90-årige må selv gøre rent

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf ajnaM » 7. aug 2018, 17:53

FormerlyKnownAs skrev:Jeg er fuldstændig enig. I det hele.

Mit “fint kan” er ift til at hvis man fysik og mentalt kan, så er det jo fint. Tråden handler jo om hvad man har/ikke har, fysik til. Det har jeg også skrevet mange gange. At man skal have hjælp hvis man har behov.


Grunden til, jeg bragte det op, er, at jeg ikke tror, vi kommer til at være dér i fremtiden, hvor man får hjælp, hvis man har behov. Vi er der egentlig allerede - dér, hvor mange, der har behov for hjælp, ikke får hjælp. Og det bliver kun værre.

Vi har en ældreminister, men hun er fra et parti, der ønsker en mindre velfærdsstat og et større fokus på konkurrence. Samtidig står vi med en demografi, der i årtier har vist, at vi får en seriøs ældrebyrde, og nogle politikere, der brillerer med deres komplette mangel på visioner og løsninger.

... for det er, som jeg skrev før, ikke en reel løsning bare at blive ved at sætte pensionsalderen op.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf mariannaa » 7. aug 2018, 18:23

Jeg må indrømme at det kom som et chok for mig, hvor lidt hjælp syge ældre mennesker har ret til.

Min egen mor var blind og hendes mand var sengeliggende. Alligevel kunne de kun få hjælp til rengøring (under skulderhøjde) 45 min. hver 3. uge. Holdningen var at det kunne de pårørende stå for (at jeg så selv på det tidspunkt havde hjemmehjælp fordi mine hænder er meget skadet var en mindre detalje).
Min mor og hendes mand havde ikke selv økonomi til at købe sig til ekstra hjælp

Nogen år senere blev min mor meget syg af lungekræft som havde spredt sig til hjernen. Hun var så svækket og vidste ikke hvad hun gjorde pga. kræften i hjernen, men de mente ikke at hun var syg nok til en plejeplads. Igen lagde de ansvaret over på mig. Fortalte under et visitations møde hvor også min mor deltog, at jeg kunne tage plejeorlov så jeg kunne passe min dødende mor hjemme. Jeg synes at det var meget uartigt, fordi jeg havde fortalt dem, at jeg pga. psykisk sygdom ikke havde de ressourcer plejen af et dødende mennesker kræver. Min mor synes jo det var en fantastisk løsning, men jeg måtte knuse hendes hjerte og fortælle hende at det kunne jeg ikke.

Eftersom at kommunen ikke ville tilbyde hende en plejeplads (fordi så syg var hun ikke mente de) så kontaktede jeg hendes læge som trak i nogen tråde og hun kom dagen efter på hospice. Den 1. uge var hun ved bevisthed, men stærkt dement, derefter var hun bevistløs ind til sin død. Hun nåede at være små 3 uger på hospice. Det er ret vildt hvordan kommunen kan skønne at en person ikke er syg nok til en plejeplads når døden var så tæt på.

Det skal retfærdigtvis siges at jeg efterfølgende blev ringet op af visitator som beklagede at de hjemmehjælpere som havde været hjemme hos min mor ikke havde forstået hvor alvorligt det var.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. aug 2018, 00:51

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg er fuldstændig enig. I det hele.

Mit “fint kan” er ift til at hvis man fysik og mentalt kan, så er det jo fint. Tråden handler jo om hvad man har/ikke har, fysik til. Det har jeg også skrevet mange gange. At man skal have hjælp hvis man har behov.


Grunden til, jeg bragte det op, er, at jeg ikke tror, vi kommer til at være dér i fremtiden, hvor man får hjælp, hvis man har behov. Vi er der egentlig allerede - dér, hvor mange, der har behov for hjælp, ikke får hjælp. Og det bliver kun værre.

Vi har en ældreminister, men hun er fra et parti, der ønsker en mindre velfærdsstat og et større fokus på konkurrence. Samtidig står vi med en demografi, der i årtier har vist, at vi får en seriøs ældrebyrde, og nogle politikere, der brillerer med deres komplette mangel på visioner og løsninger.

... for det er, som jeg skrev før, ikke en reel løsning bare at blive ved at sætte pensionsalderen op.


Jeg er ikke uenig.

