Svingdørspatienter

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Svingdørspatienter

Indlægaf Madam » 17. sep 2018, 08:26

Bare de dog havde opretter bosteder til de psykisk syge, FØR de nedlagde sengepladserne.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/psyki ... nge-arligt

"Tallene afslører også, at en lille gruppe på 74 meget syge psykiatriske patienter står for en stor del af alle genindlæggelser. I gennemsnit var de 74 patienter, der blandt andet har diagnoser som skizofreni, afarter af psykoser eller voldsomme bipolare lidelser, indlagt 19 gange i fjor.

Hos organisationerne Bedre Psykiatri og Sind betegner man de nye tal som "vilde" og "chokerende".

- 19 indlæggelser om året. Det er i ordets oprindelige betydning bindegalt og udtryk for en pivringe kvalitet i psykiatrien, siger generalsekretær i Bedre Psykiatri Thorstein Theilgaard til Jyllands-Posten."





Er det en måde at behandle sårbare mennesker på?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Bergen » 17. sep 2018, 08:29

Næh. Det jo indlysende svigt.
Det er formentlig et langt højere tal af mennesker med kroniske sygdomme, som behandles elendigt i systemet.
Og bostederne (og alle andre steder med sundhedspersonale)er jo sparet mere end ind til benet. Det højner hellere ikke kvaliteten. Håbløst.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf hotlips » 17. sep 2018, 10:18

Spørgsmålet er også hvor meget ekstra det koster, jeg kan ikke tro der kan være en besparelse tilbage når man har gjort det hele op, det er jo flere år siden der blev set på hvad de fylder alle mulige andre steder end hvor de burde, blandt andet kom det frem at over 80% af opkald til vagtlægen var opkald fra en lille gruppe på 10-15 stykker, at politiet var på fornavn med mange af de mest syge fordi de blev tilkaldt når de rodede sig ud i slagsmål, skræmte folk eller andre simpelthen var så bekymrede for dem at de ikke turde andet end at tilkalde myndighederne. Der er så siden kommet tiltag som den sociale ambulance og vagtlægeordningen er ændret men spørgsmålet er vel om det er kommet dem til gode eller det bare har gjort det sværere for dem at blive hørt.

En af mine gamle venner bor på et bosted der er sikret og der har man dog indset at hvis han skal bedøves til han ikke er farlig så kan man ikke overlade ham til sig selv, det er helt umuligt, vi er ude i han må kæmpe for at tage tøj på og spise selv men dem der ikke er farlige eller som er blevet mere eller mindre psykotiske med tiden fks på grund af alkoholskader, dem bliver man ved med at udskrive, velvidende at de kommer ind igen næste gang det har været den første og jeg kan ikke se hvad det er man sparer eller hvem det skal være godt for, de får besøg af politiet mens de er indlagt der giver dem bøder de ikke kan betale og så er det både hospitalet og politiet der skal bruge ressourcer på dem, uden der er vundet noget som helst.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf vibbsen » 17. sep 2018, 10:59

Det er overhovedet ikke i orden. Det er et indlysende svigt. Det tror jeg ikke der er nogen der kan være uenige i.

Det mest rystende ved dette tal er til imidlertid ministerens reaktion "Det er en alarmklokke som vi skal reagerer på"...

Rend mig i min fede jyske røv....Den alarmklokke har bimlet og bamlet de sidste mange år, og de som har siddet med fingrene i bolledejen har råbt og skreget i håb om at råbe de ansvarlige op...Uden held....Med det resultat at psykiatriområdet nu er kørt sådan i bund at de 100 mio som man har afsat til deres "psykiatriplan" kommer til at forslå som en skrædder i helvede....og så sidder kosten fandme og siger at det er en alarmklokke "vi" skal reagerer på....

Jeg bliver fandme så pisse-arrig når jeg læser den her slags artikler.....
9
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Bergen » 17. sep 2018, 11:26

vibbsen skrev:Det er overhovedet ikke i orden. Det er et indlysende svigt. Det tror jeg ikke der er nogen der kan være uenige i.

Det mest rystende ved dette tal er til imidlertid ministerens reaktion "Det er en alarmklokke som vi skal reagerer på"...

Rend mig i min fede jyske røv....Den alarmklokke har bimlet og bamlet de sidste mange år, og de som har siddet med fingrene i bolledejen har råbt og skreget i håb om at råbe de ansvarlige op...Uden held....Med det resultat at psykiatriområdet nu er kørt sådan i bund at de 100 mio som man har afsat til deres "psykiatriplan" kommer til at forslå som en skrædder i helvede....og så sidder kosten fandme og siger at det er en alarmklokke "vi" skal reagerer på....

