Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf annellaII » 13. okt 2018, 09:36

https://www.dr.dk/nyheder/politik/sf-vil-have-flypassagerer-til-betale-mellem-60-og-400-kroner-klimabelastning

Uge 42 betyder ekstra rejsende, og står det til SF, skal de rejsende fremover betale ekstra, før de går gennem sikkerhedskontrollen og videre ud til gaten.

Forslaget går på at indføre en grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Rejser du inden for landets grænser og i Europa skal den nye miljøafgift være på 60 kroner, på mellemlange rejser til eksempelvis Beirut bliver afgiften 200 kroner og på de lange interkontinentale rejser til eksempelvis Bangkok skal afgiften være 400 kroner per rejse, foreslår SF-formand Pia Olsen Dyhr.

- Det koster på klimakontoen at tage et fly. Det er jo absurd, at det i dag er sådan, at hvis jeg tager et fly til London og tilbage igen, er det billigere, end hvis jeg tager toget til Viborg. Og det er jo til trods for, at jeg påvirker klimaet langt mere end med tog, så det er for at få det til at påvirke den klimaeffekt, det har at flyve, siger hun.

I alle tilfælde skal børns afgifter halveres, mens hvert ton gods på et transportfly skal have en afgift på 400 kroner.

SF’s model læner sig meget tæt op ad den model, der tidligere på året blev indført i Sverige.

Et af Pia Olsen Dyhr og SF’s mest tungtvejende argumenter for den grønne afgift er, at flytrafikken som en af de mest forurenende transportformer bør indeholde en grøn afgift.

- Vi er nødt til at have nogle penge i statskassen, så vi kan gøre noget ved klimaet, og så må det være de ting, der er sorte for klimaet, der får lov til at betale, siger Pia Olsen Dyhr.

Det har faktisk også tidligere været SF-politik at beskatte de flyrejsende på grund af klimabelastningen fra jetmotorerne.



Hvad mener du om en grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer?


Jeg mener det er helt i orden, en grøn afgift på flyrejser ændrer bare ikke på klimabelastningen, selvom der med denne afgift kommer flere penge i statskassen, ved jeg ikke, hvordan staten vil forhindre flyenes forureninger? møske andre ved det?
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Madam » 13. okt 2018, 09:43

Måske får det nogen til at udforske Danmark i stedet?

Og hvis de grønne udgifter holde sig på det niveau, der skrives i indlægget, kan jeg ikke se problemet, hvis man har råd til at rejse udenlands.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf landsbytossen » 13. okt 2018, 09:48

SF fører symbolpolitik. De vil gerne være grønne, reelt vil deres forslag ikke ændre adfærd. Sæt dog afgiften så folk flyver mindre, f.eks 10 x så meget som SF´s forslag.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Sangius » 13. okt 2018, 09:49

Synes sagtens man kunne gøre udgiften endnu højere, og øremærke alle pengene til at nedsætte prisen på offentlig transport i DK.
Det ville måske få folk til at rejse mere lokalt, bruge pengene mere lokalt, og være mindre miljøbelastende.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 10:09

Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 10:16

FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 10:17

paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.

Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!
1
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 10:32

FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.

Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!


Arh..nu er der jo ingen grund til at gå til yderligheder ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 10:35

paint skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.

Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!


Arh..nu er der jo ingen grund til at gå til yderligheder ;)

Jeg er lidt fanatisk her, indrømmet.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf annellaII » 13. okt 2018, 10:37

FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.


Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!


:gogo:

Ikke kun i Danmark - i hele Europa (de bedste cykelvej/stier har efter min mening Italien).
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 10:39

annellaII skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.


Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!


:gogo:

Ikke kun i Danmark - i hele Europa (de bedste cykelvej/stier har efter min mening Italien).

(det er bare en lang tur at cykle til Italien... ;) )
0
#Klimatosse
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf annellaII » 13. okt 2018, 10:42

FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.

Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!


Arh..nu er der jo ingen grund til at gå til yderligheder ;)


Jeg er lidt fanatisk her, indrømmet.


Hvad angår at cykle, der er jeg også ikke lidt men meget fanatisk.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf annellaII » 13. okt 2018, 10:43

FruitFly skrev:
annellaII skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:Det er SÅ MEGET PÅ TIDE! Prisen på mad, fly, biler skal stå mål med klimabelastningen. Skru gerne helt op.


Enig. Gerne så meget på verdensplan, at det vil mindske passagerantallet og dermed mængden af fly i luften.


Yup. Cykelferie i DK er fantastisk!


:gogo:

Ikke kun i Danmark - i hele Europa (de bedste cykelvej/stier har efter min mening Italien).


(det er bare en lang tur at cykle til Italien... ;) )


Afstanden af cykelture bestemmer du selv :D , hvad der er langt eller kort er nok relativt.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Purple Haze » 13. okt 2018, 10:56

Tænker at de ferier folk tager er den mindste del af flytrafikken.
Dem der bruger fly mest er nok virksomheder der har brug for at fragte medarbejdere rundt i verden.
De vil ikke flyve og forurene mindre, med mindre de holder op med at fører virksomhed der kræver rejser, hvilket betyder mindre arbejde og penge i kassen.
Så afgiften vil bare være en pengemaskine der malker virksomhederne, tvivler på det vil gøre noget fornuftigt for klimaet.

Udvikling af alternative brugbare alternativer til fly og mere forskning i bedre brændstof vil jeg mene er vejen frem.

Hvis jeg fx skal tage toget til Aalborg med atbejdet i stedet for at flyve. Så skal det ikke koste dobbelt så meget at tage toget og tage 4 gange så lang tid.
11
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Wizzze » 13. okt 2018, 11:03

landsbytossen skrev:SF fører symbolpolitik. De vil gerne være grønne, reelt vil deres forslag ikke ændre adfærd. Sæt dog afgiften så folk flyver mindre, f.eks 10 x så meget som SF´s forslag.


Skal det så kun være danskere der rejser ud, eller alle der rejser ind, eller flyver over?

Indfører DK afgifter alene, så rammer vi os selv i foden, med følge effekter på turisme, erhvervsliv, investeringer, jobs mm.

Den her slags er nødt til at blive aftalt internationalt, som minimum på EU niveau, men helst på verdensplan, hvis det skal have nogen som helst effekt.
7
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"