Problemet er jo også i høj grad levebrødspolitikere som ikke helt har en realistisk tilgang til hvordan det ser ud i virkeligheden. Der er uden tvivl mange ældre som har brug for hjælp i det daglige og det synes jeg bestemt at de skal have. V har jo også ændret holdning ift nulvækst i den off. sektor og vil lade den stige årligt.

Men det ændrer ikke på at mange ældre har stor gavn af komme mere ud, være mere sociale og ikke mindst fysisk aktive, fremfor at sidde hjemme og sygne hen. Det skal naturligvis være realistisk for den enkelte, det er givet.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. aug 2018, 02:50

Jeg mener hverken, at alder i sig selv kvalificerer til hjælp, eller at man har krav på ydelser, alene fordi man har betalt skat i mange år; det er ligesom ideen ved omfordeling, at systemet ikke fungerer på den måde, men jeg synes så heller ikke, at den vinkel lader til at være i centrum her. Tværtimod fremstår det bare som endnu en historie om en borger, der er blevet vurderet berettiget til hjælp for derefter at blive spist af med et mangelfuldt tilbud (et kvarters rengøring om ugen samlet som 45 minutter hver tredje uge).

Jeg er bestemt tilhænger af hjælp til selvhjælp, hvor det giver mening, men jeg har generelt ikke fidus til det, når de samme politikere, som i årevis har udhulet hjemmehjælpen, står som afsender på den slags nye tiltag. Det kan efter min mening hurtigt blive en alt for belejlig spareøvelse og ligeledes en chance for at forringe plejepersonalets arbejdsvilkår yderligere.
Min skepsis hænger helt sikkert også sammen med, at jeg ikke selv har mødt de her ældre mennesker, som efter et kig på egen fødselsattest skulle sætte sig hen og mimre helt uden en fysisk og/eller mental årsag, samt at jeg faktisk ikke finder det videre glorværdigt, når borgere overlades til at kæmpe for at holde deres hjem nogenlunde rent. Det er i mine øjne ikke et tegn på et aktivt seniorliv, når mennesker med store smerter til følge får gennemført den ugentlige rengøring; det tager jeg primært som et udtryk for et spareramt ældreområde.
6
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Seladon » 8. aug 2018, 05:17

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg er fuldstændig enig. I det hele.

Mit “fint kan” er ift til at hvis man fysik og mentalt kan, så er det jo fint. Tråden handler jo om hvad man har/ikke har, fysik til. Det har jeg også skrevet mange gange. At man skal have hjælp hvis man har behov.


Grunden til, jeg bragte det op, er, at jeg ikke tror, vi kommer til at være dér i fremtiden, hvor man får hjælp, hvis man har behov. Vi er der egentlig allerede - dér, hvor mange, der har behov for hjælp, ikke får hjælp. Og det bliver kun værre.

Vi har en ældreminister, men hun er fra et parti, der ønsker en mindre velfærdsstat og et større fokus på konkurrence. Samtidig står vi med en demografi, der i årtier har vist, at vi får en seriøs ældrebyrde, og nogle politikere, der brillerer med deres komplette mangel på visioner og løsninger.

... for det er, som jeg skrev før, ikke en reel løsning bare at blive ved at sætte pensionsalderen op.


Det er bare larmende tavshed som omringer Thyra Frank.
Det ser ud som om hendes strategi for at forminske velfærdstaten starter med ministerial pastivitet. :gruble: :gruble:
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Rapfisk » 8. aug 2018, 05:42

DetSorteCirkus skrev:Min skepsis hænger helt sikkert også sammen med, at jeg ikke selv har mødt de her ældre mennesker, som efter et kig på egen fødselsattest skulle sætte sig hen og mimre helt uden en fysisk og/eller mental årsag, samt at jeg faktisk ikke finder det videre glorværdigt, når borgere overlades til at kæmpe for at holde deres hjem nogenlunde rent. Det er i mine øjne ikke et tegn på et aktivt seniorliv, når mennesker med store smerter til følge får gennemført den ugentlige rengøring; det tager jeg primært som et udtryk for et spareramt ældreområde.

Du har naturligvis ret i den snævre betydning, men jeg vil alligevel gerne udfordre idéen om, at folk gør så meget de kan. Rigtig mange ældre er magelige af vane. De er vant til, at hjælp i form af maskiner, elevatorer osv. er gode, og jo mindre, man selv skal, jo bedre. Når kroppen begynder at forfalde, er det endnu mere udtalt, at man søger hjælp i stedet for at se de daglige fysiske gøremål som et middel til at holde sig sund og frisk. Af de helt gamle er der også stadig mange mænd, der ikke aner, hvor støvsugeren står, når deres koner bliver for dårlige. Det er ikke evne, det er vanetænkning.

