DR lukker og slukker for 6 kanaler

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf dgd2007 » 19. sep 2018, 07:53

DR K og DR2 er stort set det eneste DR jeg ser engang imellem. Nej, jeg har for øvrigt også set de der langsomme Shetland-krimier på 1'eren :)

Men det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg synes jo DR bør være der, men på den anden side er der jo ingen grund til at de sender alt muligt gøgl som mere TV3 lige så godt kunne sende. På den tredje side: hvis de holder op med det, risikerer man vel at der kommer en ny Mette Bock om nogle år og siger: "Nej, men nu er der efterhånden næsten ingen der ser DR mere, så lad os lukke det hele."

Så det er ikke nemt.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Stars » 19. sep 2018, 08:09

dgd2007 skrev:DR K og DR2 er stort set det eneste DR jeg ser engang imellem. Nej, jeg har for øvrigt også set de der langsomme Shetland-krimier på 1'eren :)

Men det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg synes jo DR bør være der, men på den anden side er der jo ingen grund til at de sender alt muligt gøgl som mere TV3 lige så godt kunne sende. På den tredje side: hvis de holder op med det, risikerer man vel at der kommer en ny Mette Bock om nogle år og siger: "Nej, men nu er der efterhånden næsten ingen der ser DR mere, så lad os lukke det hele."

Så det er ikke nemt.


Det der underholdning, der i mine øjne ikke er public service: X-faktor, Vild med dans, bagedysten osv.
Noget af det kunne man jo godt gøre noget, så det bliver mere public service: I den engelske bagedyst viser en af dommerne i hvert afsnit teknikken i et bagværk. Det gør de så vidt jeg ved ikke i den danske udgave?
Ligesom Luksusfælden (forargelses-tv på TV3) kunne skæres som public service, hvis hvert afsnit havde en oplysende del om renter/ forsikring/ ...

Men altså - der ER efterhånden mange kanaler, og der ER meget genudsendelse for at fylde sendefladen ud.
Man kan sagtens lægge nogle af kanalerne sammen eller skære i sendetiden (undtagen de dage, jeg er i sommerhus :-D )

Og så synes jeg, det er en skændsel, der skæres i det dybdeborende journalistik (selvom det ikke er noget, jeg bruger)
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf lillebjoern » 19. sep 2018, 08:48

Jeg kommer til at savne P6 Beat - og så kommer jeg godt nok til at savne P7 Mix's marathons :whine: P8 Jazz... tja, det er måske lidt meget at have en hel kanal dedikeret til jazz, selvom jeg elsker det (!), men mon ikke man kan finde et format, hvor det fx kan passes ind på P2.

Mht. DR's kanaler, så har jeg ikke nogen udpræget holdning til det. Jeg synes i langt højere grad de bør lukke og slukke for DR3. Altså, jeg kan huske, at de engang havde en dokumentar om at have en ged boende, og så har de generelt en del intetsigende produktioner. Deres gode og velproducerede dokumentarer kunne man evt. integrere på DR2, hvor en del af sendefladen så var dedikeret til DR's unge publikum. Jeg synes fint, at det meste af DR K's indhold kan fusioneres med DR2; jeg forstår egentlig ikke, hvorfor de oprettede den kanal til at begynde med. Så kan de også få luget ud i nogle af de hundredevis af genudsendelser...
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf paint » 19. sep 2018, 09:36

dgd2007 skrev:DR K og DR2 er stort set det eneste DR jeg ser engang imellem. Nej, jeg har for øvrigt også set de der langsomme Shetland-krimier på 1'eren :)

Men det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg synes jo DR bør være der, men på den anden side er der jo ingen grund til at de sender alt muligt gøgl som mere TV3 lige så godt kunne sende. På den tredje side: hvis de holder op med det, risikerer man vel at der kommer en ny Mette Bock om nogle år og siger: "Nej, men nu er der efterhånden næsten ingen der ser DR mere, så lad os lukke det hele."

Så det er ikke nemt.


Lige netop dette, har jeg en lumsk mistanke om kunne være med i deres (de partier der ønsker kraftige nedskæringer) overvejelser. DR, bliver beskåret, programmer forsvinder, seere og lyttere følger med, og så kan man - i modsætning til i dag sige: DR, har mistet sin appel til lyttere og seere. Ingen gider se det mere og med den begrundelse, kan vi lige så godt lukke biksen/privatisere det/sælge det til en udenlandsk investor etc.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27066

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf ajnaM » 19. sep 2018, 10:55

dgd2007 skrev:DR K og DR2 er stort set det eneste DR jeg ser engang imellem. Nej, jeg har for øvrigt også set de der langsomme Shetland-krimier på 1'eren :)

Men det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg synes jo DR bør være der, men på den anden side er der jo ingen grund til at de sender alt muligt gøgl som mere TV3 lige så godt kunne sende. På den tredje side: hvis de holder op med det, risikerer man vel at der kommer en ny Mette Bock om nogle år og siger: "Nej, men nu er der efterhånden næsten ingen der ser DR mere, så lad os lukke det hele."