Jeg bliver fandme så pisse-arrig når jeg læser den her slags artikler.....


Det mest skræmmende og politikerledeagtige er de svar det. Hallo. I har selv skabt situationen - igen. Og laver strudsen, mens folk dør. Enten patienter eller personale (lavtlønnede sosuer).
3
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2018, 11:35

Nej, selvfølgelig er det ikke okay.

Men det mest uhyggelige ved det er næsten at det ikke er noget nyt at der bliver gjort opmærksom på problemet. Det sker jævnligt. Det sker også jævnligt at politikerne er enige i at det ikke er i orden, men hvad gør de ved det?

Altså andet end at pakke besparelser ind i "effektivisering", der minder mere om forringelser :sarkasme:
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf vibbsen » 17. sep 2018, 11:51

Misantropen skrev:Nej, selvfølgelig er det ikke okay.

Men det mest uhyggelige ved det er næsten at det ikke er noget nyt at der bliver gjort opmærksom på problemet. Det sker jævnligt. Det sker også jævnligt at politikerne er enige i at det ikke er i orden, men hvad gør de ved det?

Altså andet end at pakke besparelser ind i "effektivisering", der minder mere om forringelser :sarkasme:


Nu kommer der jo så en 100 mio "psykiatripakke"......Og dermed kan politikerne gå til valg på at de skam har gjort noget ved området. Og at det skam har deres fokus. Ellers ville de jo ikke have givet 100 mio, vel ????

Min carport er fuldstændig i forrådnelse i den ene ende fordi vi for nogen år siden malede den med plastikmaling mens træet var vådt..Det billigste tilbud var nemlig at få det malet i marts med billig plastikmaling.....Men jeg har skam lavet en aftale med genboen som er håndværker, om at han skal fixe problemet. Dermed er der ingen der kan komme og sige at jeg ikke tager mig af udvendigt vedligehold på min bolig....

Der er ikke noget at sige til at politikere ligger så lavt på troværdigheds skalaen........
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Bergen » 17. sep 2018, 11:51

Mistermor skrev:
Bergen skrev:Næh. Det jo indlysende svigt.
Det er formentlig et langt højere tal af mennesker med kroniske sygdomme, som behandles elendigt i systemet.
Og bostederne (og alle andre steder med sundhedspersonale)er jo sparet mere end ind til benet. Det højner hellere ikke kvaliteten. Håbløst.


Helt enig. Alle behandles for dårligt i vores sundhedssystem. Man bliver tilset af sin praktiserende læge som på samlebånd, og de fleste gange går det så hurtigt, at man skal have huskeseddel med og is i maven for at nå at få svar på sine spørgsmål. Jeg er overbevist om, at det koster mere på den lange bane, fordi man ikke føler sig set og hørt og derfor kommer igen senere med det samme eller en variation af samme problem.

Det er forfærdeligt for de psykiatriske patienter, der beskrives, og de er udsat i en særlig grad, men hvor end man vender sig, er der mennesker, der bliver svigtet i sundhedssystemet, ikke mindst i forhold til at føle, at nogen tager dem alvorligt. Det er sandt, hvad folk siger; det kræver et virkelig godt helbred at være syg.


Hvis man overhovedet har en praktiserende læge. Hvor min svigerfamilie bor tilses man af en tilfældig læge (der vil tjene ekstra penge hurtigt) på en lægeklinik med skiftende stort set uinteresserede læger.

Selv i Kbh og andre storbyer kan man i dag være udsat for at der ingen læge er at indskrive sig hos i den kommune, hvor man bosætter sig.
Det ser ikke bedre ud med at få en tid hos speciallæge med mere. Overhovedet.

Vinderne er dem med arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring eller råd til en privat. Resten risikerer på få år at sejle deres egen sø.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2018, 12:32

vibbsen skrev:
Misantropen skrev:Nej, selvfølgelig er det ikke okay.

Men det mest uhyggelige ved det er næsten at det ikke er noget nyt at der bliver gjort opmærksom på problemet. Det sker jævnligt. Det sker også jævnligt at politikerne er enige i at det ikke er i orden, men hvad gør de ved det?

Altså andet end at pakke besparelser ind i "effektivisering", der minder mere om forringelser :sarkasme:


Nu kommer der jo så en 100 mio "psykiatripakke"......Og dermed kan politikerne gå til valg på at de skam har gjort noget ved området. Og at det skam har deres fokus. Ellers ville de jo ikke have givet 100 mio, vel ????

