Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 1
Likede indlæg: 41

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Dane » 16. okt 2018, 08:09

Var det ikke muligt at bruge de 15% fravær som grænsen for at eleven skal gå sit klassetrin om.
Det kunne nok også virke motiverende for en del forældre når de ser deres barn nærmer sig grænsen.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 476
Likede indlæg: 5828

Indlægaf Guilded_Lily » 16. okt 2018, 08:18

Lovligt fravær er fravær, der har en årsag, som er godkendt af skole og kommune. Dvs. sygdom, tand-/lægebesøg, ferie osv. Ulovligt fravær er, når der ikke ligger en begrundelse fra familien. En uges ferie uden for skoleferierne kategoriseres ikke som ulovligt fravær, så længe familien har søgt skolen først. Jeg kan som lærer give én lovlig fraværsdag, to eller flere skal godkendes af min leder. Og der er det forældrene selv, der skal kontakte lederen.

Jeg er kold over for ferier ud over de faste, så længe forældrene tager ansvar for, at barnet haler ind på den tabte faglighed. Jeg fraråder dog al unødig fravær i 9. klasse, da pensum her er så stramt og tiden mangelfuld.

Når man til gengæld pludselig tager sit barn ud i op til flere uger eller måneder, ryger der underretning af sted. Min erfaring er, at det som oftest er muslimske familier - og begrundelsen kan være mange. Besøg i hjemlandet, genopdragelsesrejser mm. Og jeg har oplevet, at "fly pludselig er blevet aflyst i op til en uge" eller mødre er gået under jorden med deres børn. Der er tale om bekymrende ulovligt fravær. Jeg har haft enlige forældre, der til sidst måtte opgive at få deres barn op - og kom barnet endelig op og af sted, gjorde det alt for ikke at befinde sig på skolens matrikel - også selvom det blev kørt til skolen af en SFK'er. En enkelt time i skolen, så var vedkommende ude af døren så snart, man vendte ryggen til. Derfor bør der fra myndighederne ses på hver enkelt sag, før man begynder at sanktionere økonomisk.
8
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 476
Likede indlæg: 5828

Indlægaf Guilded_Lily » 16. okt 2018, 08:20

Dane skrev:Var det ikke muligt at bruge de 15% fravær som grænsen for at eleven skal gå sit klassetrin om.
Det kunne nok også virke motiverende for en del forældre når de ser deres barn nærmer sig grænsen.

Det kunne det måske i nogle tilfælde. Men er barnet skolevægrende, vil det ses som en yderligere hurdle, der er svær at overkomme, og så risikerer vi, at barnet i stedet ryger ud i noget snavs.
1
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4626

Indlægaf abcd » 16. okt 2018, 13:45

hotlips skrev:Men at man helt generelt planlægger familiens rejser udenfor ferien for at spare penge , det forstår jeg ikke og især hvis man så fra det offentliges side vil til at sætte ind overfor fravær, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skal regnes med, det kom bag på mig at de to dage vi nu har de slet ikke bliver talt med fordi det er lovligt fravær.

Det er blevet normalt for mange familier at rejse udenfor skoleferien hvert år og for mange er der ikke engang tale om at de ikke har råd i skoleferien og selvom jeg ikke er for at man trækker nogen i børnepenge som standard fordi fraværet er for højt, og at man som minimum må kontakte familien og høre hvad der foregår, så synes jeg det må høre under ting der under ingen omstændigheder kan godkendes, så kan det også være folk begynder at tage det bare lidt alvorligt igen.

Jeg tænker snarere man skal hen imod at skoleferien er mere fleksibel i stedet for at være låst til faste uger. Vi var f.eks. på Gran Canaria i januar. Det kostede ca. 10.000,- for fly og hotel for os alle 4. Havde vi gjort det i uge 7, havde det kostet imellem 25.000,- og 30.000,-. Medmindre at jeg vurderer at mine børn har særligt behov for at følge alle timer i skolen, så må jeg indrømme jeg er kold når jeg kan spare 20.000,- på en uges ferie, jeg tænker de klarer sig. Jeg ville også tage dem ud hvis jeg blev trukket i børnepenge, for det er jo langt mindre end ekstraprisen på ferien. Mange andre vil foretage det samme valg, og det tror jeg ikke man kan ændre på, skolesystemet er nødt til at bøje sig for vinden.
1
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 377
Likede indlæg: 3768

Indlægaf Marioneta » 16. okt 2018, 14:28

Hvad gør I, hvis I bliver syge i vinterferien? I tager til lægen og bliver måske indlagt på sygehuset, hvor der er personale på arbejde. Personale, som ikke kan holde fri, fordi det er skolernes ferie, men de vil alligevel gerne holde ferie med deres børn, så det gør de udenfor skolernes ferie, for ellers kan de ikke. Sådan er det at arbejde i sundhedsvæsenet, det lukker aldrig og nogle skal på arbejde. Det er ikke altid bare pga. økonomi at forældre tager deres børn ud af skolen udenfor ferien.
2
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4067

Indlægaf Confucius » 16. okt 2018, 14:33

ajnaM skrev:Som jeg skriver, er kan det sikkert være et udmærket middel, hvis målet er at straffe forældrene. Men målet er forhåbentlig at hjælpe nogle børn til at komme mere i skole (og få mere ud af undervisningen), og så er straf den forkerte vej frem.