Endnu værre kan det blive, når de ældres børn i bedste mening træder ind. Jeg har set plejecenterbeboere, der sagtens kunne børste deres tænder og hjælpe til med borddækningen, men som resignerede, så snart deres børn kom og skældte personalet ud for ikke at hjælpe deres forældre.

Det er så vigtigt, at dem der kan selv også gør tingene selv. Både for den enkelte ældre, men også for dem, der ikke kan. Igen, dels fordi ressourcerne skal gå til de "værdigt trængende", men også fordi det sidste, det pressede ældreområde har brug for, er en Dovne Robert eller Karina-sag, der giver anledning til at føre grønthøsteren endnu en gang.
3
Livslinjen: 70 201 201
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf ajnaM » 8. aug 2018, 05:51

Seladon skrev:
ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg er fuldstændig enig. I det hele.

Mit “fint kan” er ift til at hvis man fysik og mentalt kan, så er det jo fint. Tråden handler jo om hvad man har/ikke har, fysik til. Det har jeg også skrevet mange gange. At man skal have hjælp hvis man har behov.


Grunden til, jeg bragte det op, er, at jeg ikke tror, vi kommer til at være dér i fremtiden, hvor man får hjælp, hvis man har behov. Vi er der egentlig allerede - dér, hvor mange, der har behov for hjælp, ikke får hjælp. Og det bliver kun værre.

Vi har en ældreminister, men hun er fra et parti, der ønsker en mindre velfærdsstat og et større fokus på konkurrence. Samtidig står vi med en demografi, der i årtier har vist, at vi får en seriøs ældrebyrde, og nogle politikere, der brillerer med deres komplette mangel på visioner og løsninger.

... for det er, som jeg skrev før, ikke en reel løsning bare at blive ved at sætte pensionsalderen op.


Det er bare larmende tavshed som omringer Thyra Frank.
Det ser ud som om hendes strategi for at forminske velfærdstaten starter med ministerial pastivitet. :gruble: :gruble:


Hun kan jo ikke komme igennem med noget, selv hvis hun havde ambitionerne. Det er ren symbol, at vi har det ministerium.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11850

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Bergen » 8. aug 2018, 06:18

Rapfisk skrev:
DetSorteCirkus skrev:Min skepsis hænger helt sikkert også sammen med, at jeg ikke selv har mødt de her ældre mennesker, som efter et kig på egen fødselsattest skulle sætte sig hen og mimre helt uden en fysisk og/eller mental årsag, samt at jeg faktisk ikke finder det videre glorværdigt, når borgere overlades til at kæmpe for at holde deres hjem nogenlunde rent. Det er i mine øjne ikke et tegn på et aktivt seniorliv, når mennesker med store smerter til følge får gennemført den ugentlige rengøring; det tager jeg primært som et udtryk for et spareramt ældreområde.

Du har naturligvis ret i den snævre betydning, men jeg vil alligevel gerne udfordre idéen om, at folk gør så meget de kan. Rigtig mange ældre er magelige af vane. De er vant til, at hjælp i form af maskiner, elevatorer osv. er gode, og jo mindre, man selv skal, jo bedre. Når kroppen begynder at forfalde, er det endnu mere udtalt, at man søger hjælp i stedet for at se de daglige fysiske gøremål som et middel til at holde sig sund og frisk. Af de helt gamle er der også stadig mange mænd, der ikke aner, hvor støvsugeren står, når deres koner bliver for dårlige. Det er ikke evne, det er vanetænkning.

Endnu værre kan det blive, når de ældres børn i bedste mening træder ind. Jeg har set plejecenterbeboere, der sagtens kunne børste deres tænder og hjælpe til med borddækningen, men som resignerede, så snart deres børn kom og skældte personalet ud for ikke at hjælpe deres forældre.

Det er så vigtigt, at dem der kan selv også gør tingene selv. Både for den enkelte ældre, men også for dem, der ikke kan. Igen, dels fordi ressourcerne skal gå til de "værdigt trængende", men også fordi det sidste, det pressede ældreområde har brug for, er en Dovne Robert eller Karina-sag, der giver anledning til at føre grønthøsteren endnu en gang.


