Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 290
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 5223

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Purple Haze » 17. sep 2018, 04:58

Havd bank Trælleborg der gik fallit under sidste finanskrise.
Dengang betød det ikke så meget, for havde ingen penge.

Jeg ville såmænd gerne skifte til en mere “moralsk-rigtig” bank, hvis de kunne levere samme service niveau, og jeg følte mig sikker på de ikke ender med at gå fallit og jeg pludselig står uden hus og hjem pga det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
fisken80
Kort karma: 276
Likede indlæg: 9275

Indlægaf fisken80 » 17. sep 2018, 05:36

Purple Haze skrev:Havd bank Trælleborg der gik fallit under sidste finanskrise.

Jeg ville såmænd gerne skifte til en mere “moralsk-rigtig” bank, hvis de kunne levere samme service niveau, og jeg følte mig sikker på de ikke ender med at gå fallit og jeg pludselig står uden hus og hjem pga det.

Hvis du har boliglån og den slags giver det god mening. Men har du kun penge i banken så er du jo dækket af indskydergarantien op til 750.000 kroner.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
HerErJeg
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1090

Indlægaf HerErJeg » 17. sep 2018, 05:42

Vi er så godt nok hos Nordea. Vi skylder ikke penge nok væk til at være rigtigt interessante for nogen bank, derfor kan den ene være lige så god som den anden.
Bankrådgivere er også en størrelse hvor det tager lidt tid at komme ind på livet af hinanden, derfor ser jeg det ikke som en fordel at shoppe rundt fra den ene til den anden.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 333
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 10946

Indlægaf Hunkat » 17. sep 2018, 05:47

Jeg skiftede fra Nordea, både fordi jeg fik et godt tilbud men egentlig også fordi jeg var træt af deres stil. F.eks. fik jeg tilbudt lån på både 10 og 20.000, sådan helt henkastet over telefonen. Ikke noget med om min økonomi kunne bære det, eller vi skal lige se bevis på at du er i job eller noget. Nej nej, ta' nogle penge til en uoplyst rente.

På det tidspunkt havde det taget mig mange år at kæmpe mig ud af en kassekredit på kun SU, så det var jeg ikke interesseret i. Kombineret med servicen og en bedre rente da jeg skulle låne første gang, så var jeg den der var smuttet.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 129
Likede indlæg: 2223

Indlægaf Stitch » 17. sep 2018, 06:05

Jeg har skiftet.

Har haft Danske Bank siden, jeg blev født, men skiftede for 2 år siden til Djurslands Bank. Dem er jeg virkelig godt tilfredse med. Kan varmt anbefale dem :)
1
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 7
Likede indlæg: 392

Indlægaf KIM K » 17. sep 2018, 06:37

Purple Haze skrev:Havd bank Trælleborg der gik fallit under sidste finanskrise.

Hvis man vil se om sin bank (eller eventuelt kommende) ligger i risikozonen, kan man dels gå ind og se overskridelser af finanstilsynets tilsynsdiamant, ligesom Bankresearch og Joahnnes Raaballe ved Aarhus Universitet også hver udarbejder en årlig rangliste over bankernes risiko for at gå konkurs.

Joahnnes Raaballes liste over børsnoterede danske banker er næsten lige offentliggjort. Den inddeler bankerne i grønne, gule og røde banker. Bankerne i bunden af listen er alle røde og gule.
Ifølge Johannes Raaballe er en MSolvens (markedsopgjort solvens) under tre lig med en usikker bank.

Bankresearch risikoindeks er fra årskiftet.
Risikoindeks over 500 indikerer, at pengeinstitutet er i overhængende fare for at komme i alvorlige vanskeligheder.
Hvis jeg husker rigtigt er pengeinstitutter med indeksværdier over 450 også behæftet med risiko.

https://www.shareholders.dk/investorvid ... zonen-2017

http://bankresearch.dk

https://www.finanstilsynet.dk/Tilsyn/Ti ... sdiamanten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1460

Indlægaf Torn » 18. sep 2018, 18:34

Jeg har et helt klart forbrugerpolitisk forhold til bankerne. Jeg har eksempelvis fravalgt Danske Bank på grund af skandalen under Finanskrisen og på grund af den nyere hvidvaskningssag. Der bliver jeg ikke kunde, uanset hvad de så tilbyder af lave udlånsrenter og nærværende kunderådgivere.

Jeg har det fortsat meget svært med at skatteyderne måtte betale for krisen, selvom det tydeligvis var bankernes amoralske hasardspil, der kostede os så dyrt. Mere - MERE - regulering af banksystemet og den finansielle sektor, tak. Og flere forbrugere, der nægter at lade sig tage hårdt i røven af skruppelløse finansielle "rådgivere".
2
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 212
Likede indlæg: 3842

Indlægaf Confucius » 18. sep 2018, 19:03

annellaII skrev:Har du tænkt på at skifte bank, eller har du allerede skiftet?

