Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Slettet bruger » 5. aug 2018, 11:14

Har du gjort nogle ofre for miljøets, klimaets og fremtidige generationers skyld? Jeg tænker på rigtige ofre, ikke efterrationaliseringer, så det tæller f.eks. ikke at leve uden bil hvis man ikke ville have haft bil selv om det ikke kostede noget på klima-kontoen.

Har du fravalgt drømmerejsen til Australien? Eller bilen? Eller oksekød? Bor du i et halmhus?

Og hvis du har ofret noget, har det så været for at have det bedre med forbrug et andet sted? Bjørn Lomborg kommenterede det valg i en netaviserne for nogle dage siden hvor han brugte som eksempel at vælge en el-bil for at kunne retfærdiggøre over for sig selv at flyve til Hawaii.

Og gør det nogen forskel for dig at vi ser mere ekstremt vejr som f.eks. den sommer vi er midt i?

Jeg kan ikke selv prale af at have ofret noget, men jeg har været ramt af lidt dårlig samvittighed i forbindelse med ferierejser i fly de seneste år. F.eks. er vi nogle venner som hvert år tager på druktur i en forlænget weekend et eller andet sted i Europa. I år har vi booket 2,5 timer fly hver vej til under 400 kroner pr. person. Det føles vulgært at vi kan blæse så mange fossile brændstoffer ud i atmosfæren for så latterligt få penge, og vi kunne jo fint bare tage bilen til et eller andet sted tættere på og stadig have det sjovt. I familien har vi talt om at tage til Thailand til vinter, men jeg ved sgu ikke rigtigt, det føles forkert at flyve halvvejs rundt om Jorden bare for at få lidt varme i januar når fly-trafik er udnævnt til noget af det værste man kan gøre for klimaet.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Purple Haze » 5. aug 2018, 11:20

Jeg ville gerne gøre en masse, men reelt gør jeg ikke rigtig noget.

Jeg har besluttet mig for ikke at handle på wish (og ligende steder), pga miljøbelastningen. Det er vist det eneste.
Der er nogle andre ting jeg gør som nok er gode for miljøet, men det er ikke årsagen til at jeg gør det.
Bruger stofbind, bruger meget genbrugstøj og spiser mindre kød og sikkert også andre "småting"
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2018, 11:24

Altså jeg er ikke fanatiker og har ikke taget nogen selvstændige initiativer - men jeg støtter da de generelle tiltag i tiden.
Min bil er meget mere miljøvenlig end den for 20 år siden, og jeg sorterer pligtskyldigt affaldet og den slags. :engel:
En elbil er nok stadigvæk for besværligt, men det kommer nok en dag. Og jeg har nogle aktier i Vestas (som jeg har tabt penge på :evil: ). Der er jo heller ikke ubegrænsede mængder af olie i undergrunden.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 11:27

Jeg har ikke ofret noget reelt. Det bedste jeg gør for klimaet er at spise mindre kød og at mit forbrug af ting, især nye er lavere end gennemsnitsdanskeren. Tilgengæld er min last/hobby at rejse og det involverer jo som regel fly. Har kun rejse 2-3 gange inden for de sidste mange år, hvor det ikke har involveret fly. Mit håb at man får fly over på noget andet end fossile brændstoffer. Ved der er forskning og forsøg i gang på området.
Senest rettet af 1234 5. aug 2018, 11:35, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Sangius » 5. aug 2018, 11:30

Mine CO2 fodspor er ikke så store, men det er mest fordi jeg bare ikke er til de ting, som kræver meget.

Jeg gider ikke rejse, og flyver så godt som aldrig.
Jeg har ikke kørekort, og kører derfor aldrig i bil - jeg cykler på job.
Jeg bader ikke dagligt, fordi det er dyrt, unødvendigt ig jeg tror ikke det er sundt.
Jeg får mad fra årstiderne - de handler lokalt hvis muligt, og ja, efter årstiderne.
Jeg undgår engangsting i plast, feks engangs karklude osv.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. aug 2018, 11:38

Jeg har vist ikke gjort det store endnu, skiftede til bil der skulle køre længere på literen, men så meget længere kører den så heller ikke.
Jeg har drivhus, og dyrker lidt frugt og grønt der. Det er i småtingsafdelingen dog, men lidt har vel også ret. På sigt kunne jeg godt ønske mig større drivhus, og have energi og kræfter til egne køkkenhave, og på den måde være langt mere selvforsynende, og økologisk. Og deraf undgå miljøbelastningen med gødning, og CO2 udslip i forbindelse med produktion, opbevaring og transport, samt emballage.
Vi har høns i haven, hvilket ditto også har en effekt ifht. produktionslinjen, dertil økosystemet i at høns spiser de madrester vi før ville ha smidt ud, så det ikke går til spilde.

