DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2018, 09:18

annellaII skrev:
Madam skrev:
FruitFly skrev:
Madam skrev:Meget af det der bliver fremført er politisk, og vælgerne har ikke en kinamands chance for at vurdere, hvad hensigten er.

Så jeg hører til de skeptiske...

Vælgerne kan vælge at lytte til videnskaben, men kan selvfølgelig også vælge at lade være.


Forskere kan også tage fejl, gør det ofte, og er slet ikke enige.

De har hver deres agenda, bare se Arne Astrup og sukkeret, og førhen var sukker, æg og smør no go, og nu er de vendt på en tallerken...

https://www.b.dk/danmark/v-arne-astrup- ... -om-sukker

https://videnskab.dk/krop-sundhed/profe ... t-grundlag


Det samme med videnskabelige undersøgelser katte og astma. I nutiden kan vi den ene dag læse, at katte giver dig astma. Den næste dag, at de forebygger astma. Og begge dele er blevet bevist af videnskabsfolk.


Og det er så der, man enten kan gå konspirationsvejen eller man kan bruge lidt tid på at sætte sig ind i, hvem der mener hvad, hvordan deres troværdighed er og hvor mange der er enige med dem.
Men jeg kan da sagtens se, at det er meget nemmere bare at sige, at forskere generelt er utroværdige... men det fortæller så også en del om en selv...
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Wizzze » 11. aug 2018, 09:21

Der er ingen tvivl om at der forekommer naturlige temperatur udsving i jordens klima, baseret på solens aktivitet, det har MWP og LIA vist os. Men selv da MWP var varmest, så var der ikke så meget målbart CO2 i atmosfæren som nu. Og modsat endnu tidligere målinger så er det ikke resultatet af vulkansk aktivitet eller globale skovbrande, det er tydeligt at CO2 øgningen starter med vores industrialisering og vores (menneskets) afbrænding af kul, olie osv.
Kan der så være et sammenfald mellem de naturlige udsving og den menneskeskabte opvarmning, ja det kan der, men det betyder ikke at vi fritages for ansvar for den menneskeskabte del.
4
Do as I say! :whip:
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Conway » 11. aug 2018, 10:56

Vi er nok mange der kan huske hullet i ozonlaget over Nordpolen. Panik panik for nu breder hullet sig og så bliver vi alle grillet på rekordtid. Skaden var uoprettelig så nu måtte vi begrænse omfanget, så væk med de farlige freonfyldte køleskabe og spraydåser med drivgasser.
Allerede inden der var gået et år (hvis jeg husker ret) var hullet lukket igen og klimaforskerne havde endnu engang et forklaringsproblem.
Jeg påstår ikke at menneskeheden er uden skyld i klimabelastningen, men jeg tillader mig dog at tvivle på omfanget af skylden !
2
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Wizzze » 11. aug 2018, 11:33

Conway skrev:Vi er nok mange der kan huske hullet i ozonlaget over Nordpolen. Panik panik for nu breder hullet sig og så bliver vi alle grillet på rekordtid. Skaden var uoprettelig så nu måtte vi begrænse omfanget, så væk med de farlige freonfyldte køleskabe og spraydåser med drivgasser.
Allerede inden der var gået et år (hvis jeg husker ret) var hullet lukket igen og klimaforskerne havde endnu engang et forklaringsproblem.
Jeg påstår ikke at menneskeheden er uden skyld i klimabelastningen, men jeg tillader mig dog at tvivle på omfanget af skylden !


Hullet er der stadig, det er bare ikke så stort som tidligere!
https://ozonewatch.gsfc.nasa.gov/
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. aug 2018, 11:38

Conway skrev:Vi er nok mange der kan huske hullet i ozonlaget over Nordpolen. Panik panik for nu breder hullet sig og så bliver vi alle grillet på rekordtid. Skaden var uoprettelig så nu måtte vi begrænse omfanget, så væk med de farlige freonfyldte køleskabe og spraydåser med drivgasser.
Allerede inden der var gået et år (hvis jeg husker ret) var hullet lukket igen og klimaforskerne havde endnu engang et forklaringsproblem.
Jeg påstår ikke at menneskeheden er uden skyld i klimabelastningen, men jeg tillader mig dog at tvivle på omfanget af skylden !


