Lægekonsultation på engelsk?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2018, 15:18

Delfin skrev:
Rapfisk skrev:
abcd skrev:Medicinske termer er da netop geniale fordi de er de samme på alle sprog, og alle sprog har et leksikon med en detaljeret forklaring.

Ja, fagsproget er heldigvis ligetil, men de fleste medicinske termer har også et navn på dansk.

Det er fint, at en otorhinolaryngologist kan søge job som otorhinolaryngolog, men for de fleste patienter er hun stadig øre-næse-halslæge.


Præcis.

Det nytter jo heller ikke, hvis man skal bruge det halve af konsultationstiden på at google og på at slå op i leksika og ordbøger. Hvor meget kan man lige nå at læse på de 10-15 min der oftest er sat af til en konsultation? Ofte tager det også længere tid, når der skal tolkes frem og tilbage mellem patient og læge.


Hvor meget skal man lige nå at sige? I langt de fleste tilfælde er det noget meget konkret og rimelig simpelt man skal have hjælp til. Jeg væltede på min cykel og slog mit knæ. Jeg har meget ondt i maven, det startede i nat. Tast det ind i Google Translate og tryk Oversæt. Done.

Lægers altoverskyggende opgave er at tage de rigtige valg. Som et banalt eksempel havde min datter øjenbetændelse i omkring et år da hun var 1-2 år gammel, og vi skiftede læge flere gange undervejs. De kunne ikke rigtigt finde ud af det, og hun var på flere forskellige slags antibiotika. Den sidste læge vidste præcis hvad der skulle til, og så var det væk på en uge. Jeg ville langt hellere have haft den sidste læge først, om så hun kun havde talt Swahili. Og det var ikke fordi hun brugte de andres fejlede forsøg til at blive klog på problemet, hun vidste slet og ret bare bedre.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2018, 15:58

Madam skrev:Man kan da bare håbe, at kravene til et studiet er så tilpas store, at alle læger er gode til deres fag, at ansvaret for at undersøge patienter og stille den korrekte diagnose er fuldt forsvarligt, og de aht. børn, ældre og andre, der ikke er fuldbefarne i andet end DANSK, eller taler engelsk til daglig, kan forstå hvad de siger og råder dem til.

Er godt klar over manglen på læger, men det MÅ være et minimum krav, at en læge i DANMARK taler et fuldt forståeligt DANSK.

Seriøst? Du vil heller afskære folk fra muligheden for at komme til læge end at risikere at lægen ikke kan dansk?

Husk, DER ER AKUT MANGEL PÅ LÆGER, DER TALER DANSK!
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2018, 15:59

SurSødSovs skrev:Det er egentlig meget interessant, hvpr mange der afviser det blankt. Mange steder er det jo virkeligheden som følge af manglende læger. Hvor alternativet ville være ingen behandling.

I Grønland har de begge dele: Læger, de ikke kan forstå og manglende læger. Det er klart mit indtryk, det sidste giver størst udfordringer

Præcis!
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2018, 16:00

DenBruneMunk skrev:
FruitFly skrev:Jeg vil hellere have en dansk læge end en udenlandsk læge.
Jeg vil hellere have en udenlandsk læge end ingen læge.

Så er du jo i udlandet, når du siger det sådan :)

Jeg bor i Danmark og har kun været i kontakt med læger, som taler forståeligt dansk.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf DenBruneMunk » 9. okt 2018, 16:05

FruitFly skrev:
Madam skrev:Man kan da bare håbe, at kravene til et studiet er så tilpas store, at alle læger er gode til deres fag, at ansvaret for at undersøge patienter og stille den korrekte diagnose er fuldt forsvarligt, og de aht. børn, ældre og andre, der ikke er fuldbefarne i andet end DANSK, eller taler engelsk til daglig, kan forstå hvad de siger og råder dem til.