Grønthøsteren har kørt igen og igen og i dag kan borgere der flytter ind på ældrecentre sjældent børste tænder eller hjælpe med borddækning. De er dårligere end nogensinde før og i mange tilfælde afvist flere gange hør de visiteres til en plads.

Vores lokale ældrecenter har 1 ansat nu ansvaret for 37 borgere om natten + skal hjælpe de øvrige nattevagter med tunge borgere. For få år siden havde 1 nattevagt ansvaret for 24 borgere + hjælpe kolleger.
Centerlederen peb i lokalbladet over at måtte genopslå stillingen. No shit Sherlock.

På et ældrecenter i dag er man 'værdigt trængende'. Det er ikke ensbetydende med andet end minimal hjælp.

Det bliver næppe bedre, da man i øvrigt også går svært ved at finde personale, der vil arbejde på de vilkår, som ældre og sygepleje giver i dag.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 07:59

DetSorteCirkus skrev:Jeg mener hverken, at alder i sig selv kvalificerer til hjælp, eller at man har krav på ydelser, alene fordi man har betalt skat i mange år; det er ligesom ideen ved omfordeling, at systemet ikke fungerer på den måde, men jeg synes så heller ikke, at den vinkel lader til at være i centrum her. Tværtimod fremstår det bare som endnu en historie om en borger, der er blevet vurderet berettiget til hjælp for derefter at blive spist af med et mangelfuldt tilbud (et kvarters rengøring om ugen samlet som 45 minutter hver tredje uge).

Jeg er bestemt tilhænger af hjælp til selvhjælp, hvor det giver mening, men jeg har generelt ikke fidus til det, når de samme politikere, som i årevis har udhulet hjemmehjælpen, står som afsender på den slags nye tiltag. Det kan efter min mening hurtigt blive en alt for belejlig spareøvelse og ligeledes en chance for at forringe plejepersonalets arbejdsvilkår yderligere.
Min skepsis hænger helt sikkert også sammen med, at jeg ikke selv har mødt de her ældre mennesker, som efter et kig på egen fødselsattest skulle sætte sig hen og mimre helt uden en fysisk og/eller mental årsag, samt at jeg faktisk ikke finder det videre glorværdigt, når borgere overlades til at kæmpe for at holde deres hjem nogenlunde rent. Det er i mine øjne ikke et tegn på et aktivt seniorliv, når mennesker med store smerter til følge får gennemført den ugentlige rengøring; det tager jeg primært som et udtryk for et spareramt ældreområde.


Det er jeg sådan set enig i.
Og jeg mener også rigtig mange burde have hjemmehjælp før de får det, og mere hjemmehjælp end de får.

Jeg synes bare hurtigt tråden dels blev drejet over på alder, hvilket jeg synes er off. Alder siger meget lidt om hvad man egentlig kan. Og dels også at alder, smerter og hjælpemidler skulle fratage en fra ting, så som træning. Og det er jeg uenig i.
Jeg går ind for selvbestemmelsesretten, så selvfølgelig skal ingen tvinges til fitness, men jeg går ind for at motivere til at få ældre til træning/motion tilpasset dem, også selvom de er i rollator.

Som sagt, så går jeg også ind for mere og hurtigere hjemmepleje, men stadig hvor indsatsen er at klare opgaverne i hjemmet i fællesskab sammen med den ældre hvor de opgaver der falder på den ældre selvfølgelig er tilpasset der hvor den ældre er, det er i høj grad det rehabiliterende jeg gerne så mere tid til.

For jeg er helt enig i at ældreområdet bliver underprioriteret, at det overhovedet ikke er tilfredsstillende som det fungerer nu. Det er mere når snakken kommer på hvad man kan i sådan en alder, eller når sygdom i sig bliver en undskyldning, uden at kigge på hvordan man egentlig bedst lever med sygdommen og eller alderdommen.

Har man KOL er det f.eks. meget normalt at man mister lysten til at være aktiv, og det forstår jeg så sandelig godt at man gør, det er bare en rigtig god idé at dyrke motion og ikke synke hen med den sygdom.
3
...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Rapfisk » 8. aug 2018, 13:39

Bergen skrev:Grønthøsteren har kørt igen og igen og i dag kan borgere der flytter ind på ældrecentre sjældent børste tænder eller hjælpe med borddækning. De er dårligere end nogensinde før og i mange tilfælde afvist flere gange hør de visiteres til en plads.

