Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22809

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf POCKETKITTEN » 6. aug 2018, 05:58

Har næsten skåret hakket oksekød helt ud af vores kost i det mad, vi laver selv. Før kunne vi sagtens spise det 3-5 gange om ugen. Nu er det maks. en gang eller to om måneden.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Pølsemix » 6. aug 2018, 06:38

avdotja skrev:Jeg synes forøvrigt det giver rigtig god mening at tage børn med i klimabelastningsligning, for ressourceforbruget for sådan et gennemsnitlig dansk barn (og efterfølgende voksen) får både flyrejser og oksekød til at blegne i sammenligning.

Faktum er at hvis vi halverede klodens befolkning (især i den højtforbrugende, vestlige verden), ville vi ikke længere have et overforbrug. Så ville der være resourser nok til både det ene og det andet (inklusiv en mindre stigning i levestandard blandt de mindre udviklede lande).

Det betyder ikke at jeg mener vi skal ud i at likvidere hveranden indbygger, men jeg mener faktisk at det eneste anstændige er, at vi som samfund i det mindste overvejer om det er hensigtmæssigt ligefrem at støtte at folk får mere end et barn. Hvis alle kvinder/par nøjedes med et barn de næste 100 år, ville det gøre en klar, positiv forskel for menneskets overforbrug.

Desværre går det den stik modsatte vej. Befolkningen som helhed forventes at stige kraftigt i de kommende år, samtidigt med at forbruget for det enkelte menneske er sat til at stige eksplosivt i lande som feks Indien.

Jeg mener helt alvorligt at alle lande burde have som vigtigste klimamål, at reducere deres befolkning (passivt, ikke aktivt...) til niveauet i 1950. Se DET ville batte noget!

I 1950 var der 2,5 milliarder mennesker på kloden, hvor hurtigt mener du at det niveau kan nås med ved en passiv reducering?
Derudover er den primære befolkningstilvækst i Afrika, uden indvandring ville befolkningstallene i Europa faktisk falde.

Der skal helt andre midler til for at nedsætte udslippet af drivhusgasser allerede i dette århundrede, teknologien og omstilling af ressourceforbruget skal være bannerførere.
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf avdotja » 6. aug 2018, 18:06

Pølsemix skrev:
avdotja skrev:Jeg synes forøvrigt det giver rigtig god mening at tage børn med i klimabelastningsligning, for ressourceforbruget for sådan et gennemsnitlig dansk barn (og efterfølgende voksen) får både flyrejser og oksekød til at blegne i sammenligning.

Faktum er at hvis vi halverede klodens befolkning (især i den højtforbrugende, vestlige verden), ville vi ikke længere have et overforbrug. Så ville der være resourser nok til både det ene og det andet (inklusiv en mindre stigning i levestandard blandt de mindre udviklede lande).

Det betyder ikke at jeg mener vi skal ud i at likvidere hveranden indbygger, men jeg mener faktisk at det eneste anstændige er, at vi som samfund i det mindste overvejer om det er hensigtmæssigt ligefrem at støtte at folk får mere end et barn. Hvis alle kvinder/par nøjedes med et barn de næste 100 år, ville det gøre en klar, positiv forskel for menneskets overforbrug.

Desværre går det den stik modsatte vej. Befolkningen som helhed forventes at stige kraftigt i de kommende år, samtidigt med at forbruget for det enkelte menneske er sat til at stige eksplosivt i lande som feks Indien.

Jeg mener helt alvorligt at alle lande burde have som vigtigste klimamål, at reducere deres befolkning (passivt, ikke aktivt...) til niveauet i 1950. Se DET ville batte noget!

I 1950 var der 2,5 milliarder mennesker på kloden, hvor hurtigt mener du at det niveau kan nås med ved en passiv reducering?
Derudover er den primære befolkningstilvækst i Afrika, uden indvandring ville befolkningstallene i Europa faktisk falde.

Der skal helt andre midler til for at nedsætte udslippet af drivhusgasser allerede i dette århundrede, teknologien og omstilling af ressourceforbruget skal være bannerførere.

