Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf annellaII » 17. aug 2018, 09:01

https://www.avisen.dk/skolelaerer-om-unge-rygere-et-opgoer-med-perfektheds_511207.aspx

Flere unge begynder at ryge i skolen, og det er forhåbentligt et tegn på, at de går imod præstationssamfundet, skriver skolelærer i et debatindlæg.

I stedet for at forældre og ansatte på skolerne får bekymrede rynker i panden, over at se unge rygere, burde de håbe på, at det er de unges måde at tage et opgør med samfundets normer, mener Anders Thorsen.

Underviseren opfordrer ikke de unge til at ryge for rygningens skyld, men til at gøre oprør. Han ønsker tillykke til alle forældre, hvis barn er begyndt at ryge.

- Så har I børn, der kan tage kritisk stilling til det samfund, de er en del af, og som ikke accepterer de præmisser og rammer for deres liv, som vi har skabt for dem, men som selv vil skabe deres eget liv. Det er vel netop det vi ønsker for vores ungdom?, skriver Anders Thorsen i sit debatindlæg.


Hvad mener du om skolelærerens holdning til og argument om de unge elever, der ryger?

Jeg måtte læse artiklen flere gange for at tro på, om jeg har forstået det rigtigt, hvad det er læreren mener om de unge rygere. Hans mening accepterer jeg da fuldkommen, hvis DET er hans mening, så har han lov til at have den, men om den uden videre uden sanktioner for læreren bliver accepteret af skoleledelsen, undervisningsministeriet eller forældrene, det tvivler jeg på.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2018, 09:15

Det synes jeg fanme er en trist holdning at have til rygning.
Der er så mange andre måder at bryde med normer, præmisser og rammer, end at begynde at ryge, for mig er det 10 skridt tilbage at så mange unge begynder at ryge i den periode de går i udskolingen.
Jeg ser det overhoved ikke som et brud på normer, præmisser og rammer, men derimod et forskruet billede på at det være en af de seje.
Og jeg synes det er pisse ærgerligt at unge skal bruge cigaretter, eller nikotin i anden form, at stimulere dem selv med - behov for stimuli af den art, eller behovet for at være med, at være sej, er det jeg ser som årsag til rygning.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2018, 09:17

Jeg har selv en søn på 14, der lige er startet i 8.klasse, i hans klasse er der ingen der ryger, i parallelklassen rigtig mange.
Jeg er sikker på min knægt nok skal finde sine måder at bryde med præmisser, normer, rammer, forventninger og kultur - hvis det er det han vil og ønsker - uden at han behøver forgifte og ødelægge sin egen krop på den konto. Og det er han heldigvis rørende enig i.

Han står gerne fast på sit, og går sine egne veje, der er ikke meget lemming over ham ;)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf ajnaM » 17. aug 2018, 09:20

Jeg tror ikke, det er så meget rygningen, det handler om, som det at unge mennesker gør en form for oprør. Og der kan jeg sagtens følge ham. Børn i dag lever med en helt anden præstationskultur, end tidligere generationer har gjort. De drikker mindre, går den direkte vej gennem uddannelsessystemet, vælger de uddannelser deres forældre gerne vil have - og går i højere grad ned med stress.


Derudover tror jeg, han provokerer lidt med vilje - hvilket ligger godt i tråd med hans historie generelt. I øvrigt arbejder han jo på en gymnasieskole, så der er ikke tale om helt små børn. ;)
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf Madam » 17. aug 2018, 09:25

Den holdning er lige 'smart' nok, det er efterhånden så veldokumenteret, hvor skadeligt det er for helbredet.

Den lærer, skulle se en video med mennesker, der er ramt af f.eks. KOL, og hvor store lidelser det medfører.

Og det er jo ikke den eneste sygdom, som rygning er skyld i...

Selvom der sikkert os er andre ting, som f.eks udstødning fra bilerne, der skader os.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16010
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29804

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf TinaW » 17. aug 2018, 09:55

Efter at have været vidne til, hvad KOL har gjort ved min mor de sidste mange år og frem til hendes meget nylige død, så synes jeg han er en klaphat.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. aug 2018, 17:19

Jeg fanger hans bagvedliggende pointe og er fuldstændig enig i den, men han burde retorisk og formidlingsmæssigt have grebet det anderledes an, da unge mennesker og rygning i vore dage, med god grund, er så følsomt et emne, at det overdøver alt andet, som evt. måtte være en del af samme tekst og den egentlige kerne.