på sigt vil jeg rigtig gerne have solcellefangere på hele mit tag, og være selvforsynende med el, og også gerne ha en en bil der enten kører på ren el eller er hybrid. Jeg har bare ikke råd til at etablere det endnu, og vil egentligt også helst ha noget der udgør et reelt tag, hvilket er undervejs men dog er en dyr løsning p.t.
Vi har ikke affaldssortering, endnu, ud over avis, papir og pap. Men de større ting der giver mening bliver naturligvis sorteret og afleveret rette sted på genbrugspladsen.
Vi er ret økonomiske med vand faktisk, og bruger væsentligt under forventet årsforbrug for en familie af vores størrelse.
Jeg kan rigtig godt li kød, men sørger for kødfri dage, eller tænker i at reducere mængden, spæde til med grønt istedet.
Det er f.x. meget normalt at vores spaghettig kødsovs, består af 50-50 kød og grønt ( revet gulerod og squash)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Allmost_Famous » 5. aug 2018, 11:41

Ikke det store, men det er nok også meget fordi jeg i forvejen ikke har de store armbevægelser. Men nogle småting prøver jeg da på.

Jeg smider yderst sjældent brugbare ting ud. De bortgives til venner/familie, eller køres til f.eks. Venligboerne.

Jeg genanvender så meget som muligt. Triste håndklæder er fantastiske til stofbind (til eget forbrug).

Jeg sparer på vandet.

Jeg tilbyder folk at køre med gratis, når jeg har plads i bilen. Hvis vi alle var bedre til at køre med hinanden, kunne man spare miljøet for en masse.

Jeg er begyndt at skrue enormt meget ned for vores forbrug af især oksekød, efter jeg fik øjnene op for alt det vand, det koster at producere.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 11:41

Tja, tjo. Jeg synes det er svært at svare på. Fordi mange ting gør jeg af flere grunde hvor miljø er en ud af flere fordele.

F.eks. cykler jeg hele året - indenfor rimelighedens grænser i forhold til kilometer. Jeg cykler ikke lige op til Nordsjælland for en kop kaffe med eksens familie, der tager jeg tog og bus, men i min hverdag, der cykler fremfor offentlig transport - også selvom det er mere behageligt at tage bussen i frost. Men det gør jeg både for miljøet, og økonomien.

Jeg køber langt det meste tøj og indbo brugt, det ville jeg gøre uanset, fordi der er massere af fine brugte ting, til en billigere penge. Og fordi jeg ikke nødvendigvis synes ting fra lige denne sæson er det jeg aller helst vil have. Men tog man miljøet ud af ligningen ville jeg nok alligevel købe en smule mere fra nyt af, det kan godt være besværligt nogen gange at finde lige præcis det jeg gerne vil have genbrugt, fremfor fra nyt, f.eks. nyere bøger ville være nemmere at anskaffe sig igennem saxo.dk end brugt. Men det prioriterer jeg alligevel.

Jeg spiser mindre kød end før, og det gør jeg bla. Pga. Miljø - men også på grund af jeg tror det et sundere.

Men, så som at minimere mad spild, hvilket jeg prøver i stor stil uden at være fanatisk et udelukkende for miljøets skyld.

Jeg er også begyndt at skifte mobiltelefon sjældnere end før på grund af miljøet.
0
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 11:50

Synes nu ikke at jeg ofrer noget, men på nogle områder er jeg "god" og andre "dårlige".

Gode:
Jeg gider ikke at rejse, og gør det derfor nærmest aldrig. Hvor min sidste flyvetur feks er 10 år siden.
Elsker at tage cyklen rundt i byen, og bruger på den måde ikke bilen til små smutture.
Har efterisoleret mit 60'er hus, men er på ingen måde et lavenergihus.
Smider ikke ret meget væk, specielt med madvarer har jeg nærmest ikke noget spild.
Er god til at reparer ting, og køber meget brugt og tilsvarende sælger mine brugte ting, frem for køb og smid væk.
Bruger ikke ret meget strøm, hvor jeg går meget op i LED lys og generelt at ting har et lavt forbrug.

Dårlige:
Er glad for lange bade, og da jeg træner meget bader jeg nogle gange flere gange om dagen.
Har en stor og forslugen firehjulstrækker, der kan trække min store anhænger, der bliver brugt til mine gør det selv projekter.
Sparer ikke på varmen, da jeg ikke vil fryse i eget hus.
Spiser meget kød.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Jedi » 5. aug 2018, 11:53

Plastikposer.
0
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2018, 12:07

Jeg vil ikke påstå at jeg ofrer noget. Men jeg forsøger at kontrollere mit forbrug, så jeg ikke køber en masse unødvendigt pjat, der ikke rigtig er andet end skrammel. F.eks. køber jeg aldrig sporvarer i butikkerne, jeg har en seddel med og køber dét der står på den. Kun hvis jeg falder over noget billigt, langtidsholdbart/fryseegnet mad kan jeg finde på at afvige fra min seddel.

Jeg afleverer ting til genbrug og sorterer generelt mit affald selvom det betyder en ophobning i et hjørne af køkkenet af ting, der skal på genbrugspladsen.
Jeg køber også gerne ting i genbrugsbutikker.

