Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 640
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 22
Likede indlæg: 369

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Thomas31 » 19. okt 2018, 12:39

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Sludder. De certfikater svarer ikke til finansiering. Det er Danmark, der skal finansiere vindmøllerne, finde en plads til dem og integrere dem i elnettet. Alt det, det reelt handler om.

Certfikater er bare noget, der giver enkeltpersoner mulighed for at sige, at de ved at betale en beskeden overpris i princippet har aftaget den grønne strøm ud af den sammenblandede strøm, der kommer ud af stikkontakter.

Jeg ved ikke, hvad emne, du vil tilbage til, men det er vel den massive fiktive underdrivelse af reel produktion af el fra sol og vind for at promovere underjordiske atomkraftværker eller andre ting, der bare ikke kommer til at ske.


Uden den mer-pris, ingen møller. EOD.


Tyske og engelske el-biler skal også bruge strøm, så det er ikke fiktivt at når en tysker køber retten til grøn strøm, så kan vi ikke samtidigt påstå at en dansk el-bil kører rundt på den samme grønne strøm.
Energien kan kun bruges ÉN gang.


Vi skal finde en hel masse mere vedvarende energi frem af skuffen, hvis vi skal blive fossilfri om 30 år.
Du mener ikke det kommer til at ske med A-kraft, det er så noteret.

Hvordan mener du så?
Hvor mange møller skal der til?
Hvor stort skal energilageret være og hvad skal det bestå af?

Der er kun 30 år, så der er næppe tid til at satse på helt ukendte/uprøvede teknologier.


Der er netop ikke brug for ukendte teknologier.

De merpriser er småpenge. Vi taler formentlig få øre pr kwh, omend der hverken er faste priser eller produkter. I sidste ende er der bare den sammenblandede el i stikkontakten. De certifikater er bare et forsøg på at gøre det muligt at lave et miljøvenligt alternativ for forbrugeren, selvom han reelt kun har den samme strøm.

Jeg tror vi kan blive fossilfri længe før. Eller næsten fossilfri længe før. De sidste få procent vil altid være svære. Byg flere møller og mere sol er det simple svar. Med indførelse af el-biler, intelligent teknologi, et nyt kabel til UK, elektrificering af de tunge dele af jernbanen, en vis deltagelse i den brintsatsning, der sker i nlrdtyskland er vi kommet rigtig langt. Brug både pisk og gulerod for at få de billige møller på land. Jeg tror på det er nok, omend det kræver en vis udvikling i opbevaringsproblemet


Heller ikke ved en 4-dobling af strømforbruget?

Vi er jo ikke 100% fossilfri nu, så hvis vi 4-dobler strømforbruget, vil det jo i første omgang betyder mere kul i ovnene, indtil noget andet kan tage over...

Skal vi 20-doble antallet af møller de næste 30 år og er det realistisk?


Det behøver ikke betyde mere kul. Der skal selvfølgelig bygges mange flere møller. Men det er allerede på vej. Jeg så gerne endnu flere på land, hvor de reelt udkonkurrerer kul. Lad os lige huske på, at der jo ikke rent fysisk bliver flere møller. Der skal en voldsom udbygning af vindenergien til for bare at bevare antallet af møller.

Hvorfor skal vi ligefrem 20-doble? El-biler er mig bekendt meget effektive i den forstand, at næsten al energien fra el kan udnyttes i modsætning til benzin, hvor det meste er tab. Sammenholdt med generelle effektiviseringer er det svært at se, hvorfor så voldsomme udvidelser skulle være nødvendige.
1
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5052
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 560
Likede indlæg: 2983

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Falstria » 19. okt 2018, 12:56

Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Sludder. De certfikater svarer ikke til finansiering. Det er Danmark, der skal finansiere vindmøllerne, finde en plads til dem og integrere dem i elnettet. Alt det, det reelt handler om.

Certfikater er bare noget, der giver enkeltpersoner mulighed for at sige, at de ved at betale en beskeden overpris i princippet har aftaget den grønne strøm ud af den sammenblandede strøm, der kommer ud af stikkontakter.

Jeg ved ikke, hvad emne, du vil tilbage til, men det er vel den massive fiktive underdrivelse af reel produktion af el fra sol og vind for at promovere underjordiske atomkraftværker eller andre ting, der bare ikke kommer til at ske.


