Flere kommuner har opkrævet anbragte børn og unges fritidsløn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 13
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 292

Flere kommuner har opkrævet anbragte børn og unges fritidsløn

Indlægaf annellaII » 13. sep 2018, 05:14

https://www.information.dk/indland/2018/09/flere-kommuner-opkraevet-anbragte-boern-unges-fritidsloen?lst_frnt

I dag har kommuner mulighed for at bede anbragte børn og unge om at bidrage til betalingen for deres anbringelse via løn fra deres fritidsjob. Det gjorde 15 kommuner i 49 sager i 2017, viser ny undersøgelse

Er det i orden?

NEJ det er absolut ikke i orden, de børn og unge, der er anbragt på en institution, har sikkert haft det svært nok i forvejen og sikkert været udsat for omsorgssvigt fra forældre og andre voksne.

Jeg kan ikke forestille mig, at det motiverer børn og unge til at tage et fritidsjob, når de skal bidrage til udgifter for deres (tvangs)ophold på en instution, kommunrne skulle hellere motivere dem til en opsparing af en del af de penge, de tjener med deres fritidsjob.
4
Modesty Blame
Kort karma: 203
Likede indlæg: 2631

Re: Flere kommuner har opkrævet anbragte børn og unges fritidsløn

Indlægaf Modesty Blame » 13. sep 2018, 05:18

Jeg håber inderligt, der er en fornuftig forklaring i den del af artiklen, som er skjult bag betalingsvæg.
1
LaScrooge
Kort karma: 836
Likede indlæg: 8357

Indlægaf LaScrooge » 13. sep 2018, 05:21

Modesty Blame skrev:Jeg håber inderligt, der er en fornuftig forklaring i den del af artiklen, som er skjult bag betalingsvæg.

Ditto.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1275
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21191

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2018, 05:31

Nej, udover at det virker urimeligt, så er det en god idé at prøve at styrke de her børns tillid til systemet - ikke svække den.

Jeg var selv (frivilligt) anbragt uden for hjemmet, og der jeg boede sidst gjorde stedet rigtig meget for at at prøve at høre forskellen på os og vores hverdag som muligt, under de vilkår det er muligt på et bosted - hvilket kan være svært når det uanset hvad er en institution og at de er underlagt nogle regler en familie ikke er, men der blev gjort en indsats hvor det var muligt, hvilket var årsagen til tilfredsheden med stedet - et sådan tiltag ville vanskeliggøre den del endnu mere.

De fleste anbragte børn er det jo altså ikke fordi de skal straffes, men fordi der er et eller andet i deres opvækst der ikke har været optimalt. Det er jo ikke en forbrydelse f.eks. at have været udsat for omsorgssvigt, psykisk sygdom eller handicap.
4
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
SurSødSovs
Kort karma: 87
Likede indlæg: 614

Indlægaf SurSødSovs » 13. sep 2018, 05:55

Modesty Blame skrev:Jeg håber inderligt, der er en fornuftig forklaring i den del af artiklen, som er skjult bag betalingsvæg.

Måske man gør det for de unge, der fravælger en ungdomsuddannelse og i stedet arbejder fuld tid for at moderere dere adgang til penge, så de ikke får et chok, når de bliver 18, står uden uddannelse og skal få det, der gik til tøj og snolder til at slå til selvforsørgelse?
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2018, 06:09

SurSødSovs skrev:

Måske man gør det for de unge, der fravælger en ungdomsuddannelse og i stedet arbejder fuld tid for at moderere dere adgang til penge, så de ikke får et chok, når de bliver 18, står uden uddannelse og skal få det, der gik til tøj og snolder til at slå til selvforsørgelse?

Ja, det er da skrækkeligt at der er unge mennesker der vælger at arbejde nogle år inden de tager en uddannelse... Eller noget.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
FormerlyKnownAs
Kort karma: 409
Likede indlæg: 3003

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. sep 2018, 06:10

Det er desværre ikke overraskende. Et barns løn fra fritidsjob modregnes også i boligstøtte. Det er en træls situation for mange lavindkomst familier, eller familier på overførselsindkomst.
1
/Dullen
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 13. sep 2018, 06:12

LadyFox skrev:
SurSødSovs skrev:

Ja, det er da skrækkeligt at der er unge mennesker der vælger at arbejde nogle år inden de tager en uddannelse... Eller noget.

