90-årige må selv gøre rent

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf LadyFox » 7. aug 2018, 11:07

Jeg er klart fortaler for at ældre selv skal klare det de selv kan, det er bedst for krop og sjæl. Selv med hjemmehjælp skal målet være at få den ældre så selvhjulpen som overhovedet muligt. Igen, fordi det giver livskvalitet at kunne gøre ting selv - og kroppen har også godt af det.
Selvfølgelig skal det være realistisk, og jeg er enig i at der findes masser af sager og kommuner hvor mulighederne i hjemmeplejen ikke er gode nok, og det skal der ændres på. Men jeg er glad for de dage er forbi hvor hjemmehjælp var = at den ældre bare skulle læne sig tilbage og så klarede en hjemmehjælper det hele. De ældre skal jo ikke bare opbesvares til de skal her fra, de skal rehabiliteres så meget som muligt, netop fordi alle har fortjent så god en alderdom som muligt.
6
...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. aug 2018, 11:09

Og særligt med tanke på at vi bliver ældre og ældre. Skal man så sidde i lænestolen i 20-30 år istedet for 10-15 år og sygne mere og hen med sit slumretæppe og vente på at få mikroovnsmad? Ikke på vilkår.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Madam » 7. aug 2018, 11:20

Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.
8
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5875
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 828
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14622

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 7. aug 2018, 11:39

Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Jeg er uddannet inden for fysisk terapi og her igennem arbejdet med ældre, der har været påvirket af diverse dårligdomme. Fælles for dem er at når de har fået behandling og lavet deres øvelser (som er tilpasset hvor de er i deres liv og situation), så har de det bedre. Selv mår de kommer ind med et halv skidt udgangspunkt. Bores mål er jo ikke at få alle igennem til at kunne løbe maraton som 70 årig, men at de fysisk er i stand til at klare deres dagligdag og interesser uden smerter.

Min oldemor er 98 og først lige flyttet på plejehjem. Hun har i hele hendes liv gået ture og cyklet - altså hun er vedblevet at være aktiv. Det er først nu hvor synet er begyndt at svigte hende at hun ikke rigtig kan mere. Og først her at hendes mentale og fysiske tilstand er begyndt gå ned af bakke forholdsvis hurtigt.
Hun har da haft hjælp til det huslige, men ikke mere end kommunen har godkendt. Altså har hun klaret sig selv langt op i 80’erne hvis ikke op til start 90’erne.

Hun er en superkvinde og min helt, men meget af det kan altså tilskrives at hun ikke bare har siddet hjemme og funderet over hendes liv. Hun har holdt sig i gang fysisk, mentalt og socialt med veninder.

I forhold til sygdomme, så kan man aldrig undgå det helt og ingen har sagt at de kan trænes væk. Jeg vil dog påstå at du har større sandsynlighed for at komme godt igennem et sygdomsforløb hvis du i forvejen er i god fysisk form og frisk på førstesalen, end hvis du har siddet og rokket i gyngestolen mens der er blevet funderet over hvad der er sket igennem tiden.
8
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. aug 2018, 11:46

Næ, jeg har fint med ældre i familien og bekendtskabskreds. Både dem der levede lænestolslivet og blev mere og mere svagelige, for ikke at tale om humør og livskvalitet som tog et kæmpe dyk. Jeg har også nogle som i en alder af 83 og med flere slags gigt stadig passer hus, have og en unghund. Fordi det er med til at forbedre fysik og mental tilstand. Eller min gudfar på 70 som i den grad knokler fysisk og hjælper os med at ombygge sommerhus og er ligeså skarp i hovedet som jeg der er halvt så gammel.

Man får ikke flere sygdomme af at holde sig igang fysisk og mentalt. Tværtimod.

Igen, dem som ikke kan klare sig selv skal have hjælp. Men, igen, det er fint at se om man kan hjælpe dem til at kunne mere og blive mere selvhjulpne. Det må da alt andet lige være mere tilfredsstillende at kunne klare sig selv så meget som muligt.

