Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Madam » 12. sep 2018, 07:46

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-1 ... kert-setup

"Munkekærskolen er ikke alene om at nominere lærere i seksualiserede kategorier. Berlingske har set videoer fra i alt seks skoler og endnu flere klasser i hovedstadsområdet, hvor lærere i forbindelse med 9. klassernes skoleafslutning i år valgte at medvirke i elevernes nomineringsshow i kategorier, som lød 'Årets: Tilf', 'Vil du med mig hjem?', 'Årets: Lækreste vikar', 'Ring, når jeg fylder 18' eller varianten 'Vi ringer, når vi bli’r 18'."


Når straffeloven forkynder, at der ikke må være seksuelle forhold mellem lærer og elev, er det så okay, det bruges til underholdning i 9. klasses afslutninger med videoer der lægges på nettet?!

PS! Og mig der bare troede de kastede med karameller... :ad!: :forvirret:
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12717
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 912
Likede indlæg: 12448

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Guilded_Lily » 12. sep 2018, 08:15

Jeg må indrømme, at jeg er chokeret over, hvad der foregår rundt omkring. Jeg har aldrig i mit 16-årige virke som lærer hørt om sådanne episoder. Måske er vi bare bedre til at kommunikere med og opsætte forventninger til og grænser for vores elever her ovre i (Syd-)Jylland? Jeg har faktisk aldrig oplevet, at elever er kommet med den slags idéer til planlægningen af sidste skoledag. Det går virkelig ud over min fatteevne, at voksne og - hvad jeg går ud fra - professionelle går med til den slags!
7
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8937
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. sep 2018, 08:33

Det er under ingen omstændigheder okay!
At elever i udskoling og på gymnasielle uddannelser gør det, er i sig selv alvorligt og bekymrende, jeg synes det er en virkelig kedelig tendens, en forråelse af hvordan vi ser og opfatter hinanden som medmennesker.
At lærer deltager i det, det forstår jeg overhoved ikke - de skal jo netop, sammen med forældre, sætte rammer og grænser for de unge mennesker.

Jeg ved at 9. klasse på vores folkeskole får lov at nominere øvrige elever og lærer, men det er inden for rimelighedens grænser, og heri indgår ikke noget der kan tangere mobning eller bærer et seksuelt indhold med positiv eller negativt fortegn.
Der er i det hele taget sat nogle meget klare ramme og grænser, både i hverdag og i forbindelse med sidste skoledag.
Og særligt ved sidste skoledag er det understreget at kan man ikke overholde dette, så er man bortvist på dagen.


Teenageren og jeg snakker om de her ting hjemme, det sexualiserede fokus der er på unge mennesker, hvor meget skade de forkerte mennesker kan gøre, hvor grænseoverskridende adfærd der finder sted mange steder.
Han er heldigvis et tilsyneladende fornuftigt menneske, han syntes de der putte-middage lød virkeligt klamt.

Men hvorfor fanden skrider det sådan? hvor kommer forråelsen fra? hvorfor er det okay at udsætte hinanden for sådan noget?
Jeg forstår det virkeligt ikke, forstår ikke hvordan og hvorfor det opstår... Jeg synes ikke det er noget der afspejler sig i samfundet iøvrigt.

eller jo, jeg kan godt se hvor noget af det kommer fra.
Da jeg var teen var det big brother, og tihi fnis, da nogle kyssede, og uskyldigt knaldede godt dækket under dyner
Nu er det paradise, som jeg ikke følger med i - men klart har indtryk af at man har castet sig til kys, knald og intriger på kryds og tværs.
Og hvis det er det de unge spejler sig i, så skal det jo gå galt :/
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27351

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2018, 08:37

Selvfølgelig er det ikke okay. Jeg vil også sige, at jeg aldrig har hørt om det før - og jeg har både været elev, arbejdet i og arbejdet med folkeskolen, og er i øvrigt lærerbarn.

Der må ikke være seksuelle undertoner mellem lærere og elever, og slet ikke i grundskolen. Det er helt forkert, det siger næsten sig selv.

Men jeg synes, det er en interessant diskussion, der er dukket op. Den var jo fremme for nogle år siden ifbm. universiteternes rusforløb, og i år har det så især været gymnasiernes puttefester - og nu folkeskolens 9. klasser og deres afgangsarrangementer. Og grundlæggende er alle historierne jo udtryk for det samme - at der er tale om nogle overgangsritualer, der på nogle måder er med til at sammentømre et fællesskab, fordi det kan være enormt samlende at arbejde med at overskride grænser i en gruppe. Men samtidig er det en balance, fordi det jo netop er grænseoverskridende, og der - særligt oven på Me too-bølgen - er kommet rigtig meget skub på hele debatten om seksuelle krænkelser.