Uden den mer-pris, ingen møller. EOD.


Tyske og engelske el-biler skal også bruge strøm, så det er ikke fiktivt at når en tysker køber retten til grøn strøm, så kan vi ikke samtidigt påstå at en dansk el-bil kører rundt på den samme grønne strøm.
Energien kan kun bruges ÉN gang.


Vi skal finde en hel masse mere vedvarende energi frem af skuffen, hvis vi skal blive fossilfri om 30 år.
Du mener ikke det kommer til at ske med A-kraft, det er så noteret.

Hvordan mener du så?
Hvor mange møller skal der til?
Hvor stort skal energilageret være og hvad skal det bestå af?

Der er kun 30 år, så der er næppe tid til at satse på helt ukendte/uprøvede teknologier.


Der er netop ikke brug for ukendte teknologier.

De merpriser er småpenge. Vi taler formentlig få øre pr kwh, omend der hverken er faste priser eller produkter. I sidste ende er der bare den sammenblandede el i stikkontakten. De certifikater er bare et forsøg på at gøre det muligt at lave et miljøvenligt alternativ for forbrugeren, selvom han reelt kun har den samme strøm.

Jeg tror vi kan blive fossilfri længe før. Eller næsten fossilfri længe før. De sidste få procent vil altid være svære. Byg flere møller og mere sol er det simple svar. Med indførelse af el-biler, intelligent teknologi, et nyt kabel til UK, elektrificering af de tunge dele af jernbanen, en vis deltagelse i den brintsatsning, der sker i nlrdtyskland er vi kommet rigtig langt. Brug både pisk og gulerod for at få de billige møller på land. Jeg tror på det er nok, omend det kræver en vis udvikling i opbevaringsproblemet


Heller ikke ved en 4-dobling af strømforbruget?

Vi er jo ikke 100% fossilfri nu, så hvis vi 4-dobler strømforbruget, vil det jo i første omgang betyder mere kul i ovnene, indtil noget andet kan tage over...

Skal vi 20-doble antallet af møller de næste 30 år og er det realistisk?


Det behøver ikke betyde mere kul. Der skal selvfølgelig bygges mange flere møller. Men det er allerede på vej. Jeg så gerne endnu flere på land, hvor de reelt udkonkurrerer kul. Lad os lige huske på, at der jo ikke rent fysisk bliver flere møller. Der skal en voldsom udbygning af vindenergien til for bare at bevare antallet af møller.

Hvorfor skal vi ligefrem 20-doble? El-biler er mig bekendt meget effektive i den forstand, at næsten al energien fra el kan udnyttes i modsætning til benzin, hvor det meste er tab. Sammenholdt med generelle effektiviseringer er det svært at se, hvorfor så voldsomme udvidelser skulle være nødvendige.


Det er jo termiske kraftværker vi har, så det betyder enten kul, naturgas, eller der skal fældes nogle skove et sted.

Vi skal sådan ca. 20 doble den nuværende vind kapacitet, hvis energi fra de dage hvor det blæser, skal anvendes til både transportsektoren og til fjernvarme oveni det øvrige forbrug.
Kapaciteten skal jo på én dag med blæst, levere energi til to dage, så der også er energi på lager den dag det ikke blæser.
0
Thomas31
Indlæg: 640
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 22
Likede indlæg: 369

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Thomas31 » 19. okt 2018, 15:14

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Sludder. De certfikater svarer ikke til finansiering. Det er Danmark, der skal finansiere vindmøllerne, finde en plads til dem og integrere dem i elnettet. Alt det, det reelt handler om.

Certfikater er bare noget, der giver enkeltpersoner mulighed for at sige, at de ved at betale en beskeden overpris i princippet har aftaget den grønne strøm ud af den sammenblandede strøm, der kommer ud af stikkontakter.

Jeg ved ikke, hvad emne, du vil tilbage til, men det er vel den massive fiktive underdrivelse af reel produktion af el fra sol og vind for at promovere underjordiske atomkraftværker eller andre ting, der bare ikke kommer til at ske.


Uden den mer-pris, ingen møller. EOD.


Tyske og engelske el-biler skal også bruge strøm, så det er ikke fiktivt at når en tysker køber retten til grøn strøm, så kan vi ikke samtidigt påstå at en dansk el-bil kører rundt på den samme grønne strøm.
Energien kan kun bruges ÉN gang.