Parkinssonsforening, f.eks., anbefaler iøvrigt fysisk træning og st det kan gøre livet som Parkinsonramt bedre og sørge for at få mere dopamin som ellers falder markant når man har parkinson.

Træning forebygger kredsløbssygdomme.

Knogleskørhed har godt af knogletung træning.

Det er altså aldrig for sent at komme igang. Ingen forventer en ironman af en 90 årig, men hvis man går fra at lave ingenting til at gå ture dagligt så kommer man langt.
5
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Moxy-lady » 7. aug 2018, 12:08

Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Det var dig selv der bragte Bent Fabricius-Bjerre og Lise Nørgaard på banen, det er derfor folk henviser til dem - og de understreger som regel også at disse to er gode eksempler på hvad der sker hvis man holder sig aktiv og i god form.

Jeg er på samme hold som de fleste andre. Hvis man kan selv, skal man selv. Ikke (kun) udfra et økonomisk perspektiv, men også fordi det simpelthen er med til at holde folk friske længere og giver en bedre livskvalitet.
Hvis man ikke kan, så skal man have den hjælp man har behov for, og derudover, hvis muligt, sættes i gang med genoptræning eller andet for at genskabe en vis form for selvstændighed og stolthed. Jeg synes det er vigtigt ikke at underkende hvor ydmygende det kan/må være pludselig ikke at kunne klare sig selv og skulle have hjælp til ting som man før har klaret uden problemer. Depression hos ældre er ret almindelig, både grundet isolering/ensomhed og grundet tab af selvstændighed. Her vil genoptræning og aktivering via diverse ældretilbud være super relavante.

Der findes massdr af kommuner der ikke lever op til deres ansvar på dette punkt, og der er helt klart gået excel-ark i at springe over hvor gærdet er lavest, økonomisk. Men det er nu ikke enestående for ældreområdet, desværre.

Jeg er nu enig i at man ikke ser eller hører meget til ældreministeren, men det kommer nu ikke bag på mig. Den udnævnelse var for syns skyld fra start af.
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf LadyFox » 7. aug 2018, 12:31

Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Min mormor var gammel da hun var 50, min morfar døde af skrumpelever som 42 årig og var gammel da, min farmor er nogen og firs og er først begyndt at drosle ned nu, min ekssvigermor er lige blevet 75 år, og på trods af at måtte holde nogle pauser grundet gigt så er hun frisk som en havørn - nærmest friskere og mere eventyrlysten end mig.
Folk ældes meget forskelligt.

Jeg læser til Social og Sundhedsassistent, og har haft min daglige gang før det på et plejecenter for svært demente, altså, dem der ikke længere var raske nok til at være på et almindeligt plejecenter, og selv de havde enormt godt af at være med til så meget som muligt. Det ville klart have været nemmere og hurtigere for mig f.eks. bare at lægge en dug på selv, end at få hjælp af en borger med svær Alzheimers og Parkinsons, alligevel så gjorde jeg ikke tingene selv - fordi at det gav livet mening og værdi hos borgeren at jeg brugte den ekstra tid på at indtage borgerne i de enkelte praktiske opgaver.

Som sagt er jeg med på der kan være opgaver som ikke er realistiske at få den ældre til at deltage i, og som det er urealistisk at arbejde hen imod, og så skal man selvfølgelig ikke. Men at tro at det er bedst for borgeren ikke at komme op af stolen og blive mere selvhjulpen det synes jeg er gammeldags, og direkte forkert.

At gøre ting selv skaber integritet, succesoplevelser og livskvalitet.
7
...
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Orchidea » 7. aug 2018, 13:04

Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Jeg tror at du skal skille tingene lidt ad. Taler vi om at ældre opfordres til eller bør være fysisk aktive, eller taler vi om hvorvidt ældre modtager den pleje og hjælp de har behov for?

