Syv sultne sæler skal skydes i Karup Å

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Syv sultne sæler skal skydes i Karup Å

Indlægaf HerErJeg » 8. aug 2018, 15:20

Santa skrev:
annellaII skrev:
Sangius skrev:
annellaII skrev:
Sangius skrev:Annellall - så hvis det var omvendt - og det var laksen der truede sælen, skulle vi så heller ikke fiske ekstra laks?

Hvis rotten truer grævlingen, skal vi så ikke aflive rotter?


Er enkelte individer af en art virkelig vigtigere, end hele overlevelsen af en anden art?


Som jeg flere gange har betonet i denne tråd, lad naturen regulere sig selv, 'vi' skal slet ikke blande os i naturens naturlige forløb.

Selvfølgelig skal fiskeri af laks eller andre fisk ikke forbydes.


Jeg synes ikke du forholder dig til det jeg skriver.

Synes det er meget utopisk at tro, at vi kan leve og agere som vi gør, og så samtidig ikke tage ansvar for den natur, som vi påvirker.

At nakke 7 sæler for et bevare en ørredbestand er da kun fornuftigt - sælen er jo ikke truet, men det ser ikke godt ud for fiskene.


Sæler er fredet.


Og nogen gange ophæver man en fredning igen og regulerer bestanden, så de kan holde sig sunde og raske, og ikke ødelægge andre dyrebestande eller plantelivet.
I et land som Danmark, hvor noget i retning af 98% af landet ikke er vild natur, men reguleret og brugt til bolig og erhverv af os mennesker, er det meget ringe naturforståelse at tro at dyrebestanden bare kan passe sig selv.

Det er jo ligesom råger der kan forpeste halve og hele byer. Der må menneskers ret til at bo uforstyrret i deres huse og færdes på deres grund altså bare vægte højest.
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Syv sultne sæler skal skydes i Karup Å

Indlægaf avdotja » 8. aug 2018, 17:33

Jeg må indrømme at jeg, efter læsning af artiklen, mest sad tilbage med en fornemmelse af at det største problem ved sælernes spisning af fisk, var at lystfiskerne så ikke ville være i stand til at fange nogen. Og det ville jo være frygtelig synd for dem...

Synes personligt ikke at mennesket behov for jagt som underholdning, trumfer sælernes ret til at finde nye fodersteder, i perioder med knaphed på mad i deres sædvanlige habitat.
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1362
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4519

Re: Syv sultne sæler skal skydes i Karup Å

Indlægaf PerXX » 8. aug 2018, 17:57

avdotja skrev:Jeg må indrømme at jeg, efter læsning af artiklen, mest sad tilbage med en fornemmelse af at det største problem ved sælernes spisning af fisk, var at lystfiskerne så ikke ville være i stand til at fange nogen. Og det ville jo være frygtelig synd for dem...

Synes personligt ikke at mennesket behov for jagt som underholdning, trumfer sælernes ret til at finde nye fodersteder, i perioder med knaphed på mad i deres sædvanlige habitat.


Jeg kan på den ene side godt følge din tankegang, men vil alligevel godt lige henvise til den enorme økonomi som lystfiskeriet er i Danmark. Kommunen har brugt både år og millioner af kroner på at genetablere Karup Å og ørredbestanden.
Det er noget med omkring 1½ milliard lystyfiskerne smider i statskassen årligt .Fordelt på udstyr, fiskekort, værelseudlejning, dagligvareindkøb osv, så betaler lystfiskerne noget i retning af 3-4000,- pr. fanget ørred.

Så jeg forstår også godt at de gerne vil beskytte den invistering de har lavet.
1
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Syv sultne sæler skal skydes i Karup Å

Indlægaf Brok » 8. aug 2018, 18:05

Når jeg ser hvor mange børn der fødes til et liv uden udsigt til andet end flygtninge, så mener jeg ikke vi bør
Spille vor herre over dyrene.

Så lad nu dyr leve og dø naturligt i deres verden, de har kun naturen til hjælp, vi har dog medicin der kunne holde tilvæksten af børn nede på et minimum, så ingen sultede eller boede i lejre.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"