Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Slettet bruger » 5. aug 2018, 16:59

kidkomb skrev:
abcd skrev:
kidkomb skrev:
abcd skrev:
Anilara skrev:Jeg ønsker heller ikke børn, som er den største klimasynder, men der er klimaårsag lidt længere nede på forklaringslisten.


Jeg synes den med børnene er lidt ved siden af andre tiltag, for at undlade at få børn på grund af klimaforandringer er jo skridtet før bare at begå selvmord. Danske kvinder får allerede kun 1,75 børn pr. kvinde, og vi skal bruge 2,1 børn pr. kvinde for at opretholde befolkningen. Bør vi afvikle befolkningen endnu hurtigere for at beskytte klimaet? Og i givet fald hvor hurtigt? Det ville vel ikke være så godt hvis alle bare stoppede med at få børn, men det ville være fint hvis alle stoppede med at tage flyet på ferie.

Grrr kæphest.
Nej, vi skal under ingen omstændigheder bruge 2,1 børn pr kvinde for at opretholde befolkningen.
Der findes masser af udmærkede mennesker vi kan invitere hertil og på den måde opretholde befolkningstallet.
Det andet giver slet, slet ingen mening.


Men er det så idealet at vi helt stopper med at føde børn i Danmark og i stedet importerer mennesker andre steder fra? Og er det ligegyldigt hvor vi tager dem fra, eller skal vi have noget filtrering?

Den mest effektive måde at minimere sit aftryk på verden er at skyde sig selv i hovedet, så er man færdig med at forbruge noget som helst med det samme. Den næstmest effektive er at undgå at ens gener føres videre, så er ens blodlinje færdig med at forbruge noget få årtier senere. Målet med begge dele er at udslette sig selv helt, og jeg synes det er et helt andet indgreb i menneskers liv end at de f.eks. skal køre mindre i bil. Grunden til at børn koster i CO2-regnskabet er at vores liv ikke er i balance med Jorden og dens resurser. Hvis vi rettede op på de andre ting, ville børnene ikke længere være et problem.

Jeg har ikke nogen mening om hvad idealet er.
Jeg siger bare at det er forkert at postulere at vi har brug for 2,1 børn pr kvinde for at holde befolkningstallet oppe.


På verdensplan er det korrekt. Men det er da rigtigt at lokalt kan man kompensere for manglende menneskeproduktion ved at tage andre steder fra. Men hvor meget det så hjælper på klimaet, afhænger af hvor man tager dem fra. Hvis man f.eks. adopterer et barn fra et fattigt land i Afrika hvor den gennemsnitlige borger er langt mere klimavenlig end nogen dansker kan drømme om at blive, har man ikke rigtigt gjort mere end hvis man fødte sine egne børn. Hvis det skal give noget, skal vi importere mennesker som i forvejen ville have forbrugt meget.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf kidkomb » 5. aug 2018, 17:05

abcd skrev:
kidkomb skrev:
abcd skrev:
kidkomb skrev:
abcd skrev:
Anilara skrev:Jeg ønsker heller ikke børn, som er den største klimasynder, men der er klimaårsag lidt længere nede på forklaringslisten.


Jeg synes den med børnene er lidt ved siden af andre tiltag, for at undlade at få børn på grund af klimaforandringer er jo skridtet før bare at begå selvmord. Danske kvinder får allerede kun 1,75 børn pr. kvinde, og vi skal bruge 2,1 børn pr. kvinde for at opretholde befolkningen. Bør vi afvikle befolkningen endnu hurtigere for at beskytte klimaet? Og i givet fald hvor hurtigt? Det ville vel ikke være så godt hvis alle bare stoppede med at få børn, men det ville være fint hvis alle stoppede med at tage flyet på ferie.

Grrr kæphest.
Nej, vi skal under ingen omstændigheder bruge 2,1 børn pr kvinde for at opretholde befolkningen.
Der findes masser af udmærkede mennesker vi kan invitere hertil og på den måde opretholde befolkningstallet.
Det andet giver slet, slet ingen mening.


Men er det så idealet at vi helt stopper med at føde børn i Danmark og i stedet importerer mennesker andre steder fra? Og er det ligegyldigt hvor vi tager dem fra, eller skal vi have noget filtrering?

Den mest effektive måde at minimere sit aftryk på verden er at skyde sig selv i hovedet, så er man færdig med at forbruge noget som helst med det samme. Den næstmest effektive er at undgå at ens gener føres videre, så er ens blodlinje færdig med at forbruge noget få årtier senere. Målet med begge dele er at udslette sig selv helt, og jeg synes det er et helt andet indgreb i menneskers liv end at de f.eks. skal køre mindre i bil. Grunden til at børn koster i CO2-regnskabet er at vores liv ikke er i balance med Jorden og dens resurser. Hvis vi rettede op på de andre ting, ville børnene ikke længere være et problem.

