Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Sangius » 18. aug 2018, 23:01

Falstria skrev:Hvis der mangler blod kan jeg ikke forstå at man ikke bare giver noget for det og opsøger potentielle donorer i højere grad.

Vi kan smide milliarder efter kemisk fremstillet medicin og hente det fra hele verden, men blod det er kun få adresser og man vil ikke få dækket transporten som donor, så man skal kunne cykle dertil.


Det vil da først få folk til at lyve, hvis man giver en økonomisk gulerod.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 23:05

Sangius skrev:
Falstria skrev:Hvis der mangler blod kan jeg ikke forstå at man ikke bare giver noget for det og opsøger potentielle donorer i højere grad.

Vi kan smide milliarder efter kemisk fremstillet medicin og hente det fra hele verden, men blod det er kun få adresser og man vil ikke få dækket transporten som donor, så man skal kunne cykle dertil.


Det vil da først få folk til at lyve, hvis man giver en økonomisk gulerod.

Og derudover er en af grundstenene i det danske bloddonorkorps frivilligheden.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 23:10

annellaII skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-08-18-minister-bosser-skal-ogsa-kunne-donere-blod

Det er for længst slået fast, at HIV-smittede ikke kan smitte andre, såfremt de får den rette behandling, men efter bløderskandalen, håber man jo på, at patienterne kan stole på lægerne.

Føler I jer trygge ved den beslutning, såfremt I skulle få brug for en blodtransfusion i fremtiden.


Jeg ville overhovedet ikke føle mig tryg ved at få en blodtransfusion uafhængig af, hvem der har doneret blodet, der er jo andre risikogrupper end homosexuelle, hvad med prostituerede? de udgør også en risisiko med smitsomme sygdomme som HIV og hepatitis C.

Man må ikke donere blod, hvis man har været prostitueret, stiknarkoman eller som mand har dyrket sex med en anden mand. De tre ting gør, at man udelukkes fra bloddonation for altid. Derudover er der midlertidige karantæner, for at sikre, at man ikke gør den syge mere syg ved en blodtransfusion. Fx kan tandlægebesøg give karantæne i en periode, piercing og tatovering også. Rejser til lande, der har mange tilfælde af bestemte sygdomme giver karantæne osv.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 23:15

Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:Hvis der mangler blod kan jeg ikke forstå at man ikke bare giver noget for det og opsøger potentielle donorer i højere grad.

Vi kan smide milliarder efter kemisk fremstillet medicin og hente det fra hele verden, men blod det er kun få adresser og man vil ikke få dækket transporten som donor, så man skal kunne cykle dertil.


Det vil da først få folk til at lyve, hvis man giver en økonomisk gulerod.


Det er da bare et spørgsmål om at teste det først og betale senere...

Jeg har ikke sagt et pip om at man skulle gå ud af butikken med kontanter i hånden.

Nu ikke så pengegrisk :D læs mit indlæg også :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 23:31

Falstria skrev:
Planten skrev:
Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:Hvis der mangler blod kan jeg ikke forstå at man ikke bare giver noget for det og opsøger potentielle donorer i højere grad.

Vi kan smide milliarder efter kemisk fremstillet medicin og hente det fra hele verden, men blod det er kun få adresser og man vil ikke få dækket transporten som donor, så man skal kunne cykle dertil.


Det vil da først få folk til at lyve, hvis man giver en økonomisk gulerod.


Det er da bare et spørgsmål om at teste det først og betale senere...

Jeg har ikke sagt et pip om at man skulle gå ud af butikken med kontanter i hånden.

Nu ikke så pengegrisk :D læs mit indlæg også :)


Det er jeg heller ikke, men ligefrem betale for at bruge sin tid på at blive tappet, et sted langt fra hvor man ellers begår sig, det er måske en betydende faktor for hvor meget blod der kommer ind.
Når der tales om en mangel, må man kigge på hvordan man kan løse det problem.

Men det er imod principperne i donorkorpset :)
I min region mangler vi ikke blod. Og der købes blod regionenerne imellem, når man mangler akut pga. fx store traumer. Det, der ville afhjælpe manglen kunne fx være, at donorerne kom til de tider, de havde booket og ikke bare blev væk. Man er super afhængig af donorerne - klart nok :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 23:57

Falstria skrev:
Planten skrev:Men det er imod principperne i donorkorpset :)
I min region mangler vi ikke blod. Og der købes blod regionenerne imellem, når man mangler akut pga. fx store traumer. Det, der ville afhjælpe manglen kunne fx være, at donorerne kom til de tider, de havde booket og ikke bare blev væk. Man er super afhængig af donorerne - klart nok :)


Så der er ikke mangel?

