Hackere udgav sig for at være borgmester: Franarrede kommune 300.000 kroner med en enkelt mail

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 311
Likede indlæg: 6351

Hackere udgav sig for at være borgmester: Franarrede kommune 300.000 kroner med en enkelt mail

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. sep 2018, 13:32

https://www.avisen.dk/udgav-sig-for-at- ... 16646.aspx

Er jeg den eneste, der ikke fatter, hvordan sådan noget kan ske? Har man ikke godkendelsesprocedurer for beløb i den størrelsesorden i det offentlige? Jeg er med på, at menneskelige fejl sker, men come on - over en kvart million kroner? Så kunne man da som minimum lige snøvle sig sammen til at ringe borgmesteren op for at dobbelttjekke.
1
Aragorn
Kort karma: 399
Likede indlæg: 4316

Re: Hackere udgav sig for at være borgmester: Franarrede kommune 300.000 kroner med en enkelt mail

Indlægaf Aragorn » 19. sep 2018, 14:06

DenSyngendeLussing skrev:https://www.avisen.dk/udgav-sig-for-at-vaere-borgmester-hackere-narrede-ko_516646.aspx

Er jeg den eneste, der ikke fatter, hvordan sådan noget kan ske? Har man ikke godkendelsesprocedurer for beløb i den størrelsesorden i det offentlige? Jeg er med på, at menneskelige fejl sker, men come on - over en kvart million kroner? Så kunne man da som minimum lige snøvle sig sammen til at ringe borgmesteren op for at dobbelttjekke.

Well, Axel Strøbye i sin rolle som udkørt krimalkommisær i Olsen Banden har sagt det meget godt: Man lader ting ligge der vedrører magtfulde mennesker hvis man vil sit eget bedste. Uanset moralsk overbevisning eller en mistro til at tingene i virkeligheden er som de ser ud.

Men ja, det er fuldstændigt åndssvagt. Problemet er at vi er en hyper digitaliseret stat hvor dem der administrerer ikke ved en skid om computere. Grundlæggende.
3
All the people in normal land
rest while I get a midnight tan
But I
I just hope I can sleep tonight!
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 84
Likede indlæg: 2042

Re: Hackere udgav sig for at være borgmester: Franarrede kommune 300.000 kroner med en enkelt mail

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 16:11

Det er så vanvittigt, men desværre ikke overraskende.

Indimellem dukker der sager op med ansatte der er for naive til at håndtere elektronik og IT, evt. ved at der klikkes på links eller reageres på opkald så personlige oplysninger bliver delt eller der mistes penge.

Det er vildt at man kan være så inkompetent når man har med sådanne oplysninger/beslutninger at gøre :tie:
2
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Modesty Blame
Kort karma: 218
Likede indlæg: 2799

Indlægaf Modesty Blame » 20. sep 2018, 17:10

En kollega spurgte mig om netop sådan en mail i forgårs. Jeg forstår ikke, at det ikke står klart forlængst.
2
Bergen
Kort karma: 16
Likede indlæg: 905

Indlægaf Bergen » 20. sep 2018, 17:29

Der burde falde fyresedler uden bonus/gyldent håndtryk.

Det simpelthen bizart, hvis det ikke har en konsekvens at handle så tåbeligt og inkompent med skatteydernes penge.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2876
Likede indlæg: 18436

Indlægaf Wizzze » 20. sep 2018, 17:39

Well, det er Odense kommune, hvor den sidste borgmester kunne bruge flere hundrede tusind kroner på mobilen, uden alarmklokkerne gik :rulle:
De har tydeligvis ikke systemer på plads omkring borgmesteren og hans adgang til at bruge penge :stoned:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14404

Indlægaf paint » 20. sep 2018, 18:39

Wizzze skrev:Well, det er Odense kommune, hvor den sidste borgmester kunne bruge flere hundrede tusind kroner på mobilen, uden alarmklokkerne gik :rulle:
De har tydeligvis ikke systemer på plads omkring borgmesteren og hans adgang til at bruge penge :stoned:

Haha. Ja, det var ham der streamede alt muligt via mobildata selvom der var wifi på hotellet. (som havde været gatis)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"