Målet er at få forældrene til at tage deres ansvar alvorligt, og begynde at gøre en indsats for at få opdraget deres barn til at møde op til timerne. Målet er ikke at straffe forældrene. Straf af forældrene er bare en konsekvens, hvis de ikke opfylder deres pligter.

ajnaM skrev:Det er det blandt andet, fordi barnets udbytte af undervisningen er afhængig af relationer. Relationer mellem barn og lærere, relationer mellem forældre og skolesystem. I udsatte familier er denne relation i forvejen skrøbelig, og det medvirker til at understøtte negativ social arv. At indføre straf i ligningen hjælper ikke - tværtimod.

Du angiver relationerne mellem "barn og lærer" og "forældre og skolesystemet" som værende ligningen. Eftersom børnechecken - eller mangel derpå - udelukkende er et forhold mellem "forældre og staten", så indgår de slet ikke i ligningen - og det gør eventuelle straffe følgelig heller ikke.

ajnaM skrev:Vejen frem er at sikre et tættere samarbejde mellem skole og hjem, og derigennem at hjælpe barnet med de udfordringer, der ligger.

Alle de der RUC-agtige tiltag ER forsøgt længe før man når frem til 15 % ulovligt fravær. Det har tydeligvis ikke virket. På et tidspunkt er man nødt til at trække en streg i sandet og sige "nok er nok".
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 708

Indlægaf Bergen » 16. okt 2018, 14:36

Marioneta skrev:Hvad gør I, hvis I bliver syge i vinterferien? I tager til lægen og bliver måske indlagt på sygehuset, hvor der er personale på arbejde. Personale, som ikke kan holde fri, fordi det er skolernes ferie, men de vil alligevel gerne holde ferie med deres børn, så det gør de udenfor skolernes ferie, for ellers kan de ikke. Sådan er det at arbejde i sundhedsvæsenet, det lukker aldrig og nogle skal på arbejde. Det er ikke altid bare pga. økonomi at forældre tager deres børn ud af skolen udenfor ferien.

Plus alle de øvrige faggrupper, der er på arbejde 24/7.

Det er flere end mange tænker over. Forskellen er måske, at de ikke længe går på kompromis med tid med deres børn. Det gjorde man måske i højere grad for få år siden.
0
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6209

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 18:00

Confucius skrev:Målet er at få forældrene til at tage deres ansvar alvorligt, og begynde at gøre en indsats for at få opdraget deres barn til at møde op til timerne. Målet er ikke at straffe forældrene. Straf af forældrene er bare en konsekvens, hvis de ikke opfylder deres pligter.

Du angiver relationerne mellem "barn og lærer" og "forældre og skolesystemet" som værende ligningen. Eftersom børnechecken - eller mangel derpå - udelukkende er et forhold mellem "forældre og staten", så indgår de slet ikke i ligningen - og det gør eventuelle straffe følgelig heller ikke.

Alle de der RUC-agtige tiltag ER forsøgt længe før man når frem til 15 % ulovligt fravær. Det har tydeligvis ikke virket. På et tidspunkt er man nødt til at trække en streg i sandet og sige "nok er nok".

Problemet er ikke manglende opdragelse og kan ikke håndteres ved, at det enkelte forældrepar 'tager deres ansvar alvorligt'. Det er større end det. Du kan eventuelt læse mere her, hvis du er interesseret.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat ... 5VqXr4cqq8

Du kan kalde det RUC-agtigt, og du kan tage dine skyklapper på alt det, du vil, men i sidste ende vil det mest rationelle være at se på, hvad der rent faktisk har den ønskede effekt. Og det har de individuelt tilrettelagte forløb, hvor man tager udgangspunkt i barnet med terapi og tættere samarbejde mellem skole og hjem.

... og til det markerede: Skolerne indberetter fraværet, og derfor er skolen naturligvis en del af ligningen. Når man presser forældre til at tvinge deres børn i skole, så har det helt selvfølgeligt noget med skolen og samarbejdet mellem hjemmet og skolen at gøre.
0
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6209

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 18:06

... og i øvrigt: Alt det med straf er vel nærmest det første, man gør som forælder. Forsøger at tvinge barnet, skælde ud, sanktionere, 'opdrage'...