I dit oplæg læser jeg at dit fokus er på fysisk træning, og det er også det jeg ser folk i tråden forholder sig til. Flere nævner dog at ældre burde få den hjælp de har brug for. Personligt mener jeg også at der spares for meget og at der prioriteres forkert. Økonomi sættes over værdighed. Omvendt er det ikke mig, der sidder med de kommunale budgetter, så det er muligvis nemt bare at mene at der burde gøres mere, uden at vide hvor pengene skal komme fra.
2
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51946

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf fisken80 » 7. aug 2018, 13:23

Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Næh, jeg har haft en morfar, der endte med at få begge ben sat af, fordi han holdt op med at bevæge sig da han kom op i alderen. Og en mormor, hvor det ene ben blev sat af. Sandsynligvis også på grund af manglende bevægelse da hun blev ældre. Og en svigerfar, der helt klart ville have det bedre, hvis han bevægede sig mere.

Og nej, alt kan ikke trænes væk, men man kan ved gud forebygge rigtig mange ting, hvis man sørger for at holde sig i gang og i bevægelse også når man bliver ældre.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Madam » 7. aug 2018, 13:35

Orchidea skrev:
Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Jeg tror at du skal skille tingene lidt ad. Taler vi om at ældre opfordres til eller bør være fysisk aktive, eller taler vi om hvorvidt ældre modtager den pleje og hjælp de har behov for?

I dit oplæg læser jeg at dit fokus er på fysisk træning, og det er også det jeg ser folk i tråden forholder sig til. Flere nævner dog at ældre burde få den hjælp de har brug for. Personligt mener jeg også at der spares for meget og at der prioriteres forkert. Økonomi sættes over værdighed. Omvendt er det ikke mig, der sidder med de kommunale budgetter, så det er muligvis nemt bare at mene at der burde gøres mere, uden at vide hvor pengene skal komme fra.


Jeps, det er formildende, at folk mener, at de ældre skal ha' den hjælp der er behov for, hvis de intet kan. :)

De ældre jeg træffer i klubberne er en del også yderst aktive, HVIS de er mobile, de går både til gymnastik og svømning og cykler, ordner have for dem selv og deres voksne børn, og gider slet ikke at sidde og vente på hjemmehjælpen.

Men der er kommet utroligt meget fokus på fitness m.m., som lægen ofte ordinerer, og i en del tilfælde ryster man på hovedet, når folk går med stok og rollator, og dårligt kan slæbe sig afsted.

Og så trenden hvor kendisser dyrker marathon, triatlon og ironman... og jeg skal komme efter dig, og samtidig skriver bøger om, "at de lever med en udløbsdato" (det er jo vilkårene for os alle), men godt er det da, at de ikke er mere mærkede af deres sygdomme, jeg tænker her på Charlotterne Bøving og Bircow, end at det tillader dem at leve et aktivt liv.

Men det må bare ikke få andre, der er langt hårdere ramt, til at se ud, som om de bare ikke GIDER.

For nogen KAN simpelthen ikke...
3
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf LadyFox » 7. aug 2018, 13:46

Madam skrev:
Orchidea skrev:
Madam skrev:Der må være mange unge her på debatten, ihvertfald under de 50, og uden forbindelse til svagelige ældre, i omgangskredsen eller til familiemedlemmer/bedsteforældre.

Og Lise Nørgaard og Bent Fabricius er absolut IKKE prototypen på ældre mennesker, de er kun nævnt som et eksempel på et fåtal.

Når folk er 70 år og derover kommer alle svaghederne, og især for dem med hårdt fysisk arbejde igennem et langt liv, og de udgør trods alt flertallet.

Det ses tydeligt i klubber med medlemmer over de 70 år.

Bl.a. parkinsons, cancer og diverse kredsløbssygdomme kan IKKE bare trænes væk i et fitness center, desværre.