Vi skal finde en hel masse mere vedvarende energi frem af skuffen, hvis vi skal blive fossilfri om 30 år.
Du mener ikke det kommer til at ske med A-kraft, det er så noteret.

Hvordan mener du så?
Hvor mange møller skal der til?
Hvor stort skal energilageret være og hvad skal det bestå af?

Der er kun 30 år, så der er næppe tid til at satse på helt ukendte/uprøvede teknologier.


Der er netop ikke brug for ukendte teknologier.

De merpriser er småpenge. Vi taler formentlig få øre pr kwh, omend der hverken er faste priser eller produkter. I sidste ende er der bare den sammenblandede el i stikkontakten. De certifikater er bare et forsøg på at gøre det muligt at lave et miljøvenligt alternativ for forbrugeren, selvom han reelt kun har den samme strøm.

Jeg tror vi kan blive fossilfri længe før. Eller næsten fossilfri længe før. De sidste få procent vil altid være svære. Byg flere møller og mere sol er det simple svar. Med indførelse af el-biler, intelligent teknologi, et nyt kabel til UK, elektrificering af de tunge dele af jernbanen, en vis deltagelse i den brintsatsning, der sker i nlrdtyskland er vi kommet rigtig langt. Brug både pisk og gulerod for at få de billige møller på land. Jeg tror på det er nok, omend det kræver en vis udvikling i opbevaringsproblemet


Heller ikke ved en 4-dobling af strømforbruget?

Vi er jo ikke 100% fossilfri nu, så hvis vi 4-dobler strømforbruget, vil det jo i første omgang betyder mere kul i ovnene, indtil noget andet kan tage over...

Skal vi 20-doble antallet af møller de næste 30 år og er det realistisk?


Det behøver ikke betyde mere kul. Der skal selvfølgelig bygges mange flere møller. Men det er allerede på vej. Jeg så gerne endnu flere på land, hvor de reelt udkonkurrerer kul. Lad os lige huske på, at der jo ikke rent fysisk bliver flere møller. Der skal en voldsom udbygning af vindenergien til for bare at bevare antallet af møller.

Hvorfor skal vi ligefrem 20-doble? El-biler er mig bekendt meget effektive i den forstand, at næsten al energien fra el kan udnyttes i modsætning til benzin, hvor det meste er tab. Sammenholdt med generelle effektiviseringer er det svært at se, hvorfor så voldsomme udvidelser skulle være nødvendige.


Det er jo termiske kraftværker vi har, så det betyder enten kul, naturgas, eller der skal fældes nogle skove et sted.

Vi skal sådan ca. 20 doble den nuværende vind kapacitet, hvis energi fra de dage hvor det blæser, skal anvendes til både transportsektoren og til fjernvarme oveni det øvrige forbrug.
Kapaciteten skal jo på én dag med blæst, levere energi til to dage, så der også er energi på lager den dag det ikke blæser.


Nu kan der jo som bekendt stadig handles el med nabolandene alt efter vejret og de muligheder vil blive forbedret. Desuden vil sol-delen formentlig b!ive øget for øget fleksibilitet. Men jeg har særlig stor tro på den effekt, der kan komme fra intelligent teknologi, særligt i sammenhæng med den enorme lagerkapacitet, der ligger i el-biler. Vi skal lære at bruge el på en anden måde i takt med at den marginale omkostning ved produktionen nærmer sig 0. Der skal ikke betales pr kwh men efter, hvordan man bruger el.

Ifølge et link i en anden tråd findes der el-biler til 300.000 med 500 km rækkevidde. De fleste kører formentlig ikke over 50 km om dagen, dvs bilen udgør et stort lager men behøver faktisk kun oplades hver 10: dag. Eller nat. Det er et stort lager og enorm fleksibilitet. Især hvis bilen kan lære at oplade sig selv, når det passer bedst i systemet. Og hvorfor skulle den ikke det? Jo mere fleksibel bilejeren er mht opladning, jo billigere strøm. Jeg tror, det kan gå rigtig stærkt. Det største problem er hvor hurtigt man kan få lavet el-biler i millionvis?
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5052
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 560
Likede indlæg: 2983

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Falstria » 19. okt 2018, 15:37

Thomas31 skrev:
Nu kan der jo som bekendt stadig handles el med nabolandene alt efter vejret og de muligheder vil blive forbedret. Desuden vil sol-delen formentlig b!ive øget for øget fleksibilitet. Men jeg har særlig stor tro på den effekt, der kan komme fra intelligent teknologi, særligt i sammenhæng med den enorme lagerkapacitet, der ligger i el-biler. Vi skal lære at bruge el på en anden måde i takt med at den marginale omkostning ved produktionen nærmer sig 0. Der skal ikke betales pr kwh men efter, hvordan man bruger el.

