Midlertidige nødklinikker

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Madam » 30. aug 2018, 13:25

Hospitaler åbner nu nødklinikker pga. lægemangelen.

Manglen på praktiserende læger, og mange læger, der har lukket for tilgang af nye patienter, giver patienter adgang til hospitaler i København i stedet.

Men er det den rigtige løsning?!

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hov ... -det-er-en

"PLO: Den forkerte vej at gå

Løsning er fuldstændig unødvendig, mener de praktiserende lægers organisation, PLO.

- Det er rigtig ærgerligt og unødvendigt, at man nu bruger penge på hospitalerne frem for de praktiserende læger, siger Karin Zimmer, som er formand for PLO i Hovedstaden.

De så hellere, at Region Hovedstaden havde forsøgt nogle andre muligheder.

- Man kunne have forhørt sig hos nogle praktiserende læger, om de ville tage ekstra patienter mod ekstra betaling. Så kunne de for eksempel ansætte ekstra personale.

- Det ville vi kunne have diskuteret, hvis vi havde fået information om de her nødklinikker, men det har vi ikke fået, siger hun."


Kunne det tænkes, når man ikke har diskuteret dette med de praktiserende læger først, at man i stedet for den gammeldags 'huslæge'/den praktiserende læge vil ha' samlet lægerne i klinikker/hospitaler fremover, når de nye supersygehuse tages i brug, fordi man/politikerne mener, at dette er en billigere løsning, og dermed ikke længere vil honorere den enkelte læge efter antallet af besøg i konsultationen, men måske pønser på ansætte lægerne med en mdl. gage på en klinik eller hospital?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf decibell » 30. aug 2018, 14:18

Jeg ser det som lappeløsninger, lige som når de ansætter vikarer i stedet for at sørge for, der generelt er personale nok, og så undskylder personalemanglen med, at der ikke er penge nok. Der er penge til vikarer, men ikke til personale.

Jeg kunne godt forledes til at tro, at der er nogen af dem, der anser det som en billigere løsning, for i "hospitalsklinikker" kan de jo altid have læger, der hurtigt kan udskiftes, og som de kan styre bedre, men jeg tror, det først og fremmest er et "plaster" og en hurtig løsning. Det er alt andet lige mere tidskrævende, omfattende og besværligt at gå i clinch med de praktiserende læger, for hvad skal der til, for at flere læger ønsker at praktisere? Og ønsker politikerne at give dem de ting?

Jeg synes så også, det er en stor skam og meget dårligt for DK, hvis det bliver til virkelighed, for i forvejen er vi gået i den forkerte retning med patienter, der kun kan få et kvarter til hver ting - og ikke må booke flere aftaler lige i træk - selv om der er evidens for, at sygdom bør ses i det større billede og ikke behandles ud fra hvert symptom. Når de behandler hvert ting for sig, bliver det et pillebaseret, symptombehandlende samfund, der ikke formår at helbrede sygdommene.

Der er alt for mange patienter, der i dag får medicin mod fx for højt kolesterol/blodtryk, fordi der ikke er tid til at finde ud af, hvorfor kolesteroltallet eller blodtrykket nu er for højt (og så bliver de ironisk nok mere syge af den medicin, som de så skal have mere medicin for). Familielæger kendte hver patient bedre og kunne derfor også bedre behandle hele personen med det samme og finde den rette diagnose (= flere symptomer kommer af samme sygdom, så når sygdommen blev behandlet/helbredt, forsvandt symptomerne og behovet for medicin). Jeg mener oprigtigt, at familielæger sparede samfundet både tid og penge, selv om de brugte mere tid på hver patient, og at denne paranoide og bureaukratiske måde at kontrollere og styre lægers (og plejepersonalets) tid i dag, er årsagen til, det er blevet så galt, og til at læger ikke gider mere. De gør alt for at "effektivisere", men gør det bare mere og mere ineffektivt.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Purple Haze » 30. aug 2018, 14:28

Lyder som næste led i den store plan om at afvikle velfærdsstaten.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Bergen » 30. aug 2018, 18:17

Midlertidige? Det bliver fremtiden. Om vi kan lide det eller ej. Taberne er de patienter, de er syge og ikke bare kan helbredes af et quickfix på 3 min af en tilfældig læge og ikke har råd til at bruge privatklinik.
2
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Madam » 30. aug 2018, 18:45

Bergen skrev:Midlertidige? Det bliver fremtiden. Om vi kan lide det eller ej. Taberne er de patienter, de er syge og ikke bare kan helbredes af et quickfix på 3 min af en tilfældig læge og ikke har råd til at bruge privatklinik.


