Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Maria86
Indlæg: 371
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 6
Likede indlæg: 61

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Maria86 » 14. okt 2018, 10:07

da jeg var i Sydafrika rejste jeg fra København. Vi havde nok kørt til Sverige. NU fik København de penge ellers var de bare brugte i Sverige. Vi taler om en gruppe på 32 så mund ikke Sverige havde været glade for alle de penge. Det er da bedre at de penge bliver brugt i Danmark. Jeg vil aldrig på cykel ferie eller sådan noget.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 10:15

Maria86 skrev:da jeg var i Sydafrika rejste jeg fra København. Vi havde nok kørt til Sverige. NU fik København de penge ellers var de bare brugte i Sverige. Vi taler om en gruppe på 32 så mund ikke Sverige havde været glade for alle de penge. Det er da bedre at de penge bliver brugt i Danmark. Jeg vil aldrig på cykel ferie eller sådan noget.


Svenskerne indførte afgifter tidligere på året.

Så burde der vel lige nu være en masse svenskere der tager til DK for at flyve herfra.
0
Thomas31
Indlæg: 646
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 22
Likede indlæg: 370

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Thomas31 » 14. okt 2018, 12:10

FruitFly skrev:To flyrejser påvirker klimaet som et helt års bilkørsel.

https://ing.dk/artikel/flyrejser-paavir ... sel-160752


Det er meningsløs sammenligning af gennemsnitsadfærd, der leder til vildedende konklusioner.

At rejse mellem jylland og København er renere i et fly end i bil. Man skal passe på hovsa-løsninger, der ender med at få den modsatte effekt
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 81
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 14. okt 2018, 12:57

Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 13:06

Thomas31 skrev:
FruitFly skrev:To flyrejser påvirker klimaet som et helt års bilkørsel.

https://ing.dk/artikel/flyrejser-paavir ... sel-160752


Det er meningsløs sammenligning af gennemsnitsadfærd, der leder til vildedende konklusioner.

At rejse mellem jylland og København er renere i et fly end i bil. Man skal passe på hovsa-løsninger, der ender med at få den modsatte effekt


Arh, det er ikke ligefrem renere at flyve, men i visse tilfælde nærmer det sig at være lige så rent, fordi flyets rute er mere direkte end vejnettet.

Og første forudsætning er at man er alene i bilen. Flyet taber uanset hvis man er to personer (eller flere) i bilen.
Flyet taber også hvis man i bilen tager en mere direkte rute som foregår med færge.

Men det er rigtigt at f.eks. København-Aalborg ikke er en flyrute der sviner særligt meget.
55 kg CO2 pr. passager ifølge SAS.
Ca. det samme tal fås ved 1 person i bil, som kører over fyn.

Toget ligger på 1/3 udledning.
3 personer i en bil som kører over fyn er altså lige så rent som med tog.
Tager bilen færgen noget af vejen, så vinder bilen med 3 personer over toget i laveste udledning.

Den laveste udledning af alle, opnås med fjernbus som f.eks. flixbus.
Det er også den billigste rejseform.
Tager ca. samme tid som med toget.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 13:09

Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.


Hvem har da råd til at fragte samme ene person i en 20 tons tung bus som også skal føres af nogen?
Så giv da hellere tilskuddet til taxaen som ikke brænder nær samme mængde diesel af.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 81
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 14. okt 2018, 13:21

Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.


Hvem har da råd til at fragte samme ene person i en 20 tons tung bus som også skal føres af nogen?
Så giv da hellere tilskuddet til taxaen som ikke brænder nær samme mængde diesel af.


Nu var den ene person blot et eksempel der skulle belyse vigtigheden af at opretholde busruter til små lokalsamfund.
Glem ikke hvor mange ældre der sidder i tyndt befolkede områder og hvor bussen er eneste mulighed for at handle ind eller besøge læge og familie. Deres budget rækker med garanti ikke til taxakørsel.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 327
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 3
Likede indlæg: 193

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Madam » 14. okt 2018, 13:23

Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.


Hvem har da råd til at fragte samme ene person i en 20 tons tung bus som også skal føres af nogen?
Så giv da hellere tilskuddet til taxaen som ikke brænder nær samme mængde diesel af.


I 90erne undrede det altid os med fritidshus i Stubbekøbing, at det i weekenderne kunne lade sig opføre, at der dengang kørte en tom bus eller bare med en enkelt passager fra Nr. Alslev St. til Stubbekøbing.

(Går ud fra du er fra Falster/Sydhavsøerne ;) )
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 13:25

Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.


Hvem har da råd til at fragte samme ene person i en 20 tons tung bus som også skal føres af nogen?
Så giv da hellere tilskuddet til taxaen som ikke brænder nær samme mængde diesel af.


Nu var den ene person blot et eksempel der skulle belyse vigtigheden af at opretholde busruter til små lokalsamfund.
Glem ikke hvor mange ældre der sidder i tyndt befolkede områder og hvor bussen er eneste mulighed for at handle ind eller besøge læge og familie. Deres budget rækker med garanti ikke til taxakørsel.