Ifølge et link i en anden tråd findes der el-biler til 300.000 med 500 km rækkevidde. De fleste kører formentlig ikke over 50 km om dagen, dvs bilen udgør et stort lager men behøver faktisk kun oplades hver 10: dag. Eller nat. Det er et stort lager og enorm fleksibilitet. Især hvis bilen kan lære at oplade sig selv, når det passer bedst i systemet. Og hvorfor skulle den ikke det? Jo mere fleksibel bilejeren er mht opladning, jo billigere strøm. Jeg tror, det kan gå rigtig stærkt. Det største problem er hvor hurtigt man kan få lavet el-biler i millionvis?


De andre lande vil også skulle bruge mere el, altså mere af deres eget som så ikke kan eksporteres samt evt. noget af vores.
De lukker jo kraftværker lige syd for os.

Soldelen er så lille, at en 20 dobling af den ikke spiller den helt store rolle.
Men mange bække små, det hele skal jo i spil.

Det der med at man inddrager lagerkapaciteten i el-biler, det skal man lige passe på med.
For det lager skal jo bruges til transport, det er ikke et lager som skal bruges andre steder.

Der skal altid betales pr. kWh, dertil er der jo nettransporten, den del bliver dyrere i takt med alle de decentrale produktionssteder udbredes.
Det kan være at afgifterne, som jo er den største del, ikke skal baseres på kWh. Det er også der den opdragende effekt gemmer sig.

Folk der kun kører 50 km pr. dag, vælger nok en el-bil med mindre batteri, som ikke rækker 500 km.
Eller de køber en brugt el-bil hvor rækkevidden så er begrænset.

Det med den billige strøm om natten forsvinder jo i samme øjeblik som det bruges til at oplader bilerne. Den er jo kun billig nu, fordi ingen bruger den. Det skal man også passe på med at regne ind.

Det største problem er hvor strømmen til at lade el-bilerne op, skal komme fra. Den findes jo ikke nu.
Hvis den fandtes, så kunne vi lukke og slukke alle de kraftværker der bruger fossilt brændsel lige nu og her.
Det gælder bare om at få udviddet kapaciteten i en fart, vi kan altid bruge det til varme, det siger klimaplanerne jo at vi også skal.
Den del er nem, en meget stor dyppekoger i hver fjernvarmeforsyning, mere kræver det ikke.
0
Thomas31
Indlæg: 640
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 22
Likede indlæg: 369

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Thomas31 » 23. okt 2018, 13:42

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Nu kan der jo som bekendt stadig handles el med nabolandene alt efter vejret og de muligheder vil blive forbedret. Desuden vil sol-delen formentlig b!ive øget for øget fleksibilitet. Men jeg har særlig stor tro på den effekt, der kan komme fra intelligent teknologi, særligt i sammenhæng med den enorme lagerkapacitet, der ligger i el-biler. Vi skal lære at bruge el på en anden måde i takt med at den marginale omkostning ved produktionen nærmer sig 0. Der skal ikke betales pr kwh men efter, hvordan man bruger el.

Ifølge et link i en anden tråd findes der el-biler til 300.000 med 500 km rækkevidde. De fleste kører formentlig ikke over 50 km om dagen, dvs bilen udgør et stort lager men behøver faktisk kun oplades hver 10: dag. Eller nat. Det er et stort lager og enorm fleksibilitet. Især hvis bilen kan lære at oplade sig selv, når det passer bedst i systemet. Og hvorfor skulle den ikke det? Jo mere fleksibel bilejeren er mht opladning, jo billigere strøm. Jeg tror, det kan gå rigtig stærkt. Det største problem er hvor hurtigt man kan få lavet el-biler i millionvis?


De andre lande vil også skulle bruge mere el, altså mere af deres eget som så ikke kan eksporteres samt evt. noget af vores.
De lukker jo kraftværker lige syd for os.