Jeg ligger nok personligt et sted midt imellem. Man skal kunne skeje ud, og den slags arrangementer giver bedst mening, hvis der er kant. Det giver i mine øjne ikke mening at have alkoholfri, faglige rusforløb - så er det i hvert fald en anden funktion, de får. Men selvfølgelig skal der ikke være tale om seksuelle krænkelser af folkeskoleelever eller noget i den dur.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27351

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2018, 08:40

Madam Pomfrey skrev:Det er under ingen omstændigheder okay!
At elever i udskoling og på gymnasielle uddannelser gør det, er i sig selv alvorligt og bekymrende, jeg synes det er en virkelig kedelig tendens, en forråelse af hvordan vi ser og opfatter hinanden som medmennesker.
At lærer deltager i det, det forstår jeg overhoved ikke - de skal jo netop, sammen med forældre, sætte rammer og grænser for de unge mennesker.

Jeg ved at 9. klasse på vores folkeskole får lov at nominere øvrige elever og lærer, men det er inden for rimelighedens grænser, og heri indgår ikke noget der kan tangere mobning eller bærer et seksuelt indhold med positiv eller negativt fortegn.
Der er i det hele taget sat nogle meget klare ramme og grænser, både i hverdag og i forbindelse med sidste skoledag.
Og særligt ved sidste skoledag er det understreget at kan man ikke overholde dette, så er man bortvist på dagen.


Teenageren og jeg snakker om de her ting hjemme, det sexualiserede fokus der er på unge mennesker, hvor meget skade de forkerte mennesker kan gøre, hvor grænseoverskridende adfærd der finder sted mange steder.
Han er heldigvis et tilsyneladende fornuftigt menneske, han syntes de der putte-middage lød virkeligt klamt.

Men hvorfor fanden skrider det sådan? hvor kommer forråelsen fra? hvorfor er det okay at udsætte hinanden for sådan noget?
Jeg forstår det virkeligt ikke, forstår ikke hvordan og hvorfor det opstår... Jeg synes ikke det er noget der afspejler sig i samfundet iøvrigt.


eller jo, jeg kan godt se hvor noget af det kommer fra.
Da jeg var teen var det big brother, og tihi fnis, da nogle kyssede, og uskyldigt knaldede godt dækket under dyner
Nu er det paradise, som jeg ikke følger med i - men klart har indtryk af at man har castet sig til kys, knald og intriger på kryds og tværs.
Og hvis det er det de unge spejler sig i, så skal det jo gå galt :/


Jeg tror ikke, det er nyt. Altså, selve tendensen.

Jeg gik i folkeskole i 90'erne, og i udskolingen var det helt normalt, at pigerne fra 7-8 klasse blev nomineret for 'årets røv' og den slags, når 9. klasserne stoppede. Det var også helt normalt med 'dødslister' og den slags. I gymnasiet havde vi puttefester, og da jeg startede på universitetet i 2006 var det eksempelvis helt normalt at tutorerne dyppede deres kønsdele i et 'bundløst hul' med øl, som de nye studerende så efterfølgende skulle drikke af. Jeg har også været med til at køre en nøgen mand, kun iført lændeklæde, øjenbind og gello-shots, ind på et rullebord til en horde af fulde russer-piger. Igen helt normalt og en del af 'traditionen'.

Jeg tror, noget af det, der sker lige nu, er at debatten har fået fornyet styrke med Me Too, og så er der kommet langt flere kommunikationskanaler, der gør, at de her historier kommer ud. Eksempelvis optager de det jo typisk på video og lægger det på sociale medier, hvor journalisterne kan fange det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf paint » 12. sep 2018, 08:49

Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-11-laerere-deltager-i-elevers-sex-kaaringer-det-er-et-fuldstaendig-forkert-setup

"Munkekærskolen er ikke alene om at nominere lærere i seksualiserede kategorier. Berlingske har set videoer fra i alt seks skoler og endnu flere klasser i hovedstadsområdet, hvor lærere i forbindelse med 9. klassernes skoleafslutning i år valgte at medvirke i elevernes nomineringsshow i kategorier, som lød 'Årets: Tilf', 'Vil du med mig hjem?', 'Årets: Lækreste vikar', 'Ring, når jeg fylder 18' eller varianten 'Vi ringer, når vi bli’r 18'."