Næ. Jeg er bedøvende ligeglad om min bank kerer sig om samfundssind, etik, moral og lignende pladderhumanisme. Hvis jeg ville have den form for aflad, købte jeg en ulandskalender. Jeg er en simpel kunde. Jeg har en lønkonto, en budgetkonto og en opsparingskonto, og jeg klarer alligevel alt selv via netbank. Skal jeg en dag bruge et lån, skal jeg nok selv tage fat i dem, men derudover har jeg egentlig ikke behov for at snakke med dem eller høre fra dem.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 227
Likede indlæg: 1342

Indlægaf Panton » 19. sep 2018, 11:02

Ja, jeg skiftede sidste år fra vestjysk bank til Arbejdernes landsbank. Jeg er så tilfreds, udover at de altid svarer, er der super betjening og min søn har også sine konti i den bank. Jeg ville aldrig vælge en af de store banker, for dem er jeg ingenting da jeg hverken har lån eller fast ejendom. Men jeg føler mig hørt og set i AL bank, så det er vigtigt for mig.
0
Winners never quit
Quitters never win
Kakro05
Kort karma: 38
Likede indlæg: 236

Indlægaf Kakro05 » 19. sep 2018, 11:07

Vi har den bank vi har, fordi min mand har en medarbejder aftale, som gør at vi ikke betaler særlig meget for at låne penge, så vi skifter ikke foreløbigt.
0
Akehurst2
Kort karma: 580
Likede indlæg: 12372

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2018, 11:43

Torn skrev:Jeg har et helt klart forbrugerpolitisk forhold til bankerne. Jeg har eksempelvis fravalgt Danske Bank på grund af skandalen under Finanskrisen og på grund af den nyere hvidvaskningssag. Der bliver jeg ikke kunde, uanset hvad de så tilbyder af lave udlånsrenter og nærværende kunderådgivere.

Jeg har det fortsat meget svært med at skatteyderne måtte betale for krisen, selvom det tydeligvis var bankernes amoralske hasardspil, der kostede os så dyrt. Mere - MERE - regulering af banksystemet og den finansielle sektor, tak. Og flere forbrugere, der nægter at lade sig tage hårdt i røven af skruppelløse finansielle "rådgivere".

Skatteyderne betalte ikke for de banker der gik ned - det gjorde de andre banker: https://www.business.dk/okonomi/det-la- ... r-gar-godt

Bankpakkerne gav overskud for staten: https://politiken.dk/oekonomi/art561701 ... bankpakker

Og det med regulering - øh, du ved godt, at der er gennemført vanvittige mængder af regulering både national, i EU og i Basel de seneste 10 år, ikke? Hvor der det helt præcist du mener der er behov for 'Mere - MERE - regulering af banksystemet og den finansielle sektor, tak'?
2
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1389

Indlægaf Pølsemix » 19. sep 2018, 12:18

Akehurst2 skrev:
Skatteyderne betalte ikke for de banker der gik ned - det gjorde de andre banker: https://www.business.dk/okonomi/det-la- ... r-gar-godt

Bankpakkerne gav overskud for staten: https://politiken.dk/oekonomi/art561701 ... bankpakker

Og det med regulering - øh, du ved godt, at der er gennemført vanvittige mængder af regulering både national, i EU og i Basel de seneste 10 år, ikke? Hvor der det helt præcist du mener der er behov for 'Mere - MERE - regulering af banksystemet og den finansielle sektor, tak'?

Bankernes grådighed og spekuleren var ene og alene skyld i finanskrisen, så regulering af området var da i den grad tiltrængt. Samfundet havde ikke råd til at de gik på røven og det er den eneste grund til at de kunne komme med hatten i hånden og få reddet kastanjerne ud af ilden. Så det manglede da bare at de selv betalte for al deres rod, og siden dengang har da været flere eksempler af moralen stadig er flosset i den branche så de skal holdes i kort snor.
1
Akehurst2
Kort karma: 580
Likede indlæg: 12372

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2018, 12:28

Pølsemix skrev:
Akehurst2 skrev:

Bankernes grådighed og spekuleren var ene og alene skyld i finanskrisen, så regulering af området var da i den grad tiltrængt. Samfundet havde ikke råd til at de gik på røven og det er den eneste grund til at de kunne komme med hatten i hånden og få reddet kastanjerne ud af ilden. Så det manglede da bare at de selv betalte for al deres rod, og siden dengang har da været flere eksempler af moralen stadig er flosset i den branche så de skal holdes i kort snor.

Det var det helt bestemt, og derfor er det som nævnt også gennemført - i rigelig mængder. Derfor ville jeg gerne høre, hvor der var behov for 'Mere - MERE - regulering af banksystemet og den finansielle sektor, tak'.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5459

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. sep 2018, 12:28

Jeg har været kunde i en lokalbank i min lille hjemby, siden jeg fik min første bankkonto - og det har jeg i sinde at blive ved med at være, selvom jeg for længst er flyttet. :)
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1460

Indlægaf Torn » 19. sep 2018, 13:17

Akehurst2 skrev:
Torn skrev:Jeg har et helt klart forbrugerpolitisk forhold til bankerne. Jeg har eksempelvis fravalgt Danske Bank på grund af skandalen under Finanskrisen og på grund af den nyere hvidvaskningssag. Der bliver jeg ikke kunde, uanset hvad de så tilbyder af lave udlånsrenter og nærværende kunderådgivere.

Jo. Det ved jeg godt. Helt præcist mener jeg "Mere - MERE - regulering af banksystemet og den finansielle sektor, tak" i forhold til skattely, hvidvaskning og især i forhold til udlån, der virker usikre (som der ganske rigtigt også bliver holdt langt mere øje med i dag end for 10 år siden, men stadig ikke nok, ifølge mig). Jeg så gerne, at man genindførte en offentligt udpeget repræsentant i banker og realkreditinstitutters bestyrelser. Dem droppede man mig bekendt umiddelbart før Finanskrisens udbrud i 08 (flot!). Pelle Dragsted (E) har også talt til fordel for at genindføre ordningen, men det vinder ikke gehør hos de øvrige politikere, tænker jeg.

edit. Ordningen blev fjernet allerede i 02.

Det er dejligt at lære at bankpakkerne ikke kostede skatteyderne de omfang midler, som jeg antog. Det glæder mig!
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"