Lægekonsultation på engelsk?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25711

Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 17:56

En udløber af denne tråd viewtopic.php?f=32&t=12667&start=45

Ville du være tilfreds med en ikke dansktalende udenlandsk læge?
Kan du engelsk nok til at forstå fagtermerne?
Er det et rimeligt forlangende ,at man skal møde op med en tolk hos lægen, hvis ens eget engelske ikke er tilstrækkeligt?

Jeg ville sagtens kunne klare en halsbetændelse eller andet banalt på engelsk, men jeg vil godt nok sætte pris på at få forklaringer på dansk, hvis det er bare en smule mere kompliceret. Jeg er rimelig sikker på, at der ville været gået noget tabt for mig ved mine speciallæger.
Der har også tit været røster fremme om, at det ofte går galt i processen, når pårørende tolker for ikke dansktalende patienter - eller de ligefrem kommer slæbende med 12årige børn. Det bliver næppe bedre, hvis der skal tolkes på via et sprog som ingen af parterne har som modersmål
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf LadyFox » 8. okt 2018, 17:59

Nej, jeg er ikke stærk nok i engelsk til at kunne fortælle præcis hvilke symptomer jeg har psykisk og fysisk fyldestgørende uden risiko for misforståelser. Og slet ikke til at være sikker på jeg fanget alt om medicin, bivirkninger, instruktioner og komplikationer. Jeg ville klart være nervøs for at noget gik tabt.
1
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25711

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 18:16

Falstria skrev:Jeg har ikke noget valg.

Sidst jeg var omkring hospitalet var lægen Amerikaner/Canadier.
På lægeklinikken var det en Inder.

Jeg kan da mere engelsk end jeg kan hindi.


Ortopædkirurgen, som er min seneste kontakt, er også fra et andet land, men han taler da dansk.
Det mener jeg er et krav for overhovedet at arbejde som læge i Danmark. Jeg tvivler på, der menes engelsk i dette:

Forsvarlig kommunikation

Ifølge autorisationsloven er det et krav, at enhver læge skal udøve lægevirksomhed med omhu og samvittighedsfuldhed. Denne bestemmelse dækker også en forsvarlig kommunikation med patienter, pårørende, andet sygehuspersonale m.fl. Det er ansættelsesmyndigheden, der skal vurdere, om lægen kan leve op til autorisationslovens krav herom.


herfra https://stps.dk/da/sundhedsprofessionel ... net/laege/
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Sangius » 8. okt 2018, 18:18

Jeg ville godt kunne. Men kun fordi jeg selv har en del viden inde for fagtermerne, og kunne klare mig på latin langt hen ad vejen. Og så har jeg et flydende, uproblematisk engelsk.

Jeg synes ikke det er rimeligt eller på nogen måde smart at folk skal medbringe tolke til lægesamtaler.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25711

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 18:20

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Falstria skrev:Jeg har ikke noget valg.

Sidst jeg var omkring hospitalet var lægen Amerikaner/Canadier.
På lægeklinikken var det en Inder.

Jeg kan da mere engelsk end jeg kan hindi.


Ortopædkirurgen, som er min seneste kontakt, er også fra et andet land, men han taler da dansk.
Det mener jeg er et krav for overhovedet at arbejde som læge i Danmark. Jeg tvivler på, der menes engelsk i dette:

Forsvarlig kommunikation

Ifølge autorisationsloven er det et krav, at enhver læge skal udøve lægevirksomhed med omhu og samvittighedsfuldhed. Denne bestemmelse dækker også en forsvarlig kommunikation med patienter, pårørende, andet sygehuspersonale m.fl. Det er ansættelsesmyndigheden, der skal vurdere, om lægen kan leve op til autorisationslovens krav herom.


Jeg foretrækker at der i det mindste ER en læge, så jeg klager ikke.
Stod uden læge i et par år da min gamle gik på pension.