Når straffeloven forkynder, at der ikke må være seksuelle forhold mellem lærer og elev, er det så okay, det bruges til underholdning i 9. klasses afslutninger med videoer der lægges på nettet?!

PS! Og mig der bare troede de kastede med karameller... :ad!: :forvirret:


Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12717
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 912
Likede indlæg: 12448

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Guilded_Lily » 12. sep 2018, 08:54

paint skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-11-laerere-deltager-i-elevers-sex-kaaringer-det-er-et-fuldstaendig-forkert-setup

"Munkekærskolen er ikke alene om at nominere lærere i seksualiserede kategorier. Berlingske har set videoer fra i alt seks skoler og endnu flere klasser i hovedstadsområdet, hvor lærere i forbindelse med 9. klassernes skoleafslutning i år valgte at medvirke i elevernes nomineringsshow i kategorier, som lød 'Årets: Tilf', 'Vil du med mig hjem?', 'Årets: Lækreste vikar', 'Ring, når jeg fylder 18' eller varianten 'Vi ringer, når vi bli’r 18'."


Når straffeloven forkynder, at der ikke må være seksuelle forhold mellem lærer og elev, er det så okay, det bruges til underholdning i 9. klasses afslutninger med videoer der lægges på nettet?!

PS! Og mig der bare troede de kastede med karameller... :ad!: :forvirret:


Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Det kan eleverne sagtens gøre uden de seksuelle undertoner. De grænser skal sættes fra voksent hold, hvis eleverne ikke selv er i stand til det. Og det er der jo noget, der tyder på, de ikke er, når den slags foregår. Skam få de voksne, der ikke skrider ind. Ærligt talt.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. sep 2018, 09:06

paint skrev:Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Det er muligt, men det bør skolens ledere være bedøvende ligeglade med. De bør efter min mening bare skære igennem og undlade at godkende konceptet på forhånd. Og er de ikke blevet præsenteret for det, jamen, så følger de enten ikke godt nok med i livet på skolen eller er for vage i deres ledelse.
Jeg har været på efterhånden fire forskellige folkeskoler i hovedstadsområdet, og alle steder har det været fast procedure, at ledelsen skulle gøres bekendt med afgangselevernes planer, og at underholdning og aktiviteter kunne aflyses og afbrydes uden varsel, hvis reglerne blev overskredet.

Som det ind imellem ses, er det ikke altid muligt at gribe ind overfor seksuelle/seksuelt ladede relationer mellem elever og lærere, før det er for sent, men her har skolerne haft alle muligheder for at gøre det, i og med ledelsen i sidste ende er ansvarshavende afsender på kåringskategorierne.

Med mit kendskab til gruppedynamik elever imellem kan jeg i øvrigt næsten garantere for, at ikke ALLE synes, at det her er sjovt, ligesom afgangsklassernes shows mange steder overværes af hele skolen, dvs. børn ned til 6års-alderen. For slet ikke at tale om, at man som lærer da ikke skal arbejde under forhold, hvor man med ledelsens velsignelse bliver seksualiseret af eleverne.
8
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf paint » 12. sep 2018, 09:08

Da jeg selv gik i Gymnasiet, var der tradition for kåringen af 'Årets lækreste lærerben'. Det var kun mandlige lærere, der kunne deltage. Gymnasieklasserne, nominerede selv en lærer til konkurrencen (som regel deres egen lærer).

Selve konkurrencen og kåringen, foregik ved at de nominerede lærere, gik ned ad en hjemmelavet catwalk (lavet af ølkasser, med en rød klud som rød løber) og under kolossal hujen og piften, defilerede hver enkelt lærer så ned af cat walken med bukserne opsmøgede til knæene, mens en toastmaster priste hver enkelt lærers fortrin. Der var også et udpeget dommerpanel, bestående af piger, som så gav karakterer til de enkelte lærere.

Vinderen blev hyldet og fik overrakt præmien, som var et badge vi havde fået lavet, med teksten *Årets lækreste lærerben'

Men det er selvfølgelig mange år siden. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf fisken80 » 12. sep 2018, 09:18

Jeg læste om nomineringer med seksuelle undertoner af elever helt ned i 3. klasse, og en skoleleder, der forsvarede det med, at "det jo bare er for sjov"... så er det bare gået for vidt. Det var det i forvejen, men at nominere børn i 3.klasse, jeg er rystet. Ikke mindst over skolelederen.
7
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Misantropen » 12. sep 2018, 10:12

Madam skrev:PS! Og mig der bare troede de kastede med karameller... :ad!: :forvirret:

Det blev afskaffet hos os fordi det var blevet for voldsomt :genert:

