Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Sangius » 18. aug 2018, 14:42

Madam skrev:
Sangius skrev:
annellaII skrev:
Sangius skrev:
dgd2007 skrev:Jeg var slet ikke klar over at der var den regel. Hvordan har du vidst hvem der er homoseksuelle? :gruble:


Du svarer på et spørgeskema.


Så kan 'man' kun håbe på, at den spurgte siger sandheden og ikke fornægter sin seksualitet.


Det jo det, som er dumt. Problemet er jo ikke seksualiteten - problemet er den eventuelle ubeskyttede analsex som KAN være knyttet til seksualiteten.

Kan slet ikke forstå, hvorfor man ikke bare vinkler spørgeskemaet på den måde, da det jo er den egentlige risikoadfærd.


Der må være prestige i at være bloddonor, og man kan da ikke stole på alle fortæller sandheden, så vi må stole på lægernes screeninger af blodet


Ja præcis. Hvilket gør det dumt at udelukke homoseksuelle, da dette ikke pr automatik er en risikoadfærd.

De fleste mennesker er dog ærlige, og indrømmer eventuel risikoadfærd som f.eks. medicin, rejser eller tatoveringer.
Senest rettet af Sangius 18. aug 2018, 14:51, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Madam » 18. aug 2018, 14:43

Sangius skrev:
annellaII skrev:
Sangius skrev:
dgd2007 skrev:Jeg var slet ikke klar over at der var den regel. Hvordan har du vidst hvem der er homoseksuelle? :gruble:


Du svarer på et spørgeskema.


Så kan 'man' kun håbe på, at den spurgte siger sandheden og ikke fornægter sin seksualitet.


Det jo det, som er dumt. Problemet er jo ikke seksualiteten - problemet er den eventuelle ubeskyttede analsex som KAN være knyttet til seksualiteten.

Kan slet ikke forstå, hvorfor man ikke bare vinkler spørgeskemaet på den måde, da det jo er den egentlige risikoadfærd.


Vi kan kun sætte vores lid til lægestanden, men det gjorde patienterne også før bløderskandalen:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat ... -opsejling
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Sangius » 18. aug 2018, 14:52

Er der overhovedet nogle brugbare argumenter for at udelukke homoseksuelle? :gruble:
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf dgd2007 » 18. aug 2018, 14:56

Sangius skrev:Er der overhovedet nogle brugbare argumenter for at udelukke homoseksuelle? :gruble:

Det er formodentlig begyndt i 80'erne pga. AIDS-epidemien? :gruble:
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Madam » 18. aug 2018, 15:05

Det står jo ikke skrevet på donorerne, om de dyrker anal-sex, men tør lægerne og deres pårørende selv modtage donor blodet, så kan vi jo kun håbe på, at man kan fæste lid til screeningerne.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf cola » 18. aug 2018, 15:17

Så en kvinde der kun dyrker analsex fordi... nå ja det har hun lyst til (ikke at jeg ved hvorfor hun skulle fravælge det andet) hun kan sagtens donere, men ikke en mand der gør det samme... logisk.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14670
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf sigge » 18. aug 2018, 15:19

Jeg er ikke selv bloddonor, så jeg kender ikke det spørgeskema, man skal udfylde, så måske kan nogle af jer andre kaste lidt lys over det. Bliver kvinder også udspurgt om, hvorvidt de har dyrket analsex? Og om de kun har gjort det med en fast partner.

Jeg må indrømme, at jeg tænkte, at det da sørme også var på tide, da jeg læste overskriften. Men da jeg så læste, at mændene skal redegøre for deres sexliv i detaljer for at få lov, blev jeg lidt nedslået. Men måske er vilkårene ens for begge køn?

Og så er jeg egentlig lidt (positivt) overrasket over, at der er tilstrækkeligt med bloddonorer lige nu. Jeg troede, der altid var lidt mangel. https://www.dr.dk/nyheder/indland/bloddonorer-godt-vi-faar-homoseksuelle-maend-med-men-vi-mangler-ikke-blod
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf HappyPaww » 18. aug 2018, 15:46

annellaII skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-08-18-minister-bosser-skal-ogsa-kunne-donere-blod

Det er for længst slået fast, at HIV-smittede ikke kan smitte andre, såfremt de får den rette behandling, men efter bløderskandalen, håber man jo på, at patienterne kan stole på lægerne.

Føler I jer trygge ved den beslutning, såfremt I skulle få brug for en blodtransfusion i fremtiden.


