Pjæk og produktivitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Pjæk og produktivitet

Indlægaf Madam » 13. aug 2018, 06:37

Kan man drive en virksomhed med overskud og succes/fremgang, såfremt for mange af medarbejderne har tendens til pjækkeri?!

https://www.bt.dk/debat/direktoer-med-o ... e-goer-det

Nedenstående holdning er Jonathan Løw, iværksætter, direktør og foredragsholder, eksponent for:

"Alligevel har jeg nok en lidt anden holdning til tingene end de to dygtige iværksættere. Jeg kan huske, at dengang jeg gik i folkeskolen, havde jeg en til to faste pjækkedage fra skolen om måneden. Det var min højtelskede mor, der meldte mig syg, og nogle gange skrev hun direkte i min kontaktbog, at vi skam ikke havde været syge, men blot havde haft brug for og godt af en dag derhjemme."

Endvidere skriver han:

"Jeg har ansat dem, fordi jeg tror 110 procent på dem, og jeg ønsker ikke at måle dem på det antal timer, de bruger på kontoret. Jeg ønsker at se på, om de skaber de resultater, vi har stillet op i fællesskab. Så længe de gør det, så skal de sgu bare ta' sig en pjækker i ny og næ. Jeg tror ikke, at nogen tager skade af det. Tværtimod!"


I større koncerner forekommer det sikkert ikke så sjældent, at medarbejdere pjækker, men hvordan med mindre virksomheder kan de mon fungere, hvis for mange af medarbejderne pjækker jævnligt...?
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4846
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6407

Re: Pjæk og produktivitet

Indlægaf Stars » 13. aug 2018, 06:54

Det kommer jo an på mange ting:

Er arbejdet betinget af fremmøde (tage telefonen, ekspedere kunder) eller er det mere "hjernearbejde"?

Hvis man sidder i kassen i supermarkedet, duer det naturligvis ikke med pjækkedage, men er det arbejdsopgaver, der typisk er "denne opgave skal være færdig fredag", så betyder en pjækkedag ikke så meget, hvis man til gengæld arbejder mere effektivt den tid, man der der.

Tankegangen er nok noget med: Vil jeg have en medarbejder, der pjækker 7 timer og arbejder super-effektivt 30 timer, eller vil jeg have en medarbejder, der godt nok møder 37 timer, men bruger 10 timer på Facebook og iøvrigt ikke arbejder super-effektivt de øvrige 27 timer.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Pjæk og produktivitet

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 06:56

Har helt ærligt aldrig direkte pjækket fra job, men har nogle gange lidt følt det hvis jeg kun har været halvsyg, og feks meldt mig syg på grund af snotten væltede ud, eller jeg startede dagen med meget dårlig mave. Men hvor jeg nogle få timer havde det meget bedre og fik en ganske produktiv dag hjemme.

Synes virkelig ikke at direkte pjæk er ok, men synes arbejdspladser bør være så fleksible, at man spontant kan bruge sine feriefridage på den måde. Hvis man føler man har brug for en dag hjemme af den ene eller anden grund.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"