Nu stiger gebyrerne allerede...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf MOGA » 21. sep 2018, 15:26

Madam skrev:@ Tux

Nej, det er IKKE et krav, du kan blive fritaget for digital post ved at henvende dig til kommunen, Spørge-Jørgen.

Og det er ikke MIG det handler om, men pensionister, kontanthjælpsmodtagere o.lign..

Og hvad mener du så???


Man kan ikke “bare” blive fritaget for digital post, til gengæld er der, mig bekendt, gratis adgang til internet på biblioteker og i Borgerservice.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Madam » 21. sep 2018, 15:28

Confucius skrev:
Madam skrev:
Fordi det er et KRAV, at du skal ha' en NemKonto, som pengene går ind på hver måned, tror ikke Udbetaling Danmark har mod på at udbetale beløbet kontant i en brun kuvert, som man gjorde i Ruder Konges tid, der ville nok også blive kødannelse. :gruble: :fløjt: :gisp:


Nu er det ikke alle der har eller kan få en nem-konto. Og i de tilfælde skriver nem-konto selv på deres hjemmeside:

    Hvis du ikke kan få oprettet en konto skal du kontakte den myndighed, du skal have penge fra. Den har nemlig pligt til at udbetale dine penge og kan eventuelt hjælpe dig med at finde en løsning.


Har ingen problemer i den retning, men har ALDRIG hørt om nogen, der har fået pengene udbetalt i hånden, og det er vel konsekvensen, hvis ingen bank vil røre vedkommende med en ildtang.

Men det har du måske?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Tux » 21. sep 2018, 15:38

Madam skrev:@ Tux

Nej, det er IKKE et krav, du kan blive fritaget for digital post ved at henvende dig til kommunen, Spørge-Jørgen.

Og det er ikke MIG det handler om, men pensionister, kontanthjælpsmodtagere o.lign..

Og hvad mener du så???

Jeg mener det er helt gak gak, at forlange at PRIVATE virksomheder skal forære deres produkter væk, uagtet hvad staten forlanger.

Hvilke andre virksomheder skal forære deres produkter væk, eller give rabat til bestemte befolkningsgrupper?

Spørge-jørgen? Meget saglig argumentation må man sige..
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf fisken80 » 21. sep 2018, 16:44

Madam skrev:
Confucius skrev:
Madam skrev:
Fordi det er et KRAV, at du skal ha' en NemKonto, som pengene går ind på hver måned, tror ikke Udbetaling Danmark har mod på at udbetale beløbet kontant i en brun kuvert, som man gjorde i Ruder Konges tid, der ville nok også blive kødannelse. :gruble: :fløjt: :gisp:


Nu er det ikke alle der har eller kan få en nem-konto. Og i de tilfælde skriver nem-konto selv på deres hjemmeside:

    Hvis du ikke kan få oprettet en konto skal du kontakte den myndighed, du skal have penge fra. Den har nemlig pligt til at udbetale dine penge og kan eventuelt hjælpe dig med at finde en løsning.


Har ingen problemer i den retning, men har ALDRIG hørt om nogen, der har fået pengene udbetalt i hånden, og det er vel konsekvensen, hvis ingen bank vil røre vedkommende med en ildtang.

Men det har du måske?!


Før checken blev droppet fik mange hjemløse deres ydelse udbetalt på en check, i dag kører mange kommuner med, at udlevere en underskrevet lap papir som de så kan gå i Nordea med og få udbetalt deres penge.
Så hvis du af en eller anden grund ikke kan oprette en nemkonto, så er myndighederne forpligtet til at finde en anden måde at udbetale pengene på.

Jeg tvivler dog på, at det er gyldig grund at man nægter at have en nemkonto. Men det har jeg faktisk ikke kunnet finde lovhjemmel for. Ved du det cofusius? Har man ret til at nægte at have en nemkonto, hvis man godt kan få oprettet en?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Madam » 21. sep 2018, 16:52

Tux skrev:
Madam skrev:@ Tux

Nej, det er IKKE et krav, du kan blive fritaget for digital post ved at henvende dig til kommunen, Spørge-Jørgen.

Og det er ikke MIG det handler om, men pensionister, kontanthjælpsmodtagere o.lign..

Og hvad mener du så???

Jeg mener det er helt gak gak, at forlange at PRIVATE virksomheder skal forære deres produkter væk, uagtet hvad staten forlanger.