Jeg ville overhovedet ikke føle mig tryg ved at få en blodtransfusion uafhængig af, hvem der har doneret blodet, der er jo andre risikogrupper end homosexuelle, hvad med prostituerede? de udgør også en risisiko med smitsomme sygdomme som HIV og hepatitis C.

Det vil sige, at du vil sige nej til at få en transfusion, selvom det var livsnødvendigt for dig? :stoned:
3
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Madam » 18. aug 2018, 15:52

HappyPaww skrev:
annellaII skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-08-18-minister-bosser-skal-ogsa-kunne-donere-blod

Det er for længst slået fast, at HIV-smittede ikke kan smitte andre, såfremt de får den rette behandling, men efter bløderskandalen, håber man jo på, at patienterne kan stole på lægerne.

Føler I jer trygge ved den beslutning, såfremt I skulle få brug for en blodtransfusion i fremtiden.


Jeg ville overhovedet ikke føle mig tryg ved at få en blodtransfusion uafhængig af, hvem der har doneret blodet, der er jo andre risikogrupper end homosexuelle, hvad med prostituerede? de udgør også en risisiko med smitsomme sygdomme som HIV og hepatitis C.

Det vil sige, at du vil sige nej til at få en transfusion, selvom det var livsnødvendigt for dig? :stoned:


Da jeg ikke er en af Jehovas Vidner, ville jeg jo nok sige ja, men det er jo ikke det samme, som at man føler sig tryg ved det. :panik:
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf annellaII » 18. aug 2018, 16:33

HappyPaww skrev:
annellaII skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-08-18-minister-bosser-skal-ogsa-kunne-donere-blod

Det er for længst slået fast, at HIV-smittede ikke kan smitte andre, såfremt de får den rette behandling, men efter bløderskandalen, håber man jo på, at patienterne kan stole på lægerne.

Føler I jer trygge ved den beslutning, såfremt I skulle få brug for en blodtransfusion i fremtiden.


Jeg ville overhovedet ikke føle mig tryg ved at få en blodtransfusion uafhængig af, hvem der har doneret blodet, der er jo andre risikogrupper end homosexuelle, hvad med prostituerede? de udgør også en risisiko med smitsomme sygdomme som HIV og hepatitis C.


Det vil sige, at du vil sige nej til at få en transfusion, selvom det var livsnødvendigt for dig? :stoned:


Nej det vil det ikke sige, men jeg ville føle mig meget utryg ved det.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf HappyPaww » 18. aug 2018, 16:41

Confucius skrev:
HappyPaww skrev:
annellaII skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-08-18-minister-bosser-skal-ogsa-kunne-donere-blod

Det er for længst slået fast, at HIV-smittede ikke kan smitte andre, såfremt de får den rette behandling, men efter bløderskandalen, håber man jo på, at patienterne kan stole på lægerne.

Føler I jer trygge ved den beslutning, såfremt I skulle få brug for en blodtransfusion i fremtiden.


Jeg ville overhovedet ikke føle mig tryg ved at få en blodtransfusion uafhængig af, hvem der har doneret blodet, der er jo andre risikogrupper end homosexuelle, hvad med prostituerede? de udgør også en risisiko med smitsomme sygdomme som HIV og hepatitis C.

Det vil sige, at du vil sige nej til at få en transfusion, selvom det var livsnødvendigt for dig? :stoned:


Det findes der nu mange mennesker i verden der gør. Nogen siger nej af religiøse, principielle eller ideologiske grunde. Fx Jehovas Vidner, folk, der ikke ønsker at gå gennem kræftbehandling, folk som er livstrætte, folk der ikke stoler på blodtransfusioner på samme måde, som der er folk, der ikke stoler på vacciner.

Der er alvorlige bivirkninger ved ca. 1 ud af 100.000 blodtransfusioner.
Milde bivirkninger ved 1-5 % af blodtransfusionerne.
Åndenød ved op til 4 %.
Allergisk reaktion ved op til 1 %.
Forsinkede transfusionsreaktioner ved ca. 1 ud af 100.000 blodtransfusioner på grund af særlige blodantistoffer.
Alvorlig lungeskade ved op til 1 ud af 300.000 blodtransfusioner. Kan være dødeligt og kræver intensiv behandling.
Smitsom leverbetændelse ved op til 1 ud af 1 millioner blodtransfusioner.
HIV ved op til 1 ud af 10 millioner blodtransfusioner.
Forbytning af blod, så man får forkert blodtype, i op til 1 ud af 300.000 tilfælde. Med nogle års mellemrum er der nogen der dør af det i Danmark.

