Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf TomKah » 19. aug 2018, 07:52

paint skrev:'Måske, skulle jeg bare for god ordens skyld, lige pointere at jeg altså ikke har efterlyst noget 'ungdomsoprør'. Jeg efterlyste derimod et 'opgør'med en (som jeg lidt uhjælpeligt kaldte det) 'perfekthedskultur'. Det er noget helt andet.

Dengang jeg var ung kunne men altid blive til noget. Kunne man ikke blive ingeniør, kunne man blive gadefejer, sporvognsskinneskidtskraber eller hvad der nu var af arbejde. Og at dette arbejde man kunne få havde en værdi og man kunne leve et udemærket liv selvom man ikke blev ingeniør.
Jeg har selv en følelse af i dag at man er fortabt hvis man ikke kan klare at blive videregående uddannet. Og det kan der jo være mange grunde til man ikke kan - sociale, følelsesmæssige eller boglige. Og hvor ender man så? Det er næsten en deroute bare at tænke den tanke.
1
Thomas31
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf Thomas31 » 19. aug 2018, 16:13

Mavis skrev:Jeg er jo som et af de dersens unge mennesker ret interesseret i denne her tråd. Hvad er det, vi skal gøre oprør imod og hvordan?

Jeg synes det er ret sjovt at der ligefrem bliver efterspurgt et ungdomsoprør, så jeg vil da gerne vide lidt mere om hvordan og hvorledes.


Nu skal den unge generation jo ikke begynde at blande sig udformningen af det ungdomsoprør, den ældre generation vil planlægge for dem..

Men jeg forstår det nu godt. Der virker jo til at være større fokus på at præstere på alle felter, samtidig med, at markant flere bliver stressede osv. Og måske forstærkes det hele af sociale medier. Men det er muligt, at det bare er ligegyldigt. Men I drikker også mindre. Det er ikke et godt tegn
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Skolelærer er glad for rygende elever: Et opgør med perfekthedskultur

Indlægaf Conway » 19. aug 2018, 21:54

Kan fuldt ud tilslutte mig TomKah’s indlæg.
Hvordan i alverden er vi nået dertil at alle partout skal stile efter videregående uddannelser.
Er der slet ikke plads til de mindre stræbsomme i vores samfund mere, dem som foretrækker at arbejde med hænderne fremfor endnu flere år på skolebænken ?
Samfundet og uddannelsessystemet har et kæmpe ansvar her !
Intet under at antallet håndværker uddannede falder i samme takt som stresstilfældene stiger !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"