Jeg bor selv lige præcis sådan et sted, og regionen har truet med at lukke præcis den busrute der går forbi mit hus.
Men der sidder altså for det meste også kun 2 personer i bussen.

Der er behov for bussen, men ikke hele døgnet i fast rutefart.
Der er spidsbelastninger hvor bussen er nødvendig, dem så jeg gerne at man ikke sparede på.
Resten af døgnet kunne en alm. personbil godt opfylde behovet på den rute.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 81
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 14. okt 2018, 13:30

Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Ja og det var derfor jeg nævnte eksemplet med de tyndt befolkede områder hvor der kun er få passagerer, men hvor bussen er eneste transportmulighed for en del mennesker der ikke har råd til taxa.


Hvem har da råd til at fragte samme ene person i en 20 tons tung bus som også skal føres af nogen?
Så giv da hellere tilskuddet til taxaen som ikke brænder nær samme mængde diesel af.


Nu var den ene person blot et eksempel der skulle belyse vigtigheden af at opretholde busruter til små lokalsamfund.
Glem ikke hvor mange ældre der sidder i tyndt befolkede områder og hvor bussen er eneste mulighed for at handle ind eller besøge læge og familie. Deres budget rækker med garanti ikke til taxakørsel.


Jeg bor selv lige præcis sådan et sted, og regionen har truet med at lukke præcis den busrute der går forbi mit hus.
Men der sidder altså for det meste også kun 2 personer i bussen.

Der er behov for bussen, men ikke hele døgnet i fast rutefart.
Der er spidsbelastninger hvor bussen er nødvendig, dem så jeg gerne at man ikke sparede på.
Resten af døgnet kunne en alm. personbil godt opfylde behovet på den rute.


Jamen der er vi skam helt enige så længe en transportforbindelse er mulig.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 13:38

Madam skrev:
I 90erne undrede det altid os med fritidshus i Stubbekøbing, at det i weekenderne kunne lade sig opføre, at der dengang kørte en tom bus eller bare med en enkelt passager fra Nr. Alslev St. til Stubbekøbing.

(Går ud fra du er fra Falster/Sydhavsøerne ;) )


Ja sådan er det jo stadig.
Skolelukninger har så øget behovet i spidsbelastningsperioderne, der er flere skoleelever der har behov for bus nu end før.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 14:03

Dane skrev:
Jamen der er vi skam helt enige så længe en transportforbindelse er mulig.


Det kræver at man kommer ud af den der kassetænkning om at taxa og bus er noget helt forskelligt og uforeneligt.
Det er de ikke, de løser præcis den samme opgave, at flytte mennesker rundt.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 81
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Dane » 14. okt 2018, 18:22

Falstria skrev:
Dane skrev:
Jamen der er vi skam helt enige så længe en transportforbindelse er mulig.


Det kræver at man kommer ud af den der kassetænkning om at taxa og bus er noget helt forskelligt og uforeneligt.
Det er de ikke, de løser præcis den samme opgave, at flytte mennesker rundt.


De fleste forbinder jo naturligt nok en taxatur som ti gange dyrere end en bustur.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1084

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 14. okt 2018, 18:23

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:Er du klar over hvem der ejer SAS???

Egentlig ikke, men nu du siger det forestiller jeg mig at det (bl.a) kunne være den danske, svenske og norske stat (?).

Jeg argumenterer heller ikke - det er ikke rigtig relevant for mig at rutefly er en del af den kollektive trafik. Klimabelastningen er den samme.


Og den klimabelastning målt pr. person km skal nedbringes.
En afgift gør hverken fra eller til på det punkt, den hæmmer bare mobiliteten.

Hvilket er mit formål. Vi bør begrænse den mængde af mennesker vi sender rundt i verden med fly. Hvis du spørger mig.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5061
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 18:45

FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:Er du klar over hvem der ejer SAS???

Egentlig ikke, men nu du siger det forestiller jeg mig at det (bl.a) kunne være den danske, svenske og norske stat (?).

Jeg argumenterer heller ikke - det er ikke rigtig relevant for mig at rutefly er en del af den kollektive trafik. Klimabelastningen er den samme.


Og den klimabelastning målt pr. person km skal nedbringes.
En afgift gør hverken fra eller til på det punkt, den hæmmer bare mobiliteten.

Hvilket er mit formål. Vi bør begrænse den mængde af mennesker vi sender rundt i verden med fly. Hvis du spørger mig.


Så lovgiv da om at man SKAL bruge det dyre brændstof som ikke udleder noget, og få dobbelt gevinst.
Istedet for at være så afgiftsliderlig.

Det her er jo Helle Thornings 5 dobling af NoX afgifterne om igen, det rykker intet, udledningerne falder med præcis samme takt efter 5 doblingen som de gjorde før 5 doblingen.
Faldet skyldes ikke udelukkende miljøteknologi, men også udflytning af virksomheder.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"