Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Anlewi » 16. okt 2018, 06:00

FruitFly skrev:
hotlips skrev:
Jedi skrev:
hotlips skrev:
Jedi skrev:Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Det er lovligt fravær de fleste steder, men det burde det heller ikke være og hvis man vedtager det her så må de lave regler for det, det er ikke fair man kan tage tre uger til Dubai hvert år og det så ikke tæller.
Jeg har selv lige ladet min drengs far tage afsted med ham to dage før ferien og det er ikke noget man skal søge om eller som skal vurderes, man får bare en seddel hvor man skal skrive dato og så er der en linje hvor man skal skrive årsag, og det er helt legalt at skrive ferie.


Abcd nævner det også, og jeg må sige, det kommer bag på mig at det accepteres. Det er useriøst og inkonsekvent.


Jamen vi er helt enige, min dreng kom hjem og sagde han skulle ud og rejse til maj og han havde fået at vide at man bare skal have en seddel fra kontoret, så behøver man ikke komme i skole.
Jeg havde nær fået en prop, jeg havde sagt til hans far at jeg ikke ville have det.
Men jeg gik så med til de to dage, først og fremmest fordi han har så lidt fravær, og jeg syntes egentlig det var lidt pinligt at skulle ned på kontoret og bede om en seddel og jeg havde klart forventet at det ikke var helt velset men det var sådan noget "ih hvor lyder det dejligt, malaga må være et fantastisk sted at besøge nu, og ja ja det er helt fint "... Det var sq lidt sært.

Så vidt jeg kan forstå har skolerne simpelthen droppet at protestere fordi det er så udbredt, og folk har den opfattelse at det er meget mere lærerigt at være ude og rejse, men hvis man har svært ved at stave eller ligninger så nytter det sq ikke noget at man både har de gennemsnitlige 17 dage og så er væk tre uger oveni, lovligt eller ej, så får man ikke den undervisning man skulle have haft i de dage man ikke er der.

Jeg var også forarget over at folk tog deres børn på ferie uden for skolernes ferieperioder, men da læreren så også tog fri for at tage en uge på vinterferie i uge 5, sagde vi fuck det og har siden ikke taget det så tungt.


Hvor er det strenge at læreren valgte at bruge sin 6 ferieuge (eneste uge de selv kan bestemme)
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 06:24

Confucius skrev:
ajnaM skrev:Det, man ved, virker på børn, der har såkaldt alvorligt fravær, er blandt andet terapi og et individuelt tilrettelagt forløb, som omfatter både skole, PPR og forældre. Det, man ved, der IKKE virker, er at straffe forældrene.


Jamen, hvis det virker på børn med terapi osv., så sætter man ind overfor børn med den slags. Det man ved, virker på voksne, er økonomiske sanktioner. Det virker ikke på alle voksne, fordi nogle voksne er bare uden for rækkevidde. Men dem vil man heller ikke nå på anden vis eller ved at lade stå til. Så er der en stor gruppe voksne, der vil rette ind - og mukke over det.

Folk med viden på området ved, at den slags økonomiske sanktioner - fjernelse af børnechecken, 225-timersreglen og den slags - er super upopulære, men at det giver folk det ekstra incitament, som skal til for at få jobbet gjort. Det ses igen og igen.

Så lad os bare sætte ind på begge fronter.


Som jeg skriver, er kan det sikkert være et udmærket middel, hvis målet er at straffe forældrene. Men målet er forhåbentlig at hjælpe nogle børn til at komme mere i skole (og få mere ud af undervisningen), og så er straf den forkerte vej frem.

Det er det blandt andet, fordi barnets udbytte af undervisningen er afhængig af relationer. Relationer mellem barn og lærere, relationer mellem forældre og skolesystem. I udsatte familier er denne relation i forvejen skrøbelig, og det medvirker til at understøtte negativ social arv. At indføre straf i ligningen hjælper ikke - tværtimod.

