Studieboliger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Studieboliger

Indlægaf Madam » 11. aug 2018, 11:10

Hvad mener man en studiebolig skal koste i storbyerne?!

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-1 ... lternative

Og hvor meget skal der være tilbage af SUen til andre fornødenheder, eller er det ikke et must man skal arbejde ved siden af, hvis man ikke har forældre, der kan spæde lidt til...?

Kan de studerende ikke dele en bolig eller evt. flytte ud i forstæderne, hvor huslejen måske er til at betale, selvom der er længere til universitetet/studiestederne og natte- og cafélivet?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Studieboliger

Indlægaf Kattefjæs » 11. aug 2018, 11:19

Det hjælper jo ikke at flytte længere væk. Det giver bare transportudgifter oveni hatten.

Jeg boede i studieboliger, på enkelt- og kollegieværelser til mellem 1200 og 7000kr om måneden. Kvaliteten var enormt svingende og meget af tiden var det ikke nok både at have SU og lån, jeg var også nødt til at arbejde en del. Jeg var så også heldig og havde et godt netværk hvor vi hjalp hinanden meget, så jeg fik også mange vennetjenester og det har uden tvivl gjort en stor forskel.

Jeg var rigtig heldig med - og glad for - arbejde/studiejobs, men jeg slap så også ud af universitetet lige inden fremdriftsreformen for alvor tog fat. I dag er det lidt sværere at arbejde så meget som jeg gjorde - nogle gange 20-25 timer om ugen - og samtidig komme igennem studierne på normeret tid.

Jeg er i hvert fald virkelig glad for at jeg ikke starter studier i dag. Det var allerede svært for 10 år siden, men i dag er det jo bare latterligt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 12:56

Kattefjæs skrev:Det hjælper jo ikke at flytte længere væk. Det giver bare transportudgifter oveni hatten.


Er det ikke begrænset til 600 om måneden for studerende? Så de kan f.eks. fint bo i Nyborg, Korsør, Slagelse osv. hvis de studerer i København, togturen er en god lejlighed til at få læst lidt.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Studieboliger

Indlægaf Kattefjæs » 11. aug 2018, 13:29

abcd skrev:
Kattefjæs skrev:Det hjælper jo ikke at flytte længere væk. Det giver bare transportudgifter oveni hatten.


Er det ikke begrænset til 600 om måneden for studerende? Så de kan f.eks. fint bo i Nyborg, Korsør, Slagelse osv. hvis de studerer i København, togturen er en god lejlighed til at få læst lidt.


Det ved jeg ikke - jeg boede aldrig langt nok væk til at jeg kunne få hjælp med transport. Men det var bestemt en træls post i de perioder hvor jeg pendlede. Så meget billigere var det heller ikke at bo længere væk. Det var noget mere praktisk at bo i cykelafstand.

I og med at jeg er født og opvokset i København, og derfor boede der inden jeg blev studerende, kunne jeg ikke lige se nogen grund til at relokere til Nyborg bare fordi jeg startede på uni. Men det kan da godt være at andre ville synes at det var helt fint.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 13:40

Kattefjæs skrev:
abcd skrev:
Kattefjæs skrev:Det hjælper jo ikke at flytte længere væk. Det giver bare transportudgifter oveni hatten.


Er det ikke begrænset til 600 om måneden for studerende? Så de kan f.eks. fint bo i Nyborg, Korsør, Slagelse osv. hvis de studerer i København, togturen er en god lejlighed til at få læst lidt.


Det ved jeg ikke - jeg boede aldrig langt nok væk til at jeg kunne få hjælp med transport. Men det var bestemt en træls post i de perioder hvor jeg pendlede. Så meget billigere var det heller ikke at bo længere væk. Det var noget mere praktisk at bo i cykelafstand.

I og med at jeg er født og opvokset i København, og derfor boede der inden jeg blev studerende, kunne jeg ikke lige se nogen grund til at relokere til Nyborg bare fordi jeg startede på uni. Men det kan da godt være at andre ville synes at det var helt fint.


Det handler vel ikke om hvad de studerende synes er fint, det handler om hvorvidt de har fornuftige muligheder for at passe studierne. Hvis man kan få en 1-værelses til f.eks. 2.500,- inklusive forbrug om måneden i realistisk pendlingsafstand og et togkort til 600,- om måneden, synes jeg det er en fornuftig mulighed - også selv om den studerende måske synes det er uretfærdigt at han ikke kan bo på Vesterbro.
3
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Studieboliger

Indlægaf Kattefjæs » 11. aug 2018, 13:46

abcd skrev:
Det handler vel ikke om hvad de studerende synes er fint, det handler om hvorvidt de har fornuftige muligheder for at passe studierne. Hvis man kan få en 1-værelses til f.eks. 2.500,- inklusive forbrug om måneden i realistisk pendlingsafstand og et togkort til 600,- om måneden, synes jeg det er en fornuftig mulighed - også selv om den studerende måske synes det er uretfærdigt at han ikke kan bo på Vesterbro.


