Studieboliger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Studieboliger

Indlægaf Animi » 11. aug 2018, 14:49

abcd skrev:
Animi skrev:Fordi det sociale spiller en større rolle på studiet end det gør på arbejdspladser. Selvom det sociale da også er vigtigt på en arbejdsplads. Og ja, unge mennesker på 20-ish år, er da sikkert mindre robuste end folk der er 10-15 år ældre.
Derudover er der forskel på systemet for arbejdsløse og studerende. Der er mange ting inden for kontanthjælp/dagpengesystemet jeg er uenig i, men man kan kræve mere, fordi de får penge af staten indtil de får et job igen. Ligesom at studerende der får en akutbolig skal acceptere den bolig de får, elles ryger de af listen. Og det er fint at man ikke kan vælge og vrage der. Men studerende der selv leder efter bolig, der kan man ikke kræve noget som helst.


Nej, man kan ikke kræve noget, men vi er vel også bare ved at tage stilling til om de har rimelige muligheder? Hvad synes du er rimelige muligheder? Hvert år skal vi høre om at der ikke er nok studieboliger i København. Men kommer der nogensinde det? Kvadratmeter i København er en meget knap ressource.

Jeg kan se at der i Aarhus er boliggaranti - man er garanteret en bolig inden for en times transport inden d. 1. januar efter studiestart.


Jeg ved ikke om der er rimelige muligheder, det jeg tager stilling til er, at jeg ikke synes flere timers transport til og fra studiet lige er noget man fint kan klare.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22016
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2018, 14:59

abcd skrev:
Animi skrev:Fordi det sociale spiller en større rolle på studiet end det gør på arbejdspladser. Selvom det sociale da også er vigtigt på en arbejdsplads. Og ja, unge mennesker på 20-ish år, er da sikkert mindre robuste end folk der er 10-15 år ældre.
Derudover er der forskel på systemet for arbejdsløse og studerende. Der er mange ting inden for kontanthjælp/dagpengesystemet jeg er uenig i, men man kan kræve mere, fordi de får penge af staten indtil de får et job igen. Ligesom at studerende der får en akutbolig skal acceptere den bolig de får, elles ryger de af listen. Og det er fint at man ikke kan vælge og vrage der. Men studerende der selv leder efter bolig, der kan man ikke kræve noget som helst.


Nej, man kan ikke kræve noget, men vi er vel også bare ved at tage stilling til om de har rimelige muligheder? Hvad synes du er rimelige muligheder? Hvert år skal vi høre om at der ikke er nok studieboliger i København. Men kommer der nogensinde det? Kvadratmeter i København er en meget knap ressource.

Jeg kan se at der i Aarhus er boliggaranti - man er garanteret en bolig inden for en times transport inden d. 1. januar efter studiestart.


Jeg synes ikke du rigtig forholdt dig til indlægget om, at det koster noget mere end 600 kroner at pendle de lange strækninger du foreslår...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22016
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2018, 15:13

abcd skrev:
Kattefjæs skrev:
abcd skrev:
Det handler vel ikke om hvad de studerende synes er fint, det handler om hvorvidt de har fornuftige muligheder for at passe studierne. Hvis man kan få en 1-værelses til f.eks. 2.500,- inklusive forbrug om måneden i realistisk pendlingsafstand og et togkort til 600,- om måneden, synes jeg det er en fornuftig mulighed - også selv om den studerende måske synes det er uretfærdigt at han ikke kan bo på Vesterbro.


Jeg har aldrig kendt nogen, studerende eller ej, som syntes at det var uretfærdigt at de ikke kunne bo på Vesterbro, så det er ikke lige en situation jeg kan genkende eller sige ret meget mere om. Jeg aner ikke hvem de her mennesker er.


Hvem du kender, er ikke relevant for hvad jeg skrev. Det handler om hvorvidt de unge har en fornuftig mulighed for at passe deres studier. Principielt kan man bo i Esbjerg og studere i København med transportomkostninger på 600,- om måneden. Arbejdsløse skal søge arbejde med op til 3 timer offentlig transport hver dag. Hvis vi forventer det samme af studerende, kan de bo temmelig langt væk fra København, og mon ikke de så kan finde en betalelig bolig?


Det ville være rigtig klædeligt, hvis du satte dig ind i priserne på at pendle FØR du udtalte dig. Det vil koste næsten 1700 kroner om måneden at pendle mellem Esbjerg og København og omkring 1200 kroner at pendle mellem Nyborg og København.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 15:19

fisken80 skrev:Jeg synes ikke du rigtig forholdt dig til indlægget om, at det koster noget mere end 600 kroner at pendle de lange strækninger du foreslår...