:forvirret: :forvirret2: wtf?!

Der er stadig hul i ozonlaget?! Det er korrekt at hullet er mindre og ozonlaget år for år bliver bedre. Men man kan stadig se, at det er tyndt omkring Antarktis og Australien.

Hvor faen går man hen for at blive vildledt på den måde? Sådan helt ærligt. Hvilke sider er det du huserer på? For al anerkendt forskning har konkluderet at CFC gasserne var den direkte årsag til, at der kom hul til at starte med. Man har lavet adskillige forsøg der viser hvordan CFC gasserne går i forbindelse med ozon og danner er ny forbindelse hvormed ozonlaget forsvinder.

Derfor er det også så tragisk, at man for nyligt har taget kinesiske virksomheder i at svindle og stadig bruge gasserne på trods af Montrealpagten.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Seladon » 11. aug 2018, 18:02

En anden ting. Hvis Dencker betragter menneskeskabte klimaændringer som et " trosspørgsmål" så nytter det ikke at bringe emnet til debat.

Men det gør han alligevel , så kan man undre sig over hvad hans ( skjulte) dagsorden egentlig er.
Senest rettet af Seladon 11. aug 2018, 18:19, rettet i alt 1 gang.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Conway » 11. aug 2018, 18:10

vulpesVelox skrev:Tro mig; når man pumper ressourcer ud af jordens indre, stikker ild på dem og sender dem op i atmosfæren, så ændrer man på sammensætningen af såvel jordens indre som atmosfære.

Det er altså ikke så svært.


Nååh du mener vulkanudbrud :gruble:
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Conway » 11. aug 2018, 20:51

Frøken Himmelblå skrev:
Conway skrev:Vi er nok mange der kan huske hullet i ozonlaget over Nordpolen. Panik panik for nu breder hullet sig og så bliver vi alle grillet på rekordtid. Skaden var uoprettelig så nu måtte vi begrænse omfanget, så væk med de farlige freonfyldte køleskabe og spraydåser med drivgasser.
Allerede inden der var gået et år (hvis jeg husker ret) var hullet lukket igen og klimaforskerne havde endnu engang et forklaringsproblem.
Jeg påstår ikke at menneskeheden er uden skyld i klimabelastningen, men jeg tillader mig dog at tvivle på omfanget af skylden !


:forvirret: :forvirret2: wtf?!

Der er stadig hul i ozonlaget?! Det er korrekt at hullet er mindre og ozonlaget år for år bliver bedre. Men man kan stadig se, at det er tyndt omkring Antarktis og Australien.

Hvor faen går man hen for at blive vildledt på den måde? Sådan helt ærligt. Hvilke sider er det du huserer på? For al anerkendt forskning har konkluderet at CFC gasserne var den direkte årsag til, at der kom hul til at starte med. Man har lavet adskillige forsøg der viser hvordan CFC gasserne går i forbindelse med ozon og danner er ny forbindelse hvormed ozonlaget forsvinder.

Derfor er det også så tragisk, at man for nyligt har taget kinesiske virksomheder i at svindle og stadig bruge gasserne på trods af Montrealpagten.


“Hvilke sider er det du huserer på?”

Tja når nu du selv spørger så prøv - http://www.klimadebat.dk - hvis du vil oplyses :)

Især denne artikel er interessant: https://judithcurry.com/2017/11/29/a-ve ... ate-alarm/
Senest rettet af Conway 11. aug 2018, 21:43, rettet i alt 1 gang.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 600

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf deliciouscookie » 11. aug 2018, 20:51

annellaII skrev:https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/df-ordfoerer-menneskeskabte-klimaforandringer-er-et-trosspoergsmaal/7262565

DF's klimaordfører, Mikkel Dencker, føler sig ikke overbevist om, at de varmere temperaturer på kloden skyldes udledningen af drivhusgasser.