Er godt klar over manglen på læger, men det MÅ være et minimum krav, at en læge i DANMARK taler et fuldt forståeligt DANSK.

Seriøst? Du vil heller afskære folk fra muligheden for at komme til læge end at risikere at lægen ikke kan dansk?

Husk, DER ER AKUT MANGEL PÅ LÆGER, DER TALER DANSK!

Tror desværre ikke du finder mange som er enig med dig, måske sidder der nogle privilegerede og uddannet mennesker her på forum som synes det er ok, glem ikke hvor mange som ikke har færdigheder eller kan forstå disse halvdårlige dansk talende mennesker som slet ikke skal sidde som læge og tale med dem om deres sygdom hvis de ikke er til at forstå. Det får du ikke støtte op omkring lige meget hvor stor manglen er, så vil folk hellere køre længere, for at få den danske læge, det er ikke nyt.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Rapfisk » 9. okt 2018, 16:12

DenBruneMunk skrev:Tror desværre ikke du finder mange som er enig med dig, måske sidder der nogle privilegerede og uddannet mennesker her på forum som synes det er ok, glem ikke hvor mange som ikke har færdigheder eller kan forstå disse halvdårlige dansk talende mennesker som slet ikke skal sidde som læge og tale med dem om deres sygdom hvis de ikke er til at forstå. Det får du ikke støtte op omkring lige meget hvor stor manglen er, så vil folk hellere køre længere, for at få den danske læge, det er ikke nyt.

Det er jo heller ikke bare et spørgsmål om at køre, selv om det for nogle er en væsentlig udfordring. Det er også begrænset, hvor mange patienter en læge kan have ansvaret for. Man kan selvfølgelig udvide rammerne, men der vil jo være grænser for dén manøvre.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 9. okt 2018, 16:26

abcd skrev:
Delfin skrev:
Rapfisk skrev:
abcd skrev:Medicinske termer er da netop geniale fordi de er de samme på alle sprog, og alle sprog har et leksikon med en detaljeret forklaring.

Ja, fagsproget er heldigvis ligetil, men de fleste medicinske termer har også et navn på dansk.

Det er fint, at en otorhinolaryngologist kan søge job som otorhinolaryngolog, men for de fleste patienter er hun stadig øre-næse-halslæge.


Præcis.

Det nytter jo heller ikke, hvis man skal bruge det halve af konsultationstiden på at google og på at slå op i leksika og ordbøger. Hvor meget kan man lige nå at læse på de 10-15 min der oftest er sat af til en konsultation? Ofte tager det også længere tid, når der skal tolkes frem og tilbage mellem patient og læge.


Hvor meget skal man lige nå at sige? I langt de fleste tilfælde er det noget meget konkret og rimelig simpelt man skal have hjælp til. Jeg væltede på min cykel og slog mit knæ. Jeg har meget ondt i maven, det startede i nat. Tast det ind i Google Translate og tryk Oversæt. Done.

Lægers altoverskyggende opgave er at tage de rigtige valg. Som et banalt eksempel havde min datter øjenbetændelse i omkring et år da hun var 1-2 år gammel, og vi skiftede læge flere gange undervejs. De kunne ikke rigtigt finde ud af det, og hun var på flere forskellige slags antibiotika. Den sidste læge vidste præcis hvad der skulle til, og så var det væk på en uge. Jeg ville langt hellere have haft den sidste læge først, om så hun kun havde talt Swahili. Og det var ikke fordi hun brugte de andres fejlede forsøg til at blive klog på problemet, hun vidste slet og ret bare bedre.