Hvilke andre virksomheder skal forære deres produkter væk, eller give rabat til bestemte befolkningsgrupper?

Spørge-jørgen? Meget saglig argumentation må man sige..


HVEM forlanger, at Nordea skal forære noget væk, det fremgår af oplægget, at kunden var vred over, at gebyret bli'r fordoblet til januar???

Det med at forære noget væk, er din egen fortolkning.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Tux » 21. sep 2018, 16:58

Madam skrev:
Tux skrev:
Madam skrev:@ Tux

Nej, det er IKKE et krav, du kan blive fritaget for digital post ved at henvende dig til kommunen, Spørge-Jørgen.

Og det er ikke MIG det handler om, men pensionister, kontanthjælpsmodtagere o.lign..

Og hvad mener du så???

Jeg mener det er helt gak gak, at forlange at PRIVATE virksomheder skal forære deres produkter væk, uagtet hvad staten forlanger.

Hvilke andre virksomheder skal forære deres produkter væk, eller give rabat til bestemte befolkningsgrupper?

Spørge-jørgen? Meget saglig argumentation må man sige..


HVEM forlanger, at Nordea skal forære noget væk, det fremgår af oplægget, at kunden var vred over, at gebyret bli'r fordoblet til januar???

Det med at forære noget væk, er din egen fortolkning.

Der er et ofte fremført krav at bank konti skal være gratis, det er ikke stort anderledes end at harcelere over stigning af prisen. Specielt ikke når man som dig fabler om at man er forpligtet til at have en konto..
0
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf MOGA » 21. sep 2018, 17:35

Falstria skrev:
MOGA skrev:Man kan ikke “bare” blive fritaget for digital post, til gengæld er der, mig bekendt, gratis adgang til internet på biblioteker og i Borgerservice.


Biblioteker og borgerservice nedlægges i flæng. Det er jo kommunerne der driver dem.
Der er ikke noget der er gratis i denne verden, det koster også noget at komme derhen hvor biblioteket/borgerservicen så er.


Så kan man, sat på spidsen, gå. Alle kommuner har et Borgerservice.
0
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf MOGA » 21. sep 2018, 18:04

Falstria skrev:
MOGA skrev:
Falstria skrev:
MOGA skrev:Man kan ikke “bare” blive fritaget for digital post, til gengæld er der, mig bekendt, gratis adgang til internet på biblioteker og i Borgerservice.


Biblioteker og borgerservice nedlægges i flæng. Det er jo kommunerne der driver dem.
Der er ikke noget der er gratis i denne verden, det koster også noget at komme derhen hvor biblioteket/borgerservicen så er.


Så kan man, sat på spidsen, gå. Alle kommuner har et Borgerservice.


Ja det er da flot sagt, men hvis der 25 - 40 km og man er lidt handicappet, så duer dit løsningsforslag nok ikke.


Det er muligt, men det var ment som at det er den “gratis” (betalt over skatten) mulighed, som alle danskere har for at benytte internettet. Hvis man ikke kan bruge den mulighed, så må man vel selv finde en anden løsning - præcis lige som i alle andre af livets situationer.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Chichu » 21. sep 2018, 18:15

Synes egentlig det er fair nok, at man selv skal sørge for en konto og en netforbindelse, hvis man vil have del i fællesskabets goder.

At det skal være gratis er jo bare et andet ord for, at andre skal betale.
1
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf MOGA » 21. sep 2018, 18:47

Falstria skrev:
MOGA skrev:
Falstria skrev:
MOGA skrev:
Falstria skrev:
MOGA skrev:Man kan ikke “bare” blive fritaget for digital post, til gengæld er der, mig bekendt, gratis adgang til internet på biblioteker og i Borgerservice.


Biblioteker og borgerservice nedlægges i flæng. Det er jo kommunerne der driver dem.
Der er ikke noget der er gratis i denne verden, det koster også noget at komme derhen hvor biblioteket/borgerservicen så er.


Så kan man, sat på spidsen, gå. Alle kommuner har et Borgerservice.


Ja det er da flot sagt, men hvis der 25 - 40 km og man er lidt handicappet, så duer dit løsningsforslag nok ikke.


Det er muligt, men det var ment som at det er den “gratis” (betalt over skatten) mulighed, som alle danskere har for at benytte internettet. Hvis man ikke kan bruge den mulighed, så må man vel selv finde en anden løsning - præcis lige som i alle andre af livets situationer.


