Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Artem » 5. sep 2018, 20:37

Jeg er noget vild med firehjulstrækkere, og går af samme grund op i hvilken der er den bedste uden for asfaltvej, og det er den originale jeep. Jeep Wrangler.

Jeep i danmark forhandler ikke Wrangler, hvorfor jeg i stedet har været ved at se på Jeep USA og Tyskland.
Men det er så der jeg undrer mig over prisforskellen. Rubicon er den rigtige terræn model med offroad dæk osv.

I USA koster en Rubicon 41.445 USD Som giver 266.802 kr. Rent røverkøb i forhold til danske afgifter osv. :lun:
https://www.jeep.com/wrangler.html
I Tyskland koster en Rubicon 56.000 Euro 417.530 kr med en lille 4 cylindret motor mod den V6 motor man får i USA. :forvirret:
https://www.jeep.de/wrangler-jl
https://www.jeep.de/content/dam/jeep/de ... ler_JL.pdf

Her i landet skal der naturligvis ligges 150% afgift oven i. Men er jo ikke helt ligegyldig om man starter med en pris på 266.802 kr. Eller 417.530 kr for en europa model med lille motor.

Men hvad er grunden til den prisforskel? Har EU told på import af biler fra USA. For umiddelbart tænker jeg jo at der må været et stort marked for parallelimport.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Misantropen » 5. sep 2018, 22:19

Jeg ved det ikke, men kan der være et større behov for den type bil i USA fremfor Danmark så det simpelthen er en underskudsforretning at have den type bil "på lager"?

USA er jo en del større en Danmark(der i stedet har mange muligheder for offentlig transport, cykelruter osv.) Jeg ved ikke om reglerne og mulighederne for køb og eje af biler er anderledes i USA, men hvis de fleste har et behov for egen bil, da der ellers ikke er andre muligheder for at komme vidt omkring, så er bilpriserne også nødt til at være nogle hvor så mange som mulig kan være med. Udbud og efterspørgsel.

Men det er bare gætterier.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2018, 23:28

1) Bilen koster ikke 41.445 i USA (i de fleste stater) for der kommer sales tax (moms) oven i, men i USA skilter man med priser uden, da skattesatser svinger meget fra stat til stat, ja selv by til by. Så de fleste steder i USA vil din Jeep koste 6-9% mere.
2) Europa har 10% told på amerikanske biler, der importeres ind i unionen.
3) Tyskland lægger så 19% moms oven i det.
4) Men det virkelig dyre er, at før amerikanske modeller kan sælges i Europa, så skal de type godkendes, så det sikres at de overholder Europæiske standarder, f.eks. Euro Ncap og udledningsstandarder. Og det er dyrt, især når man ikke sælger ret mange stk. pr. model. Det er derfor at amerikanske firmaer nøje udvælger modeller til Europa de mener kan sælge = stor mængde at fordele omkostningerne over, og også årsagen til at de putter en 4 cylinder motor og ikke en 6 cylinder motor i bilen. Enten kunne v6´eren ikke overholde standarden, eller også havde Jeep allerede betalt for test og godkendelse af 4 cylinder motoren, og har derfor valgt at genbruge den i den nye Jeep Wrangler også.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Artem » 6. sep 2018, 22:29

Wizzze skrev:1) Bilen koster ikke 41.445 i USA (i de fleste stater) for der kommer sales tax (moms) oven i, men i USA skilter man med priser uden, da skattesatser svinger meget fra stat til stat, ja selv by til by. Så de fleste steder i USA vil din Jeep koste 6-9% mere.
2) Europa har 10% told på amerikanske biler, der importeres ind i unionen.
3) Tyskland lægger så 19% moms oven i det.
4) Men det virkelig dyre er, at før amerikanske modeller kan sælges i Europa, så skal de type godkendes, så det sikres at de overholder Europæiske standarder, f.eks. Euro Ncap og udledningsstandarder. Og det er dyrt, især når man ikke sælger ret mange stk. pr. model. Det er derfor at amerikanske firmaer nøje udvælger modeller til Europa de mener kan sælge = stor mængde at fordele omkostningerne over, og også årsagen til at de putter en 4 cylinder motor og ikke en 6 cylinder motor i bilen. Enten kunne v6´eren ikke overholde standarden, eller også havde Jeep allerede betalt for test og godkendelse af 4 cylinder motoren, og har derfor valgt at genbruge den i den nye Jeep Wrangler også.