Soldelen er så lille, at en 20 dobling af den ikke spiller den helt store rolle.
Men mange bække små, det hele skal jo i spil.

Det der med at man inddrager lagerkapaciteten i el-biler, det skal man lige passe på med.
For det lager skal jo bruges til transport, det er ikke et lager som skal bruges andre steder.

Der skal altid betales pr. kWh, dertil er der jo nettransporten, den del bliver dyrere i takt med alle de decentrale produktionssteder udbredes.
Det kan være at afgifterne, som jo er den største del, ikke skal baseres på kWh. Det er også der den opdragende effekt gemmer sig.

Folk der kun kører 50 km pr. dag, vælger nok en el-bil med mindre batteri, som ikke rækker 500 km.
Eller de køber en brugt el-bil hvor rækkevidden så er begrænset.

Det med den billige strøm om natten forsvinder jo i samme øjeblik som det bruges til at oplader bilerne. Den er jo kun billig nu, fordi ingen bruger den. Det skal man også passe på med at regne ind.

Det største problem er hvor strømmen til at lade el-bilerne op, skal komme fra. Den findes jo ikke nu.
Hvis den fandtes, så kunne vi lukke og slukke alle de kraftværker der bruger fossilt brændsel lige nu og her.
Det gælder bare om at få udviddet kapaciteten i en fart, vi kan altid bruge det til varme, det siger klimaplanerne jo at vi også skal.
Den del er nem, en meget stor dyppekoger i hver fjernvarmeforsyning, mere kræver det ikke.


Selvfølgelig vil el-biler kunne fungere som lager. Endda perfekt om natten, hvor der ellers bruges mindst strøm. Det samme gælder varmepumper. Med de ting vil intelligent teknologi kunne fordele forbruget og gøre i forvejen effektive vindmøllrr endnu bedre. Den gennemsnitlige bilist kører ikke engang 30 km. Om dagen. Han vil sagtens kunne vente en uge på en opladning.

Der er snart rigeligt med el. Så meget bruger el-biler heller ikke. Det er produktion og salg af el-biler der holder udviklingen tilbage. Og jo, jeg gætter faktisk på, at strøm lejlighedsvis vil blive gratis i fremtiden. Marginalomkostningen vil nærme sig nul, når sol og vind tager over, eftersom sol og vind jo er gratis er det vigtigste for el-selskaberne at få forbruget minimeret på nogle tidspunkter fremfor at begrænse det på andre.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5052
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 560
Likede indlæg: 2983

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Falstria » 23. okt 2018, 15:12

Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Nu kan der jo som bekendt stadig handles el med nabolandene alt efter vejret og de muligheder vil blive forbedret. Desuden vil sol-delen formentlig b!ive øget for øget fleksibilitet. Men jeg har særlig stor tro på den effekt, der kan komme fra intelligent teknologi, særligt i sammenhæng med den enorme lagerkapacitet, der ligger i el-biler. Vi skal lære at bruge el på en anden måde i takt med at den marginale omkostning ved produktionen nærmer sig 0. Der skal ikke betales pr kwh men efter, hvordan man bruger el.

Ifølge et link i en anden tråd findes der el-biler til 300.000 med 500 km rækkevidde. De fleste kører formentlig ikke over 50 km om dagen, dvs bilen udgør et stort lager men behøver faktisk kun oplades hver 10: dag. Eller nat. Det er et stort lager og enorm fleksibilitet. Især hvis bilen kan lære at oplade sig selv, når det passer bedst i systemet. Og hvorfor skulle den ikke det? Jo mere fleksibel bilejeren er mht opladning, jo billigere strøm. Jeg tror, det kan gå rigtig stærkt. Det største problem er hvor hurtigt man kan få lavet el-biler i millionvis?


De andre lande vil også skulle bruge mere el, altså mere af deres eget som så ikke kan eksporteres samt evt. noget af vores.
De lukker jo kraftværker lige syd for os.

Soldelen er så lille, at en 20 dobling af den ikke spiller den helt store rolle.
Men mange bække små, det hele skal jo i spil.

Det der med at man inddrager lagerkapaciteten i el-biler, det skal man lige passe på med.
For det lager skal jo bruges til transport, det er ikke et lager som skal bruges andre steder.