Så det er ikke nemt.


Fuldkommen enig.

I princippet er jeg ligeglad med, hvor bredt DR når ud. De kan for min skyld cutte alt fra Den store bagedyst til Live og landskampe. Lade alt, der kan spille kommercielt, spille kommercielt, og fokusere 100% på det, der ikke kan bæres af private alternativer - eksempelvis større dramaproduktioner, dokumentar og nyheder.

Men vi ville i løbet af få år lande netop der, hvor liberale politikere ser en mulighed for at lukke DR helt.

Og i mine øjne ville det have katastrofale følger. Vi ville få et fuldkommen indskrænket nyhedsbillede - både fordi kritisk journalistik er forholdsvis omkostningstung og ikke kan betale sig, og fordi vi er et lillebitte sprogområde. Min frygt er, at vi ville bevæge os i retning af Sydeuropa eller USA - eller værre. Og jeg forstår ganske enkelt ikke de politikere, der oprigtigt mener, at det ville være en god idé.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf fisken80 » 19. sep 2018, 11:54

ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:DR K og DR2 er stort set det eneste DR jeg ser engang imellem. Nej, jeg har for øvrigt også set de der langsomme Shetland-krimier på 1'eren :)

Men det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg synes jo DR bør være der, men på den anden side er der jo ingen grund til at de sender alt muligt gøgl som mere TV3 lige så godt kunne sende. På den tredje side: hvis de holder op med det, risikerer man vel at der kommer en ny Mette Bock om nogle år og siger: "Nej, men nu er der efterhånden næsten ingen der ser DR mere, så lad os lukke det hele."

Så det er ikke nemt.


Fuldkommen enig.

I princippet er jeg ligeglad med, hvor bredt DR når ud. De kan for min skyld cutte alt fra Den store bagedyst til Live og landskampe. Lade alt, der kan spille kommercielt, spille kommercielt, og fokusere 100% på det, der ikke kan bæres af private alternativer - eksempelvis større dramaproduktioner, dokumentar og nyheder.

Men vi ville i løbet af få år lande netop der, hvor liberale politikere ser en mulighed for at lukke DR helt.

Og i mine øjne ville det have katastrofale følger. Vi ville få et fuldkommen indskrænket nyhedsbillede - både fordi kritisk journalistik er forholdsvis omkostningstung og ikke kan betale sig, og fordi vi er et lillebitte sprogområde. Min frygt er, at vi ville bevæge os i retning af Sydeuropa eller USA - eller værre. Og jeg forstår ganske enkelt ikke de politikere, der oprigtigt mener, at det ville være en god idé.


Og så er vi tilbage til, at jeg, hvis jeg var diktator, ville tvangsindskrive folk til at se mindst 2 af de informative og oplysenede DR-programmer om måneden.
Det ville være en katastrofe, hvis DR forsvandt helt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Thomas31 » 19. sep 2018, 14:15

Chachacha skrev:Skræmmende at politikerne kan lede så meget ned til pennen, at de kan beslutte ting som at der skal spilles 48% dansk musik (som er dyrere og dermed ikke en spareøvelse, hvilket gør det endnu mere uhyggeligt).

Derudover er jeg altid ked af at se oplysning og viden blive taget fra befolkningen. Hvor mange mindre bemidlede danskere kommer reelt til at betale i dyre domme for et politiken.dk abonnement? Det bliver den kreative klasse, der vedbliver at få dybdegående nyheder mens rigtig mange mennesker, der enten ikke har midler eller som ikke interesserer sig for at bruge penge på viden og nyheder, bliver skærmet.


Men hvorfor så ikke lade staten betale for Politiken og de andre aviser. De har næppe særlig mange, der betaler. Det vil formentlig koste absolut småpenge. Der er ingen grund til at al public service skal komme fra DR. Jeg er tilhænger af licensen og ville endda gerne fordoble den eller tre-doble den, men DR skal ikke have det hele. Der er ingen grund til at have sådan en mastodont
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Pjeps » 19. sep 2018, 14:24

Jeg har ingen ide om jeg kommer til at savne det, jeg streamer kun og lægger ikke mærke til hvilken kanal det har sendt/produceret udsendelsen.