Jeg er godt klar over at det mål ikke ville være opnåeligt i min levetid, men at noget tager lang tid at få implementeret, er en dårlig grund til at udsætte det i endnu længere tid. I det mindste kunne man stoppe med at have det som målsætning at folk formerede sig i (endnu) højere grad end de gør i dag.

Om det er en person i Afrika eller Europa der forbruger en given resourse, er jorden temmelig ligeglad med. Ydermere bruger en gennemsnitlig person i Europa langt mere end en gennemsnitlig person i Afrika, så jeg ser absolut ingen grund til at Europa skal undtages for miljøkravet fordi de pt har gang i en (minimal) tilbagegang.

Og jeg har aldrig påstået at det at reducere verdens befolkning til det halve ville løse alle problemer i al evighed, så vi i ro og mag kan læne os tilbage uden at gøre mere. Det ville løse problemet i dag, men vi ville stadigvæk have et kæmpe efterslæb af folk i de mindre udviklede lande, som kommer til at øge deres forbrug betragteligt i de kommende år. Det er en både-og løsning.
0
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf HerErJeg » 7. aug 2018, 05:44

Godt skrevet overblik over en mulig dominoeffekt, hvor opvarmningen accelererer - på trods af hvad vi ellers forsøger os med af tiltag.
https://politiken.dk/udland/art6652314/ ... an-gå-amok
Jeg tænker lidt på hvilken enorm indflydelse verdens 1‰ rigeste har på det her. Det er politik, lobbyarbejde, magt og penge der styrer dagsordenen, så jordens fremtid for de resterende 99,99% af befolkningen er i disse personers vold.
Lad os sige at teknogien var opfundet til at suge CO2 ud og binde det som et fast stof.Lad os sige at teknologien til forureningsfri opvarmning og elektricitet var opfundet, uden at være afhængig af atomkraft og vind og vejr. Ingen af disse teknologier vil se dagens lys i kæmpe skalaforhold, hvis ikke der spyttes penge ind og disse rige mennesker får deres del af kagen - og æren - og de magtfulde poster som penge og indflydelse køber.
Præcis som Elon Musk der tryller en ubåd ud af ærmet til at redde fodbolddrengene fra grotten, det er da ikke for drengenes skyld, det er for hans egen skyld og hans penge og hans forretning - præcis det samme vil gentage sig når klimaet skal reddes.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Pølsemix » 7. aug 2018, 06:32

avdotja skrev:Jeg er godt klar over at det mål ikke ville være opnåeligt i min levetid, men at noget tager lang tid at få implementeret, er en dårlig grund til at udsætte det i endnu længere tid. I det mindste kunne man stoppe med at have det som målsætning at folk formerede sig i (endnu) højere grad end de gør i dag.

Om det er en person i Afrika eller Europa der forbruger en given resourse, er jorden temmelig ligeglad med. Ydermere bruger en gennemsnitlig person i Europa langt mere end en gennemsnitlig person i Afrika, så jeg ser absolut ingen grund til at Europa skal undtages for miljøkravet fordi de pt har gang i en (minimal) tilbagegang.

Og jeg har aldrig påstået at det at reducere verdens befolkning til det halve ville løse alle problemer i al evighed, så vi i ro og mag kan læne os tilbage uden at gøre mere. Det ville løse problemet i dag, men vi ville stadigvæk have et kæmpe efterslæb af folk i de mindre udviklede lande, som kommer til at øge deres forbrug betragteligt i de kommende år. Det er en både-og løsning.