Der skal altid betales pr. kWh, dertil er der jo nettransporten, den del bliver dyrere i takt med alle de decentrale produktionssteder udbredes.
Det kan være at afgifterne, som jo er den største del, ikke skal baseres på kWh. Det er også der den opdragende effekt gemmer sig.

Folk der kun kører 50 km pr. dag, vælger nok en el-bil med mindre batteri, som ikke rækker 500 km.
Eller de køber en brugt el-bil hvor rækkevidden så er begrænset.

Det med den billige strøm om natten forsvinder jo i samme øjeblik som det bruges til at oplader bilerne. Den er jo kun billig nu, fordi ingen bruger den. Det skal man også passe på med at regne ind.

Det største problem er hvor strømmen til at lade el-bilerne op, skal komme fra. Den findes jo ikke nu.
Hvis den fandtes, så kunne vi lukke og slukke alle de kraftværker der bruger fossilt brændsel lige nu og her.
Det gælder bare om at få udviddet kapaciteten i en fart, vi kan altid bruge det til varme, det siger klimaplanerne jo at vi også skal.
Den del er nem, en meget stor dyppekoger i hver fjernvarmeforsyning, mere kræver det ikke.


Selvfølgelig vil el-biler kunne fungere som lager. Endda perfekt om natten, hvor der ellers bruges mindst strøm. Det samme gælder varmepumper. Med de ting vil intelligent teknologi kunne fordele forbruget og gøre i forvejen effektive vindmøllrr endnu bedre. Den gennemsnitlige bilist kører ikke engang 30 km. Om dagen. Han vil sagtens kunne vente en uge på en opladning.

Der er snart rigeligt med el. Så meget bruger el-biler heller ikke. Det er produktion og salg af el-biler der holder udviklingen tilbage. Og jo, jeg gætter faktisk på, at strøm lejlighedsvis vil blive gratis i fremtiden. Marginalomkostningen vil nærme sig nul, når sol og vind tager over, eftersom sol og vind jo er gratis er det vigtigste for el-selskaberne at få forbruget minimeret på nogle tidspunkter fremfor at begrænse det på andre.



Elbilen er ikke et decideret lager, det er en forbrugsenhed, som forbruger el, ligesom din kaffemaskine. Du kan jo bygge batterier i din kaffemaskine om du vil sikre dig billig el om natten, men det hjælper ikke naboens eller andres kaffemaskiner som måske skal brygge dobbelt så meget kaffe, de løber hurtigere tør for strøm og må så stå stille til vinden blæser igen.

Et decideret lager ville være en fabrik, der omsætter den elektriske energi til kemisk energi og hælder det på en tank, så er energien lagret og man kan tappe af den efter behov og bruge det overalt, have det med sig som "range extender" i hybridbiler osv. hælde det i en generator på vindstille dage.
0
Thomas31
Indlæg: 640
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 22
Likede indlæg: 369

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Thomas31 » 23. okt 2018, 17:30

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Nu kan der jo som bekendt stadig handles el med nabolandene alt efter vejret og de muligheder vil blive forbedret. Desuden vil sol-delen formentlig b!ive øget for øget fleksibilitet. Men jeg har særlig stor tro på den effekt, der kan komme fra intelligent teknologi, særligt i sammenhæng med den enorme lagerkapacitet, der ligger i el-biler. Vi skal lære at bruge el på en anden måde i takt med at den marginale omkostning ved produktionen nærmer sig 0. Der skal ikke betales pr kwh men efter, hvordan man bruger el.

Ifølge et link i en anden tråd findes der el-biler til 300.000 med 500 km rækkevidde. De fleste kører formentlig ikke over 50 km om dagen, dvs bilen udgør et stort lager men behøver faktisk kun oplades hver 10: dag. Eller nat. Det er et stort lager og enorm fleksibilitet. Især hvis bilen kan lære at oplade sig selv, når det passer bedst i systemet. Og hvorfor skulle den ikke det? Jo mere fleksibel bilejeren er mht opladning, jo billigere strøm. Jeg tror, det kan gå rigtig stærkt. Det største problem er hvor hurtigt man kan få lavet el-biler i millionvis?


De andre lande vil også skulle bruge mere el, altså mere af deres eget som så ikke kan eksporteres samt evt. noget af vores.
De lukker jo kraftværker lige syd for os.