Førhen måtte de offentlige instanser søreme betale post danmark for at bringe deres budskaber ud til borgerne, også dem langt fra alfar vej.

Det var ikke folks egen opgave at rejse i måske en time med offentlig transport, hver gang der tikker noget ind på digital post som man er forpligtet til at læse, uanset hvor ligegyldigt det så er...
Om det bare er opkrævningen for at få tømt skraldespanden (som er tilmeldt betalingsservice) eller noget meget mere vigtigt, det ved man jo ikke før man har taget turen på biblioteket og læst sin post.

Det er altså en meget stor omvæltning for visse borgere.


Okay.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2018, 21:38

Madam skrev:
Misantropen skrev:Jeg kan da godt forstå han synes det er træls fordi det rammer ham, men havde det fortsat som nu eller var det nogle andre ting der var blevet ændret så var der nogle andre der havde brokket sig i stedet. Sådan er det jo når det ikke er individuelle vilkår.

Men jeg kan ikke helt følge hans argumenter, må jeg indrømme.

Jeg ville sikkert heller ikke slippe for de gebyrer hvis jeg var kunde. Til gengæld kan jeg sagtens se fordelene ved ændringerne. Det er jo heller ikke fordi han heller ikke har mulighed for at få glæde af de ændringerne hvis han ville.

Men selvfølgelig er det da træls at betale for noget man ikke bruger. Jeg har bare svært ved at se problemet i den her sag når det er en så begrænset stigning i prisen uden umiddelbare forringelser i forhold til ydelserne fra før.


Som førtidspensionist er der jo forskel på at skulle betale 30 kr. pr. måned frem for tidl. 15 kr..

Og en konto skal han jo ha'...


Ja, der er en forskel på 15 kroner.....Hvilket svarer til at han må nedsætte sit daglige forbrug med 0,50 kr.

Det tror jeg faktisk selv en førtidspensionist kan overkomme.....

Ærlig talt så synes jeg et er en fis i en hornlygte at begynde at himle op om hvor synd det er for de stakkels førtidspensionister som bliver flået for 0,50 kr om dagen....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 22:57

Falstria skrev:
MOGA skrev:
Falstria skrev:
MOGA skrev:
Falstria skrev:
MOGA skrev:Man kan ikke “bare” blive fritaget for digital post, til gengæld er der, mig bekendt, gratis adgang til internet på biblioteker og i Borgerservice.


Biblioteker og borgerservice nedlægges i flæng. Det er jo kommunerne der driver dem.
Der er ikke noget der er gratis i denne verden, det koster også noget at komme derhen hvor biblioteket/borgerservicen så er.


Så kan man, sat på spidsen, gå. Alle kommuner har et Borgerservice.


Ja det er da flot sagt, men hvis der 25 - 40 km og man er lidt handicappet, så duer dit løsningsforslag nok ikke.


Det er muligt, men det var ment som at det er den “gratis” (betalt over skatten) mulighed, som alle danskere har for at benytte internettet. Hvis man ikke kan bruge den mulighed, så må man vel selv finde en anden løsning - præcis lige som i alle andre af livets situationer.


Førhen måtte de offentlige instanser søreme betale post danmark for at bringe deres budskaber ud til borgerne, også dem langt fra alfar vej.

Det var ikke folks egen opgave at rejse i måske en time med offentlig transport, hver gang der tikker noget ind på digital post som man er forpligtet til at læse, uanset hvor ligegyldigt det så er...
Om det bare er opkrævningen for at få tømt skraldespanden (som er tilmeldt betalingsservice) eller noget meget mere vigtigt, det ved man jo ikke før man har taget turen på biblioteket og læst sin post.

Det er altså en meget stor omvæltning for visse borgere.

Man må gerne blive fritaget fra at modtage digital post. Det lyder oplagt at bede om i de(t) tilfælde du nævner.

Det kan endda lade sig gøre med en fuldmagt hvis man ikke selv har mulighed for at møde op ved Borgerservice. Du kan også give tilladelse til at en anden kan få adgang til at læse din e-post hvis det er nemmere eller du er mere tryg ved det.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 00:00

Falstria skrev:
Misantropen skrev:Man må gerne blive fritaget fra at modtage digital post. Det lyder oplagt at bede om i de(t) tilfælde du nævner.

Det kan endda lade sig gøre med en fuldmagt hvis man ikke selv har mulighed for at møde op ved Borgerservice. Du kan også give tilladelse til at en anden kan få adgang til at læse din e-post hvis det er nemmere eller du er mere tryg ved det.