Nej, jeg vidste ikke de havde ændret reglerne, men det ændrer ikke det helt store. Jeg foreslog konkret Nyborg, Korsør og Slagelse. Korsør og Slagelse er stadig godt 600 kroner. Vest for Storebælt er blevet dyrere, så Nyborg er ikke længere en realistisk mulighed. Hele Lolland og næsten hele Sjælland er stadig godt 600 kroner om måneden. Så vidt jeg kan regne ud fra informationerne på ungdomskort.dk.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 15:21

Animi skrev:Jeg ved ikke om der er rimelige muligheder, det jeg tager stilling til er, at jeg ikke synes flere timers transport til og fra studiet lige er noget man fint kan klare.


Når vi hvert år skal høre om at der ikke er nok boliger, må det skyldes at nogen synes der ikke er rimelige muligheder. For at forholde sig til det må første skridt at være at definere rimelige muligheder. Jeg synes f.eks. halvanden time med det offentlige er fint. Og hvis der så ikke er nok boliger inden for den radius, må man jo bygge nogle, men jeg tænker ikke at det mest nærliggende er at bygge dem i København. Man kan vel finde nogle marker i nærheden af nogle af de fjerneste S-togsstationer hvor der kan opføres billige boliger.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Studieboliger

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 16:11

vulpesVelox skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Jeg ved ikke om der er rimelige muligheder, det jeg tager stilling til er, at jeg ikke synes flere timers transport til og fra studiet lige er noget man fint kan klare.


Når vi hvert år skal høre om at der ikke er nok boliger, må det skyldes at nogen synes der ikke er rimelige muligheder. For at forholde sig til det må første skridt at være at definere rimelige muligheder. Jeg synes f.eks. halvanden time med det offentlige er fint. Og hvis der så ikke er nok boliger inden for den radius, må man jo bygge nogle, men jeg tænker ikke at det mest nærliggende er at bygge dem i København. Man kan vel finde nogle marker i nærheden af nogle af de fjerneste S-togsstationer hvor der kan opføres billige boliger.

Problemet med dét er, at såvel arkitekter som bygherrer interesserer sig mere for prestige-projekter end de gør for altruisme. Boliger er der jo som sådan nok af, hvis man betragter udbuddet, men det nytter jo ikke noget, hvis lejen tangerer 8.000,- pr måned.


Det skal være nogle billige betonhuse på nogle billige grunde, så man kan holde huslejen så langt nede som muligt. Fælleskøkkener og fælles opholdsrum holder også prisen nede og giver noget socialt.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Studieboliger

Indlægaf Jedi » 11. aug 2018, 16:50

Det er IMO i orden, at man som studerende bor småt og ubekvemt, at man skal arbejde og evt. tage lån ved siden af sit studie, at man har lang transporttid, lever af pasta med ketchup/ris med bouillonterning, osv.. Netop fordi det er forbigående.
Jeg synes, det er ok at være "fattig", når man er studerende. Ikke bare fordi jeg selv var det - fordi det er en midlertidig situation, hvor man investerer i sin fremtid og sin fremtidige indtjening. Derfor er jeg heller ikke tilhænger af, at man skal bygge et utal af kollegier i byerne istedet for andre boliger. Der er regler for udlejning af værelser mv., og de kunne dog fint også omfatte nyere boliger (efter 92 mener jeg det er).
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Studieboliger

Indlægaf Jedi » 11. aug 2018, 22:28

Confucius skrev:
Jedi skrev:Det er IMO i orden, at man som studerende bor småt og ubekvemt, at man skal arbejde og evt. tage lån ved siden af sit studie, at man har lang transporttid, lever af pasta med ketchup/ris med bouillonterning, osv.. Netop fordi det er forbigående.


Ja, for sådan 8 år på SU, ketchup og pasta og med lang rejsetid flyver bare forbi.


Længden af studietiden ændrer ikke min holdning til, om man bør sørge for flere billige lejeboliger i byerne til studerende.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Studieboliger

Indlægaf Artem » 11. aug 2018, 22:43

En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Studieboliger

Indlægaf Jedi » 11. aug 2018, 23:37

Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:Det er IMO i orden, at man som studerende bor småt og ubekvemt, at man skal arbejde og evt. tage lån ved siden af sit studie, at man har lang transporttid, lever af pasta med ketchup/ris med bouillonterning, osv.. Netop fordi det er forbigående.


Ja, for sådan 8 år på SU, ketchup og pasta og med lang rejsetid flyver bare forbi.


Længden af studietiden ændrer ikke min holdning til, om man bør sørge for flere billige lejeboliger i byerne til studerende.


Og hvad så? Det var ligesom ikke dét, jeg adresserede.


Det var det, hele indlægget handlede om.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Studieboliger

Indlægaf IrmaPigen » 12. aug 2018, 07:51

Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:Det er IMO i orden, at man som studerende bor småt og ubekvemt, at man skal arbejde og evt. tage lån ved siden af sit studie, at man har lang transporttid, lever af pasta med ketchup/ris med bouillonterning, osv.. Netop fordi det er forbigående.