Det er jo også bagateller, dem har jeg allerede sagt, at jeg sagtens kunne klare på engelsk. Min søster og mor ville ikke engang kunne klare dem


På den anden side er det jo også ret væsentligt at kunne svare på spørgsmål om mavesmerter, så man ikke dør af en sprængt blindtarm
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2018, 16:54

Delfin skrev:Det er jo også bagateller, dem har jeg allerede sagt, at jeg sagtens kunne klare på engelsk. Min søster og mor ville ikke engang kunne klare dem


På den anden side er det jo også ret væsentligt at kunne svare på spørgsmål om mavesmerter, så man ikke dør af en sprængt blindtarm


Det var jo da ikke mere en bagatel end at 3 ud af 4 læger ikke kunne finde ud af det. En af dem mente slet ikke det var øjenbetændelse.

Jeg vågnede en morgen med meget stærke mavesmerter. Jeg tænkte selvfølgelig selv at det kunne være blindtarmen, så jeg tog til lægen. Den unge kvindelige læge ville sende mig på hospitalet, og der var ikke anden kommunikation end at jeg havde meget ondt i maven og jeg pegede på hvor det var. Hun konsulterede sin ældre mandlige kollega. Han spurgte om jeg kunne gå. Jeg sagde ja. Det er ikke noget sagde han og sendte mig hjem med besked om at jeg kunne komme igen i morgen hvis det blev værre. Det blev selvfølgelig ikke værre. Det kræver altså ikke ret meget kommunikation.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 9. okt 2018, 17:46

abcd skrev:
Delfin skrev:Det er jo også bagateller, dem har jeg allerede sagt, at jeg sagtens kunne klare på engelsk. Min søster og mor ville ikke engang kunne klare dem


På den anden side er det jo også ret væsentligt at kunne svare på spørgsmål om mavesmerter, så man ikke dør af en sprængt blindtarm


Det var jo da ikke mere en bagatel end at 3 ud af 4 læger ikke kunne finde ud af det. En af dem mente slet ikke det var øjenbetændelse.

Jeg vågnede en morgen med meget stærke mavesmerter. Jeg tænkte selvfølgelig selv at det kunne være blindtarmen, så jeg tog til lægen. Den unge kvindelige læge ville sende mig på hospitalet, og der var ikke anden kommunikation end at jeg havde meget ondt i maven og jeg pegede på hvor det var. Hun konsulterede sin ældre mandlige kollega. Han spurgte om jeg kunne gå. Jeg sagde ja. Det er ikke noget sagde han og sendte mig hjem med besked om at jeg kunne komme igen i morgen hvis det blev værre. Det blev selvfølgelig ikke værre. Det kræver altså ikke ret meget kommunikation.


At fire læger ikke fandt ud af det, har ikke noget med sproget at gøre, de kunne ligeså godt have talt russisk alle fire.

Jeg tror udmærket godt, du ved hvad jeg mener, eller også har du ikke været syg nok.

ps jeg kunne godt gå, da jeg havde blindtarmsbetændelse
0
14 11 14
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2018, 17:46

DenBruneMunk skrev:
FruitFly skrev:
Madam skrev:Man kan da bare håbe, at kravene til et studiet er så tilpas store, at alle læger er gode til deres fag, at ansvaret for at undersøge patienter og stille den korrekte diagnose er fuldt forsvarligt, og de aht. børn, ældre og andre, der ikke er fuldbefarne i andet end DANSK, eller taler engelsk til daglig, kan forstå hvad de siger og råder dem til.

Er godt klar over manglen på læger, men det MÅ være et minimum krav, at en læge i DANMARK taler et fuldt forståeligt DANSK.

Seriøst? Du vil heller afskære folk fra muligheden for at komme til læge end at risikere at lægen ikke kan dansk?

Husk, DER ER AKUT MANGEL PÅ LÆGER, DER TALER DANSK!

Tror desværre ikke du finder mange som er enig med dig, måske sidder der nogle privilegerede og uddannet mennesker her på forum som synes det er ok, glem ikke hvor mange som ikke har færdigheder eller kan forstå disse halvdårlige dansk talende mennesker som slet ikke skal sidde som læge og tale med dem om deres sygdom hvis de ikke er til at forstå. Det får du ikke støtte op omkring lige meget hvor stor manglen er, så vil folk hellere køre længere, for at få den danske læge, det er ikke nyt.