Jeg er helt med på at der er forskel på moms osv. Men selv hvis vi ligger dine 9% + 19% og 10% sammen giver det jo kun 38% og der er cirka 60% forskel på de priser i USA og Tyskland.
Men det er jo reelt også en forkert beregning. Vi skal nærmere trække de 19% fra bilens pris i tyskland, så vi får begge priser uden moms. og så plus de 10% told.

Hmm så nævner du europæisk typegodkendelse.
Jeep Wrangler bliver jo solgt her i Europa, hvor danmark lader til at være en af de få lande som forhandleren ikke har valgt at tage den hjem til, men ok vi er også et fladt land hvor der nok ikke er den store marked for rigtige firehjulstrækkere til forskel fra livstilbiler som SUV'er jo mest er.
For den kommer jo feks også til England, men kan endnu ikke se priser der, da det er en ny model og de nok ikke har fået lavet den højrestyrende model endnu.

Med hensyn til udledningsgasser så er det jo mere et problem i nogle stater i USA end her i Europa, hvor vi jo ikke rigtig har nogle maks værdier, vi ligger evt bare strafafgift på. Er jo også derfor at "diesel gate" var meget større i USA end i Europa. Hvor VW blev nødt til at købe vildt mange diesel biler tilbage i USA. Mens salget her i Europa nærmest modsat steg, og specielt her i Danmark hvor VW aldrig før har haft så store markedsandele.

Men jeg har været ved at undersøge de priser lidt nærmere og det ser ud til at der ikke er den store forskel på prisen på biler i Europa og USA uden afgifter, hvis vi taler om mere normale biler som der bliver solgt mange af her i Europa som feks. en Ford Kuga.
Men når vi tager de store firehjulstrækkere som feks en Ford F150 som som er verdens mest solgte bil. Så får man nærmest smidt den i nakken i USA mens den her i Europa er så eksotisk og dyr at den nærmest er umulig at købe. Det er nok mest det jeg undrer mig over... :gruble:

Til sammenligning er en Jeep Wrangler en lille firehjulstrækkere specielt i USA, men på størrelse med en Audi Q5 som den også cirka koster det samme som i USA. Som betyder at den skulle koste omkring 600.000 kr her i danmark. Men ud fra den tyske pris vil det jo aldrig komme til at ske, hvor prisen her i landet nærmere er 1 mio.
Det giver bare ingen mening, og kan sagt ikke se hvad der skulle forhindre folk i at importere en fra USA og få den indregistreret her. For ud over at det koster 20.000 kr i fragt, burde det jo være ganske simpelt.
Og der er altså ingen problemer med den store V6 benzin motor her i EU som man kan se med de flere tusind der er til salg af den gamle model i tyskland.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf paint » 6. sep 2018, 22:47

Wrangler, kan købes i Sverige, tilsyneladende også med 3.6 liters v6 motor. 343 - 399.000 SEK

https://www.jeep.se/nya-wrangler

http://docs.jeep.se/Prisoversikt/wrangler/?page=2
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Artem » 7. sep 2018, 14:22

paint skrev:Wrangler, kan købes i Sverige, tilsyneladende også med 3.6 liters v6 motor. 343 - 399.000 SEK

https://www.jeep.se/nya-wrangler

http://docs.jeep.se/Prisoversikt/wrangler/?page=2

Meget interessant. :gogo:
Den model jeg har set på de andre steder koster. 435.000 Svenske kroner med moms. Som giver 306.283 danske kr.

Hvis jeg har ret i at svensk moms er på 25% på biler? Koster den reelt kun 245.026 kr uden moms, altså mindre end i USA for den helt samme model :gruble:

Bestemt interessant, og så undrer jeg mig endnu mere over de tyske priser. Men når jeg nu vinder i Eurojackpot til aften, skal jeg altså til Sverige og hente bilen :D
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf paint » 7. sep 2018, 14:34

Artem skrev:
paint skrev:Wrangler, kan købes i Sverige, tilsyneladende også med 3.6 liters v6 motor. 343 - 399.000 SEK

https://www.jeep.se/nya-wrangler

http://docs.jeep.se/Prisoversikt/wrangler/?page=2

Meget interessant. :gogo:
Den model jeg har set på de andre steder koster. 435.000 Svenske kroner med moms. Som giver 306.283 danske kr.