Vores lokale ældrecenter har 1 ansat nu ansvaret for 37 borgere om natten + skal hjælpe de øvrige nattevagter med tunge borgere. For få år siden havde 1 nattevagt ansvaret for 24 borgere + hjælpe kolleger.
Centerlederen peb i lokalbladet over at måtte genopslå stillingen. No shit Sherlock.

På et ældrecenter i dag er man 'værdigt trængende'. Det er ikke ensbetydende med andet end minimal hjælp.

Det bliver næppe bedre, da man i øvrigt også går svært ved at finde personale, der vil arbejde på de vilkår, som ældre og sygepleje giver i dag.

Min erfaring er fra Københavns Kommune år 2016-17, og jeg er enig med dig i, at det generelle billede er, at plejecenterbeboerne er meget dårlige og meget plejekrævende (og for størstedelen demente). Det ændrer dog ikke på, at der er forskel på dem og deres evner og behov.
1
Livslinjen: 70 201 201
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11850

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Bergen » 8. aug 2018, 17:06

Rapfisk skrev:
Bergen skrev:Grønthøsteren har kørt igen og igen og i dag kan borgere der flytter ind på ældrecentre sjældent børste tænder eller hjælpe med borddækning. De er dårligere end nogensinde før og i mange tilfælde afvist flere gange hør de visiteres til en plads.

Vores lokale ældrecenter har 1 ansat nu ansvaret for 37 borgere om natten + skal hjælpe de øvrige nattevagter med tunge borgere. For få år siden havde 1 nattevagt ansvaret for 24 borgere + hjælpe kolleger.
Centerlederen peb i lokalbladet over at måtte genopslå stillingen. No shit Sherlock.

På et ældrecenter i dag er man 'værdigt trængende'. Det er ikke ensbetydende med andet end minimal hjælp.

Det bliver næppe bedre, da man i øvrigt også går svært ved at finde personale, der vil arbejde på de vilkår, som ældre og sygepleje giver i dag.

Min erfaring er fra Københavns Kommune år 2016-17, og jeg er enig med dig i, at det generelle billede er, at plejecenterbeboerne er meget dårlige og meget plejekrævende (og for størstedelen demente). Det ændrer dog ikke på, at der er forskel på dem og deres evner og behov.


Selvfølgelig er der forskel men i 75% af tilfældene er rehabilitering en spareøvelse. Som har kostet dyrt på normeringer og jeg forstår godt, at det fx i Kbh er svært at fremskaffe folk, der har lyst og overskud til at arbejde i plejen på de nuværende vilkår (der kun ser ud til at forringes).
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25523

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Delfin » 8. aug 2018, 17:28

Jeg er helt på linje, når det handler om ikke bare at sætte sig tilbage i lænestolen, men når det er sagt, bliver jeg lidt træt af holdningen til at de ældre bare skal træne, for så kan de selv.
Min mor 86 år har været på 3 mdrs træningsophold og efterfølgende trænet i hjemmet, og det hjalp ikke en hujende fis. Hun fik bare øget sine smerter. Hun har også haft nogen ude fra kommunen, som skulle lære hende andre måder at gøre tingene på. Bl.a. noget med at sidde ned og lægge dynebetræk på, fordi hun går dårligt og bruger rollator, og hun falder, hvis hun gør det stående. Er der nogen af jer, der har prøvet at sidde ned mens I lægger dynebetræk på? Jeg har og det er ikke let, skal jeg hilse at sige. Når hun var færdig med at rede seng, kunne hun passende lægge sig i den resten af den dag grundet smerter og udmattelse. Heldigvis har hun da fået skift af sengetøj tilbage.
Jeg er selv indehaver af en progressiv kronisk sygdom og bruger stort set alle mine kræfter på at passe mit arbejde, så jeg har vænnet mig til at kigge på rod og nullermænd og sige pyt, men jeg ville da gerne have et lidt pænere hjem. Jeg orker det bare ikke, men er heller ikke i målgruppen for hjemmehjælp, fordi jeg i princippet godt kan bruge en støvsuger og en moppe, selvom energien ikke rækker. Pt går overvejelsen på at betale mig fra noget af det, men skuer jeg ud i fremtiden, kunne jeg godt forestille mig, at jeg med tiden får behov for det, og så vil jeg blive vanvittig træt af at få at vide, at jeg bare skal .....
5
14 11 14
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. aug 2018, 00:51

