DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf annellaII » 5. aug 2018, 08:48

https://www.information.dk/debat/2018/08/dfs-ungdomsformand-hverken-sundt-naturligt-vaere-veganer?lst_mst

Er det sundt at leve vegansk? Næppe, er mit klare svar. Men det er indiskutabelt sundt at spise flere grøntsager og være mere bevist om, hvad man putter i hovedet. Men det kan simpelthen ikke være sundt at spise noget, der er så unaturligt; plantefars, plantepålæg og plantebaseret ost er propfyldt med E-numre og fedt fra forskellige olier og alt muligt andet, man ikke helt kan finde ud af, hvad er, medmindre man har studeret kemi.

Og så skyller man det hele ned med en proteinshake, så man får de proteiner, kroppen hungrer efter. For mig at se er det unaturligt at skulle spise en masse E-numre for at kompensere for de naturlige mineraler og proteiner, man får ved en varieret kost, og som særligt findes i kød.

De første 14 dage var jeg tilmed syg med influenza. Det plejer normalt ikke at tage mere end et par dage at komme mig, men her tog det altså noget længere tid. Måske fordi jeg manglede noget. Jeg vil grundlæggende hellere være en del af naturen og tæt på naturen end at skabe en kunstig verden for at overleve.


Tror du, at DF's ungdomsformand har ret, når han påstår, at det hverken er sundt eller naturligt at leve vegansk?

Han har da sikkert ret for sit eget vedkommende, men om det gælder for alle veganer, skal jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved det, for mig ville det helt sikkert være usundt og tillige kedeligt at leve vegansk og for den sags skyld også at være vegetarier, jeg spiser og drikker, hvad jeg kan lide og holder mig fra det, der ikke smager mig og tænker ikke så meget over, om det jeg putter i munden er sundt eller usundt.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf Sangius » 5. aug 2018, 08:53

Nej, det er ikke naturligt at være veganer, og nej vi er ikke skabt til det.
Men tror at mange veganere lever en del sundere end dem som spiser konventionelt.
Vi spiser også alt, alt for meget kød i forhold til vores sundhed.
Den optimale kost var nok vegetarisk, med kød en gang om ugen. Så er alle områder dækket ind, og kødet er et tilskud fremfor det vigtigste.

Desuden kender jeg ingen veganere som drikker proteinshakes?
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 08:58

Som veganer behøver man da ikke spise flere E-numre end folk der spiser kød :lol: Man vælger jo selv spise ting stopfyldt med E-numre, om så det er en pakke plantafars eller røde pølser. Man BEHØVER jo ikke at spise nogen af delene.
Ligesom man ikke behøver at drikke protein shakes, det et er jo et valg man tager.

Om man er veganer eller ej, så kan man jo indrette sin kost på mange forskellige måder. Man kan få kulhydrat, protein, fedt, mineraler og vitaminer på mange forskellige måder.
6
...
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 09:00

LadyFox skrev:Som veganer behøver man da ikke spise flere E-numre end folk der spiser kød :lol: Man vælger jo selv spise ting stopfyldt med E-numre, om så det er en pakke plantafars eller røde pølser. Man BEHØVER jo ikke at spise nogen af delene.
Ligesom man ikke behøver at drikke protein shakes, det et er jo et valg man tager.

Om man er veganer eller ej, så kan man jo indrette sin kost på mange forskellige måder. Man kan få kulhydrat, protein, fedt, mineraler og vitaminer på mange forskellige måder.

Jeg tror bare ikke DFU´s formand har fantasi til hvilken mad man skal lave uden erstatningsprodukterne.
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 09:05

1234 skrev:
LadyFox skrev:Som veganer behøver man da ikke spise flere E-numre end folk der spiser kød :lol: Man vælger jo selv spise ting stopfyldt med E-numre, om så det er en pakke plantafars eller røde pølser. Man BEHØVER jo ikke at spise nogen af delene.
Ligesom man ikke behøver at drikke protein shakes, det et er jo et valg man tager.

Om man er veganer eller ej, så kan man jo indrette sin kost på mange forskellige måder. Man kan få kulhydrat, protein, fedt, mineraler og vitaminer på mange forskellige måder.

Jeg tror bare ikke DFU´s formand har fantasi til hvilken mad man skal lave uden erstatningsprodukterne.