Hvis jeg har ret i at svensk moms er på 25% på biler? Koster den reelt kun 245.026 kr uden moms, altså mindre end i USA for den helt samme model :gruble:

Bestemt interessant, og så undrer jeg mig endnu mere over de tyske priser. Men når jeg nu vinder i Eurojackpot til aften, skal jeg altså til Sverige og hente bilen :D


Det er også værd at tage med i overvejelserne, at den svenske krone er historisk lav, lige for tiden. Den er helt nede i 70 DKK for 100 SEK

Der er mange der bliver overraskede over bilmarkedet i Sverige. De har et langt større udvalg af forskellige bilmodeller, også nogle som man aldrig ser i Danmark. Det skyldes nok at registreringsafgiften er meget lav (eller helt fraværende)

Her er en søgning på blocket.se på Jeep. Søgningen dækker hele Sverige (som er stort)

https://www.blocket.se/stockholm/bilar? ... d=th&cb=15
Senest rettet af paint 7. sep 2018, 14:58, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf DenBruneMunk » 7. sep 2018, 14:40

Artem skrev:Bestemt interessant, og så undrer jeg mig endnu mere over de tyske priser. Men når jeg nu vinder i Eurojackpot til aften, skal jeg altså til Sverige og hente bilen :D

Vinder du, så kan du jo bare købe din F-150 i Tyskland og betale afgifterne som lægges oveni, det er da småpenge i forhold til Eurojackpot?

http://dk.automobile.de/cgi/deeplink.pl/obj43863264
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Artem » 7. sep 2018, 19:48

DenBruneMunk skrev:
Artem skrev:Bestemt interessant, og så undrer jeg mig endnu mere over de tyske priser. Men når jeg nu vinder i Eurojackpot til aften, skal jeg altså til Sverige og hente bilen :D

Vinder du, så kan du jo bare købe din F-150 i Tyskland og betale afgifterne som lægges oveni, det er da småpenge i forhold til Eurojackpot?

http://dk.automobile.de/cgi/deeplink.pl/obj43863264

Hvis jeg skal have en Ford F-150 skal det være en Raptor :slem:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Artem » 7. sep 2018, 19:53

paint skrev:Det er også værd at tage med i overvejelserne, at den svenske krone er historisk lav, lige for tiden. Den er helt nede i 70 DKK for 100 SEK

Der er mange der bliver overraskede over bilmarkedet i Sverige. De har et langt større udvalg af forskellige bilmodeller, også nogle som man aldrig ser i Danmark. Det skyldes nok at registreringsafgiften er meget lav (eller helt fraværende)

Her er en søgning på blocket.se på Jeep. Søgningen dækker hele Sverige (som er stort)

https://www.blocket.se/stockholm/bilar? ... d=th&cb=15

Ja det ville godt nok være fedt hvis vi ikke havde de afgifter på biler. :savl:

Men det er faktisk også en af de ting min tråd handler lidt om, hvor man undrer sig over hvad det er der går galt, hvor jeg kan se at mere specielle biler der ikke bliver solgt her i danmark, ender med at have en højere pris end de 150% afgift burde være skyld i, når man tager udgangspunkt i hvad bilen kan købes til i USA eller Sverige.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf paint » 7. sep 2018, 21:23

Artem skrev:
paint skrev:Det er også værd at tage med i overvejelserne, at den svenske krone er historisk lav, lige for tiden. Den er helt nede i 70 DKK for 100 SEK

Der er mange der bliver overraskede over bilmarkedet i Sverige. De har et langt større udvalg af forskellige bilmodeller, også nogle som man aldrig ser i Danmark. Det skyldes nok at registreringsafgiften er meget lav (eller helt fraværende)

Her er en søgning på blocket.se på Jeep. Søgningen dækker hele Sverige (som er stort)

https://www.blocket.se/stockholm/bilar? ... d=th&cb=15

Ja det ville godt nok være fedt hvis vi ikke havde de afgifter på biler. :savl:

Men det er faktisk også en af de ting min tråd handler lidt om, hvor man undrer sig over hvad det er der går galt, hvor jeg kan se at mere specielle biler der ikke bliver solgt her i danmark, ender med at have en højere pris end de 150% afgift burde være skyld i, når man tager udgangspunkt i hvad bilen kan købes til i USA eller Sverige.