Men jeg forstår ikke helt, fra næste år kommer der vel flere penge i medielicenskassen, da det jo bliver tvunget betaling.
0
:ninja:
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Thomas31 » 19. sep 2018, 14:26

abcd skrev:
ajnaM skrev:
Rapfisk skrev:Derudover synes jeg, det er ret ligegyldigt, hvad jeg selv kommer til at savne. Der er masser af programmer, jeg ikke selv efterspørger, men som jeg synes, vi som samfund skal understøtte gennem public service.

Ligesom jeg ikke synes, at man behøver at støtte danske mainstream-film gennem Filminstituttet, men gerne vil have, at der er midler til eksperimenterende film og det smalle. Jeg ser så godt som aldrig film, og endnu mere sjældent smalle danske film.


Meget enig.

Public service handler om mere end, hvad man selv har lyst til at se. Det handler om, hvilke informationer, man gerne vil have er tilgængelige i et samfund.

Jeg bliver næsten helt trist af at se svarene i tråden og hvor mange, der kun har øjnene på konsekvenserne for dem selv. Selvom det helt sikkert også handler om startindlæggets fokus på, hvad man selv kommer til at savne.


Ja, information om hvilken amatør Blachman synes synger bedst, er da helt afgørende for samfundet.

Problemet er at DR er 90% underholdning, og det skal staten altså ikke have noget med at gøre. Fint nok hvis man vil sikre uafhængige nyheder, så fokuser på det i stedet for 17 kanaler med alt muligt ubrugeligt ragelse.


Ifølge DR steg seertallet til nyheder i umiddelbar forbindelse med X factor voldsomt. Det alene kan næsten berettige programmet med tanke på, hvor mange man potentielt når for få penge. Underholdning kan også være public service fx ved at man ikke overdriver omfanget,
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Lys » 19. sep 2018, 14:26

Pjeps skrev:Jeg har ingen ide om jeg kommer til at savne det, jeg streamer kun og lægger ikke mærke til hvilken kanal det har sendt/produceret udsendelsen.

Men jeg forstår ikke helt, fra næste år kommer der vel flere penge i medielicenskassen, da det jo bliver tvunget betaling.


Betalingen bliver jo samtidig sat ned, så DR om 5 år vil få knap 800 mio kr mindre end i 2018.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Thomas31 » 19. sep 2018, 14:41

paint skrev:
Chachacha skrev:Skræmmende at politikerne kan lede så meget ned til pennen, at de kan beslutte ting som at der skal spilles 48% dansk musik (som er dyrere og dermed ikke en spareøvelse, hvilket gør det endnu mere uhyggeligt).

Derudover er jeg altid ked af at se oplysning og viden blive taget fra befolkningen. Hvor mange mindre bemidlede danskere kommer reelt til at betale i dyre domme for et politiken.dk abonnement? Det bliver den kreative klasse, der vedbliver at få dybdegående nyheder [b]mens rigtig mange mennesker, der enten ikke har midler eller som ikke interesserer sig for at bruge penge på viden og nyheder, bliver skærmet[/b].


Præcis. Og det er der åbenbart politiske partier i Folketinget, som gerne ser. Spørgsmålet man bør stille sig selv er måske hvorfor? Skæver man til andre lande, hvor den slags også er tilfældet - f.eks lande som Italien og USA, så taler det vel næsten for sig selv?

Det er egentlig lidt pudsigt, at så mange mennesker her i Danmark, kan sidde og undre sig over at amerikanerne kan vælge en person som Trump, som præsident - eller tidligere, have givet så meget magt til Berlusconi i Italien, uden at se en sammenhæng mellem befolkningernes lave almene vidensniveau og total mangelende evne til at gennemskue personer som Trump og Berlusconi.


Fint nok at forfærdes over pøblen, mens man rygklapper sig selv i begejstring over ens egen tolerance uden at bemærke, hvor meget intoletance man samtidig slipper ud. Nu skal alle de andre så også have ansvar for Trump.

Demokratiet har fungeret ganske fint med et langt lavere uddannelsesniveau. Hvis jeg skulle gætte på en overordnet årsag til Trump, handler det mere om en verdensfjern arrogant venstrefløj, der foragter sine egne vælgere.
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf billiebean » 19. sep 2018, 14:44

Da DR blev kraftigt udvidet for en halv snes år tilbage, tænkte jeg godt nok, at det var en en smule voluminøst. Og det synes jeg egentlig stadig. Jeg kunne godt lide det gamle DR2, hvor der var både debat, dokumentarer og kultur i en god blanding. Og jeg håber, at P3 - når det nu ikke kan være anderledes - får et løft, så det kan få lidt af fordums kvalitet tilbage, når nu P6-8 lukker ned.