Det tager så lang tid at det vil være for sent, så de andre der skal gøres er vigtigere.
0
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf HappyHippo » 7. aug 2018, 13:31

Jeg er egoist, og vil ikke ofre noget.
Men jeg lever miljøbevist, da jeg er veganer, ikke har kørekort og meget sjældent flyver.
Dig køber jeg ret mange ting, især tøj, og bruger skyllemiddel.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 15:13

Vi har solgt bil nr. to.
Min næste bil skal først og fremmest være så klimavenlig som mulig.
Jeg flyver ikke uden for Europa, hvis jeg kan undgå det.
Jeg forsøger at skære ned med kødforbruget.
Jeg forsøger virkelig at skære ned på tøj-indkøb - hver gang jeg køber, skal et gammelt stykke tøj til genbrug.
Jeg sorterer affald omhyggeligt.
Jeg samler plastic fra offentlige områder og smider i min eget plast-affald (mest af andre årsager, men alligevel).
Jeg køber aldrig varer uden for EU på nettet.
Jeg undgår at købe økologi, hvis jeg kan.
Jeg tager aldrig vand fra cooler.

Jeg vil kun stemme på partier, hvor klimapolitikken er en mærkesag og hvor det gælder om at få sol og vind ind og ofre på vores uendelige forbrug (om det så skal være på Alternativet, som jeg ellers synes er lidt useriøse).

Jeg vil gerne betale meget mere for kød og animalske produkter og for varer, der er fragtet med fly.
Jeg vil gerne betale mere for benzin.
Jeg vil gerne have flere vindmøller, ja, også hvis de kan ses fra stranden ved sommerhuset.
Jeg ville gerne investere min pension i fonde, der går efter at støtte udvikling af vedvarende energi, men jeg ved ikke hvordan og om jeg overhovedet kan (det meste står i firmapensionen).

Jeg ville ønske man kunne se CO2-aftrykket på enhver vare.
Jeg ville ønske min mand var med på at skære vores kødforbrug ned.
Senest rettet af FruitFly 12. aug 2018, 16:33, rettet i alt 1 gang.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 16:32

Der er mange, der nævner økologi, men mens økologi er godt for miljøet (ingen sprøjtegifte), så er det ikke godt for klimaet.

Se f.eks. her:
"... De fleste økologiske fødevarer udleder 25-30 procent mere CO2 end et tilsvarende konventionelt produkt," siger han til avisen. Hovedforklaringen er, at de økologiske landmænd skal bruge et større landbrugsareal for at dyrke den samme mængde afgrøder, blandt andet fordi økologerne ikke bruger kunstgødning og pesticider. Og da efterspørgslen på fødevarer ikke ændrer sig, er man nødt til rydde skov til nye marker for at kunne dyrke samme mængde – og det udleder CO2, forklarer Torben Chrintz. For eksempel udleder produktion af et kilo økologisk hvedemel det, der svarer til 1,9 kilo CO2, mens almindeligt hvedemel kun udleder 1,5 kilo."
https://fodevarewatch.dk/Landbrug_Fiske ... 613147.ece

og her (fra samme mand):
"Ifølge Torben Chrintz er det derfor umuligt for forbrugeren at gennemskue, at det er hul i hovedet at købe en dansk økologisk drivhustomat om vinteren. Dér kommer kommer den klimavenlige tomat fra Italien eller Spanien, for selvom den tynges af forurenende transport, så har den danske økologiske tomat har for meget CO2 på samvittigheden."
https://www.dr.dk/nyheder/indland/landm ... d-oekologi

Jeg undgår at købe økologi hvis jeg kan.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 600

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf deliciouscookie » 12. aug 2018, 17:35

Det er for kompliceret til at enkelt personer kan gøre en forskel, det er derfor løsningerne skal findes politiske og ikke ved markedskræfter.

Eksempel biler, hvis du skifter din bil ud med en som er mere miljø enlig så kan det være du gør klimaet en bjørnetjeneste fordi at livscyklus udledningen skal tages med i beregningen og det kan være dyrere end at køre din nuværende bil nogle flere år.

En bil som skrottes for tidlig kan koster mere i regnskabet end den besparelse der er ved at køre længer pr. liter. Vælger man en hybrid bil, så er den dyre at producere for klimaet med kun ringe besparelse (har selv hybrid, men tro ikke det er godt for klimaet, men det er beder for miljøet). Køber du så en el-bil bliver regnskabet igen broget, fordi hvis strømmen ikke er produceret 100% grønt, så kan det tage alt fra 150-300.000 km før medudledninger er tjent hjem igen, altså godt for miljøet men dårligt for klimate.