Jeg synes også der var noget med at vi ikke måtte kaste med vandballoner og skyde med vandpistoler(Super Soakeren fra starten af 90'erne) Vandpistoler i dag er noget anderledes..
Billede

Jeg kan ikke huske vi havde nomineringer da jeg gik ud af folkeskolen, men jeg er ret sikker på at vi havde det da jeg gik på efterskole. I mit hoved var det dog spørgsmål om året der var gået(årets brandert, bedste temafest og lign.) Jeg kan ikke huske det var personlige og interne spørgsmål som bedste scoring, knald, bedste bryster osv., men det kan være jeg husker helt forkert.
0
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27351

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2018, 10:20

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Det er muligt, men det bør skolens ledere være bedøvende ligeglade med. De bør efter min mening bare skære igennem og undlade at godkende konceptet på forhånd. Og er de ikke blevet præsenteret for det, jamen, så følger de enten ikke godt nok med i livet på skolen eller er for vage i deres ledelse.
Jeg har været på efterhånden fire forskellige folkeskoler i hovedstadsområdet, og alle steder har det været fast procedure, at ledelsen skulle gøres bekendt med afgangselevernes planer, og at underholdning og aktiviteter kunne aflyses og afbrydes uden varsel, hvis reglerne blev overskredet.

Som det ind imellem ses, er det ikke altid muligt at gribe ind overfor seksuelle/seksuelt ladede relationer mellem elever og lærere, før det er for sent, men her har skolerne haft alle muligheder for at gøre det, i og med ledelsen i sidste ende er ansvarshavende afsender på kåringskategorierne.

Med mit kendskab til gruppedynamik elever imellem kan jeg i øvrigt næsten garantere for, at ikke ALLE synes, at det her er sjovt, ligesom afgangsklassernes shows mange steder overværes af hele skolen, dvs. børn ned til 6års-alderen. For slet ikke at tale om, at man som lærer da ikke skal arbejde under forhold, hvor man med ledelsens velsignelse bliver seksualiseret af eleverne.


Jeg er for så vidt enig - men samtidig synes jeg, det er relevant, hvor grænsen så går. En ting er, at det seksuelle er forkert - men hvis ALLE skal synes, det er sjovt, så tror jeg, man skal helt væk fra kategorierne, ligesom der sikkert er mange andre aktiviteter, man skal afholde sig fra. De fleste steder har allerede gjort op med barberskummet, vandballonerne osv. Da jeg gik i skole kom vi buillonterninger i karamelpakkerne, andre kom dem i fryseren så de var stenhårde som kasteskyts, kom tis i vandpistoler og den slags...

Hvor går grænsen? Og skal vi indrette systemet efter, at ALLE skal synes, ALT er sjovt?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27351

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2018, 10:23

paint skrev:
Madam skrev:http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-11-laerere-deltager-i-elevers-sex-kaaringer-det-er-et-fuldstaendig-forkert-setup

"Munkekærskolen er ikke alene om at nominere lærere i seksualiserede kategorier. Berlingske har set videoer fra i alt seks skoler og endnu flere klasser i hovedstadsområdet, hvor lærere i forbindelse med 9. klassernes skoleafslutning i år valgte at medvirke i elevernes nomineringsshow i kategorier, som lød 'Årets: Tilf', 'Vil du med mig hjem?', 'Årets: Lækreste vikar', 'Ring, når jeg fylder 18' eller varianten 'Vi ringer, når vi bli’r 18'."


Når straffeloven forkynder, at der ikke må være seksuelle forhold mellem lærer og elev, er det så okay, det bruges til underholdning i 9. klasses afslutninger med videoer der lægges på nettet?!

PS! Og mig der bare troede de kastede med karameller... :ad!: :forvirret:


Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Præcis. Og fjerner man det grænseoverskridende element, tror jeg, man fjerner en del af funktionen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Misantropen » 12. sep 2018, 10:24

ajnaM skrev:Selvfølgelig er det ikke okay. Jeg vil også sige, at jeg aldrig har hørt om det før - og jeg har både været elev, arbejdet i og arbejdet med folkeskolen, og er i øvrigt lærerbarn.

Der må ikke være seksuelle undertoner mellem lærere og elever, og slet ikke i grundskolen. Det er helt forkert, det siger næsten sig selv.