Når man først når derud, hvor fraværet bliver alvorligt - for nogle er der tale om 100 procent fravær - vil jeg vove at påstå, at man har forsøgt sig med almindelig opdragelse.
0
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 16. okt 2018, 18:21

ajnaM skrev:
Problemet er ikke manglende opdragelse og kan ikke håndteres ved, at det enkelte forældrepar 'tager deres ansvar alvorligt'. Det er større end det.

Nej, det er det egentlig ikke. Ikke den del, der handler om at møde op til timerne. Børn havde sgu også problemer i gamle dage, men dengang fandtes der opdragelse og disciplin, og det betød at de mødte op til timerne.

ajnaM skrev:Du kan kalde det RUC-agtigt, og du kan tage dine skyklapper på alt det, du vil, men i sidste ende vil det mest rationelle være at se på, hvad der rent faktisk har den ønskede effekt.

Fint, så gør vi det. De rundbordssamtaler og andre RUC-agtige ting HAR vi prøvet at sætte ind med, FØR de nåede ud i 15+% ulovligt fravær. Alligevel står vi her. Ergo havde det IKKE den ønskede effekt. Økonomiske sanktioner som kan mærkes HAR en målbar effekt. Det ved vi statistisk og erfaringsmæssigt fra andre områder, hvor vi sætter ind med økonomiske sanktioner. Ikke på dem alle, men på en delmængde af dem, og allerede dér har det så vist sig at være mere effektivt end pladderhumanismen fra RUC.

ajnaM skrev: Og det har de individuelt tilrettelagte forløb, hvor man tager udgangspunkt i barnet med terapi og tættere samarbejde mellem skole og hjem.

Hvis de ting virkede, så stod vi jo ikke med så mange børn med 15+% fravær, at vi begynder at tale om nødvendigheden af et lovindgreb, for at få stoppet det.

ajnaM skrev:... og til det markerede: Skolerne indberetter fraværet, og derfor er skolen naturligvis en del af ligningen. Når man presser forældre til at tvinge deres børn i skole, så har det helt selvfølgeligt noget med skolen og samarbejdet mellem hjemmet og skolen at gøre.

Ja..? Det var jo ligesom også det, jeg skrev. ""barn og lærer" og "forældre og skolesystemet" er en del af ligningen". Men skolen er ikke en del af den anden ligning, der omhandler børnechecken. Det er kun staten og forældrene. Her er skolen og barnet ikke en part, og de bliver det heller ikke.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 16. okt 2018, 18:24

ajnaM skrev:... og i øvrigt: Alt det med straf er vel nærmest det første, man gør som forælder. Forsøger at tvinge barnet, skælde ud, sanktionere, 'opdrage'...

Når man først når derud, hvor fraværet bliver alvorligt - for nogle er der tale om 100 procent fravær - vil jeg vove at påstå, at man har forsøgt sig med almindelig opdragelse.

Du sætter lighed mellem "straffe" og "opdrage". Det må stå for egen regning. Jeg har ikke sagt noget om at barnet skal straffes. Jeg har sagt at barnet skal opdrages - og at forældrene skal straffes, hvis de ikke gør det.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1384

Indlægaf Stars » 17. okt 2018, 05:45

Anilara skrev:
twinkle skrev:
Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.

Er det nogenlunde samme resultat hos dine kolleger?

Det ved jeg ikke. Det er sjældent vi overhovedet taler om ungepålæg generelt, da det ikke er så brugt hos os. Derfor kan jeg ikke sige noget mere statistisk eller generelt, end at det i de sager jeg personligt har haft, har været et greb der i nogle familier gav mening.
I kommunen jeg arbejder, er der i de fleste familier med skolefravær pænt mange forskellige indsatser man forsøger, både kommunalt og på skoleniveau. Vi forsøger selvfølgelig at løse problematikken i tæt fællesskab med familien, og der er ungepålæg aldrig det første redskab. Men når vi oplever manglende opbakning (mildt sagt), kan det være et af redskaberne. Det står selvfølgelig ikke alene.

Skolefravær er et ret stort problem nationalt. I den kommune jeg arbejder i er det bredt repræsenteret, og langt fra kun i de økonomisk svage familier det ses.

Lige præcis det ... at det i NOGLE familier giver mening ... så må der jo være familier, hvor det ikke giver mening. Og derfor kan det være et fint redskab, som kommunen kan udvælge individuelt, men det skal ikke være noget man bevidstløst bare bruger på alle.
Hvordan vil du fx få det til at virke på den unge, der i et eksempel her i tråden bliver kørt i skole, men alligevel forsvinder efter 1. lektion?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"