En Diesel bil kan køre på 100% bio-diesel, og det er godt for klimaet men dårligt for miljøet, især i forhold til elbil.

Kød er co2 neutralt og derfor uden betydning på længere sigt, men på meget kort sigt er kød ringerer end eks. planter. Men så kommer det sundhedsmæssige indover, også her er mere grønt bedre og minder kød er at foretrække.

Og sådan kunne man blive ved i timevis, det er alt for kompliceret til markedskræfterne kan løse det, det kræver politiske løsninger.
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 600

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf deliciouscookie » 12. aug 2018, 17:56

Markedskræfterne betyder forbruger, og eftersom forbrugerne over en kam er uvidne om hvad det er godt og dårligt så kan de i sagens natur ikke løse det i blinde. Hertil kommer strukturelle udforinger som heller ikke løses af forbrugerne.

Politisk indblanding kan gøre det værre eller bedre, men det afhænger af den konkret politik, det betyder ikke at det ikke er politisk at løsningerne kan findes.

Markedskræfterne fungerer fint til nogle ting, men det er ikke den hellige ånd der kan gøre alt, så blindt at tror på det løses alt helt af sig selv, er manglende indsigt i virkeligheden. Dog er det en del af løsningen og må heller ikke afskrives, men det kan ikke stå alene.
1
make cookies not war
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 18:52

Falstria skrev:Markedet levere det som efterspørges, markedet levere vidmøllestrøm fordi det efterspørges, selvom det ikke er det billigste...

Jeg efterspørger viden om hvilke varer, som har lavest CO2 aftryk, men har ikke den information. Så hvad skal jeg gøre her?

Men du har en pointe omkring el. Jeg vil faktisk tage aktion til at sikre at den el vi bruger kommer fra vind-energi. Jeg betaler gerne selv for det. Og jeg synes også at vi som samfund skal støtte det, således at det er billigere at vælge vind (eller i al fald ikke dyrere). We are all in this together.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 18:59

FruitFly skrev:Jeg vil faktisk tage aktion til at sikre at den el vi bruger kommer fra vind-energi.

OK, det er så ikke pissenemt at finde ud af. Nogen, der har erfaring med hvad dette "klimavalg" indebærer? Jeg gider ikke blive rodet ind i salg af CO2 kvoter (så dumt!), men vil have ren, vedvarende energi.
http://elpris.dk
0
#Klimatosse
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf avdotja » 12. aug 2018, 20:44

FruitFly skrev:Der er mange, der nævner økologi, men mens økologi er godt for miljøet (ingen sprøjtegifte), så er det ikke godt for klimaet.

Se f.eks. her:
"... De fleste økologiske fødevarer udleder 25-30 procent mere CO2 end et tilsvarende konventionelt produkt," siger han til avisen. Hovedforklaringen er, at de økologiske landmænd skal bruge et større landbrugsareal for at dyrke den samme mængde afgrøder, blandt andet fordi økologerne ikke bruger kunstgødning og pesticider. Og da efterspørgslen på fødevarer ikke ændrer sig, er man nødt til rydde skov til nye marker for at kunne dyrke samme mængde – og det udleder CO2, forklarer Torben Chrintz. For eksempel udleder produktion af et kilo økologisk hvedemel det, der svarer til 1,9 kilo CO2, mens almindeligt hvedemel kun udleder 1,5 kilo."
https://fodevarewatch.dk/Landbrug_Fiske ... 613147.ece

og her (fra samme mand):
"Ifølge Torben Chrintz er det derfor umuligt for forbrugeren at gennemskue, at det er hul i hovedet at købe en dansk økologisk drivhustomat om vinteren. Dér kommer kommer den klimavenlige tomat fra Italien eller Spanien, for selvom den tynges af forurenende transport, så har den danske økologiske tomat har for meget CO2 på samvittigheden."
https://www.dr.dk/nyheder/indland/landm ... d-oekologi

Jeg undgår at købe økologi hvis jeg kan.

