Demente bør få frataget kørekortet, mener seks ud af ti

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 21
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 379

Demente bør få frataget kørekortet, mener seks ud af ti

Indlægaf annellaII » 3. sep 2018, 08:06

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-31-demente-boer-faa-frataget-koerekortet-mener-seks-ud-af-ti

59 procent mener nemlig, at personer med demens sammen med diagnosen bør få frataget deres kørekort.

Når sindet svigter, gør evnen til at køre bil det også. I hvert fald hvis man spørger et flertal af danskerne.

Hos Alzheimerforeningen er direktør Nis Peter Nissen foruroliget over holdningen.

- Selvfølgelig bliver man på et tidspunkt så syg, at man ikke længere kan køre bil. Men ens liv bør ikke slutte sammen med en demensdiagnose, siger h

Samtidig mener han, at det bør være lægernes opgave at hjælpe demensramte og pårørende til løbende at tage stilling til spørgsmålet.

Da jeg læste overskriften tænkte jeg med det samme, selvfølgelig skal demente sammen med diagnosen fratages kørekortet, men efter at have læst artiklen, er jeg i tvivl om, om og hvornår en person med en dement-diagnose skal fratages kørekortet.

Hvad er din mening?
0
Bergen
Kort karma: 16
Likede indlæg: 904

Re: Demente bør få frataget kørekortet, mener seks ud af ti

Indlægaf Bergen » 3. sep 2018, 08:11

Når en demensdiagnose stilles bær kørekortet ryge samme dag. Trafik er ikke at spøge med og det er en alvorlig sygdom, der rammer kognitivt.
4
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 484
Likede indlæg: 4051

Indlægaf Sophies-mor » 3. sep 2018, 08:12

Hvad så med den demente enkemand, der bor alene?
Husker han at komme til lægen og få sine tjek, og dermed hvornår kørekortet skal inddrages?
Det ER jo ikke for sjov, at man fratager mennesker med visse sygdomme deres kørekort.

Demens giver så store kognitive skader og trafikken kræver altså en kæmpe portion kognitiv tænkning, så kortet skal ryge pr. omgående.

Og tilføjelse:
Nogle demenssygdomme rammer ikke kognitivt i meget lang tid, så det vil efter min mening skulle afhænge af sygdommen og den enkeltes tilstand.
Men så kommer man ud i, at fru x med sygdomstype A kan godt køre bil, men hr z med samme type kan ikke.

Det bliver for meget gradbøjning.
4
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 5
Likede indlæg: 221

Indlægaf Madam » 3. sep 2018, 08:28

Det kan synes oplagt, at kørekortet skal fratages, når diagnosen er faldet, men er alligevel i tvivl, om det skal være, hvis sygdommen opdages på et tidligt stadium.

Mange lever jo med det i mange år, og hos andre går det lynhurtigt.

Og det er vel ikke altid, at sygdommen skrider langsomt frem, en af mine naboer ringede pludseligt hjem fra taget af et indkøbscenter, hvor han ikke kunne finde bilen.

Det var starten, før diagnosen blev stillet...

Men hvor mange kører mon rundt i tidlige stadier af sygdommen, FØR diagnosen bli'r stillet?!

Og så ved man jo heller om alle patienter med en hjertesygdom, og alle de, der føler sig raske, bli'r ramt af blodproper o. lign., dem tager vi jo ikke kørekortet fra.

Det stlller en masse spørgsmål, og så er der måske ikke mange med kørekort mere.

Men ingen tvivl om, at svært demente selvfølgelig ikke skal ha' kørekort.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1648

Indlægaf RavenClaw » 3. sep 2018, 09:16

Min farbror fik konstateret demens for et par år siden, men heldigvis i så tidligt et stadie, at medicinen har pløjet bremserne så meget i, at udviklingen går meget langsomt. Han lever stadig, som han gjorde før (han blev pensioneret et års tid før diagnosen). Han kører bil, cykler på højt plan mv. Jeg havde på ingen måde lagt mærke til, at han havde diagnosen, hvis ikke jeg havde fået det at vide fra starten. Han glemmer en gang i mellem, hvad ting og personer hedder, men herregud det gør alle da til tider. Udover det er han faktisk utrolig skarp i hovedet.

Ud fra mine egne erfaringer med sygdommen, så synes jeg, det skal vurderes ud fra hvert enkelt tilfælde, om personen kan være til fare for andre i trafikken. Sygdommen udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo hver gang - som med alle andre sygdomme. Men selvfølgelig når vedkommende ryger derud, hvor de glemmer tid og sted, og helst inden, skal kørekortet væk. Det er jeg ikke i tvivl om.
10
Ja, det er en slem Dreng, den Amor.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1006
Likede indlæg: 8702

Indlægaf Rapfisk » 3. sep 2018, 09:42

Man skal ikke være til fare for trafikken. Punktum. Men derudover er demens jo en sygdom, der har mange stadier, og jeg er sikker på, at de fleste i de første stadier ikke er mere til fare end så mange andre OG væsentligt får forbedret deres livskvalitet ved at kunne køre bil og komme ud til nogle oplevelser, de senere ikke får.
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 583
Likede indlæg: 12523

Indlægaf Sangius » 3. sep 2018, 10:10

Man skal vel bare tjekkes så jævnligt som det er nødvendigt, om man kan køre bil forsvarligt.
Og så skal de nok være mere kritiske de læger. Eventuelt skal man konsekvent henvises til en eller anden instans, som foretager vurderingen. Har forstået at læger måske har svært ved at være objektive nok overfor patienten.
3
Brugeravatar
Selina
Kort karma: 4
Likede indlæg: 103

Indlægaf Selina » 3. sep 2018, 10:16

Hvor stort er problemet?
Jeg syntes mere problemet er, at mange kører som om de var demente.
8
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 84
Likede indlæg: 2032

Indlægaf Misantropen » 3. sep 2018, 12:37

Sophies-mor skrev:Hvad så med den demente enkemand, der bor alene?
Husker han at komme til lægen og få sine tjek, og dermed hvornår kørekortet skal inddrages?
Det ER jo ikke for sjov, at man fratager mennesker med visse sygdomme deres kørekort.

