DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf annellaII » 11. aug 2018, 06:08

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/df-ordfoerer-menneskeskabte-klimaforandringer-er-et-trosspoergsmaal/7262565

DF's klimaordfører, Mikkel Dencker, føler sig ikke overbevist om, at de varmere temperaturer på kloden skyldes udledningen af drivhusgasser.

Det siger han til Information, selv om langt de fleste af verdens klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte.

Han kalder menneskeskabte klimaforandringer et "trosspørgsmål", så længe nogle klimaforskere siger, at der kan være en anden forklaring.

- Jeg kan da ikke udelukke tesen om, at de er menneskeskabte. Men så længe, der er pålidelige forskere, der siger det ene, og så nogle andre, der siger det andet, så føler jeg mig ikke fuldstændigt overbevist om, at den ene forklaring er mere rigtig end den anden.

- Så handler det mere om trosspørgsmål, og det synes jeg først og fremmest hører til i en kirke og ikke i politik, siger han til Information.

Mikkel Dencker medgiver, at et stort flertal siger, at klimaforandringerne er menneskeskabte, hvorfor det er "en sandsynlig forklaring".

- Men jeg må også bare konstatere, at der jo har været voldsomme klimaforandringer tidligere i jordens historie, som ikke kan tilskrives menneskeskabt aktivitet, siger ordføreren.



Og hvad tror du, er klimaforandringerne menneskeskabte?

Jeg er skeptisk, om klimaforandringerne er menneskeskabte, jeg tror ikke helt på det, men vil heller ikke helt afvise, at menneskerne er medskyldige.

Uanset om det er koldt eller varmt, er klimaforandringerne altid de skyldige
"Alt for varmt i øjeblikket" - "Ja, det kommer fra den globale opvarmning.
"Alt for koldt på et tidspunkt" - "Ja, det hænger også sammen med den globale opvarmning.

Hvad nu? Har du nogensinde bemærket, at vejret kan gøre, hvad det vil, og altid har gjort det, selvom klimaalarmisterne altid har en undskyldning? Nogle gange bliver det meget varmere på grund af den globale opvarmning, så skal det også have skylden for en overraskende kuldebølge. Vejret er simpelthen skørt på grund af CO2.

Selvfølgelig har de såkaldte klimaforskere og deres kritikere allerede bemærket for år siden, at der i næsten to årtier ikke sker mere opvarmning. Den kloge løsning på det 'indlysende problem': Den globale opvarmning, som ikke sker, er simpelthen blevet til "klimaændringer" og omfatter nu alle vejrfænomener i verden. Og det er altid menneskernes skyld netop også dig og mig.

Prof. Dr. Werner Kirstein kalder barnet ved navn: Der findes ingen menneskeskabte klimaændringer derimod politisk skabte.

Jeg tendere til at tilslutte mig Dr. Kirsteins udtalelse.
1
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Ubiquitous » 11. aug 2018, 06:26

annellaII skrev:Selvfølgelig har de såkaldte klimaforskere og deres kritikere allerede bemærket for år siden, at der i næsten to årtier ikke sker mere opvarmning. Den kloge løsning på det 'indlysende problem': Den globale opvarmning, som ikke sker, er simpelthen blevet til "klimaændringer" og omfatter nu alle vejrfænomener i verden. Og det er altid menneskernes skyld netop også dig og mig.


Hvorfor i alverden tror du det? Hvorfor undersøger du ikke dine egne påstande før du bebyrder andre med dem?
3
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Bergen » 11. aug 2018, 06:37

Selvfølgelig påvirker menneskers svineri kloden. Omfanget og konsekvenserne er umulige at vurdere selv for fagfolk.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Hunkat » 11. aug 2018, 06:39

Det gode ved videnskaber at man ikke behøver tro på det for at det er sandt.
7
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. aug 2018, 06:43

Du har tydeligvis ikke fattet en meter af klimaforandringerne og hvorfor fænomenet netop har fået det navn.

Der kommer ikke kun varmere vejr. Der kommer generelt voldsommere og mere ekstremt vejr. Det vil blive varmere om sommeren. Samtidig risikerer vi, at det nogle steder bliver væsentligt koldere om vinteren.
Det er ikke blot et enkelt fænomen, det er en dominoeffekt hvor vi vil se vejrfænomener blive voldsommere og se dem oftere.

Og der er ingen tvivl om, at de er menneskeskabte. 97% af al forskning er helt enige om det. Det er de sidste 3% nogle mennesker desperat klamrer sig til.
6
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Madam » 11. aug 2018, 06:43

Meget af det der bliver fremført er politisk, og vælgerne har ikke en kinamands chance for at vurdere, hvad hensigten er.

Så jeg hører til de skeptiske...
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf HerErJeg » 11. aug 2018, 06:59

Jeg googlede lige lidt på CO2.....
CO2 udgør 0,04% af jordens atmosfære. Altså en ekstremt lille mængde umiddelbart, men hvis mere CO2 virkelig er skyld i jordens opvarmning, så indikerer det at vi har gang i en ufatteligt følsom mekaniske, siden så 1/2500- del af et stof kan have så stor betydning.
Til sammenligning udgør nitrogen 70% og ilt 21%.

Med et råolieforbrug på 100.000.000 tønder om dagen = 15.000.000.000 liter, hvor af den største del raffineres til benzin, og den øvrige del før eller siden afbrændes på den ene eller anden måde og dermed frigiver CO2, ja så er det i min verden indiskutabelt at mennesker er skyld i det her.
Alene idioten Trumps planlagte lettelser til bilernes udledning og fratrædelse af Parisaftalen forventes at øge det amerikanske råolieforbrug med 500.000 tønder om dagen.