Det er også det jeg får ud af at læse det. :lol: Og altså, var jeg veganer var det nu heller ikke plantefars og protein shakes der fik mig gennem dagen, i al almindelighed.
Jeg ville da spise erstaningsprodukter på samme måde som jeg spiser alt muligt halv- og hel-fabrika nu (både med og uden kød) fordi at jeg er doven og det er nemt, men jeg ville ikke bilde mig ind at det var det jeg ville spise når det skulle være rigtig sundt og lækkert :lol:
0
...
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf Madam » 5. aug 2018, 09:18

Tror heller ikke det gavner, hverken at være vegetar eller veganer, man håber nok på, at undgå alvorlige sygdomme, men der er intet bevist, og har hørt om flere af dem, der er ramt af cancer, ligesom ekstrem motion er det desværre nok en skrøne.

Økologien tror jeg heller ikke på, der sprøjter de jo nok bare efter mørkets frembrud....

Og frugten fra udlandet er jo bestrålet, hvem har ikke haft tomater og æbler, der har holdt sig i ugevis i køleskabet?

På en blog læste jeg engang om en der mistede sin mand, der var først i 40erne, som dyrkede elitesport (MB), han havde Diabetes 2, men efter 2 mindre blodpropper, fik han en større pga. hjerteflimmer, som han desværre døde af.

Og iflg. obduktionen, sagde lægerne, at han end ikke havde spor af forkalkninger, men det var sporten og hjerte flimmeren pga. ekstrem sport, der var årsagen.

Derimod tror jeg generne spiller den største rolle, og man lever alsidig og undgår rygning... og alkohol i større mængder.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf FruitFly » 5. aug 2018, 09:19

Det mere interessante er hvorfor han føler behov for at komme med denne øjensynligt ligegyldige udmelding - hvem i alverden tager sig af hvad han mener om sundhed? Han er ikke læge - nej, det er ligegyldigt om han mener at leve som veganer er sundt eller ej.

Men hvorfor taler han så om det? For mig er der ingen tvivl - de der klima-hippier skal ikke komme og tage hans kød fra ham og vi skal i al fald ikke lave om på vores levevis for at "redde jorden". Det er en lille bitte brik i DF's modstand imod at gøre noget som helst for at modvirke klimaforandringerne. Og det er ikke noget jeg VED at DF er modstander af - jeg gætter bare, men jeg er sikker på at jeg har ret (og gider ikke google).

ALLE bør være rædselsslagne ved tanken om at Jorden ikke kan holde til vores overforbrug. Det er ikke en nem tanke at forlige sig med.
14
#Klimatosse
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf annellaII » 5. aug 2018, 09:25

FruitFly skrev:Det mere interessante er hvorfor han føler behov for at komme med denne øjensynligt ligegyldige udmelding - hvem i alverden tager sig af hvad han mener om sundhed? Han er ikke læge - nej, det er ligegyldigt om han mener at leve som veganer er sundt eller ej.

Men hvorfor taler han så om det? For mig er der ingen tvivl - de der klima-hippier skal ikke komme og tage hans kød fra ham og vi skal i al fald ikke lave om på vores levevis for at "redde jorden". Det er en lille bitte brik i DF's modstand imod at gøre noget som helst for at modvirke klimaforandringerne. Og det er ikke noget jeg VED at DF er modstander af - jeg gætter bare, men jeg er sikker på at jeg har ret (og gider ikke google).


ALLE bør være rædselsslagne ved tanken om at Jorden ikke kan holde til vores overforbrug. Det er ikke en nem tanke at forlige sig med.



Det har du ret i, fra 1. august Fra trækker vi over på klodens natur-kredit. De ressourcer, der var til rådighed for hele 2018, er nemlig allerede brugt, viser tal fra Global Footprint Network som WWF har bidraget til at lave. I Danmark står det særligt slemt til.

På globalt plan forbruger vi 1,7 gange flere ressourcer, end Jorden kan genskabe på ét år. Det betyder, at vi over-forbruger og nedbryder vores økosystemer de resterende fem måneder af året.

Earth Overshoot Day bliver 1. august kaldt internationalt. Det er skæringsdagen for, hvornår alle de fornybare naturressourcer er opbrugt og Jorden derfor ikke kan nå at genskabe ressourcerne igen.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf AgentPixie » 5. aug 2018, 09:54

Det er heller ikke sundt eller naturligt at have et skrivebordsjob. Men folk gør det alligevel. Big deal.
2
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51949

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2018, 10:01

Han har dog nogle ret væsentlige pointer. Bl.a. at mange veganere er enormt rabiate og konfrontatoriske i deres tilgang til dem der vælger at spise kød og mælkeprodukter. Og det fremmer i hvert fald ikke deres sag overhovedet. Jeg er næsten bange for det er tværtimod.