Men jeg ofrer ikke noget, det må jeg erkende. Jeg spiser f.eks. for meget kød, og er temmelig uvillig til at skære ned på det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Tata » 5. aug 2018, 12:34

Ikke det vilde åbenbart i forhold til andre.


Det vi gør :

-Jeg tager tit cyklen, men det er mest for motionens skyld /fordi jeg kan lide at cykle.
-Jeg/vi bruger en del 'grønne' produkter, men ikke alle 'grønne' produkter lever op til vores behov, så det er dog ikke 100%.
-Når vi får spist vores mad op.
-Jeg er god til at skåne miljøet mht. tøj, køber generelt kun efter behov, og er jeans/t-shirt typen.
-Min bil er ret benzinøkonomisk.
-Alle vores hvidevarer er nye og strømbesparende.
-Vi har (tvungen) affaldssortering.
-Vi giver ting der stadig kan bruges til venner,genbrug eller nødhjælp.
-Vi rejser ikke så meget, andet end weekendture, men tilgengæld har vi så et sommerhus.
-Jeg farver ikke hår mere, har min naturlig mørkebrune hårfarve pt., men før fik jeg det farvet hos en øko frisør, og det kunne jeg fint finde på igen.
-De planter jeg sætter i haven er nogle, der kan leve år efter år og ikke brug og smid væk sommerblomster.
-Vi har ikke børn (det er så ikke noget, vi har valgt af miljømæssige årsager).
-Køber økologisk, hvis det kan fås økologisk, har jeg gjort siden start-90'erne, hvor jeg fik min egen husholdning.
-Foder fuglene året rundt (dog pga. det hyggelige i det).
-Bruger ikke gødning i haven, og bruger ikke sneglegift eller andre gifte for den sags skyld, men drager nytte af tudser, der spiser dræber sneglene (håber de klarer den i tørken).



Der hvor vi ikke gør:

-Vi har 2 biler. Hvoraf min kærestes ikke er benzinøkonomisk.
-Vi har 3 dyr.
-Ingen af os kommer til at springe bade over og bader gerne morgen og aften, plus jeg har et meget langt hår, der kræver meget i hårvask og af og til føn/fladjern osv., for slet ikke at tale om produkter.
-Jeg kommer aldrig til at bruge genanvendelige menstruationsprodukter.
-Vi spiser det kød vi nu vil have, drikker sodavand/mineralvand, og så i tyskerdåser.
-Vi har aircon (strømsluger).
-Vander bedene osv. i tørken, men ikke plænen.
-Jeg er ret habil til at shoppe sko, hudpleje, make-up, få skønhedsbehandlinger mm.

Som så meget andet er det en balance :) .
Senest rettet af Tata 6. aug 2018, 07:48, rettet i alt 3 gange.
0
Timian :lun:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22961

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Aragorn » 5. aug 2018, 12:38

Jeg ofrer ikke en skid. Verden bliver ikke bedre af at en idiot som mig sparer lidt her og der.

Den bliver bedre af at et eller andet geni får et teknologisk gennembrud der kan ændre markant på det aftryk som vores forbrug sætter.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Bøtte » 5. aug 2018, 12:53

Jeg forsøger at tænke over det i hverdagen, men de store ofre, gør vi vist ikke.

Men det vi gør er følgende:
- Genbruger børnetøj fra den store til den lille, hvorefter det så sælges eller foræres væk. Jeg har i den periode, hvor vi kun havde et barn bevidst købt neutralt overtøj med det formål at kunme bruge det til en evt dreng.
- Køber brugt tøj til børnene
- Køber økologisk frugt og grønt
- Bruger miljømærket rengøring/vaskemiddel/plejeprodukter (der er dog undtagelser ved plejeprodukter)
- Sælger eller forærer ting/tøj væk, som vi ikke længere bruger
- Forsøger at undgå plastikposer
- Bruger stofbind (er dog i tvivl om det reelt er godt for miljøet, da jeg har læst at det ikke er meget bedre end engangsbind)
- genbruger gamle stofbleer og ødelagte viskestykker osv til rengøring eller i min mands værksted.
- bruger ikke engangskarklude eller skuresvampe
- sorterer affald i hårdt plast/blødt plast/pap/papir/glas osv
- bruger sjældent engangsservice
- bruger ikke skyllemiddel
- forsøger at bruge tørretumbler mindst muligt
- vasker primært på 30 grader og altid på økonomi-programmer i vaskemaskinen og eco-vask i opvaskemaskinen.
0
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Pagunette » 5. aug 2018, 13:55

Næh egentlig ikke... Tror de tiltag jeg har, som kan overføres til at være miljøhensigtsmæssige, er for min Egen pengepungs skyld.
Har ikke nogen børn at give verden videre til og så tror jeg bare vi er fortabte på den front. Dertil er mennesker al for egoistiske til at det virkelig ville kunne gøres og mærkes en forskel...( inkl mig selv, jeg gør jo ikke noget bevidst for det)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"