Jeg kommer forresten til at tænke på en episode i min nye 6. klasse i denne uge.
Vi var i gang med at tale om en kommende emneuge, og da jeg sagde, at jeg lige ville sige noget om arrangementet den sidste dag, sagde en elev "Ja, borgmesteren kommer, så det, vi laver, skal være godt. Det ved vi". Det var åbentlyst noget, de havde hørt ofte. Nærmest en fast vending. Men det var faktisk det modsatte, jeg ville pointere, fordi jeg netop havde fornemmet noget præstationsangst light. Jeg sagde, at når nu der var det her arrangement med borgmester og forældre og halløj, så skulle vi være ekstra opmærksomme på, at vi ikke kun havde fokus på produktet, men også på at få en god emneuge, lære og undersøge noget nyt og nyde, at vi skulle lave noget andet, end vi plejede. Uden at der nødvendigvis er noget i vejen med hverdagen.
Tilfældet ville, at jeg dagen efter faldt over en grafik med ordene "Vejen er vigtigere end værket", så den er nu blevet præsenteret og hængt op i klassen som et slags motto for emneugen.
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf LadyFox » 18. aug 2018, 17:40

ajnaM skrev:Jeg tror ikke, det er så meget rygningen, det handler om, som det at unge mennesker gør en form for oprør. Og der kan jeg sagtens følge ham. Børn i dag lever med en helt anden præstationskultur, end tidligere generationer har gjort. De drikker mindre, går den direkte vej gennem uddannelsessystemet, vælger de uddannelser deres forældre gerne vil have - og går i højere grad ned med stress.


Derudover tror jeg, han provokerer lidt med vilje - hvilket ligger godt i tråd med hans historie generelt. I øvrigt arbejder han jo på en gymnasieskole, så der er ikke tale om helt små børn. ;)


Sådan læser jeg det også. Og jeg giver ham også langt hen af vejen ret.

Når jeg ser på de unge mennesker jeg har tæt inde på livet, så bliver jeg faktisk også en smule bekymret. Det er søde fornuftige, pligtopfyldende unge mennesker - der gør hvad der forventes af dem. Det er selvfølgelig godt de tager tingene alvorligt, men jeg mener også der er grænser for HVOR alvorligt teenagere skal tage tingene.
Det handler rigtig meget om at klare sig godt, bedre end godt nok, tage de rigtige beslutninger, også langsigtede beslutninger. Og de er nærmest angste for at træde forkert, tage et forkert valg eller gøre noget der sender dem på omveje.
Det er lige som om de i en meget ung alder har lagt en detaljeret plan for livet, som de har en forventning om at kunne følge slavisk. Og når dagen kommer hvor livet rammer, og de står i en situation hvor de pludselig kommer på afveje, eller planen ikke holder - så får de et chok og kommer i krise.

Det synes jeg er en stor byrde at bære rundt på i en meget ung alder. Jeg synes der forventes utrolig meget af de unge mennesker, og jeg tror mange af de unge mennesker jeg kender ville have godt af, ikke at begynde at ryge, men have nogle perioder hvor det ikke er alt det mee uddannelse og fremtid der fylder det hele, men hvor der kommer noget fandenivoldskhed over dem, for det lære man også noget af. Og livet bliver jo som regel fint på trods af at skulle tage nogle enkelt fag, eller at man skifter uddannelse eller måske endda beslutter at tage et sabbatår som skibums.
2
...
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf ajnaM » 18. aug 2018, 18:22

DetSorteCirkus skrev:Jeg fanger hans bagvedliggende pointe og er fuldstændig enig i den, men han burde retorisk og formidlingsmæssigt have grebet det anderledes an, da unge mennesker og rygning i vore dage, med god grund, er så følsomt et emne, at det overdøver alt andet, som evt. måtte være en del af samme tekst og den egentlige kerne.

Jeg kommer forresten til at tænke på en episode i min nye 6. klasse i denne uge.
Vi var i gang med at tale om en kommende emneuge, og da jeg sagde, at jeg lige ville sige noget om arrangementet den sidste dag, sagde en elev "Ja, borgmesteren kommer, så det, vi laver, skal være godt. Det ved vi". Det var åbentlyst noget, de havde hørt ofte. Nærmest en fast vending. Men det var faktisk det modsatte, jeg ville pointere, fordi jeg netop havde fornemmet noget præstationsangst light. Jeg sagde, at når nu der var det her arrangement med borgmester og forældre og halløj, så skulle vi være ekstra opmærksomme på, at vi ikke kun havde fokus på produktet, men også på at få en god emneuge, lære og undersøge noget nyt og nyde, at vi skulle lave noget andet, end vi plejede. Uden at der nødvendigvis er noget i vejen med hverdagen.
Tilfældet ville, at jeg dagen efter faldt over en grafik med ordene "Vejen er vigtigere end værket", så den er nu blevet præsenteret og hængt op i klassen som et slags motto for emneugen.


Det er en vigtig lektie - desværre peger nærmest alt andet i uddannelsessystemet den helt anden retning for tiden. No wonder de unge mennesker har det svært.