Vejen frem er at sikre et tættere samarbejde mellem skole og hjem, og derigennem at hjælpe barnet med de udfordringer, der ligger. Og de udfordringer er i øvrigt forskelligartede og bunder ofte i diagnoser. Det er ikke et spørgsmål om dovne forældre i socialklasse 5, der ikke kan få losset barnet ud af sengen, hvis det er det, man forestiller sig.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Anne Droid » 16. okt 2018, 06:47

FruitFly skrev:Jeg var også forarget over at folk tog deres børn på ferie uden for skolernes ferieperioder, men da læreren så også tog fri for at tage en uge på vinterferie i uge 5, sagde vi fuck det og har siden ikke taget det så tungt.


Hvis jeg skal holde 6. ferieuge, afspadsering og lign., så er jeg nødt til at gøre det på skoledage. Det er den mulighed jeg har som lærer. Det samme med mine kolleger der har gemt barselsorlov, har omsorgsdage eller seniordage. Og det kan godt blive til en del dage i løbet af et skoleår.
1
Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf FruitFly » 16. okt 2018, 06:59

Anne Droid skrev:
FruitFly skrev:Jeg var også forarget over at folk tog deres børn på ferie uden for skolernes ferieperioder, men da læreren så også tog fri for at tage en uge på vinterferie i uge 5, sagde vi fuck det og har siden ikke taget det så tungt.


Hvis jeg skal holde 6. ferieuge, afspadsering og lign., så er jeg nødt til at gøre det på skoledage. Det er den mulighed jeg har som lærer. Det samme med mine kolleger der har gemt barselsorlov, har omsorgsdage eller seniordage. Og det kan godt blive til en del dage i løbet af et skoleår.

Fint nok. Men hvis læreren kan skippe fem dage, så kan Lukas også.
0
#Klimatosse
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 07:15

FruitFly skrev:
Anne Droid skrev:
FruitFly skrev:Jeg var også forarget over at folk tog deres børn på ferie uden for skolernes ferieperioder, men da læreren så også tog fri for at tage en uge på vinterferie i uge 5, sagde vi fuck det og har siden ikke taget det så tungt.


Hvis jeg skal holde 6. ferieuge, afspadsering og lign., så er jeg nødt til at gøre det på skoledage. Det er den mulighed jeg har som lærer. Det samme med mine kolleger der har gemt barselsorlov, har omsorgsdage eller seniordage. Og det kan godt blive til en del dage i løbet af et skoleår.

Fint nok. Men hvis læreren kan skippe fem dage, så kan Lukas også.


:forvirret:

Det er en sær logik. Barnet har mange forskellige lærere og fag - og er i øvrigt en del af et socialt og fagligt fællesskab i klassen. Barnet har ikke samme rolle som læreren, og at en lærer har ferie i 5 dage gør ikke, at barnet også bare kan blive væk.

Du bliver jo heller ikke hjemme, fordi din chef har barselsorlov.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf hotlips » 16. okt 2018, 07:43

FruitFly skrev:
hotlips skrev:
Jedi skrev:
hotlips skrev:
Jedi skrev:Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Det er lovligt fravær de fleste steder, men det burde det heller ikke være og hvis man vedtager det her så må de lave regler for det, det er ikke fair man kan tage tre uger til Dubai hvert år og det så ikke tæller.
Jeg har selv lige ladet min drengs far tage afsted med ham to dage før ferien og det er ikke noget man skal søge om eller som skal vurderes, man får bare en seddel hvor man skal skrive dato og så er der en linje hvor man skal skrive årsag, og det er helt legalt at skrive ferie.


Abcd nævner det også, og jeg må sige, det kommer bag på mig at det accepteres. Det er useriøst og inkonsekvent.


Jamen vi er helt enige, min dreng kom hjem og sagde han skulle ud og rejse til maj og han havde fået at vide at man bare skal have en seddel fra kontoret, så behøver man ikke komme i skole.
Jeg havde nær fået en prop, jeg havde sagt til hans far at jeg ikke ville have det.
Men jeg gik så med til de to dage, først og fremmest fordi han har så lidt fravær, og jeg syntes egentlig det var lidt pinligt at skulle ned på kontoret og bede om en seddel og jeg havde klart forventet at det ikke var helt velset men det var sådan noget "ih hvor lyder det dejligt, malaga må være et fantastisk sted at besøge nu, og ja ja det er helt fint "... Det var sq lidt sært.

