90-årige må selv gøre rent

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1287
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21482

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf LadyFox » 9. aug 2018, 19:08

Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Du læser i hver fald hvad jeg skriver hårdere end hvad det er ment. For jeg er helt med på at den hjælp der ydes i dag ikke er tilstrækkelig, at den ikke er god nok. Og jeg så MEGET gerne at plejepersonalet fik mere tid og bedre muligheder. Selvfølgelig gør jeg det, om nogle år ER jeg plejepersonalet, og jeg uddanner mig ikke for at være en dum kost overfor de mennesker jeg skal arbejde med.
Det ene udelukker bare ikke det andet, og jeg mener bare at rehabilitering er mindst lige så vigtigt som rengøring, uden at jeg ikke synes rengøring er vigtigt.

Træning kan være mange ting, og handler ikke nødvendigvis om at holde hjem, eller skulle ud i fitness. Det kan også handle om at komme ud af sin lejlighed - Det kan handle om at komme op og stå og gå. Der er ældre mennesker der f.eks. har bundet sig til sin seng/stol, at være sengeliggende er så sindssygt usundt for kroppen. Ikke at komme ud er sindssygt usundt for sjælen.
Derudover vil det for mange give livskvalitet at være mere selvhjulpne, og derfor synes jeg ikke bare at man skal smide det væk fordi det er uoverkommeligt lige nu. Men det betyder ikke jeg mener at man skal kunne alt muligt lige nu, eller at målet er at skulle kunne alt selv. Det skal stadig give mening og være realistisk for den ældre, altså, intet skal være "død og pine". Hvis at skifte sengetøj er for meget, er det ikke der den ældre bør være mere selvhjulpen. Men, det betyder jo ikke der er andet mere relativistisk man kan arbejde med.

Politisk set handler det rigtig meget om at klare sig selv, men ellers er jeg stort set enig - og dog.
Min søster er et klasseeksempel på noget af det, du skriver, men der er noget helt andet ind over, som jeg ikke er helt sikker på, at fys/ergo forstod på hospitalet (lang historie ... ) Jeg håber det bliver lidt bedre i aflastning/rehab, men jo mere de skubber på, des mere sparker hun fra og er ikke i stand til at forstå instruktionerne og samarbejde om det. Jeg har selv set det en enkelt gang, hvor de kom, mens jeg var der. Hun er meget speciel psykisk og har altid været det, men der er selvfølgelig er der andre, som kan rykke sig lidt med noget træning.
Ofte er det dog med mange flere smerter efter træningssessionen og manglende overskud til at gøre de andre ting, man stadig kan, og så er man jo lige vidt. Som jeg fortalte med min mor, resulterer det bare i, at resten af dagen tilbringes i sengen, det ser de bare ikke, når de igen har forladt hjemmet. Det tager alt andet lige noget af lysten og humøret til at knokle på med træning, og hun er jo ikke ene med det udfald. Jeg har set flere på plejehjemmet, da jeg arbejdede sådan et sted.

Jeg ved godt, det er enkelteksempler, men dem er jeg tæt på, men jeg kender til flere eksempler. De andre er lidt fjernere bekendtskaber, så dem ved jeg ikke lige så meget om og kan derfor ikke rigtigt bruge her. Jeg kan se, at de går til træning 1-2 gange om ugen, og nogle svømmer ved siden af, det lyder bare ikke til, at de rykker sig alverden, men det kan selvfølgelig være, at de ville miste mere funktion uden træningen.

Det er jo svært for mig at argumentere imod. Og det har jeg heller ikke lyst til, da det dels handler om dine nærmeste, og jeg jo ikke ved noget om dem.
Jeg udelukker ikke at det der forgår omkring dem er helt forkert, meget er forkert i det her system, det er ikke det jeg prøver at forsvare.

Jeg synes bare det er ærgerligt at de i starten af den her tråd bliver til en alders-ting, at folk over 70 nærmest ikke kan noget, og at man ikke kan forbedre deres situation. At hvis folk begynder at fejle ting i alderdommen så skal man nærmest bare give dem hjemmehjælp til hjemmet og så lade dem være, fordi de er gamle, de skal have fred. Det er ikke dig der gav udtryk for det, men det er det der for mig op af stolen, og forsvare en tilgang, som ikke fungere perfekt i disse tider hvor det handler om at spare.
Altså, jeg synes ikke folk skal rehabiliseres for at spare penge, og det sker helt sikkert derude, og det et grimt, men at det bliver brugt i en spareøvelse gør bare ikke den rehabiliterende tilgang forkert i sig selv, personligt ser jeg rehabilitering som det aller vigtigste når man har med mennesker med problemer at gøre, derfor synes jeg det er ærgerligt hvis vi gør rehabiliteringen til skurken, frem for at pege fingre af det virkelige problem, at der konstant skal spares.

Hvis jeg skulle bestemme så skulle der mere rehabilitering ind i billedet, målet skulle være at få folk mere selvhjulpne i deres hver dag, fordi det er mere værdigt at kunne ting selv OG der skulle flere midler ud til ældreområdet, så der var mere og bedre hjælp at få. Og selvfølgelig med hensyntagen til den enkelte og dennes situation, jeg ser ikke en fidus i at de ældre skal få det værre af den hjælp de får, som jeg fornemmer atdu mener sker blandt dem du kender.
Men bare at give op og acceptere hvis den ældre ikke kan se fidusen i at være aktiv (her snakker vi ikke om at løbe et Marathon, men aktiviteter tilpasset den enkelte, som nævnt før kan træning jo også være ting som at gå ud i køkkenet med rollator frem for i kørestol hvis det er der den enkelte er) det kan jeg ikke.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 626
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 9299

Re: 90-årige må selv gøre rent

Indlægaf Delfin » 9. aug 2018, 22:05

Nej alder er ikke i sig selv en faktor for, hvornår man skal have hjælp. Nogle er raske og rørige langt op i 80'erne, mens andre falder af i svinget tidligere. Men samtidig er man også nødt til at tage med i regnestykket, at høj alder og faldende funktion er en del af naturens gang, og sommetider skal man nok bare lade dem få lov at synke ned i lænestolen uden at stille voldsomt mange krav til dem
1
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"