Jeg har ikke nogen mening om hvad idealet er.
Jeg siger bare at det er forkert at postulere at vi har brug for 2,1 børn pr kvinde for at holde befolkningstallet oppe.


På verdensplan er det korrekt. Men det er da rigtigt at lokalt kan man kompensere for manglende menneskeproduktion ved at tage andre steder fra. Men hvor meget det så hjælper på klimaet, afhænger af hvor man tager dem fra. Hvis man f.eks. adopterer et barn fra et fattigt land i Afrika hvor den gennemsnitlige borger er langt mere klimavenlig end nogen dansker kan drømme om at blive, har man ikke rigtigt gjort mere end hvis man fødte sine egne børn. Hvis det skal give noget, skal vi importere mennesker som i forvejen ville have forbrugt meget.

Der er ingen der siger at det skal være børn.
Det kan lige så snildt være mennesker i alle aldre.
Men det er off topic og som sagt mener jeg ikke at have fundet de vises sten. Jeg siger blot at det irriterer mig når folk postulerer at vi som samfund har brug for at føde børn for at holde befolkningstallet oppe. Det er ikke rigtigt.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Studsgaard » 5. aug 2018, 17:20

Mit er små ting, men jeg tænker at mange små ting også tæller.

Jeg tænker på vandforbrug og fortæller mine børn om det og andet vi skal huske at tænke på - bla olie, man kan godt gå eller cykle til købmanden når man ikke skal have så mange ting.
Vi forsøger at minimere madspild.
Vi sortere affald.
Vi går ind for at genbruge ting og tøj. vi både modtager tøj og sender vidre. Samt jeg syr ofte noget om og genbruger flere ting og laver nye.
Vi køber altid god energiklasse hvidevarer (men det er også for vi på sigt kan spare på strøm/penge)
Jeg bruger ladycup men det er faktisk mere pga min krop end miljøet skyld.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Flora » 5. aug 2018, 17:32

Jeg sorterer mit affald.
Jeg køber ofte økologiske varer.
Jeg køber ofte danskproducerede varer.
Jeg bruger bomuldskarklude i stedet for karklude med microplast.
Jeg køber miljøvenlige rengøringsmidler etc.
Jeg undlader at lade vandet løbe, når jeg skræller kartofler, børster tænder o.l.
Jeg har ikke bil, men det er nu mest fordi jeg ikke har brug for en. Havde jeg brug for en bil, ville jeg købe en, men vælge en mere miljøvenlig en af slagsen.

Jeg gør ikke store ofre som at undlade at flyve på ferie, undlade at spise kød og lignende.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf avdotja » 5. aug 2018, 17:38

Jeg har “ofret” en hel del ting pga dyrevelfærd (vælger feks ofte vegetarisk hvis der ikke er et fritgående/økologisk alternativ, gik i lang tid udenom flødeboller/mayonnaise/etc før det blev mainstream at være opmærksom på de skjulte buræg, har - selvom jeg elsker det :trist: - droppet ting lavet af silke, har fravalgt dunjakker pga ukendte opvækstforhold og undgår så vidt muligt læderprodukter); men det eneste jeg reelt har gjort udelukkende pga miljøet, er at skære ned på mit forbrug af oksekød.

Jeg er dog, indenfor det sidste års tid, alvorligt begyndt at overveje mit flyforbrug og leger med fremadrettet at sætte nogle begrænsninger for mig selv der. Det er reelt det eneste sted for mig, hvor det giver mening at sætte ind. Både fordi det, miljømæssigt, er så dyrt, men også fordi jeg grundlæggende har et begrænset forbrug ellers, samt hverken har bil eller børn.

EDIT: Nå jo, mit vandforbrug. Jeg tror egentlig ikke mit forbrug er større end gennemsnittet: jeg overvaskser ikke tøj og sørger for at slukke feks mens jeg børster tænder eller sæber mig ind, men kunne sagtens skære ned på selve badetiden.

EDIT EDIT: Hotlips indlæg mindede om at jeg egentlig også gerne ville i gang med at plante nogle bivenlige planter. De stakkels (men vigtige!) pus har det svært i disse år.