Jordens afstand til solen er klippefast, vi kommer ikke tættere på, så det er ikke skyld i varmen. Så hvis det bliver varmere, men vi ikke nærmer os kilden, så er det på jorden at der sker ting og sager.
http://curious.astro.cornell.edu/about- ... g-advanced

Til sidst kan vi vel også spørge os selv, har vi overhovedet råd til at vende det hele ryggen, og leve med den overbevisning at mennesker ikke er skyld i noget som helst? Alle kan se hvad der sker, der er målbart og kan registreres og sammenlignes. Er det egentlig ikke lige meget hvid skyld det er, for vi ender med en jord som muligvis er totalt ubeboelig inden for 100-200-300 år, og har vi overhovedet knækket koden til at finde en ny planet, og hvis vi har, så bliver det vel en udflugt for de de udvalgte - resten bliver tilbage og lukker og slukker.
3
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 11. aug 2018, 07:11

Jeg er ikke overrasketover denne udmeldning fra DF.

Selv mener jeg ikke at spørgsmålet om hvorvidt klimaforandringerne er menneskeskabte er et "trosspørgsmål. Det er overordentligt videnskabeligt veldokumenteret at klimaforandringerne er menneskeskabte, så det er de.

Om jeg forstår hvorfor man vil så tvivl om dette (udover for egen vinding eller behageligheds skyld) - det handler uomtvisteligt om klodens fremtid og hvilke vilkår mennesket skal leve under i den allernærmeste fremtid.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 11. aug 2018, 07:11

Madam skrev:Meget af det der bliver fremført er politisk, og vælgerne har ikke en kinamands chance for at vurdere, hvad hensigten er.

Så jeg hører til de skeptiske...

Vælgerne kan vælge at lytte til videnskaben, men kan selvfølgelig også vælge at lade være.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Mædem » 11. aug 2018, 07:13

Mikkel Denckers udtalelse er lige så farlig, som den er stupid. Bevares, jeg ville da også foretrække, at vi ikke havde noget at være bange for, og at vi kunne læne os tilbage i ubekymret magelighed, som vi har gjort hidtil i den tro, at vi alligevel hverken gør fra eller til. Alt forskning viser bare, at det ikke er en mulighed, hvis vores børnebørn og oldebørn også skal kunne bruge jorden i fremtiden.

Så ja; ligesom jeg tror, at jorden er rund, så tror jeg også på, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Selv hvis de skulle vise sig ikke at være det, så står vi stadig overfor et problem, der skal løses - for at klimaet ændrer sig, det er uomtvisteligt.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 11. aug 2018, 07:21

Mædem skrev:Så ja; ligesom jeg tror, at jorden er rund, så tror jeg også på, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Selv hvis de skulle vise sig ikke at være det, så står vi stadig overfor et problem, der skal løses - for at klimaet ændrer sig, det er uomtvisteligt.

Nemlig! "Klima-skeptikerne" er fuldstændig at ligne med "Jorden er flad" tosserne.
:blomst:
2
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 11. aug 2018, 07:27

Og om jeg FORSTÅR hvorfor Det Konservative Folkeparti ikke har gjort dette til en af deres mærkesager (som er nogen underligt kedelige nogen). Det er om noget en klassisk konservativ tanke at vi kun har jorden til låns af vores børn og er forpligtet til at overdrage den ordentlig til dem.

Når dét er sagt, så ser de ud til at have en klimapolitik, der er i tråd med det:
"En ambitiøs og ansvarlig energipolitik
Grundlæggende handler en ambitiøs og ansvarlig energipolitik handler om tre ting:
Ansvaret for de kommende generationer
Forsyningssikkerhed og uafhængighed fra ikke-demokratiske stater
Virksomhedernes konkurrenceevne og danske arbejdsplader"

Ja, nemlig ja. Forsyningssikkerheden og uafhængigheden fra ikke-demokratiske stater bør være nok til at få selv dem, der ikke kan få sig selv til at tro (sic) på videnskaben til at gå ind for en grøn klimapolitik. "Hvad skal ind? Sol og vind!"
2
#Klimatosse
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf LadyFox » 11. aug 2018, 07:31

Gad vide om han synes det gælder alt videnskab, så længe der ikke er 100% enighed om videnskab, så hører det mere til i kirken end i politik?
0
...
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf HerErJeg » 11. aug 2018, 07:36

De ældste kendte fossiler som bare minder lidt om mennesker er rundt regnet 5 millioner år gamle.
Med den udsigt vi har til varme, storm og oversvømmelse, så er det noget af en skræmmende øjenåbner, hvis vi kun har 500 år tilbage.
Tænk lige hvis mennesker allerede har opbrugt 99,999% af sin levetid og vi nu har tager hul på de sidste 0,0001%
Storm, vand, mad og deslige, det finder vi en løsning på. Men varmen... den dræber alt.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 11. aug 2018, 07:38

HerErJeg skrev:De ældste kendte fossiler som bare minder lidt om mennesker er rundt regnet 5 millioner år gamle.
Med den udsigt vi har til varme, storm og oversvømmelse, så er det noget af en skræmmende øjenåbner, hvis vi kun har 500 år tilbage.
Tænk lige hvis mennesker allerede har opbrugt 99,999% af sin levetid og vi nu har tager hul på de sidste 0,0001%
Storm, vand, mad og deslige, det finder vi en løsning på. Men varmen... den dræber alt.

OG selv hvis man ikke var sikker på at klimaforandringerne er menneskeskabte, er man så villig til at risikere alt?
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"