Men manøvren med at lægge bånd på DRs digitale nyheder, synes jeg til gengæld er hul i hovedet. Jeg har svært ved at finde ordentligt formidlede nyheder og journalistik på nettet og dr.dk er klart mit mest besøgte nyhedssite. Nu må jeg vel så tage til takke med skarpere politisk vinklet nyhedsformidling eller oversatte nyhedsmemoer fra de internationale nyhedsbureauer.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf paint » 19. sep 2018, 16:25

Thomas31 skrev:
paint skrev:
Chachacha skrev:Skræmmende at politikerne kan lede så meget ned til pennen, at de kan beslutte ting som at der skal spilles 48% dansk musik (som er dyrere og dermed ikke en spareøvelse, hvilket gør det endnu mere uhyggeligt).

Derudover er jeg altid ked af at se oplysning og viden blive taget fra befolkningen. Hvor mange mindre bemidlede danskere kommer reelt til at betale i dyre domme for et politiken.dk abonnement? Det bliver den kreative klasse, der vedbliver at få dybdegående nyheder [b]mens rigtig mange mennesker, der enten ikke har midler eller som ikke interesserer sig for at bruge penge på viden og nyheder, bliver skærmet[/b].


Præcis. Og det er der åbenbart politiske partier i Folketinget, som gerne ser. Spørgsmålet man bør stille sig selv er måske hvorfor? Skæver man til andre lande, hvor den slags også er tilfældet - f.eks lande som Italien og USA, så taler det vel næsten for sig selv?

Det er egentlig lidt pudsigt, at så mange mennesker her i Danmark, kan sidde og undre sig over at amerikanerne kan vælge en person som Trump, som præsident - eller tidligere, have givet så meget magt til Berlusconi i Italien, uden at se en sammenhæng mellem befolkningernes lave almene vidensniveau og total mangelende evne til at gennemskue personer som Trump og Berlusconi.


Fint nok at forfærdes over pøblen, mens man rygklapper sig selv i begejstring over ens egen tolerance uden at bemærke, hvor meget intoletance man samtidig slipper ud. Nu skal alle de andre så også have ansvar for Trump.

Demokratiet har fungeret ganske fint med et langt lavere uddannelsesniveau. Hvis jeg skulle gætte på en overordnet årsag til Trump, handler det mere om en verdensfjern arrogant venstrefløj, der foragter sine egne vælgere.


Ja. Men ikke med det nuværende informations/internet/fake News niveau. Hvorfor tror du at Erdogan, Kina, Iran, Rusland osv. censurerer medierne? Det gør de fordi dem der styrer medierne, styrer samfundet.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Nicolait » 19. sep 2018, 19:19

Nu hvor man er igang med at skære i licensen, så så jeg gerne, at man kraftigt reducerede eller helst helt fjernede mediestøtten.
Jeg ser ingen grund til, at staten på den måde skal understøtte private aktører.

Derudover kan man også afvikle TV2's regionale stationer. De sender kun ligegyldigt bras.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: DR lukker og slukker for 6 kanaler

Indlægaf Dane » 24. sep 2018, 21:57

paint skrev:
DenBruneMunk skrev:
paint skrev:
Rapfisk skrev:Jeg kommer til at savne DRK og DR2 som selvstændige kanaler, DR3 som flow og DAB-kanalerne, især P7 Mix.

Jeg synes, det er en skandale, at man lægger vægt på, at den smalle idræt skal have mere plads, men den smalle kultur (særligt musik) lukkes ned.

Personligt så jeg hellere P3 lukket. Mage til uambitiøs linje skal man lede længe efter.


Det musik der bliver tilbage, bliver med hovedvægt på dansk musik, fremgår det (angiveligt et krav fra DF). Det bliver nok en glædeligt gensyn med Johnny Reimar og Keld og Hilda :wacko:

Du glemte, Rasmus Nøhr, sort sol, Aqua og det andet danske musik vi også laver. Du lyder lidt gammeldaws der. :wacko:


Det er ikke mig, der er gammeldags. Det er DF. Det er dem, der har krævet det, og sikkert også dem der har fortalt hvilken slags musik de gerne vil høre (jeg gættede ud fra, hvad de gerne spiller på deres TV tranmiterede landsmøder. Jeg glemte dog Richard Ragnwald). Nu venter jeg bare på at høre, om ikke DR skal spille Nationalsangen hver aften før sengetid


Jeg troede ellers at DR hadede DF og jeg tvivler også på at DF har indflydelse på DR’s programindhold :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"