Jeg tror at du skal skille tingene lidt ad. Taler vi om at ældre opfordres til eller bør være fysisk aktive, eller taler vi om hvorvidt ældre modtager den pleje og hjælp de har behov for?

I dit oplæg læser jeg at dit fokus er på fysisk træning, og det er også det jeg ser folk i tråden forholder sig til. Flere nævner dog at ældre burde få den hjælp de har brug for. Personligt mener jeg også at der spares for meget og at der prioriteres forkert. Økonomi sættes over værdighed. Omvendt er det ikke mig, der sidder med de kommunale budgetter, så det er muligvis nemt bare at mene at der burde gøres mere, uden at vide hvor pengene skal komme fra.


Jeps, det er formildende, at folk mener, at de ældre skal ha' den hjælp der er behov for, hvis de intet kan. :)

De ældre jeg træffer i klubberne er en del også yderst aktive, HVIS de er mobile, de går både til gymnastik og svømning og cykler, ordner have for dem selv og deres voksne børn, og gider slet ikke at sidde og vente på hjemmehjælpen.

Men der er kommet utroligt meget fokus på fitness m.m., som lægen ofte ordinerer, og i en del tilfælde ryster man på hovedet, når folk går med stok og rollator, og dårligt kan slæbe sig afsted.

Og så trenden hvor kendisser dyrker marathon, triatlon og ironman... og jeg skal komme efter dig, og samtidig skriver bøger om, "at de lever med en udløbsdato" (det er jo vilkårene for os alle), men godt er det da, at de ikke er mere mærkede af deres sygdomme, jeg tænker her på Charlotterne Bøving og Bircow, end at det tillader dem at leve et aktivt liv.

Men det må bare ikke få andre, der er langt hårdere ramt, til at se ud, som om de bare ikke GIDER.

For nogen KAN simpelthen ikke...


Og i det tilfælde kunne det give meget mere mening at starte i det små med at bevæge sig lidt mere rundt på egen matrikel. At rejse sig, gå ud i køkkenet og bevæge en klud over køkkenbordet kan være en udmærket start hen mod at blive mere mobil. Et lille bitte skridt af gangen.
0
...
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf ajnaM » 7. aug 2018, 14:02

FormerlyKnownAs skrev:Og særligt med tanke på at vi bliver ældre og ældre. Skal man så sidde i lænestolen i 20-30 år istedet for 10-15 år og sygne mere og hen med sit slumretæppe og vente på at få mikroovnsmad? Ikke på vilkår.


Vi skal arbejde.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf ajnaM » 7. aug 2018, 14:03

Jeg synes, det er skræmmende, at man stadig taler seriøst om skattelettelser, når vi ser en offentlig sektor i den forfatning. Og jeg fatter ikke, at folk hellere vil have en ny bil eller et større hus end sikkerhed for, at deres forældre eller bedsteforældre får hjælp, eller at deres børn har pædagoger nok i børnehaven.
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43770

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf paint » 7. aug 2018, 14:19

FormerlyKnownAs skrev:Og særligt med tanke på at vi bliver ældre og ældre. Skal man så sidde i lænestolen i 20-30 år istedet for 10-15 år og sygne mere og hen med sit slumretæppe og vente på at få mikroovnsmad? Ikke på vilkår.


'Slumretæppet', kan du godt glemme. Man kommer snarere, hvis man er heldig, til at sidde i et skyllerum, på ét eller andet nedskidt plejehjem. Er man uheldig, glemmer de én ude på lokummet. ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. aug 2018, 15:44

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Og særligt med tanke på at vi bliver ældre og ældre. Skal man så sidde i lænestolen i 20-30 år istedet for 10-15 år og sygne mere og hen med sit slumretæppe og vente på at få mikroovnsmad? Ikke på vilkår.


Vi skal arbejde.


Det er klart, samfundet skal holdes igang og hvorfor ikke hvis man fint kan.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"