Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf annellaII » 7. aug 2018, 05:56

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10786269/politiker-foreslaar-at-give-normalvaegtige-boern-pengepraemie-paa-22000-kroner/

Kan udsigten til en bonus på 22.000 kr. få danske børn og deres forældre til at arbejde for en sundere livsstil?

Det tror læge og regionsrådsmedlem i Region Midtjylland Jørgen Winther (V). Derfor foreslår han en netop sådan pengepræmie til børn, der ikke er overvægtige, når de når konfirmationsalderen. Jørgen Winther understreger, at børn af velstillede forældre med en høj indkomst eller stor formue ikke skal have adgang til ydelsen. Til gengæld vil han have indbygget to ekstra forsøg, så de børn, der ikke kan få bonussen i konfirmationsalderen kan få en ny chance, når de fylder 18 og 25 år.

»Det skal nogle skatteteknikere se nærmere på. Det vigtigste er, at vi kan finde et incitament til, at folk lader være med at blive så store og overvægtige, som de gør. Sundhedsstyrelsen gør meget, men der vi har ikke rigtig nogen forslag eller behandlinger, der virker på lang sigt,« siger han.
Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet er hvert femte barn i Danmark overvægtigt, og 70 pct. forbliver overvægtige som voksne med risiko for en længere række vægtrelaterede følgesygdomme. Det er bl.a. de tal, Jørgen Winther henviser til, når han taler om de »alarmklokker«, han ser.



Hvad mener du om forslaget?

Hvis det var 1. april i dag, havde jeg troet, det er en aprilsnar, meeen selvfølgelig kan den momentane varme, vi har sikkert også fremkalde nogle forvirrende og ulogiske tanker ikke kun hos en politiker.

Jeg bryder mig overhovedet ikke om forslaget, enhver er selv ansvarlig for, hvad vedkommende putter i munden, hos børn er det forældrenes ansvar ikke at overfodre deres børn, så de bliver overvægtige, men at belønne børn, der ikke er overvægtige, med penge betalt af skatteyderne, det synes jeg går alt for vidt.
3
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11849

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Bergen » 7. aug 2018, 06:03

Kan jeg få en præmie for at gå på arbejde i dag :deer:

Helt tåbeligt forslag. Brug pengene på gode tilbud om idræt, kostvejledning med mere istedet.
3
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Hunkat » 7. aug 2018, 06:08

Jeg var normalvægtig. Får jeg så penge med tilbagevirkende kraft? Jeg ryger i øvrigt heller ikke. Jeg synes godt de kunne sætte min besparelse i sundhedsystemet ind på min konto faktisk...


Det er selvfølgelig hul i hovedet. Den slags motivation er den forkerte slags og folk falder tilbage så snart de har pengene i hånden.
Senest rettet af Hunkat 7. aug 2018, 06:22, rettet i alt 1 gang.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Stars » 7. aug 2018, 06:10

Hvad med dem, der er sygeligt undervægtige.
Hvorfor skal de have en præmie?

Nå - hvis pengene SKAL bruges, vil jeg hellere bruge dem på noget madundervisning.
Fx projekter med sund skolemad, hvor eleverne skiftes til at være med til at lave det.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf annellaII » 7. aug 2018, 06:30

Hunkat skrev:Jeg var normalvægtig. Får jeg så penge med tilbagevirkende kraft?

Jeg ryger i øvrigt heller ikke. Jeg synes godt de kunne sætte min besparelse i sundhedsystemet ind på min konto faktisk...


Det er selvfølgelig hul i hovedet. Den slags motivation er den forkerte slags og folk falder tilbage så snart de har pengene i hånden.


:D :D :D Det med tilbagevirkende kraft, var netop også min tankegang, da jeg oprettede temaet - det ville ihvertfald være rart såårrrrn lige pludselig at få sat 22.000 kr. ind på kontoen, for jeg havde også og har stadigvæk normalvægt.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Madam » 7. aug 2018, 06:30

Røg er nok den største faktor til sygdomme senere hen i folks liv, så mon ikke de via højere priser på cigarretter o.a., først skal koncentrere sig om, at de unge ikke begynder og ryge.

Man ser jo nogle af de unge stå lige uden for grænsen på skolen område og pulse løs i pauserne.

Og som andre også er inde på, sørge for sund, billig mad i diverse kantiner på skolerne, og naturligvis undervisning i sund mad.