Jeg har aldrig kendt nogen, studerende eller ej, som syntes at det var uretfærdigt at de ikke kunne bo på Vesterbro, så det er ikke lige en situation jeg kan genkende eller sige ret meget mere om. Jeg aner ikke hvem de her mennesker er.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 13:58

Kattefjæs skrev:
abcd skrev:
Det handler vel ikke om hvad de studerende synes er fint, det handler om hvorvidt de har fornuftige muligheder for at passe studierne. Hvis man kan få en 1-værelses til f.eks. 2.500,- inklusive forbrug om måneden i realistisk pendlingsafstand og et togkort til 600,- om måneden, synes jeg det er en fornuftig mulighed - også selv om den studerende måske synes det er uretfærdigt at han ikke kan bo på Vesterbro.


Jeg har aldrig kendt nogen, studerende eller ej, som syntes at det var uretfærdigt at de ikke kunne bo på Vesterbro, så det er ikke lige en situation jeg kan genkende eller sige ret meget mere om. Jeg aner ikke hvem de her mennesker er.


Hvem du kender, er ikke relevant for hvad jeg skrev. Det handler om hvorvidt de unge har en fornuftig mulighed for at passe deres studier. Principielt kan man bo i Esbjerg og studere i København med transportomkostninger på 600,- om måneden. Arbejdsløse skal søge arbejde med op til 3 timer offentlig transport hver dag. Hvis vi forventer det samme af studerende, kan de bo temmelig langt væk fra København, og mon ikke de så kan finde en betalelig bolig?
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Studieboliger

Indlægaf Animi » 11. aug 2018, 14:11

Problemet med lang pendlertid er, at det ofte går udover det sociale for den studerende. Man kan bare ikke de samme sociale ting på samme måde, hvis man hver dag skal bruge 2-3 timer på transport - hver vej. Og det sociale er bare en vigtig ting, for at den studerende ikke dropper sit studie.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 14:14

Animi skrev:Problemet med lang pendlertid er, at det ofte går udover det sociale for den studerende. Man kan bare ikke de samme sociale ting på samme måde, hvis man hver dag skal bruge 2-3 timer på transport - hver vej. Og det sociale er bare en vigtig ting, for at den studerende ikke dropper sit studie.


Hvis man dropper sit studie for så lidt, var man nok ikke rigtigt egnet til at starte med.
2
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Studieboliger

Indlægaf Tiger » 11. aug 2018, 14:17

abcd skrev:
Kattefjæs skrev:
abcd skrev:
Det handler vel ikke om hvad de studerende synes er fint, det handler om hvorvidt de har fornuftige muligheder for at passe studierne. Hvis man kan få en 1-værelses til f.eks. 2.500,- inklusive forbrug om måneden i realistisk pendlingsafstand og et togkort til 600,- om måneden, synes jeg det er en fornuftig mulighed - også selv om den studerende måske synes det er uretfærdigt at han ikke kan bo på Vesterbro.


Jeg har aldrig kendt nogen, studerende eller ej, som syntes at det var uretfærdigt at de ikke kunne bo på Vesterbro, så det er ikke lige en situation jeg kan genkende eller sige ret meget mere om. Jeg aner ikke hvem de her mennesker er.


Hvem du kender, er ikke relevant for hvad jeg skrev. Det handler om hvorvidt de unge har en fornuftig mulighed for at passe deres studier. Principielt kan man bo i Esbjerg og studere i København med transportomkostninger på 600,- om måneden. Arbejdsløse skal søge arbejde med op til 3 timer offentlig transport hver dag. Hvis vi forventer det samme af studerende, kan de bo temmelig langt væk fra København, og mon ikke de så kan finde en betalelig bolig?


Jeg tror du skal læse op på reglerne for ungdomskort, som blev lavet om i 2016 :D Ved en så lang strækning, som du nævner, koster det en del mere om måneden end 600 kr.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Studieboliger

Indlægaf Animi » 11. aug 2018, 14:18

abcd skrev:
Animi skrev:Problemet med lang pendlertid er, at det ofte går udover det sociale for den studerende. Man kan bare ikke de samme sociale ting på samme måde, hvis man hver dag skal bruge 2-3 timer på transport - hver vej. Og det sociale er bare en vigtig ting, for at den studerende ikke dropper sit studie.