Man kan også fokusere for snævert på en enkelt ting. Vi får ikke en bedre verden af at kaste alt hvad der hedder etik og moral over bord, i jagten på CO2 nedsættelsen. Dyr SKAL behandles ordentlig (og vi er vel ikke uenige om at hverken burhøns eller fastspændte tremmegrise, har hvad der kan betegnes som et anstændigt liv?) og kommer vi i en situation hvor hensynet til miljøet umuliggør dette, ja så må hele produktionen standses.

Mht økologisk grønt/korn/mm så har jeg også her svært ved at se det logiske i, helt at skulle se bort fra feks vandmiljø og biodiversitet. Jeg vil gerne have mindre CO2 udledning, men jeg vil så sandelig også gerne kunne drikke vores grundvand uden alt for mange nye sprøjterester. At jeg foretrækker vand uden tilsat klor, virker muligvis som et I-problem for dig, men manglende adgang til rent drikkevand har potentiale til at blive et ret alvorligt problem i den nærmeste fremtid, så jeg synes det er kortsigtet at se helt bort fra den vinkel. Faltisk mener jeg at vi bør gøre alt hvad vi kan, for at beskytte vandkvaliteten.

Nedgangen i bibestanden antages feks heller ikke at være helt uproblematisk. En af synderne her er (igen) sprøjtegifte brugt af det konventionelle landbrug.

Og så henviser din sidste artiklen vist mere til at danske drivhustomater generelt er dyrere for klimaet end ditto italienske, uanset om de er økologiske eller ej?
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf avdotja » 12. aug 2018, 21:11

Ja, strømmen flyder frit mellem landegrænser. Det strøm der findes i ens hjem, kan den ene dag være baseret på norsk vandkraft, en anden dag på svensk atomkraft og en tredje dag på dansk vind eller kul. Det er samspillet mellem produktion og forbrug i de forskellige lande, der er udslagsgivende for hvor de danske elselskaber køber el henne - noget der i øvrigt sker på timebasis, så du kan såmænd sagtens risikere at få strøm fra en hel håndfuld landet indenfor en enkelt dag.
0
Thomas31
Indlæg: 2550
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Hvad vil du ofre for miljøet/klimaet?

Indlægaf Thomas31 » 12. aug 2018, 21:21

FruitFly skrev:Der er mange, der nævner økologi, men mens økologi er godt for miljøet (ingen sprøjtegifte), så er det ikke godt for klimaet.

Jeg undgår at købe økologi hvis jeg kan.


Det tror jeg er en dårlig ide. Hvis klima og økologi går i krig med hinanden, er det kun til glæde for dem, der er ligeglade med begge dele. Man har brug for allierede.

Personligt gør jeg intet, men vil gerne gå rigtig langt, hvis det blev en del af reelle politiske tiltag. Jeg gider bare ikke være til grin med tiltag, der betyder så uendeligt lidt samtidig med, at flybilletter sælges for småpenge. Når man ikke engang gider noget så simpelt som at beskatte den slags, så er afstanden for stor.

Der skal en helt anderledes politisk vilje til over et bredt spektrum. Det er en falleret tankegang, når fx bare en enkelt kommune som Aarhus bruger voldsomme millionbeløb på at udvide veje, så flere nemmere kan køre ud i bilka og købe 27 elendige frostpizzaer produceret for tre år siden i grækenland som der så køres hjem og opbevares i alt for store kummefrysere. Og skulle lastbilen fra grækenland opleve kø på motorvejen, ja så må den straks udvides. Koste hvad det vil. Hvad hvis man sparede alle milliarderne på det og begyndte at tjene penge på at beskatte den marginale trafik væk. Og i stedet investerede i lokalt produceret mad. Jeg tvivler på det overhovedet ville koste noget. Det kræver bare en ændret tilgang, og det er måske mere end det politiske system kan klare.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"