Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf annellaII » 8. aug 2018, 06:39

https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE10785590/forsker-derfor-skal-du-ikke-slaa-edderkopperne-i-dit-hjem-ihjel/

Hører du til dem, der med hjertebanken finder køkkenrullen frem og omgående kvaser alt med otte ben?

Så burde du nok sætte dig ind i, hvad edderkopperne egentlig er for nogle størrelser, og hvordan de hjælper dig i dit hjem.

Det skriver en amerikansk forsker og entomolog i en artikel bragt på Videnskab.dk.

Og under alle omstændigheder er det en illusion, at du kan gøre dit hjem helt edderkoppefrit, fortæller forskeren.

Langt de fleste edderkopper, eller spindlere, du støder på, er hverken aggressive eller farlige. I Danmark er der ingen af de over 500 naturlevende arter, der er farlige.

Til gengæld gør edderkopperne i dit hjem dig en tjeneste; de kan nemlig æde parasitter og sygdomsbærende insekter, og nogle kan endda finde på at æde andre edderkopper.



Hvordan har du det med edderkopper?

Jeg ved, at mange mennesker bliver rædselsslagne, når de ser en edderkop, det gælder ikke for mig, jeg er ikke bange for dem og kunne aldrig drømme om, at slå en ihjel selv ikke inde i mit hus, jeg synes derimod edderkopper er fascinerende at betragte, særligt når de spinder deres væv.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf Madam » 8. aug 2018, 06:49

Har heller ingen angst for edderkopper, men edderkoppespind pynter jo ikke ligefrem...;-)
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 8. aug 2018, 07:02

Vi lader de langbenede sidde. Så vidt jeg ved er det også dem der æder andre edderkopper.
Men de tykbenede behårede jagtedderkopper er vi ikke fan af. Men heldigvis plejer kattene at tage sig af dem.
Men vi bor på landet og har ret meget kryb, så for det første er der fordele ved at have edderkopper (og katte) der regulerer lidt, men udover det så vender man sig også bare til mere kryb. Det nytter ikke noget at forsøge at fange dem alle.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf annellaII » 8. aug 2018, 07:18

Madam skrev:Har heller ingen angst for edderkopper, men edderkoppespind pynter jo ikke ligefrem...;-)


Jo det gør de pynter ihvertfald udendørs, de forskellige størrelser og mønstre er for mig de rene kunstværker.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf Madam » 8. aug 2018, 07:21

annellaII skrev:
Madam skrev:Har heller ingen angst for edderkopper, men edderkoppespind pynter jo ikke ligefrem...;-)


Jo det gør de pynter ihvertfald udendørs, de forskellige størrelser og mønstre er for mig de rene kunstværker.


Sgisme ikke på mit sidespejl på bilen...;-)

Men okay edderkopperne gør deres gavn. :)
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf DenBruneMunk » 8. aug 2018, 07:56

Bare tænk, hvor ofte de spises :)

Der er jo en del mennesker som sover med åben mund og der er man ofte udsat af de små edderkopper som løber rundt om natten, og det frister jo når man ikke lukker til.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 08:02

Jeg hader edderkopper. Så jeg vil langt hellere have en kamæleon.

Dog er jeg heller aldrig blevet syg af et sygdomsbærende insekt.
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf Sangius » 8. aug 2018, 08:03

Jeg myrder dem. Hader alle dyr, mere eller mindre, og de skal ikke være i mit hjem med mindre de absolut skal.
F.eks. når min mor slæber hendes hunde med. :rulle:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf annellaII » 8. aug 2018, 08:22

DenBruneMunk skrev:Bare tænk, hvor ofte de spises :)

Der er jo en del mennesker som sover med åben mund og der er man ofte udsat af de små edderkopper som løber rundt om natten, og det frister jo når man ikke lukker til.


Hvad er det dog for en røverhistorie at komme med? Den kunne næsten have været en af Münchhausens (vid)underlige historier. :D
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf kidkomb » 8. aug 2018, 08:26

Nej, jeg slår dem ikke ihjel. Det kunne jeg ikke drømme om. Jeg bor på landet og de gør rigtig meget gavn.
De langbenedes spind lader jeg også være når jeg støvsuger, kun forladte spind støvsuges.
De eneste dyr jeg slår ihjel er fluer og myg.
Jeg prøver virkelig at lade være med at synes det er pjattet at være bange for edderkopper og anerkende at folk rent faktisk er bange for dem.
Men det er svært. De er små, de er ufarlige, de er nyttige.
Deres eneste brøde er at de er grimme og det er godt nok svært at overbevise mig om at skulle slå noget levende væsen ihjel fordi det er grimt.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf hotlips » 8. aug 2018, 08:34

Jeg lader dem normalt være, medmindre de kravler rundt på bordet eller i sengen og jeg prøver altid at fange dem først så jeg kan sætte dem ud, men det sker da at de er for hurtige eller at jeg får mast dem lidt i forsøget og så bliver de altså klasket.
Jeg vil helst ikke gøre dyrene noget, men jeg trækker grænsen ved at have dem kravlende på borde og i senge, så må de sq holde sig til andre steder.

