S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Stars » 31. jul 2018, 08:24

Hvad mener I om Socialdemokratiets forslag?

Partiet vil skærpe reglerne for reklamer for kviklån i tv, radio og på internettet og undersøge muligheden for et forbud.
Desuden skal en person højst kunne have to kviklån på 30.000 kroner ad gangen.

Venstre er uenig. Et forbud mod reklamer for kviklån i det offentlige rum virker voldsomt, og et loft for antallet af kviklån er for formynderisk, mener erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/s-vil ... g-laneloft


Jeg er tilhænger af et reklameforbud.
Mht. loftet over kviklån er jeg lidt mere på Venstres side.
Jeg ville hellere lave et loft over den tilladte rente (diskontoen + x%) og gebyrer. Det ville fjerne de uhyrlige omkostninger og tvinge udlånerne til en strengere kreditvurdering.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Hunkat » 31. jul 2018, 08:27

Jeg synes det er fint at få et loft over renten, og ikke kun på misholdte lån. 1000+ ÅOP er jo himmelråbende, det ville de fleste meget hurtigt drukne i, selv med en fin indkomst.

Reklameforbud giver måske ok mening, personligt synes jeg de fleste af dem af åndsvage men jeg er nok heller ikke målgruppen. 48 timers perioden havde alle jo forudset at de bare sneg sig udenom.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Stars » 31. jul 2018, 08:45

Hunkat skrev:Jeg synes det er fint at få et loft over renten, og ikke kun på misholdte lån. 1000+ ÅOP er jo himmelråbende, det ville de fleste meget hurtigt drukne i, selv med en fin indkomst.

Reklameforbud giver måske ok mening, personligt synes jeg de fleste af dem af åndsvage men jeg er nok heller ikke målgruppen. 48 timers perioden havde alle jo forudset at de bare sneg sig udenom.

Ja, ved at kalde det en kassekredit i stedet for et lån.
Derfor tror jeg også, at det bliver svært at håndhæve et loft på max 2 lån á 30.000 .... for så laver de vel bare kviklånet om, så det bliver med pant i en bil (og dermed et billån + endnu flere gebyrer for at tinglyse pantet) eller en anden smart metode.
Jeg har et Mastercard med 30.000 kreditmax og forbrugsforeningen med 10.000 kreditmax. Hvis det skulle være effektivt, ville jeg ikke kunne få et Mastercard med kredit i en anden bank, hvis jeg ville have et reservekort til udlandsrejser. Og hvis der var en kassekredit tilknyttet et af mine Visa/Dankort, ville jeg jo også være over grænsen - hvis den skulle være effektiv.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf paint » 31. jul 2018, 08:55

Fint forslag, man skulle bare sætte loft over renten også. Jeg kan ikke se det 'formynderiske' i forslaget. Jeg ser det mere som et forsøg på at beskytte forbrugerne. Derimod er der kraftigt brug for 'formynderi' over for dem, som udbyder lån med ågerrenter, som får svage sjæle til at havne i bundløs gæld.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2018, 08:59

100% tilslutning herfra. Har også set hvor mange i luksusfælden benytter disse, og hvor hurtigt denne gæld vokser. Det er jo først og fremmest personen som vælger men det er sikkert en fristende løsning når man ingen penge har, og så tænker man nok mindre på konsekvenserne.

Synes ikke engang 2 lån skulle være muligt, hellere den begrænsning i rente, som lige pt, er skyhøj og ÅOP på reklamerne er skyhøj, dog som loven foreskriver, er de pænt forklaret for dem som ikke bruger briller :)
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf SonataA » 31. jul 2018, 09:17

Jeg er helt på Soc.dems side. De kviklån er noget Noget lort. Mange af dem som benytter sig af det, kan jo ikke overskue konsekvensen, særligt ikke når de er desperate efter at rejse kontanter, få mad på bordet eller lign.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Wizzze » 31. jul 2018, 09:42

Der mangler en definition af hvad der er kvicklån, for det er reelt ikke de 5.000kr. over 30dage der er farlige. Det er 5.000kr. oven i en stor kassekredit, lånet hos hvidevarer og elektronik sælgeren, oven i mobillånet osv. osv. der vælter læsset.
Det som ville virke var et nationalt gældsregister, hvor alle låneudbydere indrapporterede til, så ville der heller ikke være behov for regler om maks 2 lån, for så ville alle kunne se hvad der allerede var lånt, og vælger et firma alligevel at udlåne trods mange lån, så skulle de bag i køen, som ved tinglysning.
Et reklameforbud ville være fint med mig, som medieforbruger, de er så dårlige, og irriterende, men man skal så være opmærksom på at medierne vil miste indtægter, og hvordan vil de så håndtere det, finde andre dårlige reklamer, eller skære i indhold? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Nicolait » 31. jul 2018, 09:48

Det er helt fint med mig, at man skærper reglerne på området.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf paint » 31. jul 2018, 09:53

Tankevækkende, måske?

"Oprindelig er åger det at tage en højere rente af et lån end den, der er tilladt ved lovgivning. I nyere tid også det at skaffe sig urimelig fordel af et udlån eller en anden retshandel ved at udnytte låntagerens nød, letsindighed eller mangel på erfaring."

https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%85ger
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Stars » 31. jul 2018, 10:23

paint skrev:Tankevækkende, måske?