Fair nok. Jeg vil ikke lægge krop til hverken medicin eller anden behandling, hvis jeg ikke er fuldt ud sikker på, at vi har forstået hinanden.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25711

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 18:26

Dårlige tolke giver fejlbehandling
https://nordjyske.dk/nyheder/daarlige-t ... 44c0916217

Dårlige tolke skaber store problemer. Eksempler fra bla læger og advokater
https://www.dr.dk/nyheder/indland/daarl ... -eksempler
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2018, 18:28

En dygtig læge man ikke kan forstå, eller en middelmådig læge der taler dansk? Jeg vil til hver en tid vælge den dygtige læge og klare forklaringerne med tegning og Google Translate. Sådan ville jeg have det med de fleste fag. Blikkenslageren, taxachaufføren, internetinstallatøren, osv., jeg foretrækker at de ved hvad de laver, så skal jeg sgu nok finde ud af at kommunikere hvilket problem jeg skal have løst.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25711

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 18:46

abcd skrev:En dygtig læge man ikke kan forstå, eller en middelmådig læge der taler dansk? Jeg vil til hver en tid vælge den dygtige læge og klare forklaringerne med tegning og Google Translate. Sådan ville jeg have det med de fleste fag. Blikkenslageren, taxachaufføren, internetinstallatøren, osv., jeg foretrækker at de ved hvad de laver, så skal jeg sgu nok finde ud af at kommunikere hvilket problem jeg skal have løst.


Hvad så når du fejler noget, der ikke lige kan klares med lægens mere eller mindre gode tegneevner og dårlige maskinoversættelser?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2018, 19:05

Delfin skrev:
abcd skrev:En dygtig læge man ikke kan forstå, eller en middelmådig læge der taler dansk? Jeg vil til hver en tid vælge den dygtige læge og klare forklaringerne med tegning og Google Translate. Sådan ville jeg have det med de fleste fag. Blikkenslageren, taxachaufføren, internetinstallatøren, osv., jeg foretrækker at de ved hvad de laver, så skal jeg sgu nok finde ud af at kommunikere hvilket problem jeg skal have løst.


Hvad så når du fejler noget, der ikke lige kan klares med lægens mere eller mindre gode tegneevner og dårlige maskinoversættelser?


Jeg vil selvfølgelig helst have en læge der taler dansk hvis alt andet er lige. Men igen: Hvis jeg kan vælge imellem en god læge der ikke taler dansk, og en middelmådig læge som gør, så mener jeg at mine chancer for god behandling er bedst med den gode læge. Jeg kan ikke forestille mig at vi ikke med en internetforbindelse skulle være i stand til at kommunikere nok til at lægen forstår hvad mit problem er, og jeg forstår hvad hans foreslåede løsning er. Det er sværere for mig at bruge internettet til at kompensere for at en dansktalende læge anbefaler den forkerte løsning.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf DenBruneMunk » 8. okt 2018, 19:15

I Danmark taler vi dansk, og noget så personligt som en lægekonsultation, må ikke foregå på et sprog, som patienten ikke er tryg ved eller slet ikke kan tale eller bare formulere sig på. Samme gælder endda for danske læger som ikke kan styre sin fag udtryk og skal tale til patienter og ikke ned til patienter.

Så nej tak, læger som ikke kan dansk, må bare tage ud af landet, uden lomme penge. Vi har ikke et større behov end at vi kører 10km længere, hvis lægen er væk eller pensioneret og ikke kan erstattes uden det bliver en uforståelig læge som ingen vil tale med eller gider besøge.
Lægen vil blive til grin hvis personen dukkede op her i området :) Sådan noget ville være en klage til kommunen og den ansvarlige for at give licens til sådan en praktiserende læge uden dansk sproglig erfaring.

Jeg kan acceptere at under narkose , er læger til stede som ikke taler dansk, så længe det er på faglig niveau i mellem lægerne og patienten holdes udenfor.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25711

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 19:20

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:En dygtig læge man ikke kan forstå, eller en middelmådig læge der taler dansk? Jeg vil til hver en tid vælge den dygtige læge og klare forklaringerne med tegning og Google Translate. Sådan ville jeg have det med de fleste fag. Blikkenslageren, taxachaufføren, internetinstallatøren, osv., jeg foretrækker at de ved hvad de laver, så skal jeg sgu nok finde ud af at kommunikere hvilket problem jeg skal have løst.


