Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf annellaII » 30. jul 2018, 16:53

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/taesk-og-tugt-gud-det-er-paa-tide-jehovas-vidner-faar-frataget-deres-status-som?utm_source=eniro&utm_medium=partner

Samfundet skal hverken anerkende eller indirekte være med til økonomisk at understøtte trossamfund, der straffer frafaldne medlemmer og dermed ikke respekterer religionsfriheden



Hvad mener du, burde Jehovas Vidner få frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark?

Ud fra argumenterne i artiklen, er mit svar nej, da jeg mener, at alle har ret til at afbryde forbindelsen til et eller flere familiemedlemmer, hvad årsagen så end kan være til afbrydelsen med familien. Jeg anser ikke JV for at være kriminelle derimod for at være fanatiske, når trossamfundet 'straffer' de frafaldne medlemmer med bl.a. at forbyde børn kontakt til deres bedsteforældre.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. aug 2018, 11:39

Det ser jeg på, som jeg gjorde, da vi havde en tråd om præster i Folkekirken, der ikke vil vie homoseksuelle.

Religionsfrihed betyder ikke straffrihed i forhold til gældende lovgivning, men det betyder så sandelig heller ikke pligt til at følge flertallets normer og værdier i den troendes samtid.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf hotlips » 3. aug 2018, 12:25

Jeg læste godt den artikel forleden, jeg synes det er en interessant diskussion for det er jo problematisk at have en religion der har pres skrevet ind i deres regler, så går det pr definition jo ud over andres frihed.

Jeg er utvivlsomt partisk, jeg har efterhånden kendt en del der har været frafaldne, blandt andet havde vi et søskendepar på min skole hvor han gik ud og så nægtede hans søster at tale til ham.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf hotlips » 3. aug 2018, 13:33

AstaPasta skrev:Man kan jo ikke tvinge nogen til at opretholde et bånd og inkludere folk, de ikke ønsker at inkludere.
Jeg synes ikke, man skal skabe en "os" og "dem"-retorik eller gøre det sværere at være Jehovas vidne. Jeg tror kun, det styrker dem i gruppen, der gerne vil isolere dem fra resten af samfundet, og gør det sværere at komme ud af gruppen.


Men hvis man har det som fast regel at gøre det så svært som overhovedet muligt at melde sig ud så er vi der hvor man må se på om de selv reelt prøver at undgå at deres medlemmer har religionsfrihed, og om det er acceptabelt at børn vokser op med at lære at de ikke har et valg.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Artem » 3. aug 2018, 14:10

Synes det vil være mere simpelt bare at ophæve alle religioner.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf LadyFox » 3. aug 2018, 15:02

Mine følelser siger Ja, men min fornuft siger nej. Så nej.
1
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf dgd2007 » 3. aug 2018, 15:19

Der var tidligere en del diskussion vedr. at JV (er næste sikker på det var dem) ikke ville lade deres børn få blodtransfusion hvis de havde brug for det. Det er i høj grad juridisk betænkeligt. Barnet kunne dø pga. forældrenes "tro". Jeg ved faktisk ikke hvad det endte med.

Men at nogen ikke vil se deres famile, det kan man ikke lovgive imod. Man kan synes det er usympatisk. Men det er jo en anden snak.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf fisken80 » 3. aug 2018, 18:33

Altså nu kan man faktisk godt stoppe som vidne uden at blive udstødt. Men i stedet for at melde sig ud fra dag til dag, så holder man op med at komme til arrangementer osv. i Rigssalen. På et tidspunkt efter et års tid, hvor man ind imellem indkaldes og får besked på at rette ind, så er man ude, men ikke udstødt. Man betragtes som frafalden, men udstødes ikke
Jeg kender en, der er gået ud af det på den måde og hun har udmærket kontakt til sin familie og andre i JV i dag.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Raenil » 3. aug 2018, 19:15

Falstria skrev:De findes jo i alle grader, også dem som tager imod blod når de ligger på operationsbordet, lad dem tage deres kampe internt, ligesom i alle andre mindre trossamfund.

Jeg kan ikke se at det JV repræsentere i dag er ret meget værre end det indre mission gjorde for 30-40 år siden f.eks.
Jo der er lommer af ekstremister overalt i alle grupper, der er også lommer af det modsatte.


