Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2993

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 10:33

Purple Haze skrev:Når folk har problemer med vindmøller 10 km fra deres bopæl, og kan stoppe oplæringen af disse, hvor er det så lige de der atomkraftværker skulle være.

De kan gemmes under jorden om nødvendigt... Måske endda under vand.
Et lille decentralt værk behøver ikke fylde mere end 2-3 skibscontainere, for at forsyne en mellemstor provinsby.
Nordmændene arbejder på at gøre den type af værker tilgængelige, som en løsning der leveres med skib, har brændstof til 30 år i sig, hentes med skib igen 30 år senere og erstattes af et andet der har fået fyldt nyt brændstof i sig.
Lokalt skal man altså slet ikke håndtere hverken brændslet eller affaldet.
Det er én af mulighederne

Og så erstatter ét værk jo rigtig mange vindmøller, som folk så slipper for lige i deres baghave.
Det giver den grundlast i el-forsyningen som vi er nødt til at have.

Sol og vind er fine tilskud, hvis vi kan finde ud af at lagre overskudsenergien, men så længe vi ikke kan det så har vi ikke gavn af ret meget af det.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 10:38

Dane skrev:Atomkraft som løsning på verdens klimaproblemer er lidt som et hasardspil.
Mange tusinde nye anlæg vil medføre en gigantisk trussel mod verdensfreden på den ene side, men samtidig være løsningen på verdens største klimaudfordring på den anden side.
En atomkrig vil få nutidens klimaproblemer til at blegne totalt i forhold til de atomvintre der uværgeligt ville blive resultatet af en sådan krig.
Tusinder af nye reaktoranlæg verden over ville gøre det umuligt at kontrollere om nogen lande berigede sit uran til våbenbrug.
Affaldshåndteringen af disse enorme nye mængder ville ligeledes udgøre et kæmpeproblem.
Personligt tror jeg ikke atomkraft kan løse verdens klimaproblemer så længe det verdenspolitiske klima ser ud som det gør.
https://da.wikipedia.org/wiki/Atomkrig

Der findes flere forskellige typer af reaktorer.
Ikke alle producere noget der kan blive til våben, faktisk er nogle velegnede til at destruere de våben dele, og til at afbrænde affaldet fra de gamle A-kraftværker... De gamle værker som laver noget affald der kan bruges til våben, udnytter nemlig ikke brændslet særligt godt, det meste af energien er slet ikke brugt op, det derfor det har så kraftig og farlig en stråling.
Reaktorer der udnytter brændslet bedre, har et langt mindre farligt affaldsprodukt som der ikke kan laves våben af.
Der snakker vi halveringstider på nogle hundrede år, istedet for nogle hundredetusinde år.
Og altså mindre radioaktivitet end fra det kul vi brænder af i dag.
0
Thomas31
Kort karma: 23
Likede indlæg: 372

Indlægaf Thomas31 » 18. okt 2018, 11:07

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Hvor kommer de 7% fra? Mig bekendt producerer Danmark strøm fra sol og vind svarende til knap halvdelen af forbruget. Der handles selvfølgelig el, men det kan næppe ændre så meget.

Nej vi skal ikke have atomkraft. Alene de år, der vil gå med at vinde en så svær politisk kamp, inden man overhovedet kom i gang med at bygge gør det urealistisk. Vi skal bare banke nogle flere møller op i en fart. Også gerne på land, hvis det fremskynder processen.

FruitFly skrev:HVor har du de tal fra?

Hvert år publiceres en el-dekleration af energinet.dk i henhold til EU reglerne derom.
Det er der jeg henter mine tal fra.

Produktionen af strøm fra sol og vind falder ikke sammen med forbruget, så selvom vi producere rigtig meget af det, udnytter vi kun en mindre del.
Overskudsproduktion sælges jo til udlandet.
Det vi så køber fra udlandet, når VI skal bruge strømmen, er jo så bl.a. A-kraft, vandkraft, brunkul-kraft m.v.
Og vores egne kul-kraftværker står jo heller ikke stille når solen skinner eller det blæser.