Derudover overvejer jeg at indføre en årlig sparemåned hvert år, hvor der kun må bruges penge på mad og udelukkende mad der er produceret lokalt. Da jeg ikke har det store forbrug, formoder jeg ikke at det reelt vil gøre den store forskel, men tænker det alligevel er meget sundt lige at få et virkelighedstjek nu og da.
Senest rettet af avdotja 5. aug 2018, 18:31, rettet i alt 1 gang.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf avdotja » 5. aug 2018, 18:21

Jeg synes forøvrigt det giver rigtig god mening at tage børn med i klimabelastningsligning, for ressourceforbruget for sådan et gennemsnitlig dansk barn (og efterfølgende voksen) får både flyrejser og oksekød til at blegne i sammenligning.

Faktum er at hvis vi halverede klodens befolkning (især i den højtforbrugende, vestlige verden), ville vi ikke længere have et overforbrug. Så ville der være resourser nok til både det ene og det andet (inklusiv en mindre stigning i levestandard blandt de mindre udviklede lande).

Det betyder ikke at jeg mener vi skal ud i at likvidere hveranden indbygger, men jeg mener faktisk at det eneste anstændige er, at vi som samfund i det mindste overvejer om det er hensigtmæssigt ligefrem at støtte at folk får mere end et barn. Hvis alle kvinder/par nøjedes med et barn de næste 100 år, ville det gøre en klar, positiv forskel for menneskets overforbrug.

Desværre går det den stik modsatte vej. Befolkningen som helhed forventes at stige kraftigt i de kommende år, samtidigt med at forbruget for det enkelte menneske er sat til at stige eksplosivt i lande som feks Indien.

Jeg mener helt alvorligt at alle lande burde have som vigtigste klimamål, at reducere deres befolkning (passivt, ikke aktivt...) til niveauet i 1950. Se DET ville batte noget!
Senest rettet af avdotja 5. aug 2018, 18:22, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf hotlips » 5. aug 2018, 18:22

Jeg ofrer løbende tid på at sortere affald, vi sørger for at slukke unødvendig belysning, vi har led pærer i haven og vi bruger primært det frugt og grønt der kan dyrkes på årstiden uden store udledninger af strøm til kunstigt lys i drivhuse eller at det skal flyves ind fra den anden ende af jorden.
Jeg laver kun noget der kan laves meget af og fryses ned når det er noget hvor komfuret skal være i gang i timevis, jeg ville ikke bryde mig om at lave gullasch til en dag og bruge 4 timers strøm på det.
Men generelt er vi lav forbrugere, vi har ikke penge til at rende og købe nyt hele tiden og vi køber også mange ting brugt, men det har jeg indtryk af er meget almindeligt blandt børnefamilier efterhånden så det tror jeg nu jeg ville gøre uanset hvad.

Jeg køber meget sjældent afskårne blomster, de er miljømæssigt en kæmpe belastning for de bliver sprøjtet med alt muligt mærkeligt og de fleste flyves først til Holland, fks fra Afrika eller Sydamerika og så videre til Danmark og selvom jeg elsker blomster så synes jeg ikke jeg kan tillade mig at bruge så meget for det der i sidste ende er rent og meget kortvarigt pynt.

Men i det store billede så er det mest naturen lige her vi bruger krudt på, vi lader så vidt muligt de dyr der hører til være her, det har i år betydet vi har et humlebo i skabet i forgangen og med 2 mere lige udenfor så måtte vi gå lidt forsigtigt i forhaven her i foråret, det har nu ikke været det store problem men et par af vores gæster har været ved at gå helt i sort over at der fløj bier rundt om en når man er gået ind og ud.

Vi har købt melorme til vores skovdue der mistede sin mand da deres kyllinger lige var klækket og dammen er lavet så dyrene kan gå nemt op og ned, og vi bruger en del penge ud af vores ret stramme budget på at fodre fugle hele vinteren og vi går ud og giver vand både vinter og sommer hvis der er behov for det.

Jeg har brugt en del på at købe planter der er truet i naturen, rundfinnet radeløv, lungeurt, hjortetunge, hepatica nobilis og med tiden måske nogle gøgeurt, det er tanken at formere dem og så sætte bestande ud på vores store naturgrund ved sommerhuset, så må vi se om de har lyst til at klare sig selv der.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2018, 18:25

Uh, jeg er lige nødt til at komme med en boganbefaling. Prøv at læse Charlotte Weitzes bog Den afskyelige. Her udregner en af personerne, hvornår de kan få et barn og stadig være fuldstændig co2-neutrale.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Lilleluftballon » 5. aug 2018, 18:45

Vi gør hvad vi kan.
Vi lever primært vegetarisk og undgår også de indfløjne frugter og grøntsager.
Vi har besluttet at flyrejserne er ude for nu. Måske en dag når der er bedre/mindre forurenende alternativer.
Vi køber meget sjældent noget nyt. Vi er en familie på 4 og vi har fx ikke købt nyt tøj i over et år. Møbler, legetøj osv køber vi heller ikke.
Vasker sjældent tøj, vasker det koldt, og tørrer ikke i tørretumbler.
Vi bor relativt småt (Det handler dog ikke primært om miljøet, men mange andre årsager) og vores bolig er godt isoleret.
Og så gør vi alt det alle andre også gør: køber økologisk, sorterer affald, mindsker madspild, sparer på vandet osv.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf hotlips » 5. aug 2018, 19:34

Lilleluftballon skrev:Og så gør vi alt det alle andre også gør: køber økologisk, sorterer affald, mindsker madspild, sparer på vandet osv.


Det er ikke rigtigt at det er noget alle gør, selv her hvor vi har rest, mad, papir og plast ved huset og en plads hvor vi kan sortere alt andet 150 meter væk så er der stadig forbløffende mange der er fuldstændig ligeglade, der er stort set altid både metal og papkasser i containeren til småt brændbart og der bliver tømt grillkul og smidt plastik potter i den til haveaffald næsten hver uge.

Der er også mange der synes det er noget pjat at spare på vandet, jeg har set folk der praler af deres grønne plæner en del gange på diverse havegrupper og de lader faktisk til at tro på at det de nu bruger som undskyldning som at det er bedre for dyrene og det siver bare ned i grundvandet så det tæller faktisk slet ikke som forbrug og der er også stadig de der ligefrem praler af ikke at købe økologisk.

Ingen tvivl om det store flertal har rykket sig ganske enormt i min levetid, det er et helt andet forhold de fleste har til de ting idag men der er stadig lang vej, og mange der tror at de ikke kan gøre nogen forskel alligevel.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf MOGA » 5. aug 2018, 19:57

God:
- Minimerer madspild
- Har skåret ned på forbruget af kød
- Bruger ikke meget engangsplastik
- Affaldssorterer
- Afleverer tøj og ting til genbrug
- Lavt elforbrug
- Bilen kører langt på literen
- Vasker ikke nødvendigvis tøj der kun er blevet brugt en gang

Dårlig:
- Kører en del i bil
- Er ikke gode til at købe genbrug
- Bader for meget
- Spiser stadig for meget kød
- Flyver for meget

Jeg føler ikke, at vi gør en egentlig forskel for miljøet, men vi gør noget der hvor vi kan.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf hotlips » 5. aug 2018, 20:05

avdotja skrev:
EDIT EDIT: Hotlips indlæg mindede om at jeg egentlig også gerne ville i gang med at plante nogle bivenlige planter. De stakkels (men vigtige!) pus har det svært i disse år. a.


Jeg kan klart anbefale nogle tidlige blomster, når dronningeene kommer frem om foråret så har de det rigtig svært mange steder, jeg er sikker på vi har så mange forskellige bier her fordi vi har en hel masse hepatica, erantis, vintergækker, helleborus, lungeurt, vinterjasmin og så videre, vi talte 13 forskellige arter af bier sidste år i vores lille have og vi er langt over det i år. Og stokroser, vi har ikke så mange forskellige blomster i løbet af sommeren men alle bier kan komme til stokroser, og dem har vi mange af, der er en del planter der kun er til humler med snabel og så videre ellers.

Det har iøvrigt den fordel at vi får en hulens masse frø, selv fra planter der normalt ikke er så gode til det og selv fra vores ene helleborus der angiveligt slet ikke skulle kunne producere frø.
Vi var i bibliotekets have ved det kongelige for nogle uger siden og de havde ingen frø på de planter vi også har, men som hos os står fuldstændig dækket med frøkapsler, selvom jeg jo godt ved der er store problemer med at få bestøvet mange steder så virkede det ret voldsomt at se det på den måde.

Jeg har ingen forventning om at folk skal gide have bier i forgangen, og jeg har selv fået udryddet et bo den første sommer hvor de havde bygget i hulrummet under vinduet i soveværelset, de fløj ind og ud i hullet hvor skyderen fra låser gik i og jeg turde ikke risikere de fandt en anden vej ud der gik ind i huset, og slet ikke med et spædbarn men jeg ser utallige gange hvert år haveejere der spørger efter måder at udrydde bier på og de fleste gange er det bare fordi de er i haven, der må ryge nogle hundrede på den konto hvert eneste år. Der er efterhånden en del der hører efter når man siger at de ikke behøver at gøre noget hvis det bare er fordi de bor i hækken eller sådan noget, men i tidens løb må der være tale om tusinder af bo der er røget på den måde, der er rigtig mange der har det som refleks at hvis der er et bo så skal det væk,og det er uanset om det er bier, myrer, eller hvad som helst andet, selv mariehøns hvis der er mange, de er ellers relativt fredet fordi de ser nuttede ud.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8191

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Anilara » 5. aug 2018, 20:33

abcd skrev:
Anilara skrev:Jeg ønsker heller ikke børn, som er den største klimasynder, men der er klimaårsag lidt længere nede på forklaringslisten.


Jeg synes den med børnene er lidt ved siden af andre tiltag, for at undlade at få børn på grund af klimaforandringer er jo skridtet før bare at begå selvmord. Danske kvinder får allerede kun 1,75 børn pr. kvinde, og vi skal bruge 2,1 børn pr. kvinde for at opretholde befolkningen. Bør vi afvikle befolkningen endnu hurtigere for at beskytte klimaet? Og i givet fald hvor hurtigt? Det ville vel ikke være så godt hvis alle bare stoppede med at få børn, men det ville være fint hvis alle stoppede med at tage flyet på ferie.

At verden for en periode fik færre børn, ser jeg ikke som et problem - tvært imod. Lige nu er jeg vel inddirekte medvirkende til at det er lidt mere ok en anden får et barn.
Diskussionen med om det er hensigtsmæssigt hvor børnene i verden kommer fra, tænker jeg lidt er en anden.
Alt andet lige er jeg mere klimavenlig ved ikke at få et barn - der sparer jeg en del co2 som jeg kan flyve ufatteligt meget for i stedet. At jeg ikke får børn gør intet negativt for verden.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf superboa » 5. aug 2018, 21:13

Det eneste jeg ofrer, er min tid, penge og plads :) En bambustandbørste koster mere end én af plastik, det kræver plads og tid at affaldssortere o.lign, men jeg ser det ikke som de helt store ofre, det er ting jeg gerne gør. Alt andet (ingen børn, få rejser mm ) skyldes ikke kun omtanke for miljøet, om end det naturligvis batter i vores husstands CO2 regnskab.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Slettet bruger » 6. aug 2018, 03:19

Anilara skrev:
abcd skrev:
Anilara skrev:Jeg ønsker heller ikke børn, som er den største klimasynder, men der er klimaårsag lidt længere nede på forklaringslisten.


Jeg synes den med børnene er lidt ved siden af andre tiltag, for at undlade at få børn på grund af klimaforandringer er jo skridtet før bare at begå selvmord. Danske kvinder får allerede kun 1,75 børn pr. kvinde, og vi skal bruge 2,1 børn pr. kvinde for at opretholde befolkningen. Bør vi afvikle befolkningen endnu hurtigere for at beskytte klimaet? Og i givet fald hvor hurtigt? Det ville vel ikke være så godt hvis alle bare stoppede med at få børn, men det ville være fint hvis alle stoppede med at tage flyet på ferie.

At verden for en periode fik færre børn, ser jeg ikke som et problem - tvært imod. Lige nu er jeg vel inddirekte medvirkende til at det er lidt mere ok en anden får et barn.
Diskussionen med om det er hensigtsmæssigt hvor børnene i verden kommer fra, tænker jeg lidt er en anden.
Alt andet lige er jeg mere klimavenlig ved ikke at få et barn - der sparer jeg en del co2 som jeg kan flyve ufatteligt meget for i stedet. At jeg ikke får børn gør intet negativt for verden.


Har du fravalgt børn for klimaets skyld? Hvis du eller andre har gjort det, er det selvfølgelig interessant. Men jeg forestiller mig ikke at der findes ret mange der gør det - det er en helt anden klasse offer end f.eks. at blive hjemme fra Mallorca.

Mht. om det hjælper... Hvis man begrænser befolkningen fra 7 milliarder til f.eks. 2 milliarder uden at fikse det underliggende problem at vi ødelægger atmosfæren, tager det så ikke bare lidt længere tid inden vi får alle klimaproblemerne? Når en dansker flyver til USA og tilbage, udslippes der samme mængde CO2 som 80 mennesker fra Tanzania gør på et år. Så hvis alle de mennesker fra Tanzania og andre fattige steder kom op på vores levestandard, skulle vi skære meget dybt i Jordens befolkning for bare at nå til det niveau af udslip vi er nu. Derfor tror jeg ikke løsningen er i befokningsbegrænsning. Derudover er antallet af børn i verden allerede stagneret, der har været 2 milliarder i mange år, grunden til at der stadig bliver flere mennesker, er at der bliver flere gamle, og det stopper snart. Så det er ikke sådan at verdens befolkning bare vokser og vokser, vi kan ret klart se enden på det.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"