Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Rapfisk » 14. nov 2018, 20:21

Det interview med døtrene er virkelig værd at se.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf landsbytossen » 14. nov 2018, 20:40

Datteren har da været mere stråmand for moderen end ejer af egen virksomhed. Hun kan ikke svare på de mest simple spørgsmål
5
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Akehurst2 » 14. nov 2018, 21:12

Rapfisk skrev:Det interview med døtrene er virkelig værd at se.


Findes det mon online nogen steder for os stakkels nysgerrige udlandsdanskere? Eller er der nogen, der vil fortælle, hvad de sagde?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf landsbytossen » 14. nov 2018, 21:20

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det interview med døtrene er virkelig værd at se.


Findes det mon online nogen steder for os stakkels nysgerrige udlandsdanskere? Eller er der nogen, der vil fortælle, hvad de sagde?

De har lige sagt i TV-2 Nyhederne, hvor det ligger online.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Rapfisk » 14. nov 2018, 21:22

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det interview med døtrene er virkelig værd at se.


Findes det mon online nogen steder for os stakkels nysgerrige udlandsdanskere? Eller er der nogen, der vil fortælle, hvad de sagde?

Dplay (vist kun via app)
1
Livslinjen: 70 201 201
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Bergen » 14. nov 2018, 21:32

1
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf mucher » 14. nov 2018, 21:33

Rapfisk skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det interview med døtrene er virkelig værd at se.


Findes det mon online nogen steder for os stakkels nysgerrige udlandsdanskere? Eller er der nogen, der vil fortælle, hvad de sagde?

Dplay (vist kun via app)

Man kan sagtens se det i en alm. browser ved gratis tilmelding. Dog næppe udenfor EU.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Tilly » 14. nov 2018, 21:56

kidkomb skrev:
Tilly skrev:Vildt nok at de stiller op til et interview. Det tror jeg da at jeg vil se.

Jeg læser meget gerne et resumé, hvis du gider!
Mine tæer kan desværre ikke krummes så meget uden at gøre ondt, så jeg tror at jeg springer over live-versionen.

Jeg synes det var et fint interview, og at det er værd at se. Jeg krummede slet ikke tæer, men fik måske en smule ondt i maven på deres vegne.

Det er svært at lave et fyldestgørende interview, men “here goes”.

Døtrene er 31 og 34 år. De fortalte indledende lidt om deres opvækst, og fortalte at de var opvokset under meget “almindelige” kår. De fortalte dog at deres far havde været en sparsommelig mand. De havde fx engang givet ham et læderbælte til 300 kr i gave, men det havde han syntes var for mange penge at bruge på et bælte. Når de var på ferier i løbet af deres barndom havde det vist ofte været teltferier.


Deres far døde i 2005, og som jeg forstod det, var det uventet. Døtrene var stadig hjemmeboende på det tidspunkt. Efter hans død havde Britta, ifølge døtrene, fortalt dem at hun havde fået udbetalt en livsforsikring og at faren havde haft en pæn opsparing. Der var vist en ting mere, det kan jeg ikke lige huske. En del af de penge Britta havde fået udbetalt havde hun angiveligt investeret i værdipapirer. Kort efter farens død, havde moren inviteret alle børnene med på en 14 dages ferie til Sydafrika, for at de kunne “hele” og få en god oplevelse sammen som familie. Døtrene har på intet tidspunkt spurgt ind til hvor mange penge faren havde efterladt, de fortæller at de aldrig har talt om penge i familien.
I årene efter køber Britta så et “sommerhus” i Sydafrika, og senere har hun så købt yderligere jord/ejendom sammen med sønnen.

I 2007 (tror jeg nok) begyndte investeringerne i heste så sammen med den yngste datter, mener hun hedder Samina. Samina havde reddet siden hun var barn, og i 2007 var hendes hest nødt til at blive aflivet, og Britta havde så fortalt at det havde udløst en forsikringssum som Britta havde fået udbetalt. Og de penge blev så angiveligt brugt til at købe et nyt føl, og det blev startskuddet til hestevirksomhed i Tyskland og Holland. Samina var faktisk direktør, men reelt har hun måske nærmere været stråmand. Intervieweren spurgte en del ind til det, men hun kunne slet ikke svare på det, og virkede også meget beklemt og konfus da hun blev spurgt ind til økonomien i hestevirksomheden. Hun sagde at hun ikke havde kendskab til regnskaberne, men bare havde skrevet under på årsregnskaberne, og at der havde været revisorer inde over, der havde stået for økonomien. Plus at Britta selvfølgelig havde været involveret.

Det lød ikke til at den ældste datter var blevet “beriget” helt lså meget, men hun havde bl.a. lånt penge til køb af en Audi til 500.000 kr, og hun havde også lånt penge til “småting” som fx en computer. Hun ville angiveligt have lånt penge til bilkøb i banken, men så havde Britta tilbudt at låne hende pengene.

Intervieweren spurgte flere gange til om de ikke undrede sig over at moren havde så mange penge. Men de fastholdt at de troede på at det var de penge Britta havde fået i forbindelse med farens død, og som hun efterfølgende havde investeret i værdipapirer. Og de havde ikke undret sig over at Britta var begyndt at bruge flere penge efter farens død, men nærmere fundet det naturligt at hun ville forsøde tilværelsen lidt efter det uventede dødsfald. De havde dog meget svært ved at forstå at det svindlede beløb potentielt kunne være så højt som 110 mio kr.