Men jeg synes, det er en interessant diskussion, der er dukket op. Den var jo fremme for nogle år siden ifbm. universiteternes rusforløb, og i år har det så især været gymnasiernes puttefester - og nu folkeskolens 9. klasser og deres afgangsarrangementer. Og grundlæggende er alle historierne jo udtryk for det samme - at der er tale om nogle overgangsritualer, der på nogle måder er med til at sammentømre et fællesskab, fordi det kan være enormt samlende at arbejde med at overskride grænser i en gruppe. Men samtidig er det en balance, fordi det jo netop er grænseoverskridende, og der - særligt oven på Me too-bølgen - er kommet rigtig meget skub på hele debatten om seksuelle krænkelser.

Jeg ligger nok personligt et sted midt imellem. Man skal kunne skeje ud, og den slags arrangementer giver bedst mening, hvis der er kant. Det giver i mine øjne ikke mening at have alkoholfri, faglige rusforløb - så er det i hvert fald en anden funktion, de får. Men selvfølgelig skal der ikke være tale om seksuelle krænkelser af folkeskoleelever eller noget i den dur.

Var der ikke også en sag med strippende elever ved et gymnasiearrangement, hvor der også var lærere der havde overværet det? :gruble:

Det er heller ikke mit indtryk at det her er noget nyt, men at det ikke længere holdes internt, men bliver lagt på nettet så alle kan se det, gør nok at mange unge opfatter det som normalt, legalt og at grænserne let flyttes.

Jeg kan da selv huske hvordan forskellige ting gik i "arv" fra årgang til årgang, og at os med ældre søskende var tit bannerførere for at introducere nye, spændende ting.

Det var sådan vi ofte lærte nye ting på, men der var heller ikke rigtig altid andre muligheder for at prøve grænser af m.m.
0
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf fisken80 » 12. sep 2018, 10:28

ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Det er muligt, men det bør skolens ledere være bedøvende ligeglade med. De bør efter min mening bare skære igennem og undlade at godkende konceptet på forhånd. Og er de ikke blevet præsenteret for det, jamen, så følger de enten ikke godt nok med i livet på skolen eller er for vage i deres ledelse.
Jeg har været på efterhånden fire forskellige folkeskoler i hovedstadsområdet, og alle steder har det været fast procedure, at ledelsen skulle gøres bekendt med afgangselevernes planer, og at underholdning og aktiviteter kunne aflyses og afbrydes uden varsel, hvis reglerne blev overskredet.

Som det ind imellem ses, er det ikke altid muligt at gribe ind overfor seksuelle/seksuelt ladede relationer mellem elever og lærere, før det er for sent, men her har skolerne haft alle muligheder for at gøre det, i og med ledelsen i sidste ende er ansvarshavende afsender på kåringskategorierne.

Med mit kendskab til gruppedynamik elever imellem kan jeg i øvrigt næsten garantere for, at ikke ALLE synes, at det her er sjovt, ligesom afgangsklassernes shows mange steder overværes af hele skolen, dvs. børn ned til 6års-alderen. For slet ikke at tale om, at man som lærer da ikke skal arbejde under forhold, hvor man med ledelsens velsignelse bliver seksualiseret af eleverne.


Jeg er for så vidt enig - men samtidig synes jeg, det er relevant, hvor grænsen så går. En ting er, at det seksuelle er forkert - men hvis ALLE skal synes, det er sjovt, så tror jeg, man skal helt væk fra kategorierne, ligesom der sikkert er mange andre aktiviteter, man skal afholde sig fra. De fleste steder har allerede gjort op med barberskummet, vandballonerne osv. Da jeg gik i skole kom vi buillonterninger i karamelpakkerne, andre kom dem i fryseren så de var stenhårde som kasteskyts, kom tis i vandpistoler og den slags...

Hvor går grænsen? Og skal vi indrette systemet efter, at ALLE skal synes, ALT er sjovt?


Der er i hvert fald intet af det du nævner, som er sjovt for andre end dem, der udfører det... at sprøjte på andre med tis? Det kan da aldrig nogensinde være okay. Stenhårde karameller, der kan smadre et øje, hvis de rammer uheldigt heller ikke.
Da jeg forlod 9. klasse gik vi rundt i klasserne de første timer og kastede med karameller og overtog undervisningen, hvilket de små synes var fedt. De sidste timer var der underholdning i skolegården, hvor der blev rullet om kap med rundballer, spist æbler af en skål mens man havde hænderne bundet på ryggen og den slags. Det er mit klare indtryk, at alle fandt det sjovt.

Så selvfølgelig kan man indrette systemet efter, at alle har det sjovt. Eller rettelse, at der i hvert fald ikke er nogen, der bliver kede af det, bliver oversprøjtede med tis eller får en grim nominering. For der skal da helt sikkert nok være nogen, der finder halmballe-rul dødsygt, men det kan jeg så godt leve med.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"