Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 13. okt 2018, 20:21

Falstria skrev:
A 7 skrev:
Falstria skrev:DSB og busselskaber i rutefart betaler da heller ikke afgifter af brændstof/el osv.
Deres passagere modtager endda støttekroner.


DSB modtager støttekroner, fordi vi som samfund har valgt, at de skal køre i det meste af landet, og ikke kun på hovedruten mellem København og Ålborg. Så at sammenligne det med frie flyselskaber, kan jeg ikke rigtig følge.


Flixbus får ikke støtte, men gør turen billigere og i visse tilfælde hurtigere.
Et fly gør turen hurtigere og i visse tilfælde billigere.

Det eneste krav man skal stille, er at den ene person km ikke må udlede mere end den anden, så er de ligestillet og den teknologi der er mest effektiv bliver helt automatisk foretrukket af de som har et transport behov.

Så simpelt er det, helt uden vanvittige afgifter og tilskud og socialistiske fiduser hvor man tager med den ene hånd og giver med den anden.
Det kræver ikke engang administration.


Det forslag tror jeg mange mennesker i udkantsdanmark bliver kede af at høre. Mange busruter betjener ganske få, men betyder utrolig meget for lokalsamfundene.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 13. okt 2018, 21:03

Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
A 7 skrev:
Falstria skrev:DSB og busselskaber i rutefart betaler da heller ikke afgifter af brændstof/el osv.
Deres passagere modtager endda støttekroner.


DSB modtager støttekroner, fordi vi som samfund har valgt, at de skal køre i det meste af landet, og ikke kun på hovedruten mellem København og Ålborg. Så at sammenligne det med frie flyselskaber, kan jeg ikke rigtig følge.


Flixbus får ikke støtte, men gør turen billigere og i visse tilfælde hurtigere.
Et fly gør turen hurtigere og i visse tilfælde billigere.

Det eneste krav man skal stille, er at den ene person km ikke må udlede mere end den anden, så er de ligestillet og den teknologi der er mest effektiv bliver helt automatisk foretrukket af de som har et transport behov.

Så simpelt er det, helt uden vanvittige afgifter og tilskud og socialistiske fiduser hvor man tager med den ene hånd og giver med den anden.
Det kræver ikke engang administration.


Det forslag tror jeg mange mennesker i udkantsdanmark bliver kede af at høre. Mange busruter betjener ganske få, men betyder utrolig meget for lokalsamfundene.


Hvad mener du?

Hvis en person km med bus udleder x, så må det være ok at flyve så længe der ikke udledes mere end x.

Det begrænser da ikke busserne på nogen måde.


Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 21:06

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
LadyFox skrev:Men det er jo ikke 600 kroner det handler om.

Det skulle det være, så. Det skal være effektivt adfærdsregulerende.


Flyet skal nu helst fyldes op, ellers begynder hver enkelt passager da for alvor at forurene for hver person km.

Det lader jeg trygt flyselskaberne om at tilpasse sig til.

Falstria skrev:Husk at det er et kollektivt transportmiddel vi taler om.

Er det?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 21:33

Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 21:46

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
LadyFox skrev:Men det er jo ikke 600 kroner det handler om.

Det skulle det være, så. Det skal være effektivt adfærdsregulerende.


Flyet skal nu helst fyldes op, ellers begynder hver enkelt passager da for alvor at forurene for hver person km.

Det lader jeg trygt flyselskaberne om at tilpasse sig til.

Falstria skrev:Husk at det er et kollektivt transportmiddel vi taler om.

Er det?


Øhh, nå, tilpasse sig hvordan, når nu de ikke selv må bestemme biletprisen længere efter din overbevisning?

Det kan de da. Prisstigningen bør nok være på brændstoffet og div. afgifter. Så ordner markedets usynlige hånd resten :)

Falstria skrev:Ja et rutefly er et kollektivt transportmiddel.

Jeg tænker mere kollektiv trafik som noget staten er mere fedtet ind i.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 21:46

paint skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?

... men ikke sviner så meget.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 21:52

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?


Ikke for miljøet...

Og konceptet kaldes flextrafik der hvor turen støttes med skattekroner.

I min egen kommune lyder tilbuddet til borgerne således:



FLEXTUR
Alle må bruge Flextur. Hvor skal vi køre dig hen?