Flere møller løser altså ikke problemet.
De producere jo som vinden blæser.

Vi må formode at de andre lande også skal bruge mere el i fremtiden, så vi kan ikke forlade os på at udveksle endnu større mængder af strøm med dem i fremtiden.

Selvfølgelig handles der strøm. Det kan bare umuligt få tallet ned på 7%.

Din tabel viser brændselsfordeling. Men for hvem? EU?
0
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 1
Likede indlæg: 45

Indlægaf Dane » 18. okt 2018, 12:18

Falstria skrev:
Dane skrev:Atomkraft som løsning på verdens klimaproblemer er lidt som et hasardspil.
Mange tusinde nye anlæg vil medføre en gigantisk trussel mod verdensfreden på den ene side, men samtidig være løsningen på verdens største klimaudfordring på den anden side.
En atomkrig vil få nutidens klimaproblemer til at blegne totalt i forhold til de atomvintre der uværgeligt ville blive resultatet af en sådan krig.
Tusinder af nye reaktoranlæg verden over ville gøre det umuligt at kontrollere om nogen lande berigede sit uran til våbenbrug.
Affaldshåndteringen af disse enorme nye mængder ville ligeledes udgøre et kæmpeproblem.
Personligt tror jeg ikke atomkraft kan løse verdens klimaproblemer så længe det verdenspolitiske klima ser ud som det gør.
https://da.wikipedia.org/wiki/Atomkrig

Der findes flere forskellige typer af reaktorer.
Ikke alle producere noget der kan blive til våben, faktisk er nogle velegnede til at destruere de våben dele, og til at afbrænde affaldet fra de gamle A-kraftværker... De gamle værker som laver noget affald der kan bruges til våben, udnytter nemlig ikke brændslet særligt godt, det meste af energien er slet ikke brugt op, det derfor det har så kraftig og farlig en stråling.
Reaktorer der udnytter brændslet bedre, har et langt mindre farligt affaldsprodukt som der ikke kan laves våben af.
Der snakker vi halveringstider på nogle hundrede år, istedet for nogle hundredetusinde år.
Og altså mindre radioaktivitet end fra det kul vi brænder af i dag.

Det havde været rart med et link, men jeg fandt det selv.
http://www.reo.dk/CustomerData/Files/Fo ... ll-vid.pdf
1
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1558

Indlægaf thomassneum » 18. okt 2018, 12:53

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Hvor kommer de 7% fra? Mig bekendt producerer Danmark strøm fra sol og vind svarende til knap halvdelen af forbruget. Der handles selvfølgelig el, men det kan næppe ændre så meget.

Nej vi skal ikke have atomkraft. Alene de år, der vil gå med at vinde en så svær politisk kamp, inden man overhovedet kom i gang med at bygge gør det urealistisk. Vi skal bare banke nogle flere møller op i en fart. Også gerne på land, hvis det fremskynder processen.

Hvert år publiceres en el-dekleration af energinet.dk i henhold til EU reglerne derom.

Produktionen af strøm fra sol og vind falder ikke sammen med forbruget, så selvom vi producere rigtig meget af det, udnytter vi kun en mindre del.
Det vi så køber fra udlandet, når VI skal bruge strømmen, er jo så bl.a. A-kraft, vandkraft, brunkul-kraft m.v.
Og vores egne kul-kraftværker står jo heller ikke stille når solen skinner eller det blæser.

Vi må formode at de andre lande også skal bruge mere el i fremtiden, så vi kan ikke forlade os på at udveksle endnu større mængder af strøm med dem i fremtiden.