Det ligger meget langt væk fra funktionen af en postkasse, det kan du vel godt selv se.

Egentlig ikke.

Hvis ikke du selv kan tømme din postkasse udenfor dit hjem er det også kommunen du skal kontakte for at få hjælp så posten kan blive leveret til døren.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 00:28

Falstria skrev:
Misantropen skrev:
Falstria skrev:
Misantropen skrev:Man må gerne blive fritaget fra at modtage digital post. Det lyder oplagt at bede om i de(t) tilfælde du nævner.

Det kan endda lade sig gøre med en fuldmagt hvis man ikke selv har mulighed for at møde op ved Borgerservice. Du kan også give tilladelse til at en anden kan få adgang til at læse din e-post hvis det er nemmere eller du er mere tryg ved det.


Det ligger meget langt væk fra funktionen af en postkasse, det kan du vel godt selv se.

Egentlig ikke.

Hvis ikke du selv kan tømme din postkasse udenfor dit hjem er det også kommunen du skal kontakte for at få hjælp så posten kan blive leveret til døren.


Så er du fortabt min ven...

Jeg sætter min lid til flaskepost, brevduer og røgsignaler hvis jeg skal fritages for digital post.

Brevduer er sikkert også hurtigere og mere pålidelige end Postnord.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Nu stiger gebyrerne allerede...

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 02:11

Falstria skrev:
Misantropen skrev:
Falstria skrev:
Misantropen skrev:
Falstria skrev:
Misantropen skrev:Man må gerne blive fritaget fra at modtage digital post. Det lyder oplagt at bede om i de(t) tilfælde du nævner.

Det kan endda lade sig gøre med en fuldmagt hvis man ikke selv har mulighed for at møde op ved Borgerservice. Du kan også give tilladelse til at en anden kan få adgang til at læse din e-post hvis det er nemmere eller du er mere tryg ved det.


Det ligger meget langt væk fra funktionen af en postkasse, det kan du vel godt selv se.

Egentlig ikke.

Hvis ikke du selv kan tømme din postkasse udenfor dit hjem er det også kommunen du skal kontakte for at få hjælp så posten kan blive leveret til døren.


Så er du fortabt min ven...

Jeg sætter min lid til flaskepost, brevduer og røgsignaler hvis jeg skal fritages for digital post.

Brevduer er sikkert også hurtigere og mere pålidelige end Postnord.


Det er sært med det der digitalisering, som det har gjort tingene mere vanskelige, når formålet nu var det stik modsatte.

Før havde jeg én fysisk postkasse, som jeg skulle kigge i hver dag og se om der var andet end reklamer at forholde sig til.

Nu er der sådan ca. 8 forskellige elektroniske postkasser jeg skal forholde mig til dagligt istedet.

Det er jo ikke kun det offentlige der har fået den ide at lave deres eget lille elektroniske postsystem, det har banken og mine forsikringsselskaber da også fundet på.
Og det offentlige har givet mig 2 postkasser, fordi jeg har et CVR nr.
For hvert eneste CVR nr. opretter det offentlige en helt ny ekstra postkasse, så hvis man har en række firmaer så skal man mange forskellige steder hen for at læse sin post.

Oveni kommer sms postkassen som de alle bruger til at informere mig om at jeg skal logge ind på en af de andre postkasser for nu er der kommet post skriver de.
Så er er der min private e-mail.



Det er et skrup skørt system...
E-mail har eksisteret siden 90'erne, så hvorfor kan de offentlige myndigheder i 2018 ikke bare benytte dét for os som har en e-mail adresse... og så lade dem som ikke har en e-mail adresse få deres post leveret i den fysiske postkasse.

Det er sikkert for omstændigt at holde styr på administrativt. Og så langsom og ustabil Postnord er blevet de sidste år er det nok for usikkert at sende vigtige papirer med sneglepost, når det er hurtigere og mere sikkert at sende til en personlig e-mailadresse der ikke er en almindelig gmail-konto.

Men jeg er enig med dig i at meget elektronik og elektroniske løsninger ofte er så avancerede at det bliver mere indviklet og besværligt end smart. Det værste er næsten at hvis ikke man er interesseret i at have en internetforbindelse og en tingest med internatadgang så er det næsten umuligt at leve et normalt liv. Man kan nærmest ikke foretage sig noget tidssvarende i dag uden internet er en integreret del af det alle steder.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"