"Oprindelig er åger det at tage en højere rente af et lån end den, der er tilladt ved lovgivning. I nyere tid også det at skaffe sig urimelig fordel af et udlån eller en anden retshandel ved at udnytte låntagerens nød, letsindighed eller mangel på erfaring."

https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%85ger


Men med de uhyrlige renter, man kan komme ud for, er der vel ikke ved lovgivning fastsat en max grænse?

låntagerens nød, letsindighed eller mangel på erfaring er ikke målbart på samme måde, men en vurdering - samtidig kræver det vel, at det kan bevises, at långiver er klar over låntagers nød, letsindighed eller mangel på erfaring?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf A 7 » 31. jul 2018, 10:28

Jeg er mere for oplysning end forbud. Jeg har en naiv forestilling om, at hvis man får sat husholdningsøkonomi på skoleskemaet, og indprentet skoleelever om farerne ved renter og gæld, så lærer de at passe bedre på. Vis dem nogle af de værste tilfælde fra Luxusfælden, så de kan se hvordan det er at være helt ude at skide.

Erfaringen viser, at næsten ethvert forbud vil føre illegal aktivitet med sig. Så hvis de officielle firmaer bliver begrænsede i at låne ud, så gør banderne det bare i stedet for.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2018, 10:55

A 7 skrev:Jeg er mere for oplysning end forbud. Jeg har en naiv forestilling om, at hvis man får sat husholdningsøkonomi på skoleskemaet, og indprentet skoleelever om farerne ved renter og gæld, så lærer de at passe bedre på. Vis dem nogle af de værste tilfælde fra Luxusfælden, så de kan se hvordan det er at være helt ude at skide.

Erfaringen viser, at næsten ethvert forbud vil føre illegal aktivitet med sig. Så hvis de officielle firmaer bliver begrænsede i at låne ud, så gør banderne det bare i stedet for.

Skoleskemaet?` Hvilke skoler? Det løser da ikke denne generations problemer og dem som er ældre, eller vil du smide dem i skole igen, selvom de nok intet får ud af den prædiken og har nok hørt den fra venner og bekendte.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Hunkat » 31. jul 2018, 11:00

Den med banderne tror jeg ikke på. Selvfølgelig hvis man har narkogæld og får slået fortænderne ind om to dage og ikke kan låne nogle steder, andet end det sorte marked...

Men jeg tvivler på at det er ret mange unge der, trods alt, er så naive at de låner hos Johnny med ansigtstattoveringerne og lædervesten med rygmærke for at købe den nye iphone eller sneakers.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Aragorn » 31. jul 2018, 11:11

A 7 skrev:Jeg er mere for oplysning end forbud. Jeg har en naiv forestilling om, at hvis man får sat husholdningsøkonomi på skoleskemaet, og indprentet skoleelever om farerne ved renter og gæld, så lærer de at passe bedre på. Vis dem nogle af de værste tilfælde fra Luxusfælden, så de kan se hvordan det er at være helt ude at skide.

Erfaringen viser, at næsten ethvert forbud vil føre illegal aktivitet med sig. Så hvis de officielle firmaer bliver begrænsede i at låne ud, så gør banderne det bare i stedet for.


Svage sjæle vil altid være svage sjæle. Hvis man er den type der kan finde på den slags i et desperat øjeblik, så nytter alverdens oplysning ikke. Akkurat som folk stadig ryger, selv om alle ved det er skadeligt.

Men omvendt så vil de mennesker der i øjeblikket er så meget på røven at de optager disse lån alligevel være meget på røven, selv om der kom et effektivt forbud. De ville stadig have brug for at skaffe penge hurtigt - og så er det nemlig rigtigt hvad du siger - de vil gå til kriminelle i stedet.

Jeg kan ikke se en god og effektiv løsning. Problemet er i virkeligheden ikke at folk låner penge. Det er mere at de i det hele taget kommer i en situation hvor de må låne penge for at kunne sætte mad på bordet resten af måneden, eller afdrage anden gæld. Hvis man er i en situation hvor 100 kroner er en formue for en, og nogle få tusinde kroner her og nu gør at man gældsætter sig i meget lang tid til afsindige høje månedlige ydelser, så er der grundlæggende noget forkert med den måde man lever på.

Kan man egentlig stoppe sådan noget? Altså hvis man er havnet i en gældspiral, hvor man er i stand til at betale de månedlige afdrag, men man ikke kan vriste sig fri, hvad kan folk så gøre? Er de nødt til at tage hele vejen i fogedretten og komme i RKI?
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: S vil af med kviklån: Ønsker nul reklamer og låneloft

Indlægaf Artem » 31. jul 2018, 11:12

Synes det er et svært spørgsmål. For hvis man begynder med at lovgive mod hvilke type lån man må udbyde, og reklamere for, hvor skal vi så stoppe med at lovgive om ting?
Synes vi i forvejen har rigeligt med love og regler.

Oplysning er vejen frem, og så måske lovgivning om at det skal være mere synligt hvad de samlede omkostninger er ved at låne. Ved godt der tidligere er blevet strammet nogle regler på det område, men ser ikke helt ud til at fungere.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"