Hvis man dropper sit studie for så lidt, var man nok ikke rigtigt egnet til at starte med.


At mangle et sociale netværk og føle sig ensom på sit studie er så ikke en lille ting. Det har absolut intet at gøre med, om man er egnet til studiet eller ej.
8
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 14:20

Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Problemet med lang pendlertid er, at det ofte går udover det sociale for den studerende. Man kan bare ikke de samme sociale ting på samme måde, hvis man hver dag skal bruge 2-3 timer på transport - hver vej. Og det sociale er bare en vigtig ting, for at den studerende ikke dropper sit studie.


Hvis man dropper sit studie for så lidt, var man nok ikke rigtigt egnet til at starte med.


At mangle et sociale netværk og føle sig ensom på sit studie er så ikke en lille ting. Det har absolut intet at gøre med, om man er egnet til studiet eller ej.


Vi kræver halvanden times transport hver vej af arbejdsløse. Hvorfor kan studerende ikke klare det samme? Er de mindre robuste?
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Studieboliger

Indlægaf Kattefjæs » 11. aug 2018, 14:29

abcd skrev:
Hvem du kender, er ikke relevant for hvad jeg skrev. Det handler om hvorvidt de unge har en fornuftig mulighed for at passe deres studier. Principielt kan man bo i Esbjerg og studere i København med transportomkostninger på 600,- om måneden. Arbejdsløse skal søge arbejde med op til 3 timer offentlig transport hver dag. Hvis vi forventer det samme af studerende, kan de bo temmelig langt væk fra København, og mon ikke de så kan finde en betalelig bolig?


Om en sådan mulighed er fornuftig eller ej, afhænger af den individuelle studerende og deres forhold. Der kan vi ikke rigtig generalisere. Jeg kan ikke se hvad en sammenligning med arbejdsløshed har med det at gøre.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Studieboliger

Indlægaf Animi » 11. aug 2018, 14:30

abcd skrev:
Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Problemet med lang pendlertid er, at det ofte går udover det sociale for den studerende. Man kan bare ikke de samme sociale ting på samme måde, hvis man hver dag skal bruge 2-3 timer på transport - hver vej. Og det sociale er bare en vigtig ting, for at den studerende ikke dropper sit studie.


Hvis man dropper sit studie for så lidt, var man nok ikke rigtigt egnet til at starte med.


At mangle et sociale netværk og føle sig ensom på sit studie er så ikke en lille ting. Det har absolut intet at gøre med, om man er egnet til studiet eller ej.


Vi kræver halvanden times transport hver vej af arbejdsløse. Hvorfor kan studerende ikke klare det samme? Er de mindre robuste?


Fordi det sociale spiller en større rolle på studiet end det gør på arbejdspladser. Selvom det sociale da også er vigtigt på en arbejdsplads. Og ja, unge mennesker på 20-ish år, er da sikkert mindre robuste end folk der er 10-15 år ældre.
Derudover er der forskel på systemet for arbejdsløse og studerende. Der er mange ting inden for kontanthjælp/dagpengesystemet jeg er uenig i, men man kan kræve mere, fordi de får penge af staten indtil de får et job igen. Ligesom at studerende der får en akutbolig skal acceptere den bolig de får, elles ryger de af listen. Og det er fint at man ikke kan vælge og vrage der. Men studerende der selv leder efter bolig, der kan man ikke kræve noget som helst.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 14:45

Animi skrev:Fordi det sociale spiller en større rolle på studiet end det gør på arbejdspladser. Selvom det sociale da også er vigtigt på en arbejdsplads. Og ja, unge mennesker på 20-ish år, er da sikkert mindre robuste end folk der er 10-15 år ældre.
Derudover er der forskel på systemet for arbejdsløse og studerende. Der er mange ting inden for kontanthjælp/dagpengesystemet jeg er uenig i, men man kan kræve mere, fordi de får penge af staten indtil de får et job igen. Ligesom at studerende der får en akutbolig skal acceptere den bolig de får, elles ryger de af listen. Og det er fint at man ikke kan vælge og vrage der. Men studerende der selv leder efter bolig, der kan man ikke kræve noget som helst.


Nej, man kan ikke kræve noget, men vi er vel også bare ved at tage stilling til om de har rimelige muligheder? Hvad synes du er rimelige muligheder? Hvert år skal vi høre om at der ikke er nok studieboliger i København. Men kommer der nogensinde det? Kvadratmeter i København er en meget knap ressource.

Jeg kan se at der i Aarhus er boliggaranti - man er garanteret en bolig inden for en times transport inden d. 1. januar efter studiestart.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"