Madam skrev:FruitFly skrev:annellaII skrev:FruitFly skrev:1234 skrev:Jeg ved heller ikke, hvor mange der reelt er og hvor meget af behovet de kan opfylde, men jeg synes også bare det er farligt at lukke for meget op for udenlandsk arbejdskraft. Så det ikke kan betale sig for arbejdsgiverne at investere i omskoling og opkvalificering af dansk arbejdskraft med en lidt skæv profil. For det er i hvert fald lidt mit indtryk, at det er en del af problemet, at man nærmest ikke gider at bruge tid på oplæring.
Hvorfor skal arbejdsgiverne bruge tid og penge på "oplæring", hvis de kan få kvalificeret arbejdskraft fra udlandet?
Kvalificeret udenlandsk arbejdskraft skal vel også oplæres alele med det danske sprog, der er vel ingen, hverken fra ind- eller udland, der kan komme lige ind fra gaden og overtage et arbejde uden oplæring?
Vi taler nok forbi hinanden. Der er jo forskel på oplæring, således at personen får kompetencerne til at bestride jobbet (f.eks. bliver uddannet som ingeniør) og så den lokale oplæring, der handler om at lære det, der foregår på den specifikke arbejdsplads. Jeg taler om det første - det andet er jo lige for både danskere og udlændinge. Og der er mange jobs, hvor du såmænd heller ikke behøver at kunne ret meget dansk.
Og hvilke jobs er det så, hvor man IKKE skal kunne dansk???
Eller er det meningen, at der skal betales for en tolk til de pågældende udlændinge?!
Det er jo ikke udelukkende højtuddannede, ingeniører og it-folk etc., der er brug for....
Næ, men dem er der OGSÅ brug for.
Og hvis virksomheden SKAL bruge en dansktalende, jamen så kan de selvfølgelig ikke bruge udlændinge, der ikke kan tilstrækkelig dansk. Det siger vel sig selv?
Har du nogen kommentarer til hvad jeg skrev om oplæring? Det med dansk var mest en nota bene.