Hvad så når du fejler noget, der ikke lige kan klares med lægens mere eller mindre gode tegneevner og dårlige maskinoversættelser?


Jeg vil selvfølgelig helst have en læge der taler dansk hvis alt andet er lige. Men igen: Hvis jeg kan vælge imellem en god læge der ikke taler dansk, og en middelmådig læge som gør, så mener jeg at mine chancer for god behandling er bedst med den gode læge. Jeg kan ikke forestille mig at vi ikke med en internetforbindelse skulle være i stand til at kommunikere nok til at lægen forstår hvad mit problem er, og jeg forstår hvad hans foreslåede løsning er. Det er sværere for mig at bruge internettet til at kompensere for at en dansktalende læge anbefaler den forkerte løsning.


Du skal tænke i de lidt mere komplicerede sygdomme og behandlinger, når du tænker kommunikation. Vi taler ikke altid om et brækkede ben og mavesår. Måske kan du klare dig med det, men alle er bare ikke lige gode til engelsk, og du kan i princippet komme til at stå med en læge der taler med tung accent og en dansker, som ikke er så stiv i det engelske. Fed kombi.
Jeg er naturligvis heller ikke interesseret i en dårlig læge, men dem har jeg heller ikke mødt så mange af, så jeg vil prioritere sproget, så jeg ikke risikerer en fejlbehandling pga misforståelser.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2018, 19:25

Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:En dygtig læge man ikke kan forstå, eller en middelmådig læge der taler dansk? Jeg vil til hver en tid vælge den dygtige læge og klare forklaringerne med tegning og Google Translate. Sådan ville jeg have det med de fleste fag. Blikkenslageren, taxachaufføren, internetinstallatøren, osv., jeg foretrækker at de ved hvad de laver, så skal jeg sgu nok finde ud af at kommunikere hvilket problem jeg skal have løst.


Hvad så når du fejler noget, der ikke lige kan klares med lægens mere eller mindre gode tegneevner og dårlige maskinoversættelser?


Jeg vil selvfølgelig helst have en læge der taler dansk hvis alt andet er lige. Men igen: Hvis jeg kan vælge imellem en god læge der ikke taler dansk, og en middelmådig læge som gør, så mener jeg at mine chancer for god behandling er bedst med den gode læge. Jeg kan ikke forestille mig at vi ikke med en internetforbindelse skulle være i stand til at kommunikere nok til at lægen forstår hvad mit problem er, og jeg forstår hvad hans foreslåede løsning er. Det er sværere for mig at bruge internettet til at kompensere for at en dansktalende læge anbefaler den forkerte løsning.


Du skal tænke i de lidt mere komplicerede sygdomme og behandlinger, når du tænker kommunikation. Vi taler ikke altid om et brækkede ben og mavesår. Måske kan du klare dig med det, men alle er bare ikke lige gode til engelsk, og du kan i princippet komme til at stå med en læge der taler med tung accent og en dansker, som ikke er så stiv i det engelske. Fed kombi.
Jeg er naturligvis heller ikke interesseret i en dårlig læge, men dem har jeg heller ikke mødt så mange af, så jeg vil prioritere sproget, så jeg ikke risikerer en fejlbehandling pga misforståelser.


Jeg har desværre mødt adskillige dårlige læger i det danske sundhedsvæsen, og det påvirker selvfølgelig min holdning.

Og så er der undtagelser til det med sproget. Psykiatere og psykolologer har brug for kommunikationen. Men hvis jeg har opdaget en svulst et sted eller mit blodtryk er for højt, eller jeg skal have foretaget en kompliceret operation, så skal jeg bare have den bedste læge, og sproget er tæt på ligegyldigt.
0
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11928

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Bergen » 8. okt 2018, 19:28

DenBruneMunk skrev:I Danmark taler vi dansk, og noget så personligt som en lægekonsultation, må ikke foregå på et sprog, som patienten ikke er tryg ved eller slet ikke kan tale eller bare formulere sig på. Samme gælder endda for danske læger som ikke kan styre sin fag udtryk og skal tale til patienter og ikke ned til patienter.