Til mit bedste vidende har vi i indre mission aldrig praktiseret udstødelse. Det var/er ganske enkelt ikke muligt at gøre som en del af den danske folkekirke.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Raenil » 3. aug 2018, 20:02

Falstria skrev:
Raenil skrev:
Falstria skrev:De findes jo i alle grader, også dem som tager imod blod når de ligger på operationsbordet, lad dem tage deres kampe internt, ligesom i alle andre mindre trossamfund.

Jeg kan ikke se at det JV repræsentere i dag er ret meget værre end det indre mission gjorde for 30-40 år siden f.eks.
Jo der er lommer af ekstremister overalt i alle grupper, der er også lommer af det modsatte.


Til mit bedste vidende har vi i indre mission aldrig praktiseret udstødelse. Det var/er ganske enkelt ikke muligt at gøre som en del af den danske folkekirke.


Det er altid muligt i en familie / omgangskreds at udskamme andre og det har været rigt benyttet.

Det er ikke en officiel IM praksis, ligesom det heller ikke er en officiel JV praksis. Det er noget internt.


Jeg vil nødig sige at det ikke er sket, men jeg har været i IM hele mit liv (snart 40 år). Og jeg har aldrig hørt om at nogen har nægtet at se familiemedlemmer fordi de ikke længere er kristne.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er sket længere tilbage i tiden, men da har det været en del af kirketugten som man brugte i fordums tid - at nægte adgang til nadveren.
0
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Konsensa » 4. aug 2018, 18:01

Hele idéen om at anerkende eller ikke anerkende trossamfund, burde være en ikke-sag i et samfund der bygger på fornuft, selv om denne selvfølgelig ikke altid sejrer i det politiske kulturelle spil. Hvorfor skal man på nogen måde anerkende, endsige støtte, organisationer der postulerer imaginære væsener? Når sådanne vrangforestillinger forekommer uden for en såkaldt "anerkendt religion", så begynder vi at tale om for tynde sølvpapirshatte eller for lidt psykofarmaka.

Religioner og tro i alle afskygninger kan skabe oplevet mening og mindre angst hos individet og skabe social sammenhængskraft i det nære og for hele kulturer, som fx Islam. På den måde kan man sige at det er nyttigt, men det bliver jo ikke mere rationelt af den grund. Desuden skaber religioner i lige så høj grad modsætninger mellem mennesker, som de skaber oplevet sammenhæng i de enkelte religioner. Dræb de vantro! De kommer i helvede osv. Rent gakkaliguk. Staten skal være helt neutral i forhold til disse vrangforestillinger, med mindre de begynder at have påviselige destruktive konsekvenser for samfundet. Da bør man gribe ind med lovgivning og retsefterfølgelse.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Det er på tide, at Jehovas Vidner får frataget deres status som anerkendt trossamfund i Danmark

Indlægaf Purple Haze » 5. aug 2018, 10:52

Konsensa skrev:Hele idéen om at anerkende eller ikke anerkende trossamfund, burde være en ikke-sag i et samfund der bygger på fornuft, selv om denne selvfølgelig ikke altid sejrer i det politiske kulturelle spil. Hvorfor skal man på nogen måde anerkende, endsige støtte, organisationer der postulerer imaginære væsener? Når sådanne vrangforestillinger forekommer uden for en såkaldt "anerkendt religion", så begynder vi at tale om for tynde sølvpapirshatte eller for lidt psykofarmaka.

Religioner og tro i alle afskygninger kan skabe oplevet mening og mindre angst hos individet og skabe social sammenhængskraft i det nære og for hele kulturer, som fx Islam. På den måde kan man sige at det er nyttigt, men det bliver jo ikke mere rationelt af den grund. Desuden skaber religioner i lige så høj grad modsætninger mellem mennesker, som de skaber oplevet sammenhæng i de enkelte religioner. Dræb de vantro! De kommer i helvede osv. Rent gakkaliguk. Staten skal være helt neutral i forhold til disse vrangforestillinger, med mindre de begynder at have påviselige destruktive konsekvenser for samfundet. Da bør man gribe ind med lovgivning og retsefterfølgelse.


Enig.
Kan se argumenter for at staten skal være med til at opretholde fx kirker og kirkegårde, fordi de har en praktisk betydning og er en del af vores historie, men det bør ske på på lige fod med fx. andre historiske bygninger.

Men hvad folk tror på og hvordan de samler sig i foreninger, trossamfund mv. Det synes jeg ikke staten skal blandes ind i.
Det må folk selv rode med, så længe de holder sig inde for lovgivningen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"