Så vidt jeg kan forstå har skolerne simpelthen droppet at protestere fordi det er så udbredt, og folk har den opfattelse at det er meget mere lærerigt at være ude og rejse, men hvis man har svært ved at stave eller ligninger så nytter det sq ikke noget at man både har de gennemsnitlige 17 dage og så er væk tre uger oveni, lovligt eller ej, så får man ikke den undervisning man skulle have haft i de dage man ikke er der.

Jeg var også forarget over at folk tog deres børn på ferie uden for skolernes ferieperioder, men da læreren så også tog fri for at tage en uge på vinterferie i uge 5, sagde vi fuck det og har siden ikke taget det så tungt.


Jeg synes ikke det har noget med hinanden at gøre, udover at der stadig er de normale lærere i alle de andre timer så ligger der en ret konkret plan for hvad der skal ske i de timer en lærer er væk, så hvis de skal lære bogstav m og a i de dage eller lære at dividere, så er det stadig det de har.

Jeg kan godt gå med til to dage hvoraf den ene er motiomsdagen hvor de skal løbe rundt om engen for gang nr 100, når det nu er en der har et meget lavt fravær, og skulle hans far vinde en once in a lifetime rejse en gang ingen af os nogensinde vil få råd til selv og det ligger udenfor ferien så skal jeg også nok skrive under uden brok.

Men at man helt generelt planlægger familiens rejser udenfor ferien for at spare penge , det forstår jeg ikke og især hvis man så fra det offentliges side vil til at sætte ind overfor fravær, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skal regnes med, det kom bag på mig at de to dage vi nu har de slet ikke bliver talt med fordi det er lovligt fravær.

Det er blevet normalt for mange familier at rejse udenfor skoleferien hvert år og for mange er der ikke engang tale om at de ikke har råd i skoleferien og selvom jeg ikke er for at man trækker nogen i børnepenge som standard fordi fraværet er for højt, og at man som minimum må kontakte familien og høre hvad der foregår, så synes jeg det må høre under ting der under ingen omstændigheder kan godkendes, så kan det også være folk begynder at tage det bare lidt alvorligt igen.

Det der bliver lagt op til risikerer vi kommer til at betyde at en familie der holder ferie i halvanden måned helt overlagt ikke bliver straffet men at en familie med et barn der et år løber ind i enhver smitsom sygdom i miles omkreds eller som har fejlet noget de er blevet helbredt for på papiret men som plager dem i tiden efter de bliver bonnet fordi det ikke er noget de kan få papir på fra en læge og jeg har set begge dele i min skoletid, jeg sad alene næsten et halvt år fordi ham jeg sad ved siden af han bare blev ved med at blive syg af almindelige ting og en af mine venner fik betændelse i en knogle og det var de for længe om at opdage så det endte med at de der to ugers reconvalens de havde papir på blev til næsten tre måneder, og hvis man kører det som standard at fraværsprocenten alene gør man trækker folk, så risikerer vi at det kommer til at ramme alle dem der er ude for ting man ikke lige havde forestillet sig og at de der bare er helt ligeglade de går fri.

Jeg synes det er glimrende man vil gøre noget ved det, der er ret klare statistikker over hvad det gør at have fravær uanset grunden og der er jo ingen mening i at undersøge den slags hvis ikke man vil bruge det til noget når det så viser det klart gør en forskel i sidste ende.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Dane » 16. okt 2018, 08:09

Var det ikke muligt at bruge de 15% fravær som grænsen for at eleven skal gå sit klassetrin om.
Det kunne nok også virke motiverende for en del forældre når de ser deres barn nærmer sig grænsen.
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Guilded_Lily » 16. okt 2018, 08:18

Lovligt fravær er fravær, der har en årsag, som er godkendt af skole og kommune. Dvs. sygdom, tand-/lægebesøg, ferie osv. Ulovligt fravær er, når der ikke ligger en begrundelse fra familien. En uges ferie uden for skoleferierne kategoriseres ikke som ulovligt fravær, så længe familien har søgt skolen først. Jeg kan som lærer give én lovlig fraværsdag, to eller flere skal godkendes af min leder. Og der er det forældrene selv, der skal kontakte lederen.