Det siger han til Information, selv om langt de fleste af verdens klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte.

Han kalder menneskeskabte klimaforandringer et "trosspørgsmål", så længe nogle klimaforskere siger, at der kan være en anden forklaring.

- Jeg kan da ikke udelukke tesen om, at de er menneskeskabte. Men så længe, der er pålidelige forskere, der siger det ene, og så nogle andre, der siger det andet, så føler jeg mig ikke fuldstændigt overbevist om, at den ene forklaring er mere rigtig end den anden.

- Så handler det mere om trosspørgsmål, og det synes jeg først og fremmest hører til i en kirke og ikke i politik, siger han til Information.

Mikkel Dencker medgiver, at et stort flertal siger, at klimaforandringerne er menneskeskabte, hvorfor det er "en sandsynlig forklaring".

- Men jeg må også bare konstatere, at der jo har været voldsomme klimaforandringer tidligere i jordens historie, som ikke kan tilskrives menneskeskabt aktivitet, siger ordføreren.



Og hvad tror du, er klimaforandringerne menneskeskabte?

Jeg er skeptisk, om klimaforandringerne er menneskeskabte, jeg tror ikke helt på det, men vil heller ikke helt afvise, at menneskerne er medskyldige.

Uanset om det er koldt eller varmt, er klimaforandringerne altid de skyldige
"Alt for varmt i øjeblikket" - "Ja, det kommer fra den globale opvarmning.
"Alt for koldt på et tidspunkt" - "Ja, det hænger også sammen med den globale opvarmning.

Hvad nu? Har du nogensinde bemærket, at vejret kan gøre, hvad det vil, og altid har gjort det, selvom klimaalarmisterne altid har en undskyldning? Nogle gange bliver det meget varmere på grund af den globale opvarmning, så skal det også have skylden for en overraskende kuldebølge. Vejret er simpelthen skørt på grund af CO2.

Selvfølgelig har de såkaldte klimaforskere og deres kritikere allerede bemærket for år siden, at der i næsten to årtier ikke sker mere opvarmning. Den kloge løsning på det 'indlysende problem': Den globale opvarmning, som ikke sker, er simpelthen blevet til "klimaændringer" og omfatter nu alle vejrfænomener i verden. Og det er altid menneskernes skyld netop også dig og mig.

Prof. Dr. Werner Kirstein kalder barnet ved navn: Der findes ingen menneskeskabte klimaændringer derimod politisk skabte.

Jeg tendere til at tilslutte mig Dr. Kirsteins udtalelse.


1. Vejret og klima er ikke det samme
2. at klimaforandringerne influeres af mennesker er et faktum, det ses ved ophobning af CO2 med de isotoper som kender fra kul og olie, derfor ved vi at det er vores frigivet CO2 som ophobes og ikke vulkansk aktivitet.
Kul er trærende fra urtiden før det fandtes noget som kunne nedbryde dem, olie er alger fra fortiden.

Vi ved derfor at hvis al kul og olie afbrændes, så vil klimarer være som i urtiden, det vil sige subtropisk globalt uden iskaprer på nord og sydpolen, men langt højrer vandstand og lang minder landområder.

Det siger sig selv at det vil være katastrofalt for både dyr og mennesker som lever efter vores tids klima og landmasser, jorder vil dog overleve og det vil livets også, men som vores civilisation kan overleve er en anden sag.

Så er det andre ting som også påvirker udover den kædereaktion som den frigiven CO2 afsted komme men det er så ikke menneskeskabt.

Når CO2 frigives og opvarmer jorden, så bliver havet varmere og udvider sig og frigiver mere CO2 eller helt præcist optager minder, hvilet betyder øget ophobede af det frigiven CO2. Når isen smelter på nord og sydpolen så frigives CH4 (metan gas) hvilket er en lang kraftigere drivhusgas som igen forøger opvarmningen. Der udover vil vandstanden stige og saltniveauet reduceres, der vil være ændringer i de termiske lag og de globase havstrømme. Det betyder ænder at vinden og dermed storme og orkaner.
Den øget vandstand påvirker muligvis også tektoniske plader men det er endnu ukendt og kun en teori.