Demens giver så store kognitive skader og trafikken kræver altså en kæmpe portion kognitiv tænkning, så kortet skal ryge pr. omgående.

Og tilføjelse:
Nogle demenssygdomme rammer ikke kognitivt i meget lang tid, så det vil efter min mening skulle afhænge af sygdommen og den enkeltes tilstand.
Men så kommer man ud i, at fru x med sygdomstype A kan godt køre bil, men hr z med samme type kan ikke.

Det bliver for meget gradbøjning.

Er det meget anderledes fra hvordan det allerede foregår når ens kørekort skal fornyes?
0
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 279
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 5050

Indlægaf Mistermor » 3. sep 2018, 12:54

Jeg synes, det må være lægens ansvar at forholde sig til, om patienten er ramt i en grad, så det påvirker evnen til at køre bil, men vi må selvfølgelig alle reflektere over, om vi kender nogen, der ikke burde køre bil.

Da jeg var mere påvirket af stress end nu, kunne jeg somme tider opleve splitsekunder, hvor jeg ikke kunne huske vej, eller hvor jeg var på vej hen. Det gjorde mig meget usikker på, om jeg burde køre bil, men jeg havde ofte nogen med, og de oplevede aldrig, at det påvirkede min kørsel. Jeg lavede en aftale med min søn, at han skulle sørge for at stoppe mig, hvis han mente, at jeg ikke mere burde køre, uanset hvordan det ellers ville påvirke mit liv. (min datter har ikke kørekort)

Jeg kører ikke så meget eller med så stor glæde mere, fordi jeg er så opmærksom på, OM jeg er opmærksom nok. Jeg er bange for, at jeg skulle miste koncentrationen. Så jeg bliver enormt træt af at køre bil, og jeg kan ikke køre flere timer i træk, som jeg ellers har kunnet. Jeg kører heller ikke længere så meget på motorvej.

Men det skyldes jo netop, at jeg ikke vil være til fare i trafikken. Jeg tænker ikke, jeg er det eneste menneske, der tager ansvar for mig selv.

Meget af det at køre bil er jo en refleks, når man har haft kørekort i over 30 år. Så jeg tænker at det er koncentration, orientering, reflekser og overblik, det må handle om. Det kan man da tjekke folk for.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1006
Likede indlæg: 8702

Indlægaf Rapfisk » 3. sep 2018, 14:07

Sangius skrev:Man skal vel bare tjekkes så jævnligt som det er nødvendigt, om man kan køre bil forsvarligt.
Og så skal de nok være mere kritiske de læger. Eventuelt skal man konsekvent henvises til en eller anden instans, som foretager vurderingen. Har forstået at læger måske har svært ved at være objektive nok overfor patienten.

Langt hen ad vejen er jeg enig med dig i, at der er fare for, at læger ikke tager kørekortet fra patienterne i tide.

Omvendt er det også oplagt, at den praktiserende læge er den, der kender patienten bedst og derfor både ser de små tegn og kender patienten godt nok til at vide, hvornår netop han eller hun er over grænsen - fordi det ikke kun handler om enkelte parametre, men også, hvordan patienten klarer sine udfordringer med de styrker, der er tilbage.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 583
Likede indlæg: 12523

Indlægaf Sangius » 3. sep 2018, 14:11

Rapfisk skrev:
Sangius skrev:Man skal vel bare tjekkes så jævnligt som det er nødvendigt, om man kan køre bil forsvarligt.

Langt hen ad vejen er jeg enig med dig i, at der er fare for, at læger ikke tager kørekortet fra patienterne i tide.

Omvendt er det også oplagt, at den praktiserende læge er den, der kender patienten bedst og derfor både ser de små tegn og kender patienten godt nok til at vide, hvornår netop han eller hun er over grænsen - fordi det ikke kun handler om enkelte parametre, men også, hvordan patienten klarer sine udfordringer med de styrker, der er tilbage.

Så må man kombinere den objektive test med en udtalelse fra lægen, tænker jeg :)

Min bedstefar var rigtig gode venner med sin læge, og fik lov at køre bil til sin død - og han burde være stoppet i hvert fald et par år før.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5093

Indlægaf hotlips » 3. sep 2018, 15:31

At det burde være 10 ud af 10,vi kan ikke risikere andres liv og lemmer fordi det er lettere at komme rundt i bil.

Når folk får diagnosen så er det mere reglen end undtagelsen at så er det ved at være ret alvorligt og de praktiserende familielæger er alt for ofte nogle kyllinger.

Min farmor havde grå stær i en grad så hun troede mine kinesiske vifter var blomster og alligevel fik hun ikke taget kortet til obligatorisk check da hun blev 70 og den slags kan vi bare ikke have forekommer.

Det er meget at forlange af folk der ikke ved hvor de er at de skal huske vigepligt og at holde overblik og det er ikke rimeligt over for nogen at risikere det går galt.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3140

Indlægaf Falstria » 3. sep 2018, 22:43

Det kræver en lægefaglig vurdering, sådan er det allerede i dag, ingen grund til at ændre noget, udover måske at minde et par af lægerne om deres ansvar.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"