S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4885
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Stars » 31. jul 2018, 12:11

Artem skrev:
Stars skrev:Dengang jeg begyndte at ryge, kunne man købe 10 stk pakker.
De blev afskaffet, fordi man anså det for mindre sandsynligt, at unge, der endnu ikke røg fast, ville købe en 20 stk pakke for at prøve.
Men altså, hvad hjælper det, når alle de kiosker min datter kommer i, sælger løse cigaretter for 3-4 kr. stykket?

Det er netop min pointe at de unge selv opsøger det om der bliver reklameret for det eller ej.
Jeg tvivler virkelig meget på at regulering og forbud mod reklamer virker.
Så skal det nærmere være totalt forbud mod kviklån, spil, tobak og alkohol. Det vil bare i stedet give et stort sort og kriminelt marked.
Problemet nu om dage er også at et forbud i danmark alene ikke rigtigt hjælper, da vi så bare kan gå til et naboland på nettet.

Nu ved jeg ikke, om det er ulovligt at sælge løse cigaretter, eller om det bare en en omgåelse af intentionerne af lovgivningen omkring tobak.
Men det er i hvert fald ulovligt, at kioskerne sælger dem til 15-16-17 årige.
Der kunne man jo starte med at sætte ind der - overholdelse af loven.

Netop fordi jeg også tror, nogle mennesker er udenfor pædagogisk rækkevidde i forhold til lån, ville jeg gerne have en øvre grænse for renter og gebyrer, så de ikke bliver plukket. (Og så udlånerne er nødt til at være mere kritiske i forhold til deres kunder)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Precaseptica » 31. jul 2018, 15:30

Det kan da kun gå for langsomt.

For mig, der ikke har ejet et TV i 14 år er det noget af en oplevelse at se reklamer, når jeg er på besøg hos andre og skærmen kører. Det er jo nærmest udelukkende gambling og ekspreslån i dag. Det er jo netop de, der burde hjælpes af en restriktiv lovgivning, der bliver ofre for den her slags svindel. De der er rationelle nok til ikke at få noget ud af en eventuel opstramning har heller ikke noget at tabe ved en sådan.

Vi har også love, der påbyder hjelm ved førsel af en motorcykel.
Senest rettet af Precaseptica 1. aug 2018, 08:03, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf FruitFly » 3. aug 2018, 16:38

Reklamer for gambling og lån uden kreditvurdering skal forbydes.
6
#Klimatosse
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Mocca » 3. aug 2018, 17:23

Har der ikke engang været en lov mod ågerrenter?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Tobywan » 3. aug 2018, 18:17

Nej det er på ingen måde en samfundsopgave.

Vi kan ikke lovgive os ud af alt, og det segment som voldtager egen økonomi med højrentelån, skal nok finde andre måder at komme i økonomisk uføre på alligevel. Når man er 18 år i Danmark er man myndig og må tage ansvar for sine egne handlinger.

Den slags løses med oplysning og uddannelse, og ikke ved at lave begrænsninger i personlig frihed.
0
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Mocca » 4. aug 2018, 04:55

Falstria skrev:
Mocca skrev:Har der ikke engang været en lov mod ågerrenter?


Ikke bare ågerrenter, men renter i det hele taget, det har bølget lidt frem og tilbage imellem at der var et loft og at det var helt forbudt, siden jesu tid, -og det er indbygget i kristendommen at renter er fy-fy.
I tider hvor folk så ikke ville låne penge ud på de vilkår loven bød (den handlede ofte kun om landsmænd), kom jøder i europa så i spil som udlånere, for vi var ikke hinandens landsmænd så de kunne kræve renter og derledes ville de gerne låne ud.
Om så de lånte ud til to hertuger/konger som var i krig med hinanden.
Man talte om hofjøder, den kendteste slægt er jo Rothchild familien.

https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%85ger
https://da.wikipedia.org/wiki/Rothschild




:gogo:

Jeg tænkte nu mere i min levetid :lol2:
Det forekommer mig, at jeg er vokset op med en bevidsthed om, at ågerrenter var forbudt.
0
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Mocca » 4. aug 2018, 05:51

0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf FruitFly » 4. aug 2018, 07:14

Mocca skrev:Argh, fandt den her:

https://danskelove.dk/straffeloven/282

Jeg tror at kviklånene kommer uden om denne paragraf, fordi der jo ER en meget rimelig måde at betale lånet tilbage på. Mange gange er det jo 0% i renter, hvis du betaler tilbage inden for de første 30 dage ... men det er selvfølgelig ikke dé kunder, som virksomheden er mest interesseret i (og det kan enhver idiot jo regne ud).

Men det kunne være interessant at finde den rigtige juridiske begrundelse for at det er tilladt.
Senest rettet af FruitFly 4. aug 2018, 07:15, rettet i alt 1 gang.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf FruitFly » 4. aug 2018, 07:14

Tobywan skrev:Nej det er på ingen måde en samfundsopgave.

Vi kan ikke lovgive os ud af alt, og det segment som voldtager egen økonomi med højrentelån, skal nok finde andre måder at komme i økonomisk uføre på alligevel. Når man er 18 år i Danmark er man myndig og må tage ansvar for sine egne handlinger.

Den slags løses med oplysning og uddannelse, og ikke ved at lave begrænsninger i personlig frihed.

Forsvaret for personlig frihed bliver latterligt, når det bruges til at forsvare vores ret til at blive udsat for latterlige, fordummende og farlige reklamer. Sorry.

Og "oplysning og uddannelse" ... jeg græder.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Tobywan » 4. aug 2018, 07:21

FruitFly skrev:
Tobywan skrev:Nej det er på ingen måde en samfundsopgave.

Vi kan ikke lovgive os ud af alt, og det segment som voldtager egen økonomi med højrentelån, skal nok finde andre måder at komme i økonomisk uføre på alligevel. Når man er 18 år i Danmark er man myndig og må tage ansvar for sine egne handlinger.

Den slags løses med oplysning og uddannelse, og ikke ved at lave begrænsninger i personlig frihed.

Forsvaret for personlig frihed bliver latterligt, når det bruges til at forsvare vores ret til at blive udsat for latterlige, fordummende og farlige reklamer. Sorry.

Og "oplysning og uddannelse" ... jeg græder.


Du har friheden til at slukke for dit tv eller undlade at se,
eller abonnere på reklamefinancieret indhold.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf FruitFly » 4. aug 2018, 10:16

Tobywan skrev:
FruitFly skrev:
Tobywan skrev:Nej det er på ingen måde en samfundsopgave.

Vi kan ikke lovgive os ud af alt, og det segment som voldtager egen økonomi med højrentelån, skal nok finde andre måder at komme i økonomisk uføre på alligevel. Når man er 18 år i Danmark er man myndig og må tage ansvar for sine egne handlinger.

Den slags løses med oplysning og uddannelse, og ikke ved at lave begrænsninger i personlig frihed.

Forsvaret for personlig frihed bliver latterligt, når det bruges til at forsvare vores ret til at blive udsat for latterlige, fordummende og farlige reklamer. Sorry.

Og "oplysning og uddannelse" ... jeg græder.


Du har friheden til at slukke for dit tv eller undlade at se,
eller abonnere på reklamefinancieret indhold.

Det handler ikke om min frihed. Jeg gør mig meget umage med ikke at se nogen reklamer i TV - men ligesom vi ikke tillader tobaksreklamer eller reklamer for receptpligtig medicin, kunne vi også sagtens forbyde disse reklamer uden at det er et problem for den "personlige frihed".
4
#Klimatosse
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Pagunette » 5. aug 2018, 14:01

Ærlig talt, så må og er det folks eget ansvar om de vil byde dem, deres familie og deres liv at optage sådan et dyrt lån, for en telefon! Vil man det, må man jo også bare betale hvad det koster... Det er ikke en menneskeret at have alverdens materielle ting.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"