Det er jo lidt en kompliceret affære den opgørelse. De oplyser at de ikke medtager den individuelle opgørelse, hvilket jo netop er private distributører af vind, sol osv. - men samtidig oplyser de at de har "korrigeret" for den individuelle beregning, samt el opkøbt i udlandet? Så... mangler der ikke en hel del elforbrug i den oversigt? :gruble:

Andre oplysninger peger nemlig i en noget anden retning:

2017 var rekordår for dansk vindenergi

Sidste år dækkede vindkraften 43 procent af elforbruget – og det er ny rekord. Samtidig steg prisen for vindmøllestrøm med 8 procent.

https://ing.dk/artikel/2017-var-rekordaar-dansk-vindenergi-209683

Danmark har kurs mod 60 procent vindenergi
Om få år dækker vindmøller, hvad der svarer til 60 procent af Danmarks elforbrug, hvilket er en markant stigning i forhold til en andel på knap 45 procent i det første halvår 2017. En betydelig del af forklaringen ligger i de planer, Vattenfall er ved at realisere til havs, kystnært og på land.
https://www.danskenergi.dk/nyheder/danmark-har-kurs-mod-60-procent-vindenergi
2
Med bov skal man mad lave, men...
Thomas31

Indlægaf Thomas31 » 18. okt 2018, 13:02

thomassneum skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:

Det er jo lidt en kompliceret affære den opgørelse. De oplyser at de ikke medtager den individuelle opgørelse, hvilket jo netop er private distributører af vind, sol osv. - men samtidig oplyser de at de har "korrigeret" for den individuelle beregning, samt el opkøbt i udlandet? Så... mangler der ikke en hel del elforbrug i den oversigt? :gruble:

Sidste år dækkede vindkraften 43 procent af elforbruget – og det er ny rekord. Samtidig steg prisen for vindmøllestrøm med 8 procent.

Jo, Falstrias opgørelse har intet med forbrug eller produktion at gøre. Det er en regnskabsteknisk opgørelse, hvor andelen af sol og vind er markant mindre, fordi især tyskere og englændere køber grønne certifikater.

Sol og vind udgjorde sidste år svarende til over 45% af det samlede forbrug. Det reelle forbrug en anelse mindre pga import/eksport.
Det er rekordniveau og stigende. Jeg har svært ved at se, hvorfor sol og vind ikke skulle kunne vokse hurtigt videre. Trods opbevaringsproblemet
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1558

Indlægaf thomassneum » 18. okt 2018, 13:08

Thomas31 skrev:
Jo, Falstrias opgørelse har intet med forbrug eller produktion at gøre. Det er en regnskabsteknisk opgørelse, hvor andelen af sol og vind er markant mindre, fordi især tyskere og englændere køber grønne certifikater.

Sol og vind udgjorde sidste år svarende til over 45% af det samlede forbrug. Det reelle forbrug en anelse mindre pga import/eksport.
Det er rekordniveau og stigende. Jeg har svært ved at se, hvorfor sol og vind ikke skulle kunne vokse hurtigt videre. Trods opbevaringsproblemet

Tak - Jeg tænkte nok billede så noget forkert ud ift. forbrug i DK.

2050 er målsætningen for en 100% dækning, uden fossile brændstoffer. :gogo:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 13:32

Thomas31 skrev:
Selvfølgelig handles der strøm. Det kan bare umuligt få tallet ned på 7%.

Din tabel viser brændselsfordeling. Men for hvem? EU?

Energinet.dk laver udregningen for Danmark.

Du kan også se den hos Ørsted (det tidligere DONG) og alle andre el-leverandøre, de har alle pligt til at lave egne individuelle deklarationer ved siden af hvis de handler med andet end alm. basisstrøm.
https://orsted.dk/Privat/Priser/Koeb-el/Eldeklaration
Der går så lidt kreativ bogføring i det, for naturligvis kan Ørsted ikke levere 100% ren energi, elkablerne er jo de samme alle steder.

De individuelle deklarationer tegner 14% af forbruget.