Selvfølgelig vil folk gøre meget for at få en dansk-talende læge - men hvor meget valgfrihed er der egentlig her?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23208

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Mani » 9. okt 2018, 18:10

Jeg ville ikke have problemer i det, hvis det betød jeg havde adgang til en kvalificeret læge. Lægehusene her er fyldt op og der er lange ventetider på en tid. Min nuværende læge er norsk og det finder vi også fint ud af.

Tilsvarende er min søns specialtandlæge græsk og vi taler engelsk. Det tager lidt længere tid at få afklaret alt ind i mellem. Men alternativet var yderligere et års ventetid på behandling.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2018, 18:11

Delfin skrev:At fire læger ikke fandt ud af det, har ikke noget med sproget at gøre, de kunne ligeså godt have talt russisk alle fire.


Ja, alle fire læger kunne lige så godt have talt russisk, det er præcis min pointe. Og det er jo derfor jeg bare gerne vil have den gode læge, uanset hvilket sprog hun taler. Ideelt set taler lægen selvfølgelig dansk, men hvis den bedste læge taler et andet sprog, så må jeg håndtere det på et andet sprog, jeg ville aldrig vælge en dårligere læge bare for at kunne tale dansk.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 9. okt 2018, 18:46

abcd skrev:
Delfin skrev:At fire læger ikke fandt ud af det, har ikke noget med sproget at gøre, de kunne ligeså godt have talt russisk alle fire.


Ja, alle fire læger kunne lige så godt have talt russisk, det er præcis min pointe. Og det er jo derfor jeg bare gerne vil have den gode læge, uanset hvilket sprog hun taler. Ideelt set taler lægen selvfølgelig dansk, men hvis den bedste læge taler et andet sprog, så må jeg håndtere det på et andet sprog, jeg ville aldrig vælge en dårligere læge bare for at kunne tale dansk.


Ok, men det udelukker da ikke et krav om, at den gode læge også kan tale dansk. Det krav mener jeg ikke, skal fjernes.
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2018, 18:50

Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:At fire læger ikke fandt ud af det, har ikke noget med sproget at gøre, de kunne ligeså godt have talt russisk alle fire.


Ja, alle fire læger kunne lige så godt have talt russisk, det er præcis min pointe. Og det er jo derfor jeg bare gerne vil have den gode læge, uanset hvilket sprog hun taler. Ideelt set taler lægen selvfølgelig dansk, men hvis den bedste læge taler et andet sprog, så må jeg håndtere det på et andet sprog, jeg ville aldrig vælge en dårligere læge bare for at kunne tale dansk.


Ok, men det udelukker da ikke et krav om, at den gode læge også kan tale dansk. Det krav mener jeg ikke, skal fjernes.


Den gode læge er så efterspurgt at han kan være ligeglad med sprogkrav.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Lægekonsultation på engelsk?

Indlægaf Delfin » 9. okt 2018, 18:59

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:At fire læger ikke fandt ud af det, har ikke noget med sproget at gøre, de kunne ligeså godt have talt russisk alle fire.


Ja, alle fire læger kunne lige så godt have talt russisk, det er præcis min pointe. Og det er jo derfor jeg bare gerne vil have den gode læge, uanset hvilket sprog hun taler. Ideelt set taler lægen selvfølgelig dansk, men hvis den bedste læge taler et andet sprog, så må jeg håndtere det på et andet sprog, jeg ville aldrig vælge en dårligere læge bare for at kunne tale dansk.


Ok, men det udelukker da ikke et krav om, at den gode læge også kan tale dansk. Det krav mener jeg ikke, skal fjernes.


Den gode læge er så efterspurgt at han kan være ligeglad med sprogkrav.


og alligevel søger nogle af dem til dk.
0
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"