Med Flextur får du

Afhentning fra din adresse og afstigning på den adresse, du ønsker
Kørsel fra alle områder i kommunen
Kørsel på tværs af kommunegrænsen (til øvrige kommuner, der er med i flexturssamarbejdet)
Kørsel fra kl. 6 til kl. 23 alle ugens dage inklusiv søn- og helligdage
Betaling med Dankort på Movias hjemmeside (se link nederst på siden)
Bestilling pr. telefonen eller på Movias hjemmeside (se link nederst på siden)
Kørestolsbrugere hentes i liftvogn


Se priser via link nedenfor:
https://www.guldborgsund.dk/flextur


Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Artem » 13. okt 2018, 21:59

For mig at se vil der altid være problemer med nationale afgifter. For hvis vi kun ligger afgift på her i landet vil det få mange til at rejse fra Tyskland og Sverige i stedet.
Vi kan jo heller ikke ligger afgifter på flybrændstof da det vil være konkurrenceforvridende. (det har vi dog allerede gjort)

Men ellers er flybrændstof jo generelt noget giftig stads, hvor det til små fly feks stadig inderholder bly.
Mens jetbrændstof mere minder om diesel, bare renere og med nogle tilsætningsstoffer for at sikre at det virker ved alle temperaturer.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 22:16

Falstria skrev:
paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.


I det tænkte tilfælde, er det hverken hurtigere eller billigere. Men hvis man nu øremærkede afgifter på flytrafik til elektrificering af lokal og andre baner, samt brugte el-busser (flex og minibusser), på sene eller meget tidlige afgange, så er jeg lige ved at tro, det kunne give noget (og være billigere og mindre forurenende)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 22:36

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.


I det tænkte tilfælde, er det hverken hurtigere eller billigere. Men hvis man nu øremærkede afgifter på flytrafik til elektrificering af lokal og andre baner, samt brugte el-busser (flex og minibusser), på sene eller meget tidlige afgange, så er jeg lige ved at tro, det kunne give noget (og være billigere og mindre forurenende)


Dit tænkte tilfælde er slet ikke relevant for nogen eller noget.
Realiteterne er som jeg skrev.

Hvad med at du lod flyene forurene mindre (dyrere biobrændstof) og så lod tog passagere betale for at tog forurener mindre og lod bus passagere betale for at busser forurener mindre?

Den person km der foregår ved fly, forurener i dag mange gange mere end noget som helst andet transportmiddel.
Få da den forurening bragt ned!
Brug et brændstof som ikke sviner!
Hvor svært kan det være!


Uha uha...
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 14. okt 2018, 07:24

Falstria skrev:Er du klar over hvem der ejer SAS???

Egentlig ikke, men nu du siger det forestiller jeg mig at det (bl.a) kunne være den danske, svenske og norske stat (?).

Jeg argumenterer heller ikke - det er ikke rigtig relevant for mig at rutefly er en del af den kollektive trafik. Klimabelastningen er den samme.
0
#Klimatosse
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Maria86 » 14. okt 2018, 10:07

da jeg var i Sydafrika rejste jeg fra København. Vi havde nok kørt til Sverige. NU fik København de penge ellers var de bare brugte i Sverige. Vi taler om en gruppe på 32 så mund ikke Sverige havde været glade for alle de penge. Det er da bedre at de penge bliver brugt i Danmark. Jeg vil aldrig på cykel ferie eller sådan noget.
0
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Thomas31 » 14. okt 2018, 12:10

FruitFly skrev:To flyrejser påvirker klimaet som et helt års bilkørsel.

https://ing.dk/artikel/flyrejser-paavir ... sel-160752


Det er meningsløs sammenligning af gennemsnitsadfærd, der leder til vildedende konklusioner.

At rejse mellem jylland og København er renere i et fly end i bil. Man skal passe på hovsa-løsninger, der ender med at få den modsatte effekt
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 14. okt 2018, 12:57

Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 14. okt 2018, 13:21

Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.


Hvem har da råd til at fragte samme ene person i en 20 tons tung bus som også skal føres af nogen?
Så giv da hellere tilskuddet til taxaen som ikke brænder nær samme mængde diesel af.


Nu var den ene person blot et eksempel der skulle belyse vigtigheden af at opretholde busruter til små lokalsamfund.
Glem ikke hvor mange ældre der sidder i tyndt befolkede områder og hvor bussen er eneste mulighed for at handle ind eller besøge læge og familie. Deres budget rækker med garanti ikke til taxakørsel.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"