Det lan i hvert fald være svært at lave pædagogisk arbejde med en umotiveret ung, der har 10 tkr i hobderne til fest og ballade.
0
Bergen
Kort karma: 12
Likede indlæg: 607

Indlægaf Bergen » 13. sep 2018, 06:18

Unges fritidsarbejde har da også i indflydelse på boligsikring? Eller er det lavet om? Vi så et par sager på mit job om det.

Det er gik gak at straffe sårbare unge. Det kan have nytte af arbejdserfaring og oplevelsen af at kunne noget. De velstillede børn går som vanligt fri.
1
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2018, 06:18

^ Deruover så er nogle af de anbragte børn psykisk syge og handicappede, som ikke er i nærheden af at tage en uddannelse - hvis de kunne finde et job nogle timer om ugen med rum til deres udfordringer så ville det måske være noget der rustede den bedre til virkeligheden, og gav nogle succesoplevelser, motivation og håb frem for at sidde derhjemme.
3
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2018, 06:20

Bergen skrev:Unges fritidsarbejde har da også i indflydelse på boligsikring? Eller er det lavet om? Vi så et par sager på mit job om det.

Det er gik gak at straffe sårbare unge. Det kan have nytte af arbejdserfaring og oplevelsen af at kunne noget. De velstillede børn går som vanligt fri.

Det et da trukket tilbage?
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2018, 06:21

SurSødSovs skrev:
LadyFox skrev:
SurSødSovs skrev:

Det lan i hvert fald være svært at lave pædagogisk arbejde med en umotiveret ung, der har 10 tkr i hobderne til fest og ballade.

Så umotiveret er man vel heller ikke hvis man som under 18 tjener 10 kroner om måneden.
0
FormerlyKnownAs
Kort karma: 409
Likede indlæg: 3003

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. sep 2018, 06:23

LadyFox skrev:
Bergen skrev:Unges fritidsarbejde har da også i indflydelse på boligsikring? Eller er det lavet om? Vi så et par sager på mit job om det.

Det et da trukket tilbage?

Jeg ved ikke om det er endnu, kun at der var tale om det. Det er en ret gammel regel.
0
/Dullen
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 13. sep 2018, 06:23

Grunden til, jeg foreslog det, handlede om, at flere fra min datters 10. klasse går ud fra skolen for at arbejde. Det er de svage elever, der bor hjemme og ikke har mange midler.

Gjorde min datter det, kom hun også til at betale hjemme, så hun ikke fik et forbrug, hun umuligt kunne opretholde som 18-årig studerende.

Det er en bjørnetjeneste af karat at lade unge få så mange penge mellem hænderne. Og jeg tror bestemt ikke velstillede unge går den konsekvens forbi - netop fordi de sådan set også opdrages.

Men jeg ved ikke, om det er tilfældet. Hvis det handler om få timers fritidsarbejde og lommepenge, så er jeg med på at være uforstående.

Er der nogen, der kan opklare det?
0
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 13
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 292

Indlægaf annellaII » 13. sep 2018, 06:36

LadyFox skrev:Nej, udover at det virker urimeligt, så er det en god idé at prøve at styrke de her børns tillid til systemet - ikke svække den.

Jeg var selv (frivilligt) anbragt uden for hjemmet, og der jeg boede sidst gjorde stedet rigtig meget for at at prøve at høre forskellen på os og vores hverdag som muligt, under de vilkår det er muligt på et bosted - hvilket kan være svært når det uanset hvad er en institution og at de er underlagt nogle regler en familie ikke er, men der blev gjort en indsats hvor det var muligt, hvilket var årsagen til tilfredsheden med stedet - et sådan tiltag ville vanskeliggøre den del endnu mere.

De fleste anbragte børn er det jo altså ikke fordi de skal straffes, men fordi der er et eller andet i deres opvækst der ikke har været optimalt.

Det er jo ikke en forbrydelse f.eks. at have været udsat for omsorgssvigt, psykisk sygdom eller handicap.

Jo for mig ER det en forbrydelse mod et barn at være udsat for omsorgssvigt, psykisk sygdom eller handicap er ser jeg selvfølgelig ikke som forbydelser.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"