Og hvad er så mit indtryk? Jeg tænker at det er meget muligt at døtrene taler sandt, og at de kun er skyldige i at have været temmelig naive, blåøjede og selvfølgelig tillidsfuld overfor en mor de elsker højt. Jeg sidder i hvert fald ikke og tænker “løgnere”. Men det er sgu svært at vurdere.
7
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf kidkomb » 14. nov 2018, 22:13

[quote="Tilly"][quote="kidkomb"][quote]
Tusind tak! :kys:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Tilly » 14. nov 2018, 22:23

Trappestige skrev:Så uvidende og naive kan så gamle børn altså ikke være. Slet ikke når de har begået sig i den verden som de har. Historien er indstuderet gennem længe, de må have forberedt sig på at de måske en dag ville blive fanget i deres game. Da han kører på den yngste, som tydeligt er nogle mere presset end den ældste og knap så sammenhængende i sin tale, knækker hun flere gange og virker (som jeg ser det) ret meget bange for at tale over sig. Der er flere gange i interviewet hvor det er tydeligt at Jamilla ser lidt presset ud, hun løfter især øjenbrynene og ser lidt presset ud da han først spørger til om de har købt smykker og først bagefter fremlægger for dem at han ved at de ved et tilfælde har været med til at købe smykker for 375.000.
Jeg tænker at det hele tiden har været planlagt at de ville skåne de to piger i forhold til eventuel straf. Derfor samarbejder Britta og broren og pigerne har fået besked på at lege uvidende.

Altså, jeg tænker helt sikkert også at det er en mulighed at du har helt ret i at det er en indstuderet historie.

Men jeg kan bare ikke skråsikkert komme frem til den samme konklusion som du gør. Måske har du ret. Men måske er det de fortalte rent faktisk sandt.
3
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Flora » 14. nov 2018, 23:09

Nu har jeg også set interviewet og jeg synes ikke, de virker troværdige. Man skal ikke dømme folk på forhånd og nu må vi se, når sagen kommer for retten. Men mit umiddelbare gæt er, at de har haft kendskab til svindlen. Det virker som en lidt for ekstrem grad af naivitet, der skal til, hvis de ikke har.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf hotlips » 15. nov 2018, 02:42

Jeg synes det var tydeligt sværere at lade være med at sige noget end de havde forestillet sig på forhånd, for de sagde jo ikke noget som helst,og den der måde de blev ved med at prøve at se om de sagde det rigtige ved at se på hinanden, det ville man jo ikke gøre hvis man bare sagde sandheden.

Jeg tror de har fået besked på at mor tager skraldet, så sidder hun de der 6-7 år stein bagger fik og så kommer hun ud til hvad hun nu har fået gemt væk, når man kan snyde systemet i det omfang så længe så har hun vel viden nok om de ting til at hun snildt har kunnet genne 5-6 millioner væk og så kan de hygge sig sammen med dem når hun kommer ud. Hvis hun samarbejder kan hun vel også få det overstået hurtigere end hvis en retssag skal trække ud i et par år.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Rapfisk » 15. nov 2018, 07:53

hotlips skrev:Jeg synes det var tydeligt sværere at lade være med at sige noget end de havde forestillet sig på forhånd, for de sagde jo ikke noget som helst,og den der måde de blev ved med at prøve at se om de sagde det rigtige ved at se på hinanden, det ville man jo ikke gøre hvis man bare sagde sandheden.
Det oplevede jeg helt anderledes. Jeg oplevede det som, at de så på hinanden, når de ikke vidste, hvad de skulle sige, for at få den rigtige historie ud. Jeg mener, det er helt naturligt, at man ser på hinanden, når man er to, der bliver interviewet om nogle fakta.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf DenBruneMunk » 15. nov 2018, 07:58

Spørgsmålet er nok ikke om de er skyldige, for de får nok ikke en dom som de vrider sig over.
Det er nok mere, hvor mange penge er tilbage, og som de skal leve af, når mor kommer ud igen. Bagger lever i bedste velgående i Sverige, kører dyrere Porsche modeller, og er arbejdsløs, så jo, systemet i Danmark fungerer, du kan snyde en for 1 Milliard, betale 5 år i fængsel, og så er du jo rimelig velgående derefter i 30-40 år hvis du lever så længe, det er da en lille pris for frihed, hvis frihed for mange er arbejde og sove i mange år, før de begynde at nyde af deres opsparing eller kan få hus eller hvad penge nu giver dem.
Så hvorfor ikke, gå på tv og give den armen, så tager vi 1 år i spjældet, ude på 6 måneder, og så venter vi nogle år, og lever som grever og baroner i et andet land. Forvist, det klarer vi selv, vi gider ikke blive i Danmark og bruge pengene :)
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Kvinde stjal 111mio. fra staten over 16år

Indlægaf Stitch » 15. nov 2018, 08:17

Jeg så det i aftes og helt ærligt: de kan sagtens have været uvidende om det hele. Hvis det var mig, så havde jeg ikke udspurgt min mor om alt muligt men bare gået udfra at pengene fra livsforsikring, arv og værdipapirer var blevet investeret og at dette var grunden til vi nu havde penge. Salg og køb af heste må da også have genereret et afkast?

Jeg ville aldrig selv spørge ind til alt muligt.
2
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"