Delfin skrev:Jeg er helt på linje, når det handler om ikke bare at sætte sig tilbage i lænestolen, men når det er sagt, bliver jeg lidt træt af holdningen til at de ældre bare skal træne, for så kan de selv.
Min mor 86 år har været på 3 mdrs træningsophold og efterfølgende trænet i hjemmet, og det hjalp ikke en hujende fis. Hun fik bare øget sine smerter. Hun har også haft nogen ude fra kommunen, som skulle lære hende andre måder at gøre tingene på. Bl.a. noget med at sidde ned og lægge dynebetræk på, fordi hun går dårligt og bruger rollator, og hun falder, hvis hun gør det stående. Er der nogen af jer, der har prøvet at sidde ned mens I lægger dynebetræk på? Jeg har og det er ikke let, skal jeg hilse at sige. Når hun var færdig med at rede seng, kunne hun passende lægge sig i den resten af den dag grundet smerter og udmattelse. Heldigvis har hun da fået skift af sengetøj tilbage.
Jeg er selv indehaver af en progressiv kronisk sygdom og bruger stort set alle mine kræfter på at passe mit arbejde, så jeg har vænnet mig til at kigge på rod og nullermænd og sige pyt, men jeg ville da gerne have et lidt pænere hjem. Jeg orker det bare ikke, men er heller ikke i målgruppen for hjemmehjælp, fordi jeg i princippet godt kan bruge en støvsuger og en moppe, selvom energien ikke rækker. Pt går overvejelsen på at betale mig fra noget af det, men skuer jeg ud i fremtiden, kunne jeg godt forestille mig, at jeg med tiden får behov for det, og så vil jeg blive vanvittig træt af at få at vide, at jeg bare skal .....


Men skriver alle ikke at det kan være fint at motivere og afprøve om den ældre kan blive selvhjulpen, MEN at det skal være realistisk. Hvis man ikke kan så kan man ikke og så skal man have hjælp. Jeg har virkelig ikke set set at nogen mener at man død og pine skal igang med dødløft og spinning for så kan alle med et snuptag støvsuge og ordne vasketøj selv.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. aug 2018, 01:19

SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Delfin skrev:Jeg er helt på linje, når det handler om ikke bare at sætte sig tilbage i lænestolen, men når det er sagt, bliver jeg lidt træt af holdningen til at de ældre bare skal træne, for så kan de selv.
Min mor 86 år har været på 3 mdrs træningsophold og efterfølgende trænet i hjemmet, og det hjalp ikke en hujende fis. Hun fik bare øget sine smerter. Hun har også haft nogen ude fra kommunen, som skulle lære hende andre måder at gøre tingene på. Bl.a. noget med at sidde ned og lægge dynebetræk på, fordi hun går dårligt og bruger rollator, og hun falder, hvis hun gør det stående. Er der nogen af jer, der har prøvet at sidde ned mens I lægger dynebetræk på? Jeg har og det er ikke let, skal jeg hilse at sige. Når hun var færdig med at rede seng, kunne hun passende lægge sig i den resten af den dag grundet smerter og udmattelse. Heldigvis har hun da fået skift af sengetøj tilbage.
Jeg er selv indehaver af en progressiv kronisk sygdom og bruger stort set alle mine kræfter på at passe mit arbejde, så jeg har vænnet mig til at kigge på rod og nullermænd og sige pyt, men jeg ville da gerne have et lidt pænere hjem. Jeg orker det bare ikke, men er heller ikke i målgruppen for hjemmehjælp, fordi jeg i princippet godt kan bruge en støvsuger og en moppe, selvom energien ikke rækker. Pt går overvejelsen på at betale mig fra noget af det, men skuer jeg ud i fremtiden, kunne jeg godt forestille mig, at jeg med tiden får behov for det, og så vil jeg blive vanvittig træt af at få at vide, at jeg bare skal .....


Men skriver alle ikke at det kan være fint at motivere og afprøve om den ældre kan blive selvhjulpen, MEN at det skal være realistisk. Hvis man ikke kan så kan man ikke og så skal man have hjælp. Jeg har virkelig ikke set set at nogen mener at man død og pine skal igang med dødløft og spinning for så kan alle med et snuptag støvsuge og ordne vasketøj selv.