Og regioner vil gerne betale hinanden for blod, bare ikke betale privatpersoner?

Skørt system...


Frivillighed indebærer at folk bliver forhindret og har andre prioriteter fra tid til anden, det kan ikke forventes at yde som et professionelt donorkorps...

Det varierer fra region til region.
Så vidt jeg husker, er det donorer, der er mangel på. Altså folk, der er villige til at donere. Jeg tænker, det også hænger sammen med at vi rejser mere fx. Det er ikke noget, jeg er gået dybere ind i.

Men det er ikke rigtig det, tråden handler om.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf dgd2007 » 19. aug 2018, 00:12

Sangius skrev:Nej. Analsex er risikofaktoren.

Sex mellem mænd kan være så meget andet, samt analsex kan sagtens forekomme hos heteroseksuelle.

Derfor er det skørt at udelukke homoseksuelle.

Hvis man vil udelukke folk der dyrker analsex jævnligt, så fair nok. Men det andet er bare fjollet.

Det kommer sig vel af at dengang i 80'erne var HIV-smitten noget der (i den vestlige verden i hvert fald) især bredte sig i bøssemiljøer.
Men det bliver jo netop også afskaffet nu.
Man kan sige med nogen forsinkelse. Jeg vidste som sagt ikke at der var en sådan regel i kraft indtil nu. :fløjt:
0
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1941

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf In_your_eyes » 19. aug 2018, 03:57

Falstria skrev:
Planten skrev:
Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:Hvis der mangler blod kan jeg ikke forstå at man ikke bare giver noget for det og opsøger potentielle donorer i højere grad.

Vi kan smide milliarder efter kemisk fremstillet medicin og hente det fra hele verden, men blod det er kun få adresser og man vil ikke få dækket transporten som donor, så man skal kunne cykle dertil.


Det vil da først få folk til at lyve, hvis man giver en økonomisk gulerod.


Det er da bare et spørgsmål om at teste det først og betale senere...

Jeg har ikke sagt et pip om at man skulle gå ud af butikken med kontanter i hånden.

Nu ikke så pengegrisk :D læs mit indlæg også :)


Det er jeg heller ikke, men ligefrem betale for at bruge sin tid på at blive tappet, et sted langt fra hvor man ellers begår sig, det er måske en betydende faktor for hvor meget blod der kommer ind.
Når der tales om en mangel, må man kigge på hvordan man kan løse det problem.

Det gør man også allerede http://www.vest.rm.dk/afdelinger/klinis ... l-tapning/
0
:pompom:
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Conway » 19. aug 2018, 06:39

Hvis man bare forbød al sex var problemerne hurtigt løst, ingen diskriminering, ingen donormangel, ingen sygdomme, ingenting !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Madam » 19. aug 2018, 06:43

Conway skrev:Hvis man bare forbød al sex var problemerne hurtigt løst, ingen diskriminering, ingen donormangel, ingen sygdomme, ingenting !



Tror, at sex er kommet for at blive...;-)
3
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf ajnaM » 19. aug 2018, 06:45

Jeg er helt tryg.

Jeg er egentlig mere utryg ved sundhedsvæsenet, når det automatisk går ud fra, at det er homoseksuelle, der får HIV. For det betyder - for nogle læger - at helt almindelige heteroseksuelle ikke får det. Og så får man en blindside, der kan være farlig.

Jeg har en veninde, der gerne ville hiv-testes efter nogle ubeskyttede onenightstands. Men det kunne hun ikke få lov til hos egen læge. Hun kunne blive testet for alt andet, men "hvis hun ikke havde været sammen med en bøsse eller en person fra Afrika, var det ikke nødvendigt at blive testet." :rulle: Det er helt absurd i mine øjne. Ingen ved, om den, man har været sammen med har været sammen med en bøsse eller en person fra Afrika - eller om den, man har været sammen med, har været sammen med en, der har været sammen med en... osv.