Ja. Men der er bare den (ret store) forskel på Sverige/USA og Danmark, at Sverige og USA, selv er bilproducerende. Dvs. de får en hel del penge i kassen i form af skatter fra landets bilfabrikker + at de har et meget stort hjemmemarked og derved importerer mindre fra udlandet. Disse penge kan finansiere de meget lave afgifter. Det samme gælder Tyskland. Men den fordel har vi ikke i Danmark. Vi får ikke mange milliarder ind i statskassen i skatter fra vores bilfabrikker (ærgerligt nok)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf DenBruneMunk » 7. sep 2018, 22:21

Artem skrev:
DenBruneMunk skrev:
Artem skrev:Bestemt interessant, og så undrer jeg mig endnu mere over de tyske priser. Men når jeg nu vinder i Eurojackpot til aften, skal jeg altså til Sverige og hente bilen :D

Vinder du, så kan du jo bare købe din F-150 i Tyskland og betale afgifterne som lægges oveni, det er da småpenge i forhold til Eurojackpot?

http://dk.automobile.de/cgi/deeplink.pl/obj43863264

Hvis jeg skal have en Ford F-150 skal det være en Raptor :slem:

Den kendte jeg så ikke :) Ser også fin ud, håber du vandt.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf ExCoastal » 7. sep 2018, 22:27

Artem skrev:
DenBruneMunk skrev:
Artem skrev:Bestemt interessant, og så undrer jeg mig endnu mere over de tyske priser. Men når jeg nu vinder i Eurojackpot til aften, skal jeg altså til Sverige og hente bilen :D

Vinder du, så kan du jo bare købe din F-150 i Tyskland og betale afgifterne som lægges oveni, det er da småpenge i forhold til Eurojackpot?

http://dk.automobile.de/cgi/deeplink.pl/obj43863264

Hvis jeg skal have en Ford F-150 skal det være en Raptor :slem:


Brugt 2017 udgave til knap $70.000! :shock:

https://sfbay.craigslist.org/eby/ctd/d/ ... 68819.html
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf DenBruneMunk » 8. sep 2018, 07:43

Falstria skrev:
Artem skrev:Hvis jeg skal have en Ford F-150 skal det være en Raptor :slem:


Det er da en udmærket søndagstraktor...

Men intet fra Amerika, kan nogensinde måle sig med en Unimog.

Joda,
En hummer er da mindst lige så fed, og kører nok lige så langt på literen som Unimog af den alder, tror det er 2km/l .
Billede
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvorfor er biler så billige i USA vs Europa?

Indlægaf Artem » 8. sep 2018, 09:56

paint skrev:Ja. Men der er bare den (ret store) forskel på Sverige/USA og Danmark, at Sverige og USA, selv er bilproducerende. Dvs. de får en hel del penge i kassen i form af skatter fra landets bilfabrikker + at de har et meget stort hjemmemarked og derved importerer mindre fra udlandet. Disse penge kan finansiere de meget lave afgifter. Det samme gælder Tyskland. Men den fordel har vi ikke i Danmark. Vi får ikke mange milliarder ind i statskassen i skatter fra vores bilfabrikker (ærgerligt nok)

Jeg har tit hørt det argument, men synes ikke længere at den holder.
For det første fungerer bilfabrikkerne helt anderledes i dag, hvor de primært samler bilerne af stumper som kommer fra alle mulige underproducenter rundt om i verden, og en del af de underproducenter ligger faktisk her i danmark, hvor vi feks levere udstødning, bremser og højtalere til mange biler. Sammen med små plastik og alu dele osv.
Et andet problem med afgifterne er EU og arbejdskraftens frie bevægelighed. Hvor der i dag er mange som arbejder i danmark men har bopæl i udlandet, og altså kører rundt her i landet i deres afgiftfrie bil.
Det sammen med at der også er en meget større handel med brugte biler over landegrænser, som gør at Skat feks refunderer afgiften på rigtig mange biler. Der er det bare uhensigtsmæssigt at vi har så høje afgifter på biler i forhold til nabolandene.

Men selv om jeg gerne så afgiften helt fjernet, tror jeg reelt ikke på at det kommer til at ske, men jeg håber og tror på at vi en dag kan få en flad afgift på feks. 80% For som det er i dag har vi en meget progressiv afgift på biler med en høj grund fradrag, som bliver øget med hvor langt bilen kører på literen, og så har vi ellers også to trin afgift med 105% og 150%
Det gør at en microbil nærmest er afgiftfri, mens en stor luksus bil der er der 150% afgift. Som igen giver en unaturligt stor prisforskel på store og små biler. Hvor forskellen måske i virkeligheden er på 2 gange, men på grund af vores progressiv afgift bliver til 4 gange. :stoned:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"