Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf annellaII » 1. okt 2018, 06:56

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/hold-hovedet-koldt-saa-kan-du-hjaelpe-andre

Det nytter ikke at blive lammet af chok eller føle sig krænket på andres vegne, når man oplever uretfærdighed i verden. Til gengæld kan man prøve at holde hovedet koldt: Hvad kan jeg stille op for at forbedre situationen for alle de mennesker, volden er gået ud over?

Det er 75 år siden, danske fiskere og modstandsfolk under Anden Verdenskrig hjalp flere tusinde jøder i sikkerhed over Øresund til Sverige. Midt i stigende antisemitisme var der nogle, der holdt hovedet koldt, fastholdt menneskers ligeværd og risikerede egen sikkerhed for at bringe de forfulgte i sikkerhed.95 procent af de danske jøder blev reddet på den måde.Det kan vi være stolte af, ligesom vi kan være stolte af fortsat som danskere at forsvare og hjælpe forfulgte minoriteter i verden.Selvfølgelig skal vi det.

Det er endda en stor glæde at få lov til at hjælpe kristne og yazidier i Irak og muslimske rohingyaer i Bangladesh. Forfølgelse skal ikke have det sidste ord!Tværtimod skal den bekæmpes med næb og kløer. Og ofrene skal reddes og hjælpes, som det skete med danske jøder under Anden Verdenskrig. Det kan vi lære af de danske redningsmænd: at dirigere vrede over uretfærdighed over i et konstruktivt hjælpearbejde.


Hvad kan jeg stille op for at forbedre situationen for alle de mennesker, volden er gået ud over?

Bliver der spurgt i indledningen til artiklen, jeg mener ikke, at jeg personlig kan gøre ret meget for at forbedre situationen for mennesker, der har været og er udsat for vold. Uretfærdighed, vold, krige, forfølgelse m.m. i verden ser og hører jeg da uden videre om hver dag, jeg registrerer det, men jeg er ærlig og siger, at jeg ingen intentioner har om at yde hjælpearbejde, jeg synes jeg har nok i mit eget - egoistisk synspunkt og holdning - ja det er det helt sikkert, og jeg har heller ikke overvejet at ændre på min egoisme.


Din mening?
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 07:33

Vi giver til Læger Uden Grænser. Personligt kan jeg i praksis ikke gøre en sk*d direkte men det betyder ikke at vi ingenting kan gøre.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf Sangius » 1. okt 2018, 07:40

Vi kunne alle gøre en del - det handler bare om at prioritere det. At bilde sig ind at man ikke kan gøre noget, er måske en behagelig sovepude, men det er løgn.

Personligt gør jeg ikke noget, udover månedlige donationer til forskellige nødhjælpsorganisationer.

Årsagen til at jeg ikke personligt gør noget er i bund og grund at jeg ikke har lyst, da mit liv med en 2årig og en nyfødt om lidt er rigelig hårdt i forvejen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf fisken80 » 1. okt 2018, 08:08

Jeg kunne godt gøre en masse, men jeg er for doven. Derfor har jeg også en enorm respekt for bl.a. venligboerne, der rent faktisk GØR noget. Jeg tror de vil blive husket positivt af eftertiden.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf Madam » 1. okt 2018, 08:12

Der er så megen uretfærdighed i verden, så jeg tror ikke for alvor, at ret mange helliger deres liv til at gøre så meget ved det, andet end at opfordre andre til at hjælpe.

Det er jo også nemmeste, at lægge det over på andre...

Hvis man vil, kan man jo altid begunstige diverse hjælpeorganisationer, og i disse får folk jo som regel en hyre for det.

I hvert fald dem i toppen af pyramiden...
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf Pax Romana » 1. okt 2018, 08:27

For det første er Kim Hartzner læge, så hans muligheder for at hjælpe er nok en hel del større.
For det andet, så er man som skatteborger også med til at betale regningen når forsvaret og det civile beredskab sendes ud i verden.
For det tredje, så tog mange af de danske fiskere sig godt betalt for at sejle jøderne til Sverige.

Så klap lige hesten.
4
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5421
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13985

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf RavenClaw » 1. okt 2018, 09:47

Jeg har de sidste 5 år været frivillig for Røde Kors, og af den grund er jeg med til at få penge ind til deres nødhjælpsarbejde. Jeg må være ærlig og sige, at det interesserer mig ikke personligt det store at skulle hjælpe folk ude i verden på samme måde, som jeg gør det for at hjælpe de mennesker her i landet, som har brug for det. På den måde får jeg også noget personligt tilbage, fordi jeg er i direkte kontakt med det menneske, jeg hjælper.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hold hovedet koldt - så kan du hjælpe andre

Indlægaf vibbsen » 1. okt 2018, 21:28

Pax Romana skrev:For det første er Kim Hartzner læge, så hans muligheder for at hjælpe er nok en hel del større.
For det andet, så er man som skatteborger også med til at betale regningen når forsvaret og det civile beredskab sendes ud i verden.
For det tredje, så tog mange af de danske fiskere sig godt betalt for at sejle jøderne til Sverige.

Så klap lige hesten.


Tilslutter mig dette......Dog med den tilføjelse at jeg er ved at være liiiidt (nej meget) træt af at det at hjælpe altid skal"måles" op mod fiskerne og jødeforfølgesen under 2.verdenskrig....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"