Jeg tror desværre, at du har ret... :mellow:
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Madam » 31. aug 2018, 09:31

SurSødSovs skrev:
Bergen skrev:Midlertidige? Det bliver fremtiden. Om vi kan lide det eller ej. Taberne er de patienter, de er syge og ikke bare kan helbredes af et quickfix på 3 min af en tilfældig læge og ikke har råd til at bruge privatklinik.


Bingo.

Det er det system, de har i Grønland.

Selv en fodvorte fuckede de op, så jrg har været forbi en privatlæge i Danmark.

Det skal gå stærkt, de kender ikke ens sygdomshistorie og ofte bemandes klinikken med de nyuddannede, studerende - og sundhedsassistenter, der screener, om man må se en læge. Og de forstår ikke, at blod i urin f.eks. Kan skyldes andet end blærebetændelse - og da man har en diagnose, får man penicillin... Og ikke lov til at tale med en læge.

Det er ikke værd at efterligne


Det er meget betænkeligt, hvis det bli'r vejen frem mod hospitals/klinik ansatte læger i stedet for de praktiserende, der kender patientens sygehistorie, dermed jages de der kan betale over til privatlæger.

Men mht. til speciellægerne, der er utroligt godt betalt, hvilket man kan konstatere på Sundhedsplatformen, så er de blevet FOR grådige.

Efter at ha' siddet 1/2 time før en konsultation hos speciallæger (øjenlæge/HNØ-læge), kan man tydeligt se, at er afsættes 10 min. til hver patient, og der går de 7 min til undersøgelse og samtale (og så får man ellers info via en standardseddel), 3 min. til at nedfælde i computeren data om patienten, og så har jeg endda været ude for, at der tages samtaler med andre patienter i de 10 min. af ens konsultation.

Pga. et mindre, men meget generende onde, har jeg selv efter at ha' konsulteret flere speciallæger, måtte opsøge Aleris-Hamlet, som bekendt er privatbetaling, og der var betalingen 1.600 kr. og næste 900 kr., og så sluttede festen, for de kunne ikke hjælpe mere end det offentlige system.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Jedi » 31. aug 2018, 09:58

Jeg troede egentligt, at praktiserende læger hørte under kommunerne, og hospitalerne under regionerne?
Man kunne have betalt sig fra det hos de praktiserende læger, og har istedet valgt denne løsning, hvilket får mig til at tro, at man ønsker en strukturændring af en art. Mit bud er, at man ønsker at reducere praktiserende lægers magt ved de næst kommende forhandlinger, da man sidst med ydrenumrene jokkede noget i spinaten.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Madam » 31. aug 2018, 12:33

Jedi skrev:Jeg troede egentligt, at praktiserende læger hørte under kommunerne, og hospitalerne under regionerne?
Man kunne have betalt sig fra det hos de praktiserende læger, og har istedet valgt denne løsning, hvilket får mig til at tro, at man ønsker en strukturændring af en art. Mit bud er, at man ønsker at reducere praktiserende lægers magt ved de næst kommende forhandlinger, da man sidst med ydrenumrene jokkede noget i spinaten.


Så vidt det kan tydes her, hører de under regionerne:

https://www.laeger.dk/PLO/Overenskomster-aftaler

Det med reduktion af lægernes magt samt strukturændring fremover, er nok ikke helt i skoven, efter min mening, det er bare ikke til gavn for patienterne, så vidt jeg kan se.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Midlertidige nødklinikker

Indlægaf Jedi » 31. aug 2018, 22:29

Madam skrev:
Jedi skrev:Jeg troede egentligt, at praktiserende læger hørte under kommunerne, og hospitalerne under regionerne?
Man kunne have betalt sig fra det hos de praktiserende læger, og har istedet valgt denne løsning, hvilket får mig til at tro, at man ønsker en strukturændring af en art. Mit bud er, at man ønsker at reducere praktiserende lægers magt ved de næst kommende forhandlinger, da man sidst med ydrenumrene jokkede noget i spinaten.


Så vidt det kan tydes her, hører de under regionerne:

https://www.laeger.dk/PLO/Overenskomster-aftaler

Det med reduktion af lægernes magt samt strukturændring fremover, er nok ikke helt i skoven, efter min mening, det er bare ikke til gavn for patienterne, så vidt jeg kan se.


Ja, du har ret. Jeg har nok fået det galt i halsen, at de opgøres efter kommune og så har jeg troet, at de hørte til dér.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"