Der sker ca. 270.000-300.000 blodtapninger årligt i Danmark.


Der er risici og mulige bivirkninger ved al medicinsk behandling. Jeg anser det mest som paranoia, hvis man seriøst er bange for at få HIV eller hepatitis gennem blodtransfusion og risikoen er da også umådelig lille...
Senest rettet af HappyPaww 18. aug 2018, 17:42, rettet i alt 2 gange.
4
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Filipai » 18. aug 2018, 17:15

Kan huske første gang jeg ville donere, sammen med min homoseksuelle ven. Han var jomfru, det var jeg ikke, han måtte ikke donere, jeg måtte. Vi gik igen, det føltes så uretærdigt og ulogisk. Han var lige sprunget ud og det ramte sgu at han blev afvist på det. Jeg synes selvfølgelig at homoseksuelle mænd skal kunne donere.
8
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. aug 2018, 17:36

Filipai skrev:Kan huske første gang jeg ville donere, sammen med min homoseksuelle ven. Han var jomfru, det var jeg ikke, han måtte ikke donere, jeg måtte. Vi gik igen, det føltes så uretærdigt og ulogisk. Han var lige sprunget ud og det ramte sgu at han blev afvist på det. Jeg synes selvfølgelig at homoseksuelle mænd skal kunne donere.


Forhåbentlig skyldtes afvisningen, at personen, I talte med, var en knold.
Som jeg husker det, skal man som mand svare på, om man har haft sex med andre mænd, ikke gøre rede for sin seksuelle orientering.
Jeg har altid allerede følt lede ved det, jeg mener, at der står, men at man åbenbart i nogle tilfælde også har taget den falske tryghed to the next level og afvist homoseksuelle, mandlige jomfruer - jamen, jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige :puke:
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Sangius » 18. aug 2018, 18:18

Confucius skrev:
Wizzze skrev:Hvorfor skulle ens seksualitet begrænse om man kan blive bloddonor?


"Sex mellem mænd" er bare 1 af de 100+ ting, som er omfattet af karantæne-listen. Så nok af samme grund som dem - forhøjet risiko i karantæneperioden.


Nej. Analsex er risikofaktoren.

Sex mellem mænd kan være så meget andet, samt analsex kan sagtens forekomme hos heteroseksuelle.

Derfor er det skørt at udelukke homoseksuelle.

Hvis man vil udelukke folk der dyrker analsex jævnligt, så fair nok. Men det andet er bare fjollet.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 23:00

Bloddonation i Danmark er baseret på frivillighedsprincippet i modsætning til fx USA vist.

Mænd, som dyrker sex med andre mænd, har en større risiko for at blive smittet med hiv, da slimhinden i analkanalen har lettere ved at briste end slimhinden i vagina ved samleje. Og derved er risikoen for smitte større. Der står ingen steder, at man ikke må donere blod, hvis man er homoseksuel mand. Man må "bare" ikke have dyrket sex med en mand nogensinde. Det er diskriminerende, vist nok i følge etisk råd, at vælge nogen fra på seksualitet. Se også det link nederst.

Kulturen er nu sådan, efter min opfattelse, at analsex dyrkes af alle? Og at især unge ikke rigtig går på i at bruge kondom? (det stemmer også med vores tråde herinde om prævention). Så jeg mener, også selvom det går ind i folks ret private liv, at hvis nogle skal udelukkes pga analsex, så skal alle.

Blodet testes ved almindelig smittemarkørundersøgelse for HIV og hepatitis B og V. Her undersøger bioanalytikeren hovedsagelig for antistoffer mod sygdommens og lidt for selve virus. Antistoffer dannes noget tid efter infektion, og derfor er der en periode fra smitte med en af sygdommene til den kan detekteres. Man indførte derfor i omkring 2008-2010 en test, som Sangius også nævner, som hedder NAT. Ved denne test, screener bioanalytikeren blodet for nukleinsyrer (altså dna og rna) fra selve virus. Dermed nedsættes tiden fra smitte til detektion. De to analysetyper anvendes i kombination.
Ovenstående er bare lige for at fortælle lidt om blodbanksarbejde.

Derudover kan man læse lidt her om smitte og bloddonation https://givblod.dk/bliv-donor/forste-gang/
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"