Men tossede forslag er der nok af, kendte en for en del år tilbage i et låsefirma på Nørrebro, der fik bonus for at møde rettidig hver dag på jobbet???
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Pølsemix » 7. aug 2018, 06:37

Det er et fjollet forslag, men at sætte fokus på emnet er fremragende. Fedmeepidemien er et kæmpe problem som der skal gøres noget ved, og det skal italesættes så folk tager ansvar og bortkaster alle de dårlige undskyldninger.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Sof » 7. aug 2018, 06:51

Størstedelen af de overvægtige voksne jeg kender, særligt kvinder, de var slanke, normaltvægtige til langt over konfirmationsalderen. De fleste indtil midttyverne, vil jeg skyde på, så begyndte de at få børn, være i forhold, gå meget i byen, leve af mindre hjemmelavet mad og mere junk og alle mulige andre ting, plus deres kroppe bare blev voksne, fra at have været børn...

Da jeg var 13-14, som vel er konfirmationsalder, ik? Der var jeg en pind, kæmpe lange ben og nul former af nogen art. På grænsen til undervægtig. Dyrkede atletik 2-3 gange om ugen.

Jeg synes det er et fjollet forslag. Men jeg ville gerne se pengene brugt på andre tiltag, der gavner børns sundhed, for der er selvfølgelig overvægtige børn, der har brug for vejledning og hjælp. Ser det bare ikke ske ved at give de “gode” børn en ekstra konfirmationsgave.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. aug 2018, 07:13

jeg var selv overvægtig da jeg blev konfirmeret - og det havde da formodentligt været en motiationsfaktor med en stor pengesum foran næsen...
Min ene søn vejer også en del for meget, og han fangede den straks i nyhederne igår, og han syntes det var en god ide, han var virkelig nysgerrig på det, og håbede at det ville blive en ting i vores kommune (han når konfirmationsalderen om 1½ år)

Men jeg tænker bare, at det står jo ikke alene... Overvægt opstår jo af en årsag, og et vægttab skal gøres på den rigtige måde, med kostændringer og motion. Jeg tror guleroden her, nemt kunne få børn/unge til at sulte sig selv, hvilket jo ville være ekstremt uhensigtmæssigt.
Og hvordan vurderer man normalvægten, udelukkende ud fra BMI, eller ser man også på fedt vs. muskler? For kroppe er jo forskellige...

Jeg synes grundlæggende det er supet fint med sundhedsfremmende initiativer, både ifht overvægt og rygning.
Men pengepræmie for at være normalvægtig nej tak, så langt hellere bruge samme beløb på selve indsatsen, og gøre den attraktiv for de unge at deltage i.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Chachacha » 7. aug 2018, 08:36

Ej, hvor liberalt :sarkasme:
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5875
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 828
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14616

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 7. aug 2018, 08:41

Hvorfor ikke hellere bruge pengene på at hjælpe de som er overvægtige? Det ville da give mere mening end at skubbe dem endnu længere væk fra fællesskabet.
7
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Hunkat » 7. aug 2018, 08:43

Alle børnene fik en præmie, undtagen Jette, hun var tyk.

Sad but true
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Æble » 7. aug 2018, 09:40

Prøv at tænk hvordan det føles at være den ene i klassen der ikke får præmien. Som om det ikke i forvejen må være stigmatiserende at være overvægtig som 14 årig.

Synes det er et tåbeligt forslag.

Hvis samfundet vil tage mere ansvar for overvægtige børn så synes jeg der skal sættes ind med sund billig og tilgængelig skolemad, samt mere motion i skole og SFO. Men i bund og grund synes jeg at det er en privatsag og forældrenes ansvar.
3
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2581
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 176
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3854

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Anlewi » 7. aug 2018, 09:42

Det er tåbeligt, skal vi også belønne børn for ikke at blive
Kronisk syge, belønne familier der ikke modtaget støtte fra den offentlige ovs
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Politiker foreslår at give normalvægtige børn pengepræmie på 22.000 kroner

Indlægaf Stars » 7. aug 2018, 09:50

Confucius skrev:
Stars skrev:Hvad med dem, der er sygeligt undervægtige.
Hvorfor skal de have en præmie?


Hvis de er undervægtige, er de jo heller ikke normalvægtige, og så er de ikke kvalificerede til at få præmien.


I citatet fra artiklen står der: Det tror læge og regionsrådsmedlem i Region Midtjylland Jørgen Winther (V). Derfor foreslår han en netop sådan pengepræmie til børn, der ikke er overvægtige, når de når konfirmationsalderen
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"