Alt i alt er det bevist at mennesker påvirker klimaet i en retning som er negativt for os selv samt mange dyre arter. Eksempelvis har det varme vejre dræbt størstedelen delen af The Great Barrier Reef i Australien, kun ved at være få grader varme i fler år i træk.

Klimaforandringernes følger er pt. uoverskuelige, men det er ikke positivet eller grund til at slappe af, faktisk er der mere grund til panik end nogen andet.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Seladon » 12. aug 2018, 06:12

Confucius skrev:
HerErJeg skrev:
HerErJeg skrev:Med et råolieforbrug på 100.000.000 tønder om dagen = 15.000.000.000 liter, hvor af den største del raffineres til benzin, og den øvrige del før eller siden afbrændes på den ene eller anden måde og dermed frigiver CO2, ja så er det i min verden indiskutabelt at mennesker er skyld i det her.


For det første er menneskets udledning af drivhusgasser kun en dråbe i havet ift. andre kilder. Have, vulkaner, træer, pladetektonik og andre dyr står for meget af det. For det andet - hvis mennesket var skyld i det her, hvem var så skyld i det alle de mange andre gange i historien - før mennesket kom til - hvor der har været globale opvarmninger og klimaforandringer? Denne globale opvarmning skulle i givet fald være den første i historien, som var udløst af mennesket.

(...)




Træerne er CO2 neutrale (!!!) , og for resten af påstandene findes der argumenter, eller bare igen er et "trossporgsmål"?

HerErJeg kom med fakta: man kan regne den præcise mængde af CO2 som er udledt i atmosfæren når olien brænder.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Animi » 12. aug 2018, 06:49

2C2E9F55-4C98-4DD2-90B9-7EBE381BCB34.jpeg


EDIT: Glemte link: https://climate.nasa.gov/climate_resour ... n-dioxide/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Animi 12. aug 2018, 09:02, rettet i alt 1 gang.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 08:38

VI er ikke et videnskabeligt forum - det er latterligt at vi forsøger at have en videnskabelig diskussion baseret på tilfældige ting vi har samlet op på internettet.
2
#Klimatosse
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf avdotja » 12. aug 2018, 12:01

Men er det så vigtigt, hvorvidt de er menneskeskabte eller ej? Det vigtigste er vel at de er her, at de er problematiske (for det kan vi vel godt blive enige om?) og at vi rent faktisk kan gøre noget for i det mindste at forsøge at vende udviklingen, til gavn for både jorden og dens ikke-menneskelige beboer amt vores egen fremtidige generationer. Hvis vi ellers gider...
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf Sangius » 12. aug 2018, 12:06

Hvis vi nu bare siger at det er sandt hvad manden siger, og at der er et trosspørgsmål, synes jeg absolut stadig man skal tage det lige så seriøst som før.
Hvis nogle forskere mener der er rigtigt, og andre mener det ikke er rigtigt - så burde vi da for en sikkerheds skyld lyttw til dem, som tror det er rigtigt.
Vores overlevelse afhænger af det.

Jeg vil hellere få at vide at vi tog fejl om nødvendigheden af alle tiltagene, end jeg vil få at vide at vi burde have gjort mere og det nu er for sent.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF ordfører: Menneskeskabte klimaforandringer er et 'trosspørgsmål'

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 12:49

Sangius skrev:Hvis vi nu bare siger at det er sandt hvad manden siger, og at der er et trosspørgsmål, synes jeg absolut stadig man skal tage det lige så seriøst som før.
Hvis nogle forskere mener der er rigtigt, og andre mener det ikke er rigtigt - så burde vi da for en sikkerheds skyld lyttw til dem, som tror det er rigtigt.
Vores overlevelse afhænger af det.

Jeg vil hellere få at vide at vi tog fejl om nødvendigheden af alle tiltagene, end jeg vil få at vide at vi burde have gjort mere og det nu er for sent.

:blomst:
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"