Jeg er kold over for ferier ud over de faste, så længe forældrene tager ansvar for, at barnet haler ind på den tabte faglighed. Jeg fraråder dog al unødig fravær i 9. klasse, da pensum her er så stramt og tiden mangelfuld.

Når man til gengæld pludselig tager sit barn ud i op til flere uger eller måneder, ryger der underretning af sted. Min erfaring er, at det som oftest er muslimske familier - og begrundelsen kan være mange. Besøg i hjemlandet, genopdragelsesrejser mm. Og jeg har oplevet, at "fly pludselig er blevet aflyst i op til en uge" eller mødre er gået under jorden med deres børn. Der er tale om bekymrende ulovligt fravær. Jeg har haft enlige forældre, der til sidst måtte opgive at få deres barn op - og kom barnet endelig op og af sted, gjorde det alt for ikke at befinde sig på skolens matrikel - også selvom det blev kørt til skolen af en SFK'er. En enkelt time i skolen, så var vedkommende ude af døren så snart, man vendte ryggen til. Derfor bør der fra myndighederne ses på hver enkelt sag, før man begynder at sanktionere økonomisk.
5
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Guilded_Lily » 16. okt 2018, 08:20

Dane skrev:Var det ikke muligt at bruge de 15% fravær som grænsen for at eleven skal gå sit klassetrin om.
Det kunne nok også virke motiverende for en del forældre når de ser deres barn nærmer sig grænsen.


Det kunne det måske i nogle tilfælde. Men er barnet skolevægrende, vil det ses som en yderligere hurdle, der er svær at overkomme, og så risikerer vi, at barnet i stedet ryger ud i noget snavs.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Slettet bruger » 16. okt 2018, 13:45

hotlips skrev:Men at man helt generelt planlægger familiens rejser udenfor ferien for at spare penge , det forstår jeg ikke og især hvis man så fra det offentliges side vil til at sætte ind overfor fravær, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skal regnes med, det kom bag på mig at de to dage vi nu har de slet ikke bliver talt med fordi det er lovligt fravær.

Det er blevet normalt for mange familier at rejse udenfor skoleferien hvert år og for mange er der ikke engang tale om at de ikke har råd i skoleferien og selvom jeg ikke er for at man trækker nogen i børnepenge som standard fordi fraværet er for højt, og at man som minimum må kontakte familien og høre hvad der foregår, så synes jeg det må høre under ting der under ingen omstændigheder kan godkendes, så kan det også være folk begynder at tage det bare lidt alvorligt igen.


Jeg tænker snarere man skal hen imod at skoleferien er mere fleksibel i stedet for at være låst til faste uger. Vi var f.eks. på Gran Canaria i januar. Det kostede ca. 10.000,- for fly og hotel for os alle 4. Havde vi gjort det i uge 7, havde det kostet imellem 25.000,- og 30.000,-. Medmindre at jeg vurderer at mine børn har særligt behov for at følge alle timer i skolen, så må jeg indrømme jeg er kold når jeg kan spare 20.000,- på en uges ferie, jeg tænker de klarer sig. Jeg ville også tage dem ud hvis jeg blev trukket i børnepenge, for det er jo langt mindre end ekstraprisen på ferien. Mange andre vil foretage det samme valg, og det tror jeg ikke man kan ændre på, skolesystemet er nødt til at bøje sig for vinden.
1
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Bergen » 16. okt 2018, 14:36

Marioneta skrev:Hvad gør I, hvis I bliver syge i vinterferien? I tager til lægen og bliver måske indlagt på sygehuset, hvor der er personale på arbejde. Personale, som ikke kan holde fri, fordi det er skolernes ferie, men de vil alligevel gerne holde ferie med deres børn, så det gør de udenfor skolernes ferie, for ellers kan de ikke. Sådan er det at arbejde i sundhedsvæsenet, det lukker aldrig og nogle skal på arbejde. Det er ikke altid bare pga. økonomi at forældre tager deres børn ud af skolen udenfor ferien.