Jeg savner, at man får mere fokus på at være glad, at være nysgerrig - bare at være og få det bedste ud af det. At anerkende, at man også lærer af at træde ved siden af, at man nogle gange lærer mest i retrospekt, og at det hele i øvrigt ikke handler om at lære.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf paint » 18. aug 2018, 18:57

Fin pointe han har. Den er jeg helt enig med ham i. Dog synes jeg det er en lidt kedelig ramme, han sætter om pointen (rygning)

Jeg giver ham ret i, at der mangler et opgør med perfekthedskulturen, Noget mere rebelskhed, hos de unge, ville være en god ting. Der ser dog ikke ud til at være noget videre af den. På mange måder, synes (jeg personligt) ethvert tilløb til lidt oprør og opposition ud til at være en by i Rusland. Unge er målrettede, og har uden videre taget politikernes evige mantra om 'hårdt arbejde' og 'hurtige studier' til sig - i lidt for høj grad, synes jeg.

Fornuft er fint, især hvis det er noget der dukker frem, efter en periode med ufornuft, eksperimenteren og en gang 'Rend mig i traditionerne'
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf BlueBunny » 18. aug 2018, 19:58

“burde de håbe på, at det er de unges måde at tage et opgør med samfundets normer”

Undskyld, hvis vi har unge der er så uintelligente, at deres bedste bud på opgør med samfundets normer er via rygning, SÅ er der da vitterlig brug for bekymring.

Han er da virkelig blank, og lyder klog på samme måde som en førsteårs elev det har tyllet for mange bajere. Jøs en knold. :ticks:
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. aug 2018, 20:26

Mavis skrev:Jeg er jo som et af de dersens unge mennesker ret interesseret i denne her tråd. Hvad er det, vi skal gøre oprør imod og hvordan?

Jeg synes det er ret sjovt at der ligefrem bliver efterspurgt et ungdomsoprør, så jeg vil da gerne vide lidt mere om hvordan og hvorledes.


Ja, lige det med Ungdomsoprøret # 2 kan jeg heller ikke have, men jeg kan trøste dig med, at det fik vi også tudet ørene fulde med i 90erne.
I øvrigt glemmer "tuderne" ofte, at Ungdomsoprøret # 1 bestemt heller ikke var noget, alle født i 40erne og de tidligere 50ere gad deltage i.
Jeg foreslog forøvrigt fornylig, at et undervisningsforløb om oprør blandt unge også skulle komme ind på yuppietiden, hvilket ikke vandt det store gehør. Det er jo en anden fastgroet ide hos mange. At et ungdomsoprør nødvendigvis er venstreorienteret. Sludder.
1
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf ajnaM » 18. aug 2018, 20:33

Mavis skrev:Jeg er jo som et af de dersens unge mennesker ret interesseret i denne her tråd. Hvad er det, vi skal gøre oprør imod og hvordan?

Jeg synes det er ret sjovt at der ligefrem bliver efterspurgt et ungdomsoprør, så jeg vil da gerne vide lidt mere om hvordan og hvorledes.



Det må netop ikke komme fra ældre mennesker. Det skal ungdommen selv finde ud af. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf ajnaM » 18. aug 2018, 20:43

Mavis skrev:
ajnaM skrev:
Mavis skrev:Jeg er jo som et af de dersens unge mennesker ret interesseret i denne her tråd. Hvad er det, vi skal gøre oprør imod og hvordan?

Jeg synes det er ret sjovt at der ligefrem bliver efterspurgt et ungdomsoprør, så jeg vil da gerne vide lidt mere om hvordan og hvorledes.



Det må netop ikke komme fra ældre mennesker. Det skal ungdommen selv finde ud af. ;)


Nåååhr, det er derfor skolerne går så meget op i selvstændig og kritisk tænkning efterhånden :P


Nej, det er fordi de tænker, det er det, der kan få jer hurtigt ud på arbejdsmarkedet, så I kan tjene penge til alle de gamle, der er gået på efterløn som 60-årige. :D

Ej, jeg er oprigtigt glad for at høre, at du føler, skolen går op i selvstændig og kritisk tænkning! Det tror jeg også, de fleste ønsker, at børn og unge lærer. Jeg tror bare, det er svært for mange beslutningstagere at forstå, at det kræver reel frihed og et stop for den evindelige snak om at præstere og komme hurtigt igennem.

Jeg tror, unge i dag vokser op med en anden krisebevidsthed, end man har gjort tidligere - og måske også en mindre tro på, at det hele bliver helt fint (og bedre end det var for deres forældre). Og det giver et naturligt større pres. Som politikerne burde fokusere på at fjerne, men i stedet konstant bygger oven på.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf paint » 18. aug 2018, 21:13

'Måske, skulle jeg bare for god ordens skyld, lige pointere at jeg altså ikke har efterlyst noget 'ungdomsoprør'. Jeg efterlyste derimod et 'opgør'med en (som jeg lidt uhjælpeligt kaldte det) 'perfekthedskultur'. Det er noget helt andet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"