Min carport er fuldstændig i forrådnelse i den ene ende fordi vi for nogen år siden malede den med plastikmaling mens træet var vådt..Det billigste tilbud var nemlig at få det malet i marts med billig plastikmaling.....Men jeg har skam lavet en aftale med genboen som er håndværker, om at han skal fixe problemet. Dermed er der ingen der kan komme og sige at jeg ikke tager mig af udvendigt vedligehold på min bolig....

Der er ikke noget at sige til at politikere ligger så lavt på troværdigheds skalaen........

Min fejl.

Du har selvfølgelig ret i at det er vigtigere bare at gøre noget, i stedet for det der er bedst og mest optimalt. Hvis man bare forbedrer forholdene og forholder sig til hvad fagfolk siger er der jo ingen der opdager det!!

Sikke en skandale hvis det skete :gisp:
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Jedi » 17. sep 2018, 12:53

Noget af det handler nok også om, at selvom man gerne ville behandle disse mennesker, så opfylder de ikke nødvendigvis kravene om tvang og kan dermed lade sig udskrive. Bagsiden af rettigheds-medaljen.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2018, 13:56

Jedi skrev:Noget af det handler nok også om, at selvom man gerne ville behandle disse mennesker, så opfylder de ikke nødvendigvis kravene om tvang og kan dermed lade sig udskrive. Bagsiden af rettigheds-medaljen.

Det er heller ikke nødvendigvis det fedeste at være indlagt på en underbemandet psykiatrisk afdeling hvor de andre patienter måske/måske ikke er voldelige og utilregnelige.

Og slet ikke hvis man selv har et håb og et ønske om at få ro og en pause fra sit normale liv der kan inkludere mand/kone og børn.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf vibbsen » 17. sep 2018, 14:08

Misantropen skrev:
vibbsen skrev:
Misantropen skrev:Nej, selvfølgelig er det ikke okay.

Men det mest uhyggelige ved det er næsten at det ikke er noget nyt at der bliver gjort opmærksom på problemet. Det sker jævnligt. Det sker også jævnligt at politikerne er enige i at det ikke er i orden, men hvad gør de ved det?

Altså andet end at pakke besparelser ind i "effektivisering", der minder mere om forringelser :sarkasme:


Nu kommer der jo så en 100 mio "psykiatripakke"......Og dermed kan politikerne gå til valg på at de skam har gjort noget ved området. Og at det skam har deres fokus. Ellers ville de jo ikke have givet 100 mio, vel ????

Min carport er fuldstændig i forrådnelse i den ene ende fordi vi for nogen år siden malede den med plastikmaling mens træet var vådt..Det billigste tilbud var nemlig at få det malet i marts med billig plastikmaling.....Men jeg har skam lavet en aftale med genboen som er håndværker, om at han skal fixe problemet. Dermed er der ingen der kan komme og sige at jeg ikke tager mig af udvendigt vedligehold på min bolig....

Der er ikke noget at sige til at politikere ligger så lavt på troværdigheds skalaen........

Min fejl.

Du har selvfølgelig ret i at det er vigtigere bare at gøre noget, i stedet for det der er bedst og mest optimalt. Hvis man bare forbedrer forholdene og forholder sig til hvad fagfolk siger er der jo ingen der opdager det!!

Sikke en skandale hvis det skete :gisp:


Jeg er sikker på at politikerne vil tilgive dig for din fejl :-D De ved trods alt bedst....Ellers ville de jo nok lizzom ikke være udvalgt til at bestyre landet :fløjt: :fløjt: :fløjt: :fløjt: :fløjt:

Tænk sig hvis man lavede systemet om således at man i udgangspunktet kun kan sidde en valgperiode. Og så ellers oprettede en smilie-ordning som gjorde at man kunne blive nomineret til en ekstra periode hvis vælgerne synes man havde gjort det godt.....De 50 politikere som så lå højest i smilieordningen ville kunne fortsætte endnu i periode

Er du gal hvor ville vi se politikere som var motiverede....Navnlig når smileyordningen baserede sig på hvad man reelt havde gjort. Istedet for hvad man gerne ville gøre....

Tvivler dog på at det ville være et borgerforslag som ville have nogen gang på jorden selvom dette kom op på borgen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2018, 14:17

vibbsen skrev:
Misantropen skrev:
vibbsen skrev:
Misantropen skrev:Nej, selvfølgelig er det ikke okay.

Men det mest uhyggelige ved det er næsten at det ikke er noget nyt at der bliver gjort opmærksom på problemet. Det sker jævnligt. Det sker også jævnligt at politikerne er enige i at det ikke er i orden, men hvad gør de ved det?