Plus alle de øvrige faggrupper, der er på arbejde 24/7.

Det er flere end mange tænker over. Forskellen er måske, at de ikke længe går på kompromis med tid med deres børn. Det gjorde man måske i højere grad for få år siden.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 18:00

Confucius skrev:Målet er at få forældrene til at tage deres ansvar alvorligt, og begynde at gøre en indsats for at få opdraget deres barn til at møde op til timerne. Målet er ikke at straffe forældrene. Straf af forældrene er bare en konsekvens, hvis de ikke opfylder deres pligter.

Du angiver relationerne mellem "barn og lærer" og "forældre og skolesystemet" som værende ligningen. Eftersom børnechecken - eller mangel derpå - udelukkende er et forhold mellem "forældre og staten", så indgår de slet ikke i ligningen - og det gør eventuelle straffe følgelig heller ikke.

Alle de der RUC-agtige tiltag ER forsøgt længe før man når frem til 15 % ulovligt fravær. Det har tydeligvis ikke virket. På et tidspunkt er man nødt til at trække en streg i sandet og sige "nok er nok".


Problemet er ikke manglende opdragelse og kan ikke håndteres ved, at det enkelte forældrepar 'tager deres ansvar alvorligt'. Det er større end det. Du kan eventuelt læse mere her, hvis du er interesseret.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat ... 5VqXr4cqq8

Du kan kalde det RUC-agtigt, og du kan tage dine skyklapper på alt det, du vil, men i sidste ende vil det mest rationelle være at se på, hvad der rent faktisk har den ønskede effekt. Og det har de individuelt tilrettelagte forløb, hvor man tager udgangspunkt i barnet med terapi og tættere samarbejde mellem skole og hjem.

... og til det markerede: Skolerne indberetter fraværet, og derfor er skolen naturligvis en del af ligningen. Når man presser forældre til at tvinge deres børn i skole, så har det helt selvfølgeligt noget med skolen og samarbejdet mellem hjemmet og skolen at gøre.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 18:06

... og i øvrigt: Alt det med straf er vel nærmest det første, man gør som forælder. Forsøger at tvinge barnet, skælde ud, sanktionere, 'opdrage'...

Når man først når derud, hvor fraværet bliver alvorligt - for nogle er der tale om 100 procent fravær - vil jeg vove at påstå, at man har forsøgt sig med almindelig opdragelse.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Stars » 17. okt 2018, 05:45

Anilara skrev:
twinkle skrev:
Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.


Er det nogenlunde samme resultat hos dine kolleger?

Det ved jeg ikke. Det er sjældent vi overhovedet taler om ungepålæg generelt, da det ikke er så brugt hos os. Derfor kan jeg ikke sige noget mere statistisk eller generelt, end at det i de sager jeg personligt har haft, har været et greb der i nogle familier gav mening.
I kommunen jeg arbejder, er der i de fleste familier med skolefravær pænt mange forskellige indsatser man forsøger, både kommunalt og på skoleniveau. Vi forsøger selvfølgelig at løse problematikken i tæt fællesskab med familien, og der er ungepålæg aldrig det første redskab. Men når vi oplever manglende opbakning (mildt sagt), kan det være et af redskaberne. Det står selvfølgelig ikke alene.

Skolefravær er et ret stort problem nationalt. I den kommune jeg arbejder i er det bredt repræsenteret, og langt fra kun i de økonomisk svage familier det ses.


Lige præcis det ... at det i NOGLE familier giver mening ... så må der jo være familier, hvor det ikke giver mening. Og derfor kan det være et fint redskab, som kommunen kan udvælge individuelt, men det skal ikke være noget man bevidstløst bare bruger på alle.
Hvordan vil du fx få det til at virke på den unge, der i et eksempel her i tråden bliver kørt i skole, men alligevel forsvinder efter 1. lektion?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"