juridisk betænkeligt. Barnet kunne dø pga. forældrenes "tro". Jeg ved faktisk ikke hvad det endte med.

https://www.sameksistens.dk/temaer/reli ... ansfusion/
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 548
Likede indlæg: 9173

Indlægaf Lemonella » 3. aug 2018, 16:02

Confucius skrev:
dgd2007 skrev:Der var tidligere en del diskussion vedr. at JV (er næste sikker på det var dem) ikke ville lade deres børn få blodtransfusion hvis de havde brug for det. Det er i høj grad juridisk betænkeligt. Barnet kunne dø pga. forældrenes "tro". Jeg ved faktisk ikke hvad det endte med.

https://www.sameksistens.dk/temaer/reli ... ansfusion/

Det er jo fordi JV, menet at der findes effektive og alternative måder at erstatte et blodtab på. https://www.jw.org/da/publikationer/bøg ... ansfusion/

Min eks svigerfar, var faktisk med til, for mange år siden at hente et barn på Rigshospitalet og bringe barnet et andet sted hen, hvor det fik et alternativt produkt og overlevede.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 3. aug 2018, 18:03

Lemonella skrev:Min eks svigerfar, var faktisk med til, for mange år siden at hente et barn på Rigshospitalet og bringe barnet et andet sted hen, hvor det fik et alternativt produkt og overlevede.

Mon ikke snarere barnet overlevede på trods af produktet end på grund af produktet?
3
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9685

Indlægaf fisken80 » 3. aug 2018, 18:33

Altså nu kan man faktisk godt stoppe som vidne uden at blive udstødt. Men i stedet for at melde sig ud fra dag til dag, så holder man op med at komme til arrangementer osv. i Rigssalen. På et tidspunkt efter et års tid, hvor man ind imellem indkaldes og får besked på at rette ind, så er man ude, men ikke udstødt. Man betragtes som frafalden, men udstødes ikke
Jeg kender en, der er gået ud af det på den måde og hun har udmærket kontakt til sin familie og andre i JV i dag.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"