Og nej selvfølgelig kravler de ikke ind i ens mund, hvor ofte er det lige man ser dyr der frivilligt kravler lige lukt ind i et rovdyrs mund? Det er jo kun helt specielle arter som småfisk der har gjort det til deres hovedstrategi og hvor det fungerer som et samarbejde, og edderkopper bryder sig ikke om at kravle på større dyr, de har sensorer der fortæller dem når jorden vibrerer fordi et stort dyr nærmer sig så de kan komme væk og de kan godt mærke vi er levende selvom vi sover.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 08:38

hotlips skrev:Jeg lader dem normalt være, medmindre de kravler rundt på bordet eller i sengen og jeg prøver altid at fange dem først så jeg kan sætte dem ud, men det sker da at de er for hurtige eller at jeg får mast dem lidt i forsøget og så bliver de altså klasket.
Jeg vil helst ikke gøre dyrene noget, men jeg trækker grænsen ved at have dem kravlende på borde og i senge, så må de sq holde sig til andre steder.

Og nej selvfølgelig kravler de ikke ind i ens mund, hvor ofte er det lige man ser dyr der frivilligt kravler lige lukt ind i et rovdyrs mund? Det er jo kun helt specielle arter som småfisk der har gjort det til deres hovedstrategi og hvor det fungerer som et samarbejde, og edderkopper bryder sig ikke om at kravle på større dyr, de har sensorer der fortæller dem når jorden vibrerer fordi et stort dyr nærmer sig så de kan komme væk og de kan godt mærke vi er levende selvom vi sover.


Hvorfor kravler de så så ofte på mig?! :shock: :whine:

______

Jeg slår dem i øvrigt heller ikke ihjel. Jeg stiller gerne et glas over dem, hvis muligt, undgår det rum indtil jeg finder nogle der vil flytte dem for mig.
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf DenBruneMunk » 8. aug 2018, 08:55

annellaII skrev:
DenBruneMunk skrev:Bare tænk, hvor ofte de spises :)

Der er jo en del mennesker som sover med åben mund og der er man ofte udsat af de små edderkopper som løber rundt om natten, og det frister jo når man ikke lukker til.


Hvad er det dog for en røverhistorie at komme med? Den kunne næsten have været en af Münchhausens (vid)underlige historier. :D

Så skal du prøve at sove med åbent vindue, uden gardiner og se hvordan deres spindel flyver rundt i soveværelset med lidt vind.
De kravler skam rundt under dynen og falder da ned i hovedet på dig, det er ingen røver historie, du mærker det oftest ikke.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf annellaII » 8. aug 2018, 09:17

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:
DenBruneMunk skrev:Bare tænk, hvor ofte de spises :)

Der er jo en del mennesker som sover med åben mund og der er man ofte udsat af de små edderkopper som løber rundt om natten, og det frister jo når man ikke lukker til.


Hvad er det dog for en røverhistorie at komme med? Den kunne næsten have været en af Münchhausens (vid)underlige historier. :D

Så skal du prøve at sove med åbent vindue, uden gardiner og se hvordan deres spindel flyver rundt i soveværelset med lidt vind.
De kravler skam rundt under dynen og falder da ned i hovedet på dig, det er ingen røver historie, du mærker det oftest ikke.


Stakkels edderkopper at miste livet på den måde :D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Derfor skal du ikke slå edderkopperne i dit hjem ihjel

Indlægaf Wizzze » 8. aug 2018, 09:20

Jeg kan godt lide edderkopper, og lader dem være hvis de sidder i en krog, hvor de ikke er super synlige, for frk W er absolut ikke fan :lol: ser hun en, så skal jeg fange den- Heldigvis vil hun ikke se "liget" så jeg kan nøjes med at jage den ud af vinduet eller ind i et hul eller lign, og så bare krølle køkkenrullen godt sammen og smide den ud :devil:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"