Ja, for sådan 8 år på SU, ketchup og pasta og med lang rejsetid flyver bare forbi.


Længden af studietiden ændrer ikke min holdning til, om man bør sørge for flere billige lejeboliger i byerne til studerende.


Og hvad så? Det var ligesom ikke dét, jeg adresserede.


Det var det, hele indlægget handlede om.


Nej, det var ikke, hvilket citatet også tydeligt afslører. Intet i citatet handler om din holdning til huslejeniveau.

Mit indlæg forholder sig præcis til den påstand, du kommer med: At studietiden er forbigående. 8 år på pasta og ketchup og 8 år med et par timers transport til studiet er ikke spor forbigående for dem, der rent faktisk har prøvet det.


Mig bekendt tager en bachelor tre år og en kandidat to år - for hovedparten af studiers vedkommende.

For mig tog kandidaten så længere tid. Men jeg arbejdede også fuld tid ved siden af (og hvis man gør det har man jo som sådan ikke behov for en billigere studiebolig og jeg boede da også i en hel almindelig andelsbolig)

Hvis man er 8 år om et 5 års studie, så har man altså tid til at tjene penge ved siden af.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Studieboliger

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 08:13

[list=][/list]
Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.

Enig det var det jeg selv gjorde. Som jyde kunne jeg slet ikke overskue boligmarkedet i København og gad ikke leve fuldstændig på en sten i 5 år. Så jeg valgte en billig studieby. Den højest husleje jeg har haft som studerende var 2300 kr. om måneden. Jeg ved godt at det ikke er muligt med alle studier selv at vælge by, men ved en del af dem er det.

Jeg tænker tit vi burde havde lavet den midlertidige de har mange steder i udlandet, hvor universitetsbyer er mindre byer som fx Lund i Sverige, Gent i Belgien osv. Det ville virkelig løse en stor del af problemet.

For tror ikke det hjælper meget at bygge nyt. De nye studieboliger, der er blevet bygget er altså tit i den dyrere ende og koster næsten det hele af SUen.
2
fisken80
Indlæg: 22016
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 12. aug 2018, 08:16

Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.


Det er sådan lidt skørt at nævne Odense i den sammenhæng. For godt nok er problemet ikke på højde med København, men så let er det altså heller ikke, at få en studiebolig i Odense.
Og rigtig mange uddannelser findes i øvrigt kun i de store byer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22016
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 12. aug 2018, 08:18

IrmaPigen skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:Det er IMO i orden, at man som studerende bor småt og ubekvemt, at man skal arbejde og evt. tage lån ved siden af sit studie, at man har lang transporttid, lever af pasta med ketchup/ris med bouillonterning, osv.. Netop fordi det er forbigående.


Ja, for sådan 8 år på SU, ketchup og pasta og med lang rejsetid flyver bare forbi.


Længden af studietiden ændrer ikke min holdning til, om man bør sørge for flere billige lejeboliger i byerne til studerende.


Og hvad så? Det var ligesom ikke dét, jeg adresserede.


Det var det, hele indlægget handlede om.



Nej, det var ikke, hvilket citatet også tydeligt afslører. Intet i citatet handler om din holdning til huslejeniveau.

Mit indlæg forholder sig præcis til den påstand, du kommer med: At studietiden er forbigående. 8 år på pasta og ketchup og 8 år med et par timers transport til studiet er ikke spor forbigående for dem, der rent faktisk har prøvet det.


Mig bekendt tager en bachelor tre år og en kandidat to år - for hovedparten af studiers vedkommende.

For mig tog kandidaten så længere tid. Men jeg arbejdede også fuld tid ved siden af (og hvis man gør det har man jo som sådan ikke behov for en billigere studiebolig og jeg boede da også i en hel almindelig andelsbolig)

Hvis man er 8 år om et 5 års studie, så har man altså tid til at tjene penge ved siden af.


Hvem siger han kun taler om den videregående uddannelse? Nu er der jo trods alt nogen, der flytter hjemmefra mens de er på ungdomsuddannelsen, og hvis den tager tre år og den videregående tager fem, så snakker vi 8 år, præcis som han skriver.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Studieboliger

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 08:19

fisken80 skrev:
Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.


Det er sådan lidt skørt at nævne Odense i den sammenhæng. For godt nok er problemet ikke på højde med København, men så let er det altså heller ikke, at få en studiebolig i Odense.
Og rigtig mange uddannelser findes i øvrigt kun i de store byer.

Sjovt alle dem jeg kender der læser i Odense havde helt utrolig let ved finde en billig bolig. Ikke altid en studiebolig, men det vigtigste er vel også, at den er billig. De fleste af dem er endda jyder uden synderlig netværk i byen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"