Min mor var også igennem "prøv det her"-legen, da hun blev visiteret til rengøring. Hun var RASENDE. Jeg talte hende ned og fik hende til at forstå, hun var nødt til at deltage - og fortælle og vise konsekvenserne i stedet for at nægte og være tvær. To dage inde i forsøget, fik hun al den hjælp, hun bad om.

Hun er også en af dem, der er sendt til fitness, mens hun dårligt kunne gå. Helsigvis.


Det er jo også virkelig fjollet at det er sådan sat op. At man skal testes for enhver pris, som det lyder til.

Det er ligesom vedkommende der kom i jobprøvning liggende i sin seng :rulle:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. aug 2018, 02:26

SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Delfin skrev:Jeg er helt på linje, når det handler om ikke bare at sætte sig tilbage i lænestolen, men når det er sagt, bliver jeg lidt træt af holdningen til at de ældre bare skal træne, for så kan de selv.
Min mor 86 år har været på 3 mdrs træningsophold og efterfølgende trænet i hjemmet, og det hjalp ikke en hujende fis. Hun fik bare øget sine smerter. Hun har også haft nogen ude fra kommunen, som skulle lære hende andre måder at gøre tingene på. Bl.a. noget med at sidde ned og lægge dynebetræk på, fordi hun går dårligt og bruger rollator, og hun falder, hvis hun gør det stående. Er der nogen af jer, der har prøvet at sidde ned mens I lægger dynebetræk på? Jeg har og det er ikke let, skal jeg hilse at sige. Når hun var færdig med at rede seng, kunne hun passende lægge sig i den resten af den dag grundet smerter og udmattelse. Heldigvis har hun da fået skift af sengetøj tilbage.
Jeg er selv indehaver af en progressiv kronisk sygdom og bruger stort set alle mine kræfter på at passe mit arbejde, så jeg har vænnet mig til at kigge på rod og nullermænd og sige pyt, men jeg ville da gerne have et lidt pænere hjem. Jeg orker det bare ikke, men er heller ikke i målgruppen for hjemmehjælp, fordi jeg i princippet godt kan bruge en støvsuger og en moppe, selvom energien ikke rækker. Pt går overvejelsen på at betale mig fra noget af det, men skuer jeg ud i fremtiden, kunne jeg godt forestille mig, at jeg med tiden får behov for det, og så vil jeg blive vanvittig træt af at få at vide, at jeg bare skal .....


Men skriver alle ikke at det kan være fint at motivere og afprøve om den ældre kan blive selvhjulpen, MEN at det skal være realistisk. Hvis man ikke kan så kan man ikke og så skal man have hjælp. Jeg har virkelig ikke set set at nogen mener at man død og pine skal igang med dødløft og spinning for så kan alle med et snuptag støvsuge og ordne vasketøj selv.


Min mor var også igennem "prøv det her"-legen, da hun blev visiteret til rengøring. Hun var RASENDE. Jeg talte hende ned og fik hende til at forstå, hun var nødt til at deltage - og fortælle og vise konsekvenserne i stedet for at nægte og være tvær. To dage inde i forsøget, fik hun al den hjælp, hun bad om.

Hun er også en af dem, der er sendt til fitness, mens hun dårligt kunne gå. Helsigvis.


Det er jo også virkelig fjollet at det er sådan sat op. At man skal testes for enhver pris, som det lyder til.

Det er ligesom vedkommende der kom i jobprøvning liggende i sin seng :rulle:


Jeg tror faktisk, de selv troede på det... Og de reagerede i det mindste hurtigt på, det ikke virkede. Efterhånden som hun har fået det bedre pga fitnes, svømning og fys, så tog hun nogle af tingene til sig. Fra at få gjort alt (handlet ind, vasket, gjort rent), får hun i dag støvsuget og vasket gulv hver 2. eller 3. uge, hvilket er tilstrækkeligt. (Kan ikke huske om hun gik fra 2 til 3 uger)

Selvom visitationen var træls, gav den jo nogle fifs, hun kunne arbejde mod og øve sig på...


Og det er jo kun godt, st de reagerer hurtigt og ikke er ublu i deres forventninger. Så er det jo afprøvet.


Man kan kommer sjældent langt med tvang, men motivation er oftest vejen frem. Det må jo også være særdeles tilfredsstillende st kunne klare sig selv så vidt muligt og antageligvis have det bedre fysisk generelt
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"