Så nej tak, læger som ikke kan dansk, må bare tage ud af landet, uden lomme penge. Vi har ikke et større behov end at vi kører 10km længere, hvis lægen er væk eller pensioneret og ikke kan erstattes uden det bliver en uforståelig læge som ingen vil tale med eller gider besøge.
Lægen vil blive til grin hvis personen dukkede op her i området :) Sådan noget ville være en klage til kommunen og den ansvarlige for at give licens til sådan en praktiserende læge uden dansk sproglig erfaring.

Jeg kan acceptere at under narkose , er læger til stede som ikke taler dansk, så længe det er på faglig niveau i mellem lægerne og patienten holdes udenfor.


Vi har lægemangel. Desværre kan der være mange km til en læge i 2018.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf DenBruneMunk » 8. okt 2018, 19:31

Bergen skrev:
DenBruneMunk skrev:I Danmark taler vi dansk, og noget så personligt som en lægekonsultation, må ikke foregå på et sprog, som patienten ikke er tryg ved eller slet ikke kan tale eller bare formulere sig på. Samme gælder endda for danske læger som ikke kan styre sin fag udtryk og skal tale til patienter og ikke ned til patienter.

Så nej tak, læger som ikke kan dansk, må bare tage ud af landet, uden lomme penge. Vi har ikke et større behov end at vi kører 10km længere, hvis lægen er væk eller pensioneret og ikke kan erstattes uden det bliver en uforståelig læge som ingen vil tale med eller gider besøge.
Lægen vil blive til grin hvis personen dukkede op her i området :) Sådan noget ville være en klage til kommunen og den ansvarlige for at give licens til sådan en praktiserende læge uden dansk sproglig erfaring.

Jeg kan acceptere at under narkose , er læger til stede som ikke taler dansk, så længe det er på faglig niveau i mellem lægerne og patienten holdes udenfor.


Vi har lægemangel. Desværre kan der være mange km til en læge i 2018.

yep, jeg har ca. 20km :) Så det er ikke ukendt, og måske derfor jeg skriver som jeg gør.
0
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11928

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Bergen » 8. okt 2018, 19:32

Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:En dygtig læge man ikke kan forstå, eller en middelmådig læge der taler dansk? Jeg vil til hver en tid vælge den dygtige læge og klare forklaringerne med tegning og Google Translate. Sådan ville jeg have det med de fleste fag. Blikkenslageren, taxachaufføren, internetinstallatøren, osv., jeg foretrækker at de ved hvad de laver, så skal jeg sgu nok finde ud af at kommunikere hvilket problem jeg skal have løst.


Hvad så når du fejler noget, der ikke lige kan klares med lægens mere eller mindre gode tegneevner og dårlige maskinoversættelser?


Jeg vil selvfølgelig helst have en læge der taler dansk hvis alt andet er lige. Men igen: Hvis jeg kan vælge imellem en god læge der ikke taler dansk, og en middelmådig læge som gør, så mener jeg at mine chancer for god behandling er bedst med den gode læge. Jeg kan ikke forestille mig at vi ikke med en internetforbindelse skulle være i stand til at kommunikere nok til at lægen forstår hvad mit problem er, og jeg forstår hvad hans foreslåede løsning er. Det er sværere for mig at bruge internettet til at kompensere for at en dansktalende læge anbefaler den forkerte løsning.


Du skal tænke i de lidt mere komplicerede sygdomme og behandlinger, når du tænker kommunikation. Vi taler ikke altid om et brækkede ben og mavesår. Måske kan du klare dig med det, men alle er bare ikke lige gode til engelsk, og du kan i princippet komme til at stå med en læge der taler med tung accent og en dansker, som ikke er så stiv i det engelske. Fed kombi.
Jeg er naturligvis heller ikke interesseret i en dårlig læge, men dem har jeg heller ikke mødt så mange af, så jeg vil prioritere sproget, så jeg ikke risikerer en fejlbehandling pga misforståelser.


Jeg ville overhovedet ikke turde det det, som du er inde på her med fejlbehandling og dårlig kommunikation.

Dansk er mit modersmål og med skat, som vi betaler, så vil jeg være tryg ved at gå til lægen.

Det jo fint, hvis nogle tager til lægen, der taler et andet sprog end dansk - men det må aldrig være af nød eller tvang.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"