Derfor er det SÅ vigtigt, at vi har andre kontrolsystemer. Og det har vi. Derfor er jeg helt tryg.
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf JoyNips » 19. aug 2018, 06:56

Jeg ville intet problem have med det. Det er blodets kvalitet, der er relevant for en donor, ikke om de får den i numsen.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 19. aug 2018, 07:05

In_your_eyes skrev:
Falstria skrev:
Planten skrev:
Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:Hvis der mangler blod kan jeg ikke forstå at man ikke bare giver noget for det og opsøger potentielle donorer i højere grad.

Vi kan smide milliarder efter kemisk fremstillet medicin og hente det fra hele verden, men blod det er kun få adresser og man vil ikke få dækket transporten som donor, så man skal kunne cykle dertil.


Det vil da først få folk til at lyve, hvis man giver en økonomisk gulerod.


Det er da bare et spørgsmål om at teste det først og betale senere...

Jeg har ikke sagt et pip om at man skulle gå ud af butikken med kontanter i hånden.

Nu ikke så pengegrisk :D læs mit indlæg også :)


Det er jeg heller ikke, men ligefrem betale for at bruge sin tid på at blive tappet, et sted langt fra hvor man ellers begår sig, det er måske en betydende faktor for hvor meget blod der kommer ind.
Når der tales om en mangel, må man kigge på hvordan man kan løse det problem.

Det gør man også allerede http://www.vest.rm.dk/afdelinger/klinis ... l-tapning/

Der er mobile tappeenheder flere steder. Eller flere tappesteder i regionen end der hvor blodbanken ligger.
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 19. aug 2018, 07:08

ajnaM skrev:Jeg er helt tryg.

Jeg er egentlig mere utryg ved sundhedsvæsenet, når det automatisk går ud fra, at det er homoseksuelle, der får HIV. For det betyder - for nogle læger - at helt almindelige heteroseksuelle ikke får det. Og så får man en blindside, der kan være farlig.

Jeg har en veninde, der gerne ville hiv-testes efter nogle ubeskyttede onenightstands. Men det kunne hun ikke få lov til hos egen læge. Hun kunne blive testet for alt andet, men "hvis hun ikke havde været sammen med en bøsse eller en person fra Afrika, var det ikke nødvendigt at blive testet." :rulle: Det er helt absurd i mine øjne. Ingen ved, om den, man har været sammen med har været sammen med en bøsse eller en person fra Afrika - eller om den, man har været sammen med, har været sammen med en, der har været sammen med en... osv.

Derfor er det SÅ vigtigt, at vi har andre kontrolsystemer. Og det har vi. Derfor er jeg helt tryg.

Det er ikke nogle læger, der afgør det. Det er noget traditionelt, som jeg personligt synes, man skal til at gøre op med. Være mere realistiske omkring.

Derudover kunne din veninde møde op på et blodprøvetagningssted og bede om at få taget en HIV test anonymt. Det er den eneste blodprøve, man selv må bestemme, om man vil have taget.
Senest rettet af Planten 19. aug 2018, 08:05, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. aug 2018, 07:13

Planten skrev:
ajnaM skrev:Jeg er helt tryg.

Jeg er egentlig mere utryg ved sundhedsvæsenet, når det automatisk går ud fra, at det er homoseksuelle, der får HIV. For det betyder - for nogle læger - at helt almindelige heteroseksuelle ikke får det. Og så får man en blindside, der kan være farlig.

Jeg har en veninde, der gerne ville hiv-testes efter nogle ubeskyttede onenightstands. Men det kunne hun ikke få lov til hos egen læge. Hun kunne blive testet for alt andet, men "hvis hun ikke havde været sammen med en bøsse eller en person fra Afrika, var det ikke nødvendigt at blive testet." :rulle: Det er helt absurd i mine øjne. Ingen ved, om den, man har været sammen med har været sammen med en bøsse eller en person fra Afrika - eller om den, man har været sammen med, har været sammen med en, der har været sammen med en... osv.

Derfor er det SÅ vigtigt, at vi har andre kontrolsystemer. Og det har vi. Derfor er jeg helt tryg.

Det er ikke nogle læger, der afgør det. Det er noget traditionelt, som jeg personligt synes, man skal til at gøre op med. Være mere realistiske omkring.

Derudover kunne din veninde møde op på et blodtypepeøvetagningssted og bede om at få taget en HIV test anonymt. Det er den eneste blodprøve, man selv må bestemme, om man vil have taget.


I Københavnsområdet kan man også få det gjort på Klinik for Kønssygdomme på Bispebjerg Hospital.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"