Det er indiskutabelt sundt at spise flere grøntsager og mindre kød. Og det ville være så meget bedre, hvis dét var tilgangen frem for den totale svinen alle, der vover at indtage kød og mælkeprodukter til. Hvorfor ikke bruge krudtet på at vise de lækre veganske retter frem på de sociale medier og på den måde inspirere til at man spiste mindre kød?
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf Sangius » 5. aug 2018, 10:13

fisken80 skrev:Han har dog nogle ret væsentlige pointer. Bl.a. at mange veganere er enormt rabiate og konfrontatoriske i deres tilgang til dem der vælger at spise kød og mælkeprodukter. Og det fremmer i hvert fald ikke deres sag overhovedet. Jeg er næsten bange for det er tværtimod.

Det er indiskutabelt sundt at spise flere grøntsager og mindre kød. Og det ville være så meget bedre, hvis dét var tilgangen frem for den totale svinen alle, der vover at indtage kød og mælkeprodukter til. Hvorfor ikke bruge krudtet på at vise de lækre veganske retter frem på de sociale medier og på den måde inspirere til at man spiste mindre kød?


De veganere jeg kender er hverlen rabiate eller konfrontatoriske. Personligt tror jeg det er de færreste der er sådan, men det er bare dem der råber højest. Desværre:)
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 11:05

Confucius skrev:
annellaII skrev:https://www.information.dk/debat/2018/08/dfs-ungdomsformand-hverken-sundt-naturligt-vaere-veganer?lst_mst

Er det sundt at leve vegansk? Næppe, er mit klare svar. Men det er indiskutabelt sundt at spise flere grøntsager og være mere bevist om, hvad man putter i hovedet. Men det kan simpelthen ikke være sundt at spise noget, der er så unaturligt; plantefars, plantepålæg og plantebaseret ost er propfyldt med E-numre og fedt fra forskellige olier og alt muligt andet, man ikke helt kan finde ud af, hvad er, medmindre man har studeret kemi.

Og så skyller man det hele ned med en proteinshake, så man får de proteiner, kroppen hungrer efter. For mig at se er det unaturligt at skulle spise en masse E-numre for at kompensere for de naturlige mineraler og proteiner, man får ved en varieret kost, og som særligt findes i kød.

De første 14 dage var jeg tilmed syg med influenza. Det plejer normalt ikke at tage mere end et par dage at komme mig, men her tog det altså noget længere tid. Måske fordi jeg manglede noget. Jeg vil grundlæggende hellere være en del af naturen og tæt på naturen end at skabe en kunstig verden for at overleve.


Tror du, at DF's ungdomsformand har ret, når han påstår, at det hverken er sundt eller naturligt at leve vegansk?


Jeg tror at rigtigt mange andre kunne komme med samme udtalelse, og ingen ville løfte et øjenbryn, men derimod være temmelig enige. Men fordi han tilfældigvis er formand for DF-U, så får han tæsk for sine udtalelser - mest for princippets skyld.

Samme mekanik kan ses herinde - og på den gamle debat, for den sags skyld. Nogle debattører kan ikke bare slippe af sted, men også få ros for indlæg, som ville få andre korsfæstet, hvis de skrev nøjagtigt det samme.

Jeg bliver ikke enig i at det er usundt at være veganer om så det var L.O.C der sagde det. Det har intet med min holdning til DF at gøre. Det kan være usundt Ja, men det betyder ikke at det er det i alle tilfælde. Det kommer an på hvad man indtager, og om man får de næringsstoffer man har brug for.
0
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf Purple Haze » 5. aug 2018, 11:12

AgentPixie skrev:Det er heller ikke sundt eller naturligt at have et skrivebordsjob. Men folk gør det alligevel. Big deal.


Og folk spiser chips og slik, ryger og drikker alkohol, ser tv og kører bil og alle mulige andre ting der ikke er naturlige.

Vil faktisk tro at det er mere naturligt at være veganer end det er at spise som en gennemsnitlig dansker.
Om det er mere sundt kan sikkert diskuteres, men vil skyde på at det afhænger af den enkelte og dennes kostvaner.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf Sangius » 5. aug 2018, 11:21

Hvis man gerne vil spise naturligt, skal man vel spise efter årstiderne. Og så gerne sulte lidt en gang i mellem, og i perioder spise utrolig ensformigt og tære på diverse vitamin og mineral depoter man har.

Det ville nok være det mest naturlige - men ikke det sundeste.

Men folk har det med at tro, at naturligt betyder at det er godt.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: DF’s ungdomsformand: Det er hverken sundt eller naturligt at være veganer

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2018, 11:27

Jeg tror godt man kan leve vegetarisk. Jeg synes det gengæld det er noget pjat at blande det sammen med politik.
Men okay, det var jo Alternativet der begyndte med det!
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"