Altså andet end at pakke besparelser ind i "effektivisering", der minder mere om forringelser :sarkasme:


Nu kommer der jo så en 100 mio "psykiatripakke"......Og dermed kan politikerne gå til valg på at de skam har gjort noget ved området. Og at det skam har deres fokus. Ellers ville de jo ikke have givet 100 mio, vel ????

Min carport er fuldstændig i forrådnelse i den ene ende fordi vi for nogen år siden malede den med plastikmaling mens træet var vådt..Det billigste tilbud var nemlig at få det malet i marts med billig plastikmaling.....Men jeg har skam lavet en aftale med genboen som er håndværker, om at han skal fixe problemet. Dermed er der ingen der kan komme og sige at jeg ikke tager mig af udvendigt vedligehold på min bolig....

Der er ikke noget at sige til at politikere ligger så lavt på troværdigheds skalaen........

Min fejl.

Du har selvfølgelig ret i at det er vigtigere bare at gøre noget, i stedet for det der er bedst og mest optimalt. Hvis man bare forbedrer forholdene og forholder sig til hvad fagfolk siger er der jo ingen der opdager det!!

Sikke en skandale hvis det skete :gisp:


Jeg er sikker på at politikerne vil tilgive dig for din fejl :-D De ved trods alt bedst....Ellers ville de jo nok lizzom ikke være udvalgt til at bestyre landet :fløjt: :fløjt: :fløjt: :fløjt: :fløjt:

Tænk sig hvis man lavede systemet om således at man i udgangspunktet kun kan sidde en valgperiode. Og så ellers oprettede en smilie-ordning som gjorde at man kunne blive nomineret til en ekstra periode hvis vælgerne synes man havde gjort det godt.....De 50 politikere som så lå højest i smilieordningen ville kunne fortsætte endnu i periode

Er du gal hvor ville vi se politikere som var motiverede....Navnlig når smileyordningen baserede sig på hvad man reelt havde gjort. Istedet for hvad man gerne ville gøre....

Tvivler dog på at det ville være et borgerforslag som ville have nogen gang på jorden selvom dette kom op på borgen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Man kunne også afskaffe partierne så politikerne blev valgt og bedømt på egne resultater, mærkesager og hvor appellerende de er i stedet. Det vil sikkert også mindske sager med trælse partikollegaer der dummer sig og skader partiet.









Joke!! Hoppede du på den?
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Bergen » 17. sep 2018, 15:34

Misantropen skrev:
Jedi skrev:Noget af det handler nok også om, at selvom man gerne ville behandle disse mennesker, så opfylder de ikke nødvendigvis kravene om tvang og kan dermed lade sig udskrive. Bagsiden af rettigheds-medaljen.

Det er heller ikke nødvendigvis det fedeste at være indlagt på en underbemandet psykiatrisk afdeling hvor de andre patienter måske/måske ikke er voldelige og utilregnelige.

Og slet ikke hvis man selv har et håb og et ønske om at få ro og en pause fra sit normale liv der kan inkludere mand/kone og børn.


Helt sikkert ikke, men indlæggelse på en psykiatrisk afdeling i 2018 er ikke en pause fra hverdag, mand og børn.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Svingdørspatienter

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2018, 16:16

Bergen skrev:
Misantropen skrev:
Jedi skrev:Noget af det handler nok også om, at selvom man gerne ville behandle disse mennesker, så opfylder de ikke nødvendigvis kravene om tvang og kan dermed lade sig udskrive. Bagsiden af rettigheds-medaljen.

Det er heller ikke nødvendigvis det fedeste at være indlagt på en underbemandet psykiatrisk afdeling hvor de andre patienter måske/måske ikke er voldelige og utilregnelige.

Og slet ikke hvis man selv har et håb og et ønske om at få ro og en pause fra sit normale liv der kan inkludere mand/kone og børn.


Helt sikkert ikke, men indlæggelse på en psykiatrisk afdeling i 2018 er ikke en pause fra hverdag, mand og børn.

Nej, ikke hvis man har brug for alenetid og lige så godt kunne tage på spaophold.

Men hvis du er i en situation hvor du har brug for behandling med mulighed for samtaler og støtte på alle tider af døgnet, som også er et sikkert og trygt sted ikke bare for dig selv, men også at din familie er tryg ved at du er der i stedet for hjemme, så kan politikere m.m. ikke være bekendt at der ikke er en ordentlige forhold for patienter, ansatte og pårørende.

Og slet ikke hvis det samtidig skal være så svært at blive indlagt i længere tid og let at blive udskrevet uden en holdbar plan efter hjemkomsten.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"