Soldelen er så lille, at en 20 dobling af den ikke spiller den helt store rolle.
Men mange bække små, det hele skal jo i spil.

Det der med at man inddrager lagerkapaciteten i el-biler, det skal man lige passe på med.
For det lager skal jo bruges til transport, det er ikke et lager som skal bruges andre steder.

Der skal altid betales pr. kWh, dertil er der jo nettransporten, den del bliver dyrere i takt med alle de decentrale produktionssteder udbredes.
Det kan være at afgifterne, som jo er den største del, ikke skal baseres på kWh. Det er også der den opdragende effekt gemmer sig.

Folk der kun kører 50 km pr. dag, vælger nok en el-bil med mindre batteri, som ikke rækker 500 km.
Eller de køber en brugt el-bil hvor rækkevidden så er begrænset.

Det med den billige strøm om natten forsvinder jo i samme øjeblik som det bruges til at oplader bilerne. Den er jo kun billig nu, fordi ingen bruger den. Det skal man også passe på med at regne ind.

Det største problem er hvor strømmen til at lade el-bilerne op, skal komme fra. Den findes jo ikke nu.
Hvis den fandtes, så kunne vi lukke og slukke alle de kraftværker der bruger fossilt brændsel lige nu og her.
Det gælder bare om at få udviddet kapaciteten i en fart, vi kan altid bruge det til varme, det siger klimaplanerne jo at vi også skal.
Den del er nem, en meget stor dyppekoger i hver fjernvarmeforsyning, mere kræver det ikke.


Selvfølgelig vil el-biler kunne fungere som lager. Endda perfekt om natten, hvor der ellers bruges mindst strøm. Det samme gælder varmepumper. Med de ting vil intelligent teknologi kunne fordele forbruget og gøre i forvejen effektive vindmøllrr endnu bedre. Den gennemsnitlige bilist kører ikke engang 30 km. Om dagen. Han vil sagtens kunne vente en uge på en opladning.

Der er snart rigeligt med el. Så meget bruger el-biler heller ikke. Det er produktion og salg af el-biler der holder udviklingen tilbage. Og jo, jeg gætter faktisk på, at strøm lejlighedsvis vil blive gratis i fremtiden. Marginalomkostningen vil nærme sig nul, når sol og vind tager over, eftersom sol og vind jo er gratis er det vigtigste for el-selskaberne at få forbruget minimeret på nogle tidspunkter fremfor at begrænse det på andre.



Elbilen er ikke et decideret lager, det er en forbrugsenhed, som forbruger el, ligesom din kaffemaskine. Du kan jo bygge batterier i din kaffemaskine om du vil sikre dig billig el om natten, men det hjælper ikke naboens eller andres kaffemaskiner som måske skal brygge dobbelt så meget kaffe, de løber hurtigere tør for strøm og må så stå stille til vinden blæser igen.

Et decideret lager ville være en fabrik, der omsætter den elektriske energi til kemisk energi og hælder det på en tank, så er energien lagret og man kan tappe af den efter behov og bruge det overalt, have det med sig som "range extender" i hybridbiler osv. hælde det i en generator på vindstille dage.


Så fordi bilen selv kan forbruge det energi, den lagrer, så er den ikke et lager? Nu er du bare ude i noget polemisk vrøvl. En elbil kan på en blæsende nat lagre op til to ugers kørselsbehov for gennemsnitsbilisten. Så selvfølgelig er den et lager.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5052
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 560
Likede indlæg: 2983

Re: Klima planer udstiller hvor dårligt rustede vi er...

Indlægaf Falstria » 23. okt 2018, 18:50

Thomas31 skrev:
Så fordi bilen selv kan forbruge det energi, den lagrer, så er den ikke et lager? Nu er du bare ude i noget polemisk vrøvl. En elbil kan på en blæsende nat lagre op til to ugers kørselsbehov for gennemsnitsbilisten. Så selvfølgelig er den et lager.


Fordi det ikke tænkes at energien leveres tilbage til nettet på vindstille dage ja.

Det er det et lager skal gøre.


Muligvis vil noget smart-grid gå ind og gøre det muligt at folk sælger af deres el-bilers lagrede energi, men det afhænger af de økonomiske forhold om det vil blive særligt aktuelt.
Det ser jo ikke for godt ud for den slags nettoordninger, det har vi set med eksemplet solceller.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"