Den generelle deklaration fra Energinet tegner 86% af forbruget. Derfor er de tal noget mere vedkommende.
De er dertil sammenlignelige med andre EU lande da de andre lande laver samme deklarationer efter den samme opskrift.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 13:42

thomassneum skrev:

Danmark har kurs mod 60 procent vindenergi
Om få år dækker vindmøller, hvad der svarer til 60 procent af Danmarks elforbrug, hvilket er en markant stigning i forhold til en andel på knap 45 procent i det første halvår 2017. En betydelig del af forklaringen ligger i de planer, Vattenfall er ved at realisere til havs, kystnært og på land.
https://www.danskenergi.dk/nyheder/danmark-har-kurs-mod-60-procent-vindenergi

De individuelle tegner tilsammen 14% af forbruget

Den generelle tegner 86% af forbruget

Det er da mærkeligt at der ikke findes én reel lagkage hvor begge dele er regnet ind som ét samlet forbrug.
Man har gjort mange krumspring for at kunne præsentere rigtig pæne tal i visse sammenhænge, som Ørsted der kun levere 100% ren energi nu, men det er jo ikke det som kommer ud af stikkontakterne, det er jo et blandingsprodukt man forbruger, når man forbruger elektricitet.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 13:48

Thomas31 skrev:

Alle dele af det er regnskabsteknisk...

Den grønne el som tyskere og englændere køber certifikater på, kan jo ikke bruges 2 gange, så er det dem eller er det os selv der har brugt det?

Hvad er det vi har solgt og hvad er det vi har købt?

Jeg bliver nødt til at henholde mig til den generelle deklaration som følger EU regelsættet.
Den bør så nok regnes sammen med de individuelle deklarationer.
Det kan jeg selv sætte mig ned og gøre senere om nødvendigt.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 13:50

thomassneum skrev:
Thomas31 skrev:

Læg mærke til udtrykket "svarende til"....

De 45% er IKKE reelt forbrugt her hos os. De er rigtig nok produceret hos os.
Men produktion og forbrug hænger som sagt ikke sammen.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 13:56

Dane skrev:
Det havde været rart med et link, men jeg fandt det selv.
http://www.reo.dk/CustomerData/Files/Fo ... ll-vid.pdf

Rigtig godt link, til en kort introduktion :gogo:

Men det handler ikke kun om Thorium, selve reaktor typerne har udviklet sig siden 50'erne, der er efterhånden mange slags at vælge imellem.

Det er jo sådan set en hel videnskab.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1084

Indlægaf FruitFly » 18. okt 2018, 13:58

Thomas31 skrev:Sol og vind udgjorde sidste år svarende til over 45% af det samlede forbrug. Det reelle forbrug en anelse mindre pga import/eksport.

Der forskes intenst i at løse opbevaringsproblemet.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 14:10

FruitFly skrev:
Thomas31 skrev:Sol og vind udgjorde sidste år svarende til over 45% af det samlede forbrug. Det reelle forbrug en anelse mindre pga import/eksport.

Der forskes intenst i at løse opbevaringsproblemet.

Når der ligge en løsning for opbevaringen, SÅ kan vi måske have 50% vedvarende energi ud af kontakterne i væggen.

De andre 50% bør stadig være dækket af en grundlast, suppleret med gasgeneratorer der kan tage over når det ikke blæser og solen ikke skinner, i længere perioder.

Hvis den grundlast skal være fossilfri, bør man kigge på A-kraft.

Gassen til gasgeneratorerne skal komme fra den lagrede overskudsenergi. energien skal lagres som brint, ammoniak, eller anden syntetisk brændstof som kan hældes i de generatorer.
Senest rettet af Falstria 18. okt 2018, 14:14, rettet i alt 1 gang.
0
Thomas31

Indlægaf Thomas31 » 18. okt 2018, 14:14

Falstria skrev:
thomassneum skrev:
Thomas31 skrev:

Læg mærke til udtrykket "svarende til"....

De 45% er IKKE reelt forbrugt her hos os. De er rigtig nok produceret hos os.
Men produktion og forbrug hænger som sagt ikke sammen.

Ja det hedder "svarende til" fordi man fordeler strømmen med nabolande, men det er en marginal justering, fordi vi eksporterer en anelse grønnere, end vi importerer.
Sidste år producerede vi svarende til 45,8% sol og vind
Forbruget af el var sikkert lidt over 40% sol og vind

De 7% er et regnskabstal, som i denne sammenhæng må være aldeles ligegyldig. Det har løbende vist